[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AnniekSlijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:44

Jeetje, er wordt al best veel gekletst hier in het topic, kan het niet helemaal bij houden.

Marije, jeetje wat een verassing zeg! wonderlijk dat het nooit gezien is en dat het alles heeft overleefd (hengstig spuiten). Zag je haar op het einde ook niet opvallend dik worden?

Linda : je sloeries nemen het er echt van!

Juval: ik ging met mijn merrie altijd naar de praktijk toe, daar kon ze in een opvoelboks staan. mijn merrie is heel braaf met scannen en heeft nog nooit getrapt, maar ik kan me voor stellen dat sommige merries dat wel doen.

Setteli: spannend!

mijnlieverd: klinkt als een mooi ei! hopen dat hij morgen er nog zit of net weg is.

Hinte: mooie pony's hoor. ik het ook niet zo veel verstand van kleurtjes.

De vraag over welke merries nog uitgebracht worden. Het was de bedoeling om een startkaart aan te vragen, maar daar wachten we nu nog maar even mee, maar trainen wel gewoon door. het is nog veel basis werk, maar haar gedrag werkt niet altijd mee. vorige dracht ook nog door gereden tot een maand voor de bevalling. (wel minder intensief natuurlijk)

Zolex is gisteren voor het eerst geïnsemineerd. een ei van 4 cm, baarmoeder mooi soepel. Gelukkig, want in 2014 heeft ze wel is gehad dat het ei wel groeide maar de baarmoeder niet mee deed zeg maar. Waarschijnlijk is het ei nog niet weg morgen, maar beter het zekere voor het onzekere.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:23

hinte schreef:
Ik heb er zo geen verstand van.....

In de folder staat valk/ Bay-dun

Dun is dan als ze een aalstreep hebben?
Ik heb nodig een lesje kleuren kennis nodig :o

Dun is wildkleur, de kleur die fjorden hebben. De vacht is dan (iets) lichter dan de basiskleur, deze paarden hebben inderdaad een aalstreep en meestal ook zebrastrepen op de benen.
Dun + bruin = wildkleur bruin (of bay dun), dat is zeg maar de standaard fjordenkleur.
Dun + vos = wildkleur vos (dan is de aalstreep dus donkerrood ipv zwart)
Dun + zwart = grullo of wildkleur zwart (de grijze variant)

Dan heb je het creme gen, dat heeft te maken met valk. Maar dat is dus een ander gen, hierbij heb je alleen maar een verdunning van vachtkleur.
Creme + bruin = valk
Creme + vos = palomino
Creme + zwart = smoky black

Om het leuk te maken kunnen creme en dun ook samen voorkomen, dan heet het dunskin, dunolino en smoky grullo. Maar dat is niet van toepassing bij de hengst die je liet zien. Die is waarschijnlijk wildkleur bruin, voor grullo vindt ik hem wat te bruin persoonlijk.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:48

AnniekSlijk. Hopelijk is het raak :)

mooney: heel interessant en dat heb je heel duidelijk uitgelegd +:)+ Ik begreep niet echt het verschil tussen wildkleur en grullo, maar eigenlijk is het dus een variant.

Kan een gewone vos of zwarte ook een dun-gen hebben maar het haast niet tonen? Of is de vacht dan echt altijd opvallend lichter.

Imperiosa heeft bijvoorbeeld een soort aalstreep. Het lijkt echt een aalstreep, maar aangezien ze zwart is, zie je dat haast nooit. Nu is ze aan het verharen en kan je het duidelijk zien. Is dat dan gewoon een apart gen die de aalstreep veroorzaakt? Er zit voor zover ik weet geen verdunning in haar bloedlijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:08

Crines. Wat jij beschrijft is zeer waarschijnlijk countershading (zo genoemd omdat het lijkt op een schaduw over de ruggengraat), dat is eigenlijk een neppe aalstreep.
Meestal is een echte aalstreep strakker afgetekend dan countershading maar sommige paarden kunnen heel goed foppen. Vaak kan je het voorstellen als een lijn die getrokken is met een pen tegenover eentje die is getrokken met potlood waarvan de randen een beetje zijn weggegumt.
Mijn merrie heeft ook een beetje countershading, maar is dus geen dun. (Ik heb een simpele vos :p )
Hier zie je het een beetje:

Afbeelding

Een aalstreep gaat altijd samen met het dun gen, dit kan ook geen generatie overslaan omdat het dominant is. Heel soms zie je een extreem donker uitgevallen bruine wildkleur, maar eigenlijk toont het altijd wel duidelijk op zwart.

Aalstreep:
http://www.grullablue.com/stallions/mer ... dorsal.jpg

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:27

Bedankt Mooney! Zo duidelijk als op de foto in het linkje is het zeker en vast niet. Ik denk zelfs niet dat ik het op foto zou kunnen vastleggen. Nu is haar oude wintervacht echter vossig gekleurd en steekt het meer af, waardoor je bij de juiste lichtval echt een donkerdere streep kan zien over haar rug. Maarja donkerder dan zwart... :+ Een valse aalstreep dus 8-)

Ik ken wel een vos PRE hengst die echt een aalstreep heeft en strepen op de benen. Hij lijkt echter een 'ordinaire' vos. Maar hier gaat het wrs wel zeker om een dun. Hij geeft die aalstreep trouwens ook door aan al zijn veulens tot nu toe, ongeacht hun kleur.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:29

mooney, dank je wel!

Creme dun is dan Dun + vos?

Afbeelding

Van links naar rechts, ( kleur uit het paspoort)
Gipsy, Blue dun ( Er komt een muis grijze kleur onder haar winter vacht te voorschijn
Hinte, Wild kleur bruin
Trees, creme dun

Trees en Zegmar zijn de ouders van Hinte.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:53

Als we het over counter shading hebben, moet ik deze foto van mijn prinsesje delen.
Inmiddels alweer twee jaar oud <3
Afbeelding

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:10

AnniekSlijk, hopelijk heeft het gepakt en is het ei morgen weg.

Grappig al die kleuren. Echt totaal geen verstand van. Maar mijn oudje ( doodgewone kwpner) heeft een aalstreep en mijn merrie counter shading. Mijn oudje is een hele licht bruine en de merrie een donkere vos.

Wat een schattig veulentje! Hoe ziet ie er nu uit?

Mijn merrie is trouwens vandaag drachtig gescand *\o/*
Nu over 6 weken controle scan of het vruchtje er nog is.
Laatst bijgewerkt door Liaan op 25-04-16 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:10

@ Crines: Haha ja wij hebben wannabe wildkleur paarden :+ Nu maak je me wel benieuwd naar de PRE hengst hoor.

@ Hinte grappig, jij woont redelijk dichtbij mij.
Creme dun is eigenlijk geen correcte term, en wordt helaas ook vaak misleidend gebruikt in de shetland/minipaard wereld. Creme dun zou eigenlijk dunskin/dunalino/smoky grullo moeten zijn. Maar vaak wordt het gebruikt (als je geluk hebt) voor een vos wildkleur, als je pech hebt zit er helemaal geen wildkleur in.
Gipsy is een grullo, maar blue dun is inderdaad de Engelse benaming voor wildkleur zwart (=grullo).
Hinte een wildkleur bruin, klopt helemaal. Genetisch hetzelfde als haar vader dus.
Trees is lastig, ik heb ook even tussen je berichten gesnuffeld voor wat meer foto's. Zo in haar wintervacht vond ik haar niet echt creme+dun, maar in de zomervacht op de foto's met veulentje is ze wel netjes licht. Ook lijkt ze zebrastreepjes te hebben op haar voorbenen. Aalstreep lijkt heel dun in de wintervacht, maar wel scherp afgetekend. Het zou dus kunnen dat het een dunalino is (dus palomino wildkleur), maar ik ben niet 100% zeker. Heb je gegevens van haar ouders, als daar wildkleur en creme in te vinden is dan heb je iets meer zekerheid.
Als Trees inderdaad dun is, dan zou het kunnen dat Hinte homozygoot is voor dun (kan je niet met zekerheid zeggen, heterozygoot zou ook kunnen). Dat zou voor je liefde voor wildkleur goed uitkomen, want dat geeft ze het altijd door aan haar nakomelingen.

@ Woogy: Kijk dat heeft je prinses mooi getekend, ze verraad zichzelf doordat hij niet doorloopt (en het niet kan, Arabiertje toch?). Maar wat zit die er netjes scherp op zeg! Zie je het nu nog steeds zo duidelijk of is het een beetje vervaagd na een paar verharingen?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:18

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:47

Gefeliciteerd Liaan!

@Crines: Mag ik de bubbel kapot prikken? Ik voel me altijd zo'n vervelende betweter als ik dit moet zeggen.... Maar ook dat is een foppert, is een vos met countershading (wel mooie countershading). Ik kan geen foto zien van zijn hele rug, dus ik zie niet of hij ergens stiekem een onderbreking heeft, maar een echte loopt ook door in de manen en daar stopt deze duidelijk. Het is ook zeer waarschijnlijk dat countershading ook (deels) erfelijk is, de wetenschappers zijn er nog druk mee bezig maar dat zou dus verklaren waarom hij zijn streep wel doorgeeft.
Als kleurgenetica fan moet ik wel op mijn handen gaan zitten als ik de (net niet) misleidende tekst lees over de mogelijke kleuren van de nakomelingen in de advertentie.
Ondanks mijn kleurengemiep is het wel een tof dier zeg!

Ik was in het vorige DBT trouwens gewoon sneaky meelezer zonder merrie met dikke buik. Maar dit jaar gaat mijn dame wel even daten, dus nu hoor ik er 'echt' bij haha. Ik ben wel ontzettend bang dat ik het proces weet te vervloeken als ik er over ga rondbazuinen (zegt de normaal hele nuchtere wetenschapper :') ) dus ik hou nog even voor me hoe en wat tot wanneer mijn zenuwen een beetje bedaard zijn :') .

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:16

Haha oeps mooney, ik had al zo'n vermoeden omdat hij wel erg donker lijkt voor een dun. Maar de eigenares zei me dat hij ook strepen heeft op de benen (en ook dat lijkt hij door te geven aan zijn veulens), dus ik dacht dat het nog kon. Ik heb de hengst al in het echt gezien en dan lijkt hij gewoon vos, alleen met de juiste lichtval zie je een duidelijke streep :) Maar een fopperd dus :D Wel een mooie fopperd idd :o

Mijn eigen dekhengst is gelukkig gewoon zwart, dus daar hoef ik alvast niet wakker van te liggen :D

En haha dat bijgeloof, dat herken ik hoor. Ik ben zelf ook normaal zo nuchter als het maar kan zijn, maar ik had toch 2 veulenhalstertjes aan mijn bed hangen die ik kost wat kost iedere avond slaapwel moest wensen :') Anders zou er wat mis mee gaan 8)7 Nu nog één halstertje te gaan (merrie zit op 344 dagen) dus hopelijk gauw slaapwel tegen het veulen zelf en niet meer tegen een stom halster O:)
Laatst bijgewerkt door Crines op 25-04-16 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:18

mooney, kom ik nog een keer hoor :o

Moeder van Trees is, Elson Golden Girl ( golden dun)
Vader, Ollie vd Slikpolder ( bruin bont)
En de vader vd moeder, Sabre of Chetwynd ( mushroom)

Grappig dat je in de buurt woont

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:21

Dat bijgelovige ken ik ook. Pfff die goktopics daar krijg ik nou de kriebels van...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:25

Geen probleem hoor, dit was een moeilijke om te beoordelen.
En zwart is ideaal inderdaad, geen moeilijk kleurengedoe maar wel mooi chique. Je merries zijn zwart en schimmel toch? Ben benieuwd wat ze ervan gaan bakken.

Hier ook lekker basis hoor, een vos en een (vosgeboren) schimmel.
Maar rekenen met kleurtjes en beetje de kleurenwijsneus uithangen vind ik wel leuk op ten duur.

EDIT: oeps, heleboel reacties gemist. Gelukkig ben ik niet de enige bijgelovige wat dat betreft. Het viel wel mee, maar na alle ellende in DBT2016 zie ik nu al overal spoken.

Hinte: Kijk, die vader is makkelijk, daar komt het in ieder geval niet vandaan.
Moeders stamboom is een rampenplan :') . Er is in ieder geval ergens iets fout gegaan in de kleurbenaming. Want uit twee vossen (pappa is dan wel mushroom, maar komt ook uit twee vossen) zou je NOOIT een palomino en/of een wildkleur kunnen krijgen. Mushroom maakt het ook wel ingewikkeld, daar is nog zoveel onduidelijkheid over. Kortom, er zijn weer mensen erg creatief geweest. Op een Engels forum las ik dat vader van de moeder dunalino was ipv mushroom.
Dus in principe is dunalino inderdaad het meest waarschijnlijke, maar het kan ook stiekem een palomino met countershading zijn.
Laatst bijgewerkt door mooney op 25-04-16 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:40

Liaan, gefeliciteerd!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:57

Marije...Dat is nog eens een verrassing! Gaat het allemaal goed met moeder en kind?
Juval.... Mooi debuut hoor gefeliciteerd!!
Liaaan....Gefeliciteerd met de dracht van je merrie!!

Interessant al die kleren, he daar echt totaal geen verstand van haha. Die van mij word als het goed is gewoon een donkerbruine haha

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:17

Sorry Carmen ik heb je combi als studie object gebruikt. Je merrie draagt sowieso vos, maar Ferdeaux zeer waarschijnlijk niet (met 100+ nakomelingen en nooit een vos durf ik dat te gokken), dus geen vos veulen (zo wel mag je mij heel hard uitlachen). Wel eventueel kans op een zwarte als je merrie niet homozygoot is voor agouti. 87.50% op een bruintje, 12.50% op zwart.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:20

welkom nieuwelingen

gefeliciteerd met de dracht liaan

oh een ei van 4.55, klinkt goed ml

mooney *\o/* eindelijk gaat je merrie ook op date ;) ben wel benieuwd naar je hengstenkeuze

hinte leuke wildkleurtjes <3

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:28

Mooney.....klopt helemaal. Heb wel uitgezocht of ferdeaux inderdaad nakomelingen had die vos waren aangezien ik geen vos wil en de moeder van mijn merrie een vos is haha. Ik wil raag een donker veulen en zwart zou helemaal top zijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:29

Haha ja Evelyne, het heeft even geduurd maar nu stond iedereen erachter. Keuze van de hengst is niet veranderd, was meer een discussie of we er nog een kostganger bij wilden hebben (tja ik wel, maar de rest moet ook akkoord natuurlijk). Dus ik denk dat jij het misschien al wel weet haha. 5 mei gaat ze uit logeren, dan ga ik duimen dat ze net zo vruchtbaar is als haar moeder (die in 2 jaar 2x een 'oeps veulen' wist te produceren :') ).

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:11

Liaan gefeliciteerd!

Oh nee we gaan toch niet weer pagina's vol praten over kleuren? :') dat lees ik al 2 dbt's lang :') sorry!
Mijn paardjes zijn getest dus lekker makkelijk :o ;) haha

Sloerie2 liet zich vandaag ook gewoon weer dekken... Word er een beetje moe van. Wat vinden jullie? Gewoon maar door gaan tot ze af slaan? Of toch allebei eens 2 dagen niet en dan kijken of ze daarna nog hengstig zijn?
Heb wel eens iets gelezen over meerdere follikels waardoor langdurige hengstigheidsperiodes ontstaan en de merries meerdere dekkingen toelaten. Maar dat zou wel heel toevallig zijn bij 2 merries tegelijk toch :?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:18

Ze is inmiddels erg bruin, nog wel met mooie grote zadels op haar schouders.
Haar cs liep wel door tot aan de manenkam.
Is inderdaad een arabje :-)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:23

Interessant met die verschillende wildkleur varianten. Vind erfelijkheid van kleuren erg interessant, maar wildkleur komt (praktisch) niet voor bij de Welsh NWR, dus daar heb ik me gewoon niet zo in verdiept, net als al die appaloosa/bontpatronen enzo ;) Door de Fjord-vergelijking wel gelijk overal een beeld bij :P

De kleine meid hier heeft ook een hele duidelijke aalstreep, of countershading dus. Maar sowieso nog een beetje de vraag wat voor kleur (hoe donker) ze uiteindelijk wordt. Hoofdje is erg donker, om de ogen bijna zwart, behalve een bruine streep onder haar ogen. Halsje ook nog donker en dan is het lijfje wat vager/lichter bruin. Kleur lijkt nu nog het meest op wat je vaak bij schimmeltjes ziet. Maar dan is er echt iets goed misgegaan met de KI :P Vermoed eigenlijk dat ze uit haar veulenhaar straks erg mooi
donkerbruin wordt :j En dan zal je waarschijnlijk ook niet zoveel meer zien van die streep.
Moeders heeft trouwens ook wel een duidelijkere streep als ze zomer wat lichter wordt door de zon, bedenk ik me nu ;)

Ik heb wel laten gokken in het DBT2016 hoor, had zelf ook ergens halverwege de dracht het idee dat Roos een merrie kreeg en Lies een hengst. Op de gok ook roze en blauwe halstertjes gekocht (gaan we toch wel gebruiken). En ach, dat is toch bij de bevruchting al bepaald...

Wij zijn hier begonnen met bijhouden:
Afbeelding
Lies toonde na 9 dagen hengstig gisteren toch echt wat minder. Zal waarschijnlijk vrijdag of zaterdag en eisprong zijn geweest. Shadylah begon halverwege haar hengstigheid en konden ze samen sletten over het draadje en langzaam aan begon Roos het over te nemen.
Die was gisteren ook zo bezig :oo :oo Zo heb ik haar nog nooit gezien. Hopen dat ze de volgende hengstigheid nu ook wat beter laat zien.

Afbeelding
En onze kleine schouwhengst *D

Shadylah (de witte Arabier) mag de volgende hengstigheid geïnsemineerd. Lies en Roos (mijn eigen) sla ik waarschijnlijk nog een ronde mee over. Vond de veulentjes al een beetje vroeg, maar nu zitten we ook steeds met dat vieze weer...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:38

linda ik zzou stoppen omdat ik bang ben dat ze vies worden van binnen :)