Christi schreef:Heeft hier iemand ervaring met een ruin die bij een dragende merrie staat? Darco(verzorgfjord) en Zue staan namelijk met 2 in de wei overdag, maar hij blijft maar bij die buik. Duwt zijn neus er tegen en begint echt heel stilletjes te hinneken daarnaar. Ook mag je Zue amper aanraken van hem, terwijl ze altijd als eerste bij je staat voor een knuffel. Darco zelf pakken blijft ook een moeilijke opgave.
Dit gedrag toont hij nu week, maar zou dat erger kunnen worden?
Mijn ruin en drachtige merrie (New forest en Welsh A) staan samen in één box. Hij is wel heel beschermend over haar (heeft zij overigens niet zoveel behoefte aan) maar besteed niet zoveel aandacht aan de buik. Toen ze de 2e keer terugkwam van de hengst (was die ochtend nog natuurlijk gedekt) rook hij wel aan haar en reageerde alsof er indringers in de buurt waren.
Ik mag wel aan haar komen, geen probleem. Tuurlijk zijn ze allebei jaloers als ik de ander eerst aandacht geef... Heb gelukkig twee handen.
Maar verder gaat het dus prima samen, merk weinig verschil aan hem met toen ze nog niet drachtig was. Het is ook even afhankelijk van wat de constructie wordt met bevallen (wie waar), maar als het even kan wil ik hem er z.s.m. bij hebben. Scheelt dat hij al eens eerder bij een merrie met veulen heeft gestaan en heeft zich ook over dat veulentje ontfermd. Ging hem zelfs halen als hij te ver weg liep (ook als ik erop zat
)