[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sologirl

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:04

Helaas pindakaas... Mijn merrie heeft het erg naar der zin bij de dierenarts en daarom wil ze der niet hengstig laten spuiten... Dus moet ik toch nog wachten... Pfff Dromen

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:07

Whisper dat is leuk zo'n echo, ik wil er volgende x ok even een fotootje van maken (wilde ik vorige keer ook maar was zo blij dat ik het vergeten ben Haha! )

Twinkel: ze is niet hengstig (klopt meteen af) maar wil het idd gewoon zeker weten!!

Hoe zijn jullie merries met scannen?
Die van mij een beetje moeilijk *LOL*
Ze perst zó hard dat de DA echt niks kan zonder darmontspanner te geven.. het gebeurd niet vaak dat merries zo doen zei hij... (ach ja die van mij moet weer moeilijk doen Haha! )

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:08

@thirza mijn merrie perst ook, maarmet een praam om gaat het prima.
vanmorgen geinsemineerd nu afwachten wanneer het ei er af is!!
iedereen die een drachtige merrie heeft gefeliciteerd!
groetjes

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:37

@Sizzle, hoe is het nu afgelopen met je merrie, is ze gisteren nog geinsemineerd?

Mijn merrie is vanaf zaterdag niet meer hengstig, hopelijk heeft het gepakt.
Vlgd week moet ik een afspraak maken voor de 18 dagen scan, ik ben benieuwd, ik heb gisteren onder haar gehangen, en de toevoer naar de uiers, niet de uierers zelf, zitten kleine verdikkinkjes, is me anders nooit opgevallen Bloos
Zal ik het me verbeelden omdat ik het graag wil, of heeft iemand van jullie dat ook meegemaakt?

Verder ieder die zijn merrie drachtig heeft, gefeliciteerd, ieder die nog bezig is en op de scan is aan het wachten, succes!!!

Matthijs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:13

Ik heb er zelf geen verstand van, dus mij moet je het niet vragen, het enige wat ik kan is je succes wensen, dus bij deze: Veel succes! OK dan!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:14

Kim is gister voor de laatste keer gedekt en vandaag NIET meer hengstig! Haha!
Super getimed dus! Haha!

Matthijs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:22

De echte professionals.. Cool Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:23

Hahaha, ben stiekum een enorm groentje wat fokkerij betreft! Lachen

Matthijs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:25

Haha, ik ook hoor.. Voor ons is dit ook de eerste keer.. Spannend.. Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:28

Sizzle's tweede ei is niet verder door ontwikkeld dus ik zit op de 18 dagen te wachten. Ik heb alleen even mijn hoofd bij haar achterbeen, want ze heeft een los fragmentje in haar griffelbeen door een trap in de wei een paar weken geleden. Ze moet nu 3 weken op antibiotica en over een maand terug voor een foto. Ik heb geen idee wat dat met een eventuele bevruchting doet.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:33

Vicky was op zich braaf. Met het opvoelen en scannen. Alleen bij de hengstenhouder hadden ze wat problemen om madame mee in de opvoelbox te krijgen. Als mevrouw zegt nee dan is het ook nee. Zelfs de bezem haalt dan niks uit. En als je je dan een keer er niet helemaal op focust loopt die muts gewoon mee.

Op hadden bij ons op stal een soort van opvoelbox gebouw in een lege box. was wel grappig en het werkte prima.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:40

Nou, de wolkentanz merrie gaat geloof ik morgen geinsemineerd worden.
Ik ben benieuwd. Haha!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:40

Sjanty was deze keer ook super braaf, kon zelfs zonder praam! De Da zei al: die weet nu wel wat de bedoeling is en zal niet moeilijk meer doen, en jaa hoor een super coole merrie is het Ja

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:04

Sologirl, he balen zeg.. eventjes afwachten dus!
Thirsa; die van mij is ook zo’n muts… praam erop en dan gaat het wel
Moniburrie: spannend!! Hopelijk is ze inderdaad drachtig!
Sizzle; mijn merrie was vorig jaar net drachtig toen ze haar buigpees volledig afscheurde en ook aan de antibiotica moest, dit heeft zover we weten, niks met het veulen gedaan. (het is doodgeboren op het laatst, door zware bevalling, maar dat had imo niks met die antibiotica te maken)
Jennyk; ideaal zeg, zo’n brave dame!

Darlah hebben we zondagochtend weggebracht, en ze is zondagavond gedekt. Alleen was haar urine niet heel erg troebel. Gisterenavond sloeg ze al af.
Waarschijnlijk zijn we dus net na de eisprong geweest…. Dus ben zelf bang dat het niet raak is. Het ergste is dus dat ze dan terug moet, en we hebben al zó enorm afgezien met laden.. dus waarschijnlijk nog een keer die ellende..
ze wordt wel over een dag of 18 gescand, maar heb er een hard hoofd in Boos!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:11

Sjoert schreef:
Nou, de wolkentanz merrie gaat geloof ik morgen geinsemineerd worden.
Ik ben benieuwd. Haha!

en welke hengst gaat er op???

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:19

Mazzel-meid schreef:
Sologirl, he balen zeg.. eventjes afwachten dus!
Thirsa; die van mij is ook zo’n muts… praam erop en dan gaat het wel
Moniburrie: spannend!! Hopelijk is ze inderdaad drachtig!
Sizzle; mijn merrie was vorig jaar net drachtig toen ze haar buigpees volledig afscheurde en ook aan de antibiotica moest, dit heeft zover we weten, niks met het veulen gedaan. (het is doodgeboren op het laatst, door zware bevalling, maar dat had imo niks met die antibiotica te maken)
Jennyk; ideaal zeg, zo’n brave dame!

Darlah hebben we zondagochtend weggebracht, en ze is zondagavond gedekt. Alleen was haar urine niet heel erg troebel. Gisterenavond sloeg ze al af.
Waarschijnlijk zijn we dus net na de eisprong geweest…. Dus ben zelf bang dat het niet raak is. Het ergste is dus dat ze dan terug moet, en we hebben al zó enorm afgezien met laden.. dus waarschijnlijk nog een keer die ellende..
ze wordt wel over een dag of 18 gescand, maar heb er een hard hoofd in Boos!

Kun je haar niet daar laten, Elke ? Of vind je dat echt te lang ?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:28

Keeva schreef:
Kun je haar niet daar laten, Elke ? Of vind je dat echt te lang ?

dat zou opzich kunnen, maar de hengstenhouder heeft ook plaats nodig voor andere merrie's. Eigelijk lopen ze nu al wat in de pad Nagelbijten / Gniffelen (hoewel ze Kenyi daar wilden houden *LOL* ) dus ze komen van het weekend gewoon naar huis. Op hoop van zegen Knipoog dan scant mn eigen VA en dan zien we het verder wel...

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:38

jaaa mijn merrie is gister geinsemineerd voor de 2e keer(1e keer= 3weken terug en niet drachtig) en het ei is er nu al af!! we mogen haar weer ophalen!!!
Op naar 24 juni, dan hebben we de 18-dagen scan
Groetjes

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:24

Super Cindy!!

hoe is het met je pup???

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:29

Mazzel-meid schreef:
Super Cindy!!

hoe is het met je pup???

Ja daar ben ik ook hee benieuwd naar!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:41

omdat het off-topic is hebben jullie pm!
als meer mensen willen weten hoe het met pebbles gaat mogen jullie mij een pm sturen
groeten

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:42

Spannend Cindy!!!
Hopelijk is het deze keer wél raak!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:01

ijsklontje schreef:
Ik heb voor je gezocht en redelijk wat info gevonden, maar je moet ff voor je zelf de meest relevante info eruit halen. Over het algemeen komt het er op neer dat de hengstigheid gereguleert wordt. Je geeft het 10 dagen. Dan denkt de merrie drachtig te zijn. Na 10 dagen wordt de merrie hengstig gespoten en als de regumate zijn werk gedaan heeft, verloopt de cyclus dan normaal met maar 1 eitje. Voor de zekerheid zou ik zeker zelf ook nog ff zoeken en je dierenarts om tips vragen. je kunt ook suelza pben, want haar merrie krijgt nu die regumate

Hier Suelza Haha! Mijn merrie staat idd op de regumate.

Bovenstaande klopt niet geheel. Door de regumate worden ze juist hengstig, icm hiermee kunnen ze hengstig gespoten worden na 10 dagen. Dit is overigens niet altijd nodig. Bij mijn merrie zal dit hoogstwaarschijnlijk ook niet noodzakelijk zijn. Je kunt dit middel het beste vergelijken met de pil. Het is een vrouwelijk hormoonmiddel wat de cyclus reguleert en resulteerd in een betere eisprong.

Mijn merrie staat er nu inmiddels een week op en begint nu zolangzamerhand hengstig te worden. Als het goed doorzet zal ze donderdag of vrijdag (dag 10) voor het eerst geinsemineerd gaan worden door de hengstenhouder (ze staat er inmiddels al 3 weken zonder geinsemineerd te zijn).

We hopen er nu maar het beste van. Je merkt wel duidelijk het verschil van het werk van de hengstenhouder en het werk van de DA.

De dierenkliniek heeft op alle eitjes geinsemineerd in de hoop de merrie drachtig te krijgen. De DA van de hengstenhouder heeft dit bewust niet gedaan omdat het risico op twee- of drieling dracht al groot is, maar de kans dat ze drachtig worden daarbij ook nog eens minimaal is.

Ze hebben er bij de hengstenhouder dus voor gekozen om haar eerst halverwege de cyclus hengstig te spuiten in de hoop een goed ei te krijgen. dat resulteerde in allemaal kleine eitjes, waarna gekozen is voor regumate. Het ziet er nu heel goed uit, dus de vooruitzichten zijn vooralsnog positief. de merrie komt ook pas terug als ze de 18 dagen scan heeft gehad, eerder niet... Tot die tijd blijft ze daar rustig staan en werken ze haar daar gewoon door.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:09

Suelza schreef:
Bovenstaande klopt niet geheel. Door de regumate worden ze juist hengstig, icm hiermee kunnen ze hengstig gespoten worden na 10 dagen. Dit zal bij mijn merrie hoogstwaarschijnlijk niet noodzakelijk zijn.

Nou snap ik het niet meer.
Als het goed is staat 'mijn' merrie ook op regumate vanaf dat ze drachtig is gescand. Op deze scan was een niet helemaal perfecte vrucht te zien en een ei. Zij krijgt nu regumate om de kans op behoud van de vrucht te vergroten. Als wat jij zegt juist is dan zou gebruik van regumate de kans op behoud van de vrucht juist verkleinen en ik geloof niet dat dat de bedoeling was.

Ik ben zelf geen expert op het gebied van fokken, maar op de stal waar mijn paardje staat fokken ze al zeker 25 jaar meerdere veulens per jaar dus die zullen wel weten waar ze mee bezig zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:12

Falona schreef:
Als wat jij zegt juist is dan zou gebruik van regumate de kans op behoud van de vrucht juist verkleinen en ik geloof niet dat dat de bedoeling was.

Nee, dat zeg ik niet...

Je kunt regumate de eerste 3 maanden van de dracht geven om vroegsterfte van de vrucht te voorkomen.

Mijn paard krijgt het om drachtig te worden en om een betere cyclus te bevorderen. Mijn paard heeft steeds meerdere eitjes gehad en daarop insemineren ze hier niet. Overigens is ook al gebleken dat de merrie er gewoonweg ook niet drachtig op wordt (derde keer inseminatie inmiddels). Omdat de cyclus nu bevorderd wordt mbv de regumate, hopen ze nu op een goede eisprong met 1 goed ei.

Mijn paard staat ook op een hengstenhouderij met aardig wat naamsbekendheid. Ook daar weten ze zeker wel waar ze mee bezig zijn. Mijn paard krijgt het juist om goed hengstig te worden. Ze staat er nu een week op (onder dagelijks toezicht van DA) en is nu hengstig aan het worden. Als dat niet goed zou zijn, was ze er zeker vanaf gehaald.
Laatst bijgewerkt door Suelza op 06-06-07 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt