[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:05

Gefeliciteerd met alle drachtige merries!

Kabayo, wat een schatje, een Rotti?

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:09

Kabayo schreef:
Oh pasha toch volgend jaar? Jammer, maar toch leuk dat je in 2019 een veulen krijgt

Klopt. Zeker jammer, maar volgend jaar komt in alles beter uit. En dan moeten we, hoe moeilijk we het ook vinden, even een jaartje extra geduld hebben om daarna het veulen alle tijd en aandacht te kunnen schenken om op te groeien.
Komend jaar wordt voor ons beide een te hectisch jaar en we willen wel de tijd voor alles hebben.

Wat een knappe pup!! Nog eventjes geduld en dan heb je dr! Gelukkig duurt de dracht, het opgroeien tot ze mogen verhuizen etc. niet zo lang als bij paarden.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:10

Gefeliciteerd met de drachtig gescande merries!

Wat een leuke pup kabayo! Zo schattig!

Ondertussen is het ook weer weekend en zondagochtend natuurlijk weer voor ronde 2 naar de hengstenhouderij :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:19

gefelicteerd aan de mensen met drachtige mensen!

Ik ben met mini's gaan fokken omdat ik niet meer mocht paard rijden en ik een alternatief zocht wat toch het karakter had van een groot paard. Toen kocht ik mijn eerste eigen mini merrie, heb haar dan een tijdje geshowed, samen de showwereld ontdekt. En daarna heb ik haar laten dekken. Ben helemaal verkocht aan die kleine veulentjes. Dus hier besloten dat ik vaker een veulentjes wil hihi

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:58

Finn__ schreef:
Succes met waken Aniek!

Maira is net drachtig gescand, ik ben echt helemaal in de wolken :D

Gaaaaaaaf super gefeliciteerd!! 1e poging gelijk raak?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:34

Gefeliciteerd met alle merries die drachtig gescant zijn *\o/*.

Nee klopt Fotsy dat weet je dan ook niet idd :P.

Hier allemaal appelazijn gegeven behalve Fierté want die kreeg tot voor kort alleen ruwvoer. Alleen toen kwam Tinne 2 weken geleden ineens met een link waarin stond hoeveel je moest geven en als ik dat dus moet geloven, hebben Belle en Biscuit dus te weinig gehad de week voor de eisprong..grrrr en vorig jaar alle 4 dus..Bibi en Hope wel meer gegeven de week voor de eisprong..erg benieuwd of die van Belle en Biscuit en Fierte dan hengstjes zullen worden en die van Bibi en Hope merries :D. Wel is Belle volgens mij wel echt op de eisprong geinsemineerd(had een groot zacht ei van 5 cm) en Biscuit(had een ei van 5,8 cm) volgens mij ook als t raak is, wel ook beide afgespoten..dus miss nog een extra kans op hengstjes bij beide..Hope had een ei van 4,4 en is afgespoten. Bibi weet ik nog niet precies, wordt morgen geinsemineerd. Fierté haar grootste ei was vandaag iets van 4,2 cm, maar moet miss zondag weer geinsemineerd worden. Maar afijn dat op de eisprong insemineren zal miss ook weer de werking van de appelazijn beinvloeden..Maar ja dat is dus met afspuiten zo, je weet nooit of ie voor dat dat werkt al eraf gegaan is of niet en dus niet wanneer t precies geweest is..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:52

Hoe zit dat dan met appelazijn? Beinvloed dat de kans op een merrieveulen?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:57

Finn__ schreef:
Succes met waken Aniek!

Is gelukkig niet meer nodig! Vanmorgen een prachtig merrie'tje geboren. Gezien het niet om 2018 gaat, zal ik niet té veel spammen. Foto's zijn wel te zien in de link in mijn onderschrift ;)

Vandaag is dus een beetje in een waas langs me heen gedaan. Komt altijd een hoop bij kijken er omheen.
Ik las wel over drachtige merrie's, gefeliciteerd!! *\o/*

En interessante vraag hoe mensen bij hun ras terecht zijn gekomen van Murosch.
Ik ben in het voorjaar 2002 (toen 14 jaar oud) bij een Welsh fokker terecht gekomen, om daar een pony voor te gaan rijden. Dit werden er al snel meerdere, maar ook in mum van tijd raakte ik geïnteresseerd in die veulentjes die er geboren worden. Wou natuurlijk overal bij zijn, meemaken, kijken hoe die hengstenkeuze dan gemaakt werd. Denken dat ik er over mee kon praten/beslissen :') Ik vond het allemaal reuze interessant!
Toen ik 16 was heb ik voor hem nog 3 pony's met veulens voor de keuring klaargemaakt en voorgebracht, vond ik ook helemaal leuk.
Die fokker ging op den duur verhuizen, toch iets te ver weg, maar toen had ik via de Welsh toerrit weer andere mensen leren kennen. Zij hadden dan Welsh A's, maar een Olderburger merrie die ik kon gaan rijden (werd immers ook al wat ouder/groter). Daar voor gaan rijden en betrokken gebleven bij het ras, maar zij kochten voor hun dochter al snel toch ook een jonge NWR merrie als opvolger, die ik eerst nog weer ben gaan rijden.
Met die familie ben ik na m'n middelbare school nog een half jaar meegeweest naar Duitsland toen zij verhuisden, maar daarna toch echt terug naar NL. Toen was ik 19 ondertussen en ben ik op paarden gaan rijden, wat meer wedstrijdgericht gaan rijden, wat ik ook heel leuk vond. Maar in de tussentijd ben ik wel bij de Welshjes betrokken gebleven d.m.v. redactiewerk en fotograferen voor het blad van het stamboek.
Uiteindelijk in 2010 was de mogelijkheid daar en zijn Lies en Roos, mijn eerste eigen Welsh NWR's gekomen. Twee jonge merrie's (veulen en jaarling toen) om hopelijk iets mee op te bouwen en tadaa, hier zijn we nu ^_^

Ik besefte me laatst dus ook dat het nu al 15 jaar geleden is dat mijn interesse voor die pony's/de fokkerij ontstaan is :oo

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:00

Oh en appelazijn zou de zuurtegraad in de baarmoeder beïnvloeden, waardoor vrouwelijke zaadcellen meer kans hebben, waar die sterker waren o.i.d. geloof ik.

Nou een theorie waar ik heel misschien nog iets in zie :o ik ben misschien ook gewoon wat te nuchter hiervoor :=
Alleen hoeveel en hoe lang van te voren moeten ze het dan krijgen, mijnlieverd? Wie weet overweeg ik het nog. Zullen we er dan geld op inzetten dat het voor Lies hengstveulen nr. 3 wordt? O:)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:51

Murosch ik kan enkel alleen maar toejuichen als je bewust voor dit ras gekozen hebt. Zeker dat het ras niet overbevolkt is net als het gelderse paard. Wat je opnoemt vind ik alleen maar positief en wel doordacht. Ik zou zeggen doen.

Ik ben bijna mijn hele leven al in aanraking geweest met ponys. Van 2 welshjes bij ons thuis als rijden op fjorden en een haflinger in de buurt. Uiteindelijk op mijn 17e mijn eerste echte grote paard gekocht. Een kruizing gelders paard met nrps. Geen papieren.
Later kwam daar mijn oude verzorgshet bij. Met haar is de fokkerij begonnen. Doordat zij te oud was voor het shetlandstamboek en ze wel volledig papier had om nog een premie daar te halen, ben ik verder gaan kijken en ben ik terecht gekomen bij het nmprs. Toen waren de volledige shetlanders nog wel in aantal aanwezig, maar het doel is een groot paard in het klein tot maximaal 1.06m. Een shet lander voldoet daar niet aan en al gauw ben ik gaan kruizen met goedgekeurde nmprs hengsten. Uiteindelijk ga je keuzes maken wie mogen blijven en wie weg gaan. Moeilijk maar met een beperkte ruimte wel nodig. Momenteel zit ik op een aantal van 6 en de 7e op komst. enkel nog volledige amerikaanse miniatuurpaardjes en twee ervan hebben nog een scheut shetbloed, maar wel mooi luxe om mee door te gaan.

Gefeliciteerd voor de drachtigen. *\o/* *\o/* *\o/*

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:56

Dankjewel allemaal voor het welkom heten !

We gaan nu met Ginette scannen op dracht en met Spirit of het ei weg is.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:25

Finn_Gefeliciteerd mooi dat Maira drachtig is.

Pascha_2011 snap helemaal dat je een jaartje wacht. Je wilt er ook wel de tijd voor hebben om er van te genieten. Hier ook heel bewust tot dit jaar gewacht ivm met drukte.

Kelszz_Succes, dubbel spannend dus, benieuwd wat de veearts zegt vandaag.

Hier net het telefoontje gehad dat we Demi weer kunnen ophalen. Eitje was vanochtend weg. :)

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:28

Tooske moet nog een keer geinsemineerd worden. Ei staat nu op knappen dus poging 2 straks

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:01

Ah wat een ontzettend leuke pup kwam er voorbij! Een rottweiler?

Gefeliciteerd met het veulen Aniek, leuk hoor!

Heeft de appelazijn ook meerwaarde voor de dracht zelf of geven jullie dat echt voor een merrieveulen?
Ik geloof er zelf niet zo in, in mijn ogen is de kans 50/50

Ik ben op het friese ras gekomen door mijn tante. Zij fokt met friese paarden en ik vond ze altijd al heel mooi. Aantal jaar terug mijn pony gekocht en daarvoor in de plaats een fries gekocht. Nu ben ik gezegend met twee mooie friese paarden en volgend jaar als alles goed gaat een veulen :) Wij willen gaan fokken, als dit jaar alles goed gaat en het bevalt willen we het uit gaan breiden.

Eerste poging was gelijk raak Ldenboer :D

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:24

Interessante discussie wbt het krijgen van een merrie/hengstveulen. Wat je natuurlijk niet moet vergeten is dat je met die theorieen wellicht wel meer kans hebt op bijv. een merrieveulen, maar dat je dan nog steeds een reele kans hebt op het krijgen van een hengstveulen. Ik vind het jammer dat hier nog weinig onderzoek naar is gedaan. Ik ben op het moment bezig om mijn startkwalificaties te halen voor diergeneeskunde, en wil tijdens/na mijn studie met name onderzoek gaan doen naar de voortplanting van de paarden. Het zou leuk zijn om met percentages te kunnen komen wanneer je de meeste kans hebt op een merrie/hengstveulen, en of het uberhaupt mogelijk is om dit enigsinds te sturen. Als mensen het leuk vinden, wil ik nu ook al wel wat bij gaan houden, maar dan zal dat natuurlijk geen officiele studie zijn.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:33

Idd je sluit de kans op een hengstenveulen niet volledig uit, maar vergroot die op een merrieveulen wel aanzienlijk.

De cijfers uit die link en de rest wat ik al tegenkwam zijn toch wel opvallend vind ik.. Ik ga nog eens opzoeken..

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:37

ik laat liefst de natuur alles regelen. Hier is het 3-0 voor de hengstjes maar dat heeft ook zijn charmes. Benieuwd of het volgend jaar 3-2 wordt (als ze beiden drachtig raken)

Ben wel zo bijgelovig dat ze beiden roze halstertjes aan hebben :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:46

Maakt mij ook niet uit wat ik krijg. Als alles maar blijft leven en gezond is. Merrie zou leuk zijn. Kan je er later mee fokken. Maar we hebben nog nooit een hengst gefokt, dus dat is ook leuk :)

Dankjullie. Het is inderdaad een rottweiler :D

Ldenboer spannend!

Goed nieuws jazzejam

Spannend kelszz!

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:14

Het lijkt me "handig" om te kunnen sturen, maar ook weer minder leuk. Dan is de verrassing er ook af.
Bovendien vraag ik me af of het überhaupt wel beïnvloedt kan worden en wat voor invloeden dat evt. verder nog heeft ALS het mogelijk is.
Ik ben er toch niet zo voor geloof ik, maar vind het onderzoek wel erg interessant (zeker vanuit mijn biologen beroep).
Onze merrie heeft tot nu toe alleen 5 hengsten gegeven. Ik hoop maar dat nu ze van ons is en dus ook van locatie is veranderd, ze tot het idee komt om ineens een merrie te produceren.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:40

Bij koeien kan je wel gesext sperma bestellen, schijnt dat paarden sperma daar niet geschikt voor is? Tenminste dat heb ik me laten vertellen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:52

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:46

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 16:08

Geen idee, ik kwam het toevallig tegen :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 16:13

Hengsten sperma is zwakker dan stieren sperma. Dat is mij verteld en daarom kan het niet

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 16:45

Zal vast gaan veranderen in de toekomst...