[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:49

Knolselder schreef:
Cynthia ik heb ook een merrie gehad die helemaal geen hengstigheid liet zien met een veulen aan de voet. Maanden niet.
Die is pas goed hengstig geworden na hengstig spuiten.

Fi toont nooit, ook niet zonder veulen. Ik heb haar nog nooit hengstig gezien...

Muronia, ik moet nog beginnen. Volgende week donderdag is Shiloh 31 dagen, dus dan laat ik Fi scannen om te kijken hoe ver ze is.
Wat fijn dat ze hengstig is! Spannend hoor!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:50

Duimen voor de wachters! Vulina, altijd bijzonder als zo'n transplantatie aanslaat. Even op de keukentafel :')
Die zal bij jullie al heel wat hebben meegemaakt :D

Ik heb zojuist de HH een app gedaan. Happy staat de ruin over z'n kop te piesen. Hengst staat 1 km verderop, natuurlijke dekking. Ben benieuwd of hij ons vanavond of morgenochtend verwacht.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:51

Piarens, mijn merries gaan bij natuurlijke dekkingen altijd naar de hengstenhouder en worden dan zolang ze hengstig zijn om de dag gedekt.
Dit zou me ook niet lekker zitten als de maandag voor het laatst gedekt is. Die zaadjes zijn inmiddels wel bijna allemaal dood en wat als ze haar eisprong nog niet gehad heeft? Volgens mij is de hengstigheid heel snel voorbij na de eisprong.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 01-05-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:52

Vulina schreef:
Mijn merrie die 5 x geinsemineerd is, had dinsdag het ei er af. Ze heeft staan pissen tot gisteren..

Oh dus ze kunnen na de eisprong ook nog hengstigheid vertonen? Dat geeft me toch een beetje hoop . Al vermoed ik wel dat het voor volgende cyclus zal worden.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:57

Cynthia82 schreef:
Piarens, mijn merries gaan bij natuurlijke dekkingen altijd naar de hengstenhouder en worden dan zolang ze hengstig zijn om de dag gedekt.
Dit zou me ook niet lekker zitten als de maandag voor het laatst gedekt is. Die zaadjes zijn inmiddels wel bijna allemaal dood en wat als ze haar eisprong nog niet gehad heeft? Volgens mij is de hengstigheid heel snel voorbij na de eisprong.

Hier komt de hengst naar hier , mijn merrie krijgt enorm veel stress van een verhuis. Daarom dat ik het op deze manier wou. Kan nu natuurlijk ook niet verplichten dat die mensen naar hier komen ...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:59

Vulina schreef:
Mijn merrie die 5 x geinsemineerd is, had dinsdag het ei er af. Ze heeft staan pissen tot gisteren..

Ze wilde stiekem nog een rondje :+

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:06

Cynthia, ben je dan niet net te laat? Volgens mij liepen we gelijk en Pleun zou dinsdag weer op en top hengstig moeten zijn. Ivm mooi weer en dat ze weer gras op gaat denk ik dat ik haar morgen breng. Vanavond even kijken hoe ze is.

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:27

Snap ik ook hoor, Piarens. Het was meer om aan te geven dat mijn merries altijd om de dag gedekt werden tot ze niet meer willen.

StalMelyn, nu maak je me nerveus.
Shiloh is van 6 april. Als ik dan uitga van na 10 dagen veulenhengstigheid en dan weer 21 dagen later een hengstigheid, zit ik 31 dagen na 6 april op 7 mei. Maak ik een denkfout?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:41

Piarens schreef:
Vulina schreef:

Oh dus ze kunnen na de eisprong ook nog hengstigheid vertonen? Dat geeft me toch een beetje hoop . Al vermoed ik wel dat het voor volgende cyclus zal worden.

Hier heb ik ook 2 merries die tot 2 dagen na ovulatie nog stonden te plassen naar de hengst naar de hengst

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:44

Zo jullie gaan echt hard. Ik lees alles, maar ik reageer niet op alles.
Ik wil dus in het algemeen iedereen feliciteren met dracht. En succes wensen met verder dekken.

Ik heb ook in de veulenhengstigheid geïnsemineerd. Helaas heeft dat niet gepakt en gaan we voor de volgende ronde.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:03

Wij gaan morgenochtend om 10.00u dekken en maandagmorgen evt. nog een keer.

Na maandag niet meer dekken zou ik ook niet meer op gokken Piarens, maar zoals ik het lees kan jij nu niet anders. Hier kon de HH niet vanavond, omdat de hengst al een andere date had.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:07

suffie schreef:
Wij gaan morgenochtend om 10.00u dekken en maandagmorgen evt. nog een keer.

Na maandag niet meer dekken zou ik ook niet meer op gokken Piarens, maar zoals ik het lees kan jij nu niet anders. Hier kon de HH niet vanavond, omdat de hengst al een andere date had.

Mijn da zei dat hij normaal nooit meer als 2 keer laat dekken. In deze situatie raadde hij het nu wel aan....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:25

Tja, als je zo'n merrie hebt als die van Vulina dan moet je wel meer dan 2x dekken.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:33

suffie schreef:
Tja, als je zo'n merrie hebt als die van Vulina dan moet je wel meer dan 2x dekken.

Ik ben een leek hoor :) , ik luister gewoon braaf naar da en hengstenhouder. Bij mijn merrie zou het ook beter zijn geweest om meerdere keren te dekken duidelijk...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:47

Piarens schreef:
Hebben hier ook mensen ervaring met natuurlijke dekking?
Mijn merrie werd vrijdag gescant. 2 eitjes 1 van 2,9 en 1tje van 3,1 .
Dierenarts zei zaterdag laten dekken. Dus hengst langs gekomen. Ze liet zich dekken maar niet veel plassen e.d. Maandag hengst opnieuw langsgekomen. Wel meer signalen van hengstigheid en dekken ging ook vlotter. Dus gingen er vanuit dat het wel oké ging zijn. Nu staat mevrouw vandaag echt constant te plassen naar haar weide genootje. Dus echt mega hengstig... en nu kan de hengstenhouder vandaag niet...

Dat extreme tonen en plassen doen ze vaak ook als eisprong al geweest is.

Hier een die via KI ging. Ei was weg dus ophalen. Is tot de volgende dag aan 't piesen geweest :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:48

Overigens doen wij natuurlijk dekken altijd zo:

Hengstig tonen: schouwen en als merrie goed hengstig is dekken.

Daarna iedere 36 uur dekken tot afslaan.

Maargoed, wij scannen dus niet van te voren op eisprong.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:43

Piarens, jammer dat de hengstenhouder niet kan komen. Aan de andere kant leeft het sperma dat zo vers de baarmoeder ingaat, doorgaans wel langer. Dus met een beetje geluk zou het gewoon goed kunnen zijn.

Ik dek gewoonlijk om de dag uit de hand.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:52

Cynthia82 schreef:
StalMelyn, nu maak je me nerveus.
Shiloh is van 6 april. Als ik dan uitga van na 10 dagen veulenhengstigheid en dan weer 21 dagen later een hengstigheid, zit ik 31 dagen na 6 april op 7 mei. Maak ik een denkfout?

Pleun beviel op 5 april. Op dag 9 al weer hengstig (14 april) en dan 3 weken. Dan kom ik met Pleun op 5 mei. Door mooi weer en gras kan dat soms versnellen. Net bij haar geweest en ze wordt inderdaad hengstig en net de hengstenboer gebeld en breng haar morgenochtend.

Als je merrie echt niet toont zou ik eerder dan komende donderdag scannen als ik een tip mag geven.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:24

Hmmm... dan toch maar maandag of woensdag laten komen. Beter een paar dagen te vroeg, dan één te laat.

Thanks voor de tip! :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:33

Hier vanavond met Ariel gaan scannen , het ei is weg. :D
Dus nu wachten tot 18 mei. :)

Hier geen ervaring met natuurlijk dekken, voorheen in de kwpnrs alles met KI en nu met de haflingers ook.
Kans is wel groot dat we voor 2 veulens gaan en Olivia ook nog laten dekken. O:)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:44

Ik heb heel klein beetje ervaring met natuurlijk dekken. Merries laten zich helaas langer dekken dan nodig voor de eisprong. Dus ik zou eerst scannen voor dekken.
Bovendien zijn sommige merries nog duidelijk dagen hengstig ook al is de eisprong geweest.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 01:21

Vulina. Nog gefeliciteerd met de embryo *\o/*

Piarens. Als je het zeker wilt weten of ze nog gedekt moet en of het dan nog zin heeft. Zou ik toch scannen.

Kyrkelover. Prachtige hengst

Cioccolato. Jammer dat het niet is gelukt in de veulen hengstigheid

Suffie. Spannend!

Renske. Fijn dat het ei of is. Wachten op de drachtscan :):)
Jaa leuk toch 2 veulens fokken

Wild Thing is nu ook in veulen hengstigheid gedekt. Ze was met 1x insemineren mooi klaar. Vorig jaar deed ze daar langer over en niet drachtig. Dus ben nu erg benieuwd.

Normaal staat zij ook nog ruim 2 dagen na de eisprong te plassen van hengstigheid. Dit zegt niks

Didi stond vanavond ook nog echt hengstig. Ik gok morgen nog dekken. Of ze doet ook alsof :')

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:31

Die van mij is zondag ochtend bevallen maar leek woensdag al iets hengstig te worden door afentoe te knipogen enzo. Is dst niet erg vroeg. Ik heb maandag pas de da....

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:43

Ik heb eentje gehad die op 6 dagen na bevalling al eisprong had. Normaal is dat niet optimaal want de baarmoeder is dan nog volop aan het krimpen en veel vuil.. ze raken dan normaal niet goed drachtig zo snel. Maar Jade was toen wel drachtig.. was wel een gelukje

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:46

Okee dat idee had ik dus ookal maargoed ik wacht maandag af en anders slaan we de veulenhengstigheid over. We zitten nog vroeg in het seizoen gelukkig