Zo, het regent drachtige merries. Gefeliciteerd! Wij moeten nog een weekje wachten..
Imaginaerum
Geplaatst: 27-05-24 22:45
Hoi, hopelijk mag ik even inbreken met een vraag. Bij mijn merrie was vandaag het ei weg na twee keer insemineren (vrijdag en zondag nog een keer, want zaterdag was het ei nog niet weg), ik was er zelf niet bij omdat ze onder begeleiding op een fokkerij staat verder weg en de dierenarts op een onhandig tijdstip kwam. De vorige twee drachten is ze dichtgezet, omdat ze bij het eerste veulen eerst een aantal cycli niet drachtig raakte en na dichtzetten pas wel, is ze bij het tweede veulen gelijk dichtgezet en toen was ze bij de eerste cyclus gelijk drachtig. Ik krijg nu net bericht dat ze niet is dichtgezet omdat de dierenarts (andere dan bij de vorige drachten) vond dat ze er prima uitzag. Ik krijg hier nogal stress van omdat het de vorige twee keer wel is gebeurd. Ik heb ergens ook gehoord dat je altijd moet blijven dichtzetten als je er eenmaal aan begonnen bent, maar heeft er iemand hier ook ervaring dat je na een aantal keer dichtzetten alsnog positieve resultaten boekt zonder dichtzetten? Moet ik voet bij stuk houden richting de dierenarts of is mijn stress onnodig?
Kabayo
Geplaatst: 27-05-24 22:48
Geen ervaring met dichtzetten. Ik snap alleen niet dat er een dag na het insemineren al gescand is?
Gefeliciteerd amhorses!
Jennyk ben benieuwd of we dezelfde hebben
Imaginaerum
Geplaatst: 27-05-24 22:49
Kabayo schreef:
Ik snap alleen niet dat er een dag na het insemineren al gescand is?
Ben niet anders gewend, hoe weet je anders of het ei weg is?
Kabayo
Geplaatst: 27-05-24 22:50
Imaginaerum schreef:
Kabayo schreef:
Ik snap alleen niet dat er een dag na het insemineren al gescand is?
Ben niet anders gewend, hoe weet je anders of het ei weg is?
Ben ik dan zelf zo'n koekje? Meende altijd : bijvoorbeeld. Maandag insemineren, woensdag scannen, eventueel woensdag weer insemineren, vrijdag scannen. Nou begin ik aan mijzelf te twijfelen
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 27-05-24 22:57
Als je sperma niet dezelfde dag kan krijgen, scan je de dag na insemineren, zodat je nieuwe kan bestellen voor de dag erna.
Wij scannen dus ook de dag na insemineren.
Maar ja, eenmaal dicht gezet kan je beter altijd direct dicht zetten inderdaad. Ik zou dus vragen of ze haar alsnog dicht kunnen zetten.
Mijn ervaring is ook dat als een merrie eenmaal een keer is dichtgezet , dat jaarlijks terug keert. Ik zou haar gewoon weer dicht laten zetten.
Wij scannen altijd de dag na het insimineren.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 27-05-24 23:11
Kabayo schreef:
Ahh vandaar. Ik heb dan tot nu toe de luxe gehad dat het altijd dezelfde dag geleverd kon worden
Ja dat is inderdaad luxe. En dan moet het uiteraard ook lukken om de dierenarts te laten scannen vroeg in de ochtend zodat je dezelfde dag nog kan bestellen (meestal voor 9 uur).
Annash wat een vervelende reactie. Dit had mijn merrie afgelopen winter tijdens haar dracht. Die zag er precies zo uit. Geen idee waar het van kwam, de da dacht iets in het hooi. Het trok ook in de loop van de dag weer redelijk weg maar je schrikt wel als je paard er opeens zo bij staat. Fijn dat het ei is gesprongen en dat het vocht weg is, succes op het wachtbankje!
Knolselder leuk dat je er ook weer bij bent en ook al midden in het proces lees ik. Hopelijk lukt het allemaal met de merries die je graag drachtig wilt hebben.
Vienna welkom. Ik neem aan dat de dag na insemineren is gecontroleerd of het ei ook is gesprongen? Zo niet, kan ze nog eens geïnsemineerd worden. Misschien werkte het ei af spuiten niet of was het net te vroeg nog. AM heeft het verder al uitgelegd.
AM gefeliciteerd, wat fijn dat het hartje klopt en alles goed is!
SharonIndezz oh wat goed, gefeliciteerd! Dat is een mooie meevaller zo.
Ponytante wat een vervelende situatie zo. Hopelijk volgende week goed nieuws en dan zou ik inderdaad ook nog een paar weekjes wachten voor het verhuizen als dat gaat.
Baudyh geniet van je weekje rust!
Sharon ik reken laatste dekdatum + 340 dagen.
Dddara oeh spannend, heel veel succes met scannen vandaag.
Jennyk gefeliciteerd!
GA gefeliciteerd! Zo zie je maar, er hoeft maar eentje raak te zwemmen!
Sabbuh jij ook gefeliciteerd!
Elina nou wordt het weer spannend, gelukkig goed getimed met scannen. Heel veel succes deze week!
Rensju succes nog even met wachten.
Imaginaerum ik weet niet beter dan dat je ze moet blijven dicht zetten nadat dit eenmaal is gebeurd en ik zou dan ook voet bij stuk houden. Waarom extra risico nemen?
Elina wij scannen ook de dag na insemineren 's avonds of de ochtend erop heel vroeg zodat we nog kunnen bestellen.
Ik vertelde dat Elonia wat drakerig begon te doen tegen de andere paarden. Nou, ik vind het behoorlijk heftig eigenlijk. Dit was ik niet gewend van Veronia zo. Ik zit met onrust in mijn kudde nu. Elonia accepteert de oude pony niet meer. Heeft haar deze week een lelijke trap gegeven en dat beestje is 30 en kan zich niet meer weren dus die kan ik er niet bij laten lopen nu. Gisteren zag ik Elonia achter haar oma Wainonia aan rennen. Ze jaagt haar alle kanten op dus die was ook in paniek. Ik heb Elonia even uit de groep gehaald en apart gezet. Dit vind ik echt geen oké gedrag van haar en zo is ze normaal ook niet. Ze is wel vrij dominant, maar nooit gemeen. Zou dit gedrag nu de hele dracht zo blijven of zou het iets van de eerste maanden zijn?
Wat fijn AM dat het nu wel een duidelijk positief beeld was!
Eenmaal dichtgezet blijven wij dat ook doen Imaginaerum. Je kan je DA vragen om dat nu alsnog te doen.
Lastige situatie Muronia. Het kan zijn dat ze later in de dracht wat milder wordt. Heb je een paard waar ze wel goed mee kan, dat je die met haar samen zet?
GA ik heb haar vandaag met de ruin samen gezet en dat ging goed. Is alleen wel een gepuzzel om ze gescheiden te zetten, het is niet zo heel groot bij mij.
Laylah jeejj gefeliciteerd, wat fijn!!
Tara beide gesprongen, dan nu succes met wachten tot de drachtscan!!
Dddara wauw jij ook gefeliciteerd!!
Juval languit liggen op het wachtbankje, heerlijk toch? Succes nog eventjes.
Ahh wat jammer boelles. Naar welke hengst gaat ze?
Claudia wat vreemd zeg van Elonia. Niet echt wenselijk gedrag... hopelijk draait ze snel bij
De rest allemaal gefeliciteerd!
Zilver ook weggebracht. M'n verwende paard moet nu 24/7 buiten staan. Gelukkig heeft ze een uitloop met schuilstal en wordt er binnen gevoerd. Toch heb ik haar liever thuis in een warme stal met dikke laag stro Gelukkig is ze in goede handen. Ze was vandaag nog wat te beschermend naar haar veulen. Maar ze moet ook even wennen. Benieuwd naar morgen