[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:35

Gefeliciteerd Tinnie! Superrr!

Fijn Cio! Dan gaat het nu vast voorspoedig :)

Bloed ei, slechte ervaringen mee. Ik laat er niet op insemineren..

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:39

Wat is een bloed ei als ik vragen mag?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:44

Tinniie. Gefeliciteerd!

Succes met scannen Boudyh!

Cio. Klinkt positief.

Hier ook geen goede ervaringen op bloed ei.

Ligt absoluut niet de hengst. Deze is overigens van mezelf ;) dit jaar al lastige merries drachtig gekregen van hem. Kwaliteit is echt top. Nu ik terug denk, vond ik haar vorige keer ook niet echt hengstig. Ei was afgespoten.
Volgens de dierenarts moest ze vandaag gedekt. Terwijl ze dus niet hengstig is. Ik ben blij dat we haar nu naar het dekstation hebben gebracht. Die vonden het ook al zo raar lopen...

Ik heb al 2 prachtige dochters uit deze combinatie. Ze was elke keer in één keer drachtig.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:47

Amhorses je kan toch niet te vaak dezelfde combi maken? Weet niet meer waarom maar staat mij iets van bij...
Wellicht eens een andere proberen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:50

Of heeft de vorige da gewoon niet ontzettend slecht getimed steeds? Zou deze ronde bij 't station afwachten voor je een ander kiest iig :j

Ik ben er niet zo positief over dat deze blijft zitten na afknijpen. Vind het extra spannend moet ik zeggen. En ga dan ook lekker extra scannen. Misschien vrijdag wel weer, kan de andere merrie ook me en kunnen we die eventueel hengstig spuiten. Als ik er dan toch ben, gaat ze wel gewoon mee om te scannen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:56

Cioccolato. Ik had niet goed gelezen |o hopen dat het goed komt!

Ik heb idd het idee dat het elke keer slecht getimed is. We wachten af :j

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:05

Cioccolato schreef:
Of heeft de vorige da gewoon niet ontzettend slecht getimed steeds? Zou deze ronde bij 't station afwachten voor je een ander kiest iig :j

Ik ben er niet zo positief over dat deze blijft zitten na afknijpen. Vind het extra spannend moet ik zeggen. En ga dan ook lekker extra scannen. Misschien vrijdag wel weer, kan de andere merrie ook me en kunnen we die eventueel hengstig spuiten. Als ik er dan toch ben, gaat ze wel gewoon mee om te scannen.

Jouw merrie ook 2 las ik! Hier dus ook! Ik begrijp je helemaal wat dat afknijpen betreft. Ik bereid me ook voor op nog een ronde. Wij gaan vrijdag ook weer scannen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:16

Tinniie schreef:
Hier Jade drachtig :) :)

Gefeliciteerd! *\o/*

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:29

Vulina en am horses, wat is jullie ervaring met een bloed ei? Ik kan er zo weinig over vinden, behalve dat het eitje waarschijnlijk niet bevrucht gaat worden wordt ik er niet veel wijzer uit.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:42

Ik lees morgen weer even goed bij, maar nu alvast:
Tinniie, gefeliciteerd! *\o/*

En Fotsy, er wordt van te voren niet gescand (alleen als ik dat wil). Ze wordt geschouwd en zodra ze interesse heeft, wordt ze om de dag gedekt tot ze niet meer wil.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:42

AMhorses wat vervelend allemaal zeg. Hoop dat het nu bij de hengstenhouder beter gaat.

Van harte gefeliciteerd Tinnie!

ThornForest ik heb geen ervaring met een bloedei lijkt mij ook niet dat die bevrucht gaat worden. Had ze dan nog een goed ei?

Cioccolato ik ga voor je duimen dat het blijft zitten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:44

Ja is ze in 1 keer netjes drachtig zitten er 2 mooie eitjes. Stom _O-
Maar het heeft tot nu toe dus aantal dagen al overleefd, vrijdag is er namelijk 1 weg geknepen. Maar blijf het spannend vinden. Geen idee wanneer we veilig zitten, voor mijn gevoel volgend jaar pas als 't veulen er is :oo

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:49

Hier zelf nog geen bloedei gehad, maar al wel een paar keer bij merries die Arany gedekt heeft, meestal wordt dat ei dan overgeslagen, die ovuleren dikwijls zelfs niet dacht ik?

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:52

chioccolato; dat wordt dan een lang jaar. :=

Paardje 2013; ze had nog wel een ander eitje zitten maar deze was nog niet rijp genoeg voor de inseminatie. De da gaf aan dat ze vandaag wel geïnsemineerd moest worden dus denk dat hij richt op het bloed ei. Het is jammer dat ik er zelf niet bij was, dan had hij gelijk mijn vragen kunnen beantwoorden. Woensdag komt hij weer scannen en zal dan wel eens horen hoe het precies zit.

Tinie: een bloed ei ovuleert inderdaad niet uit zichzelf of heel moeilijk, kan dan tegen de 100 dagen aanzitten voordat hij ovuleert. Vandaar dat Sierou een injectie heeft gekregen zodat het eitje wel gaat ovuleren.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:56

Ja dat snap ik misschien dat het andere eitje nog rijp gaat worden dat je dan nog eens kan dekken. Ik weet het niet hoor zeg ook maar wat :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:09

Ja ik heb altijd lange jaren met dat fokken _O-
Is het dit niet, denk ik wel over andere dingen na. Loslaten. Na de laatste scan voor gust laat ik los. Iets

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:46

Gefeliciteerd Tinniie! Fijn dat het gepakt heeft!

Ik vind dat ook altijd spannend Cioccolato, volgens mij heb je nu dan wel weer een "gewone" kans dat het blijft zitten net als met 1 vruchtje. Heb dit nu een paar keer gehad al (en deze ronde waarschijnlijk ook weer), maar als dat afkwam (2x gebeurt) dan was dat beide keren binnen die 3 dagen na het afknijpen. En de keren dat het mis ging lagen de vruchtjes heel dicht tegen elkaar aan en waren toen moeilijk te scheiden. Maar kan me helemaal voorstellen dat je extra laat scannen. Ik vertrouw er zelf ook pas echt op wanneer de eerste 100 dagen voorbij zijn n.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:53

AMH, nu ben ik zo in de war. Ik dacht dat je het over Wild had, die niet drachtig was (domme ik! 8)7 )
He poedersuiker dat Esmeralda niet gepakt heeft :( Hopelijk volgende ronde wel!

Cynthia, volgens mij is dat de mooiste - meest natuurlijke manier om het te doen zo. + het natuurlijk dekken natuurlijk. Die Fi heeft nogal een leventje <3

Ciocolatto, ik snap je bezorgdheid... Pony stond ook met 2 eieren toen ze geïnsemineerd en afgespoten is. Dus kans op tweeling is reeël bij haar. Hopelijk vinden we morgen iets...

BusyMissy, klopt. Ik heb ook maar een "goed" gevoel zodra die eerste 100 dagen voorbij zijn...

Dit is het eerste dat ik over een bloedei hoor. Klinkt al niet goed ook.. Ga er morgen mijn DA eens over vragen. Ben benieuwd of zij het kent...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:16

Een boed ei is in eerste instantie een gewoon ei (follikel) op de eierstok. Gewoonlijk springt een follikel op het einde van een hengstigheid. In het geval van een bloed ei, springt het ei niet, maar vult het met bloed. Het ei ovuleerd vaak pas na 3 maanden.

Je kunt het ei proberen af te spuiten met chorulon, of je kunt pg spuiten (hengstig spuiten). Vervelende is; Het ei verdwijnd niet altijd maar vaak ontstaat daardoor wel een nieuw 'goed' ei. Je moet wel goed opletten dat dat niet ook een bloed ei wordt. Nadat er een bloed ei ontwikkeling is geweest, is de vruchtbaarheid aanzienlijk kleiner..

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:48

ThornForest schreef:
Vulina en am horses, wat is jullie ervaring met een bloed ei? Ik kan er zo weinig over vinden, behalve dat het eitje waarschijnlijk niet bevrucht gaat worden wordt ik er niet veel wijzer uit.

Onze merrie had vorig jaar ook een bloedei en is juist in die cyclus drachtig geworden. Heeft 3 weken geleden een gezond veulen op de wereld gezet

Hoe kan dat dan? Ze stond bij de hengstenhouder dus was er zelf niet bij

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:52

Hoi! Mag ik me hier ook melden? Mijn merrie is gisteren voor het laatst geïnsemineerd. Over 15 dagen word ze gescand! (Ik wil haar dus nu nog niet op de lijst met drachtige merries, ivm miss is ze nog niet drachtig)

De vader zal emh top dun chexs (van @tinniie hier op bokt :j ) worden, moeder heilig hart
Moeders to be:
Afbeelding

Vaders to be
Afbeelding

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:58

Vulina schreef:
Een boed ei is in eerste instantie een gewoon ei (follikel) op de eierstok. Gewoonlijk springt een follikel op het einde van een hengstigheid. In het geval van een bloed ei, springt het ei niet, maar vult het met bloed. Het ei ovuleerd vaak pas na 3 maanden.

Je kunt het ei proberen af te spuiten met chorulon, of je kunt pg spuiten (hengstig spuiten). Vervelende is; Het ei verdwijnd niet altijd maar vaak ontstaat daardoor wel een nieuw 'goed' ei. Je moet wel goed opletten dat dat niet ook een bloed ei wordt. Nadat er een bloed ei ontwikkeling is geweest, is de vruchtbaarheid aanzienlijk kleiner..

Mooie uitleg, dankje :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:19

Cheytjuh schreef:
ThornForest schreef:

Onze merrie had vorig jaar ook een bloedei en is juist in die cyclus drachtig geworden. Heeft 3 weken geleden een gezond veulen op de wereld gezet

Hoe kan dat dan? Ze stond bij de hengstenhouder dus was er zelf niet bij

De vruchtbaarheid is aanzienlijk kleiner, maar het is niet onmogelijk om drachtig te worden. Doordat het ei niet springt, krijgt de merrie niet altijd de juiste hormonen om een dracht in stand te houden.

Wij hebben het 2x gehad, eerste keer oudere merrie, niet drachtig geraakt. 2de keer wel, met de nodige behandelingen..

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:23

Voor iedereen die z'n merrie inmiddels drachtig heeft gefeliciteerd!

AM horses, wat vervelend zeg als je twijfels gaat krijgen aan je DA.. hopelijk komt het allemaal toch nog goed.

Cio, spannend inderdaad als ze een tweede weg geknepen hebben, hopelijk blijft het gewoon zitten.

Bloedei had ik nog nooit van gehoord, duidelijke uitleg door Vulina, interessant, leer een hoop bij dit jaar :)

Na twee keer gedekt te hebben met mijn eigen DA en het beide keren niet had gepakt heb ik mijn merrie afgelopen vrijdag naar een KI station gebracht. Gisteravond is ze geinsemineerd, vanmorgen weer gescand, ei was mooi weg, en hebben voor de zekerheid nog even gespoeld. Vanavond mag ze weer lekker naar huis. Hopelijk dit keer wel raak..

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:29

Daar ben ik ook weer eens. Paar drukke dagen achter de rug %)
Nu even gezellig een uitgebreide reactie want vrij en dus tijd :9k

CP, wat een blok is die merrie zeg :wow: Ze lijkt alleen een beetje een wat korte hals te hebben, klopt dat? In verhouding met de rest van haar lichaam? Ik bedoel het niet rot hoor maar het leek mij zo, kan natuurlijk ook door de foto komen. Ik vind Shires ook heel gaaf, alleen is het zo lastig om ze te vervoeren, groot en veel massa :') Is ze inmiddels al gedekt? Ik Ben heel benieuwd naar het veulentje volgend jaar <3

Haai Faline :wave: Leuk jouw knappe champies ook weer mee te mogen volgen dit jaar :) Maymoun is toch ook schimmel, of ben ik nou in de war met een andere :? Zou toch zonde zijn als dat mooie champagne verschimmelt op den duur /3

Marije1502, oei :oo Hopelijk heeft hij er niks ernstigs aan over gehouden? Sterkte ermee, zieke mannen zijn een hele opgave :+

Cynthia, Yes! Dat kan niet anders dan dat Ti er een hoef in heeft gehad. Wordt vast een hele knappe palo met bles <3

ThornForest, Bloedei heb ik ook weleens van gehoord inderdaad. Zelf gelukkig nog nooit meegemaakt. Ik hoop dat het lukt met het insemineren.

AMH, ohh wat balen zeg -O- Ik heb dat met Joan ook eens gehad. Thuis gescand, ei van 3.2 en dus naar het dekstation. Kom je daar en gaan ze scannen...is er geen spoor van hengstigheid te bekennen en ook geen ei...Hoe dan??? 8)7 Ik was echt met stomheid geslagen. Ik heb haar toen daar gelaten en ze heeft daar samen met wat andere merries op de wei gestaan zodat ze weer snel hengstig zou worden, denk aan het "gezellig samen pissen" verhaal van Vulina :') en dat heeft toen geholpen. Binnen 2 weken was ze hengstig. Daags daarna geïnsemineerd en drachtig thuis gekomen :) Dus er is nog hoop, niet opgeven meis :(:)

Tinnie, Yes *\o/* Je gevoel zat goed :) Gefeliciteerd!
Hoe staat het ervoor bij Missy?

Cio, fijn dat het er nog zit. Is wel erg spannend lijkt me, wetende dat het ook vaak afkomt nadat er 1 is geplet. Eigenlijk best cru als je erover nadenkt maar het is voor een goed doel. Hebben ze wel goed gekeken dat de topper is blijven zitten?
Dat loslaten is wel een dingetje inderdaad. Hier is alles nu in 1x goed gegaan (nog nooit gehad) en daarom kan ik het nog steeds niet helemaal bevatten. Eigenlijk hoef ik niet meer te scannen maar het gevoel bekruipt me dat het toch misschien nog mis kan gaan omdat er iedere keer nog wel iets is misgegaan en dus denk ik dat ik toch nog maar een keer ga scannen op 60 dagen. Sjezus wat een zin! :))

xHylkje, welkom! Heb je een foto van de aanstaande moeder en vader?

ajesca, succes vandaag!