[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:40

Ik heb 2x achter elkaar een redbag bevalling gehad en beide veulens zijn meteen of kort na de bevalling overleden. Je kunt nog weten wat het is en meteen de DA bellen, maar die DA is er ook niet binnen 5 minuten....... Bij het veulen wat dood geboren is, hebben wij meteen de zak kapot gemaakt, maar ook wij konden niets voelen, het veulen lag gewoon nog te diep. Er is dan ook niets om aan te trekken, dus zit er niets anders op dan te wachten op de DA en een merrie die door verder persen het veulen omhoog werkt. Bij het 2e veulen hebben we wel meteen meegetrokken, maar dit veulen had alsnog schade opgelopen en is 3 dagen later op de veulen IC in Utrecht ingeslapen. Dus je kunt je nog zo goed inlezen, het helpt helaas niet altijd en een DA heeft vaak toch zo een half uur aanrijdtijd nodig. Het blijft gewoon ontzettend *** als je zo machteloos staat en "niets" kunt doen........ Je hebt bij een paard gewoon zo weinig tijd, die persen zo hard en als het te lang duurt dan persen ze zich helemaal kapot. Een koe stopt vaak gewoon met persen als het kalf niet goed ligt, dan heb je vaak ook de kans om het kalf eerst goed te leggen.

AndreaB; fijn dat ze weer thuis zijn. Genieten nu hè?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:49

Alles voorkomen lukt idd niet. Maar het is wel fijn dat je weet wat je ziet. Dan pas kun je ernaar handelen. En zul je idd niet alles redden, maar maakt de kansen groter.
Dat boek van P. de Vries heb ik ook. Had ik al voor de geboorte van Carwyn gekocht.

Andrea, fijn dat het goed is, fijne foto zo in de wei!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:54

O Tinniie, wat vreselijk |(

Soezee, wat is ze mooi!

Fotsy, ik ben zo benieuwd naar jouw fitis :+

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:08

Tinniie, wat jammer :( was echt een mooi veulentje.
Soezee, ze is knap!

Ondertussen is Ghetto op de dag precies 14 dagen oud. 't Is een leuk ding. Kopie van z'n vader. Ik merk er niks van z'n moeder in. Beetje sensibel veulentje met een sterkte eigen wil, maar dat komt wel goed mettertijd :)
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:21

Flinke kerel is dat al Evelien!

Suffie zo zijn mijn schoonvader ook,je hebt nog rustig 2 uur de tijd als de bevalling begonnen is,waar jullie je druk in maken. := := Sjah koeien gehad vroeger. En breng dan maar eens aan het verstand dat het zo niet is bij paarden. Toen de bevalling van Nikita begon stond hij op mijn handen te kijken en kon het er ineens niet snel genoeg uit ~~}>

Aniek wat sneu van die date toen. O:) Haha maar hij kon dat natuurlijk niet weten als niet-liefhebber misschien.

Andrea knappe meid! Zo fijn dat ze thuis is!

Marit beterschap. Je krijgt ook alles op je bordje zo. :(:)

Soezee het is echt een knap ding. <3

Spannend Fokfanaat,op naar een merrieveulen!

Pauk ook al spannend. Die PH daalt toch vaak maar op het laatste. Bij Lisa bleef ie weer 7/7.5 zoals elk jaar,maar bij de anderen daalde hij toch echt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:25

Ben het wel met je eens suffie. Maar er gewoon naar kijken en niks doen, vind ik wel iets anders.
Ik zou mezelf kapot schamen als ik het zo zou doen. En ook nog een vriendin app....
Maar goed genoeg er over.

Zijn er hier nog mensen die met de veulentjes naar de keuring gaan?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:32

Ach wat sneu die Red Bag.. En ja de discussie beter inlezen of onvoorbereid, als je niet weet waar je naar zoekt valt er ook weinig over te zoeken (hoe zeg je dat?)
Ik heb toen dat boek Paardenfokkerij gekocht van Paul de Vries, dat was volgens velen hét boek om je uitgebreid in te lezen over bevallingen en complicaties. Een Red Bag bevalling wordt er niet eens in genoemd.

Ondanks dat ik weet dat het maar eens op de zoveel bevallingen voorkomt vind ik dat er ook weinig over te vinden valt. Wel heb ik het idee dat het dit jaar vaker voorkomt dan andere jaren, al 3 gevallen in mijn vriendenkring. Maar dat kan ook tussen m'n oren zitten ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:54

Suffie, dat is inderdaad ook een hele grote fout.. Mensen denken vaak dat een merrie wel stopt, maar ze persen inderdaad net zo hard en lang door totdat ze helemaal kapot zijn.. Onze Mika lag ook met een gebogen beentje, die moet je er wel bij halen, anders slaan ze dubbel en gaat de merrie kapot..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:18

;( Vulina kan ik jou niet een weekje inhuren om hier de bevalling te begeleiden? :D :P

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:19

Bellarose, dat zeg je goed :j

Baudy, dat kan ik pas beoordelen als het veulen is geboren. Als het goed genoeg is, wil er graag mee naar de keuring :j Eerst maar eens gezond ter wereld komen, want ik heb geleerd dat dat nog niet zo gebruikelijk is.

Aniek, :') whahahaha die date gelijk nooit meer doorgegaan! Briljant!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:22

baudyh schreef:
Zijn er hier nog mensen die met de veulentjes naar de keuring gaan?

Ja ik, veulenkeuring en inschrijving 9 juni in Ahaus/Ottenstein.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:23

Gefeliciteerd Fotsy! Fijn dat het er weer gezond en wel is!

Wordt spannend Fokfanaat, ik begrijp uit een reactie hierboven dat je graag een merrie wilt?

Ik had tot voor 2 jaar geleden ook nog nooit van een redbag gehoord. En heb toch ieder jaar wel een veulentje gefokt en daarvoor van een bevriende dierenarts hét boek gehad met alles over drachtige merries en bevallen "mares, foals en foaling". Werkelijk iedere verkeerde ligging staat er in, maar ook in dit boek is niets over een redbag te vinden.
Gelukkig weet ik nu wel wat het is, daar er een grotere kans is dat mijn merrie nu zo'n bevalling gaat krijgen. Ze gaat nu sneller dan ik had gehoopt. Uier is echt vol, veulen is gedraaid sinds dit weekend (echt mooie kuilen in de flanken nu) en banden zijn drilpudding. Ze heeft nu continu hars aan de tepels en sinds vandaag begint dit witter te worden. pH daalt gestaag, per 2 dagen nu een kleurtje lichter.
Ze zit nu tussen de 6,2 en 6,5. Uit andere jaren weet ik dat ze echt zoete melk gaat druppelen en een pH van 5,9 moet krijgen voor ze echt gaat beginnen. Als alles in dit tempo doorgaat kunnen we met een beetje geluk net dit weekend redden. Zondag zit ze op 310 dagen, hopen dat dat net genoeg is dan.

Het blijft enorm spannend iedere dag weer. En iedere ochtend ben ik weer blij met weer een dagje "extra" erbij. Dat vergroot toch de kansen van het veulentje.
Als jullie nou even alle dagen die jullie sneller willen met het bevallen van je paard even aan mij doneren? Ik ben er blij mee :')

Provider was trouwens onverbiddelijk, ik kon geen 3G blijven houden dus heb mijn abonnement per direct opgezegd (kon gelukkig nog net omdat ik binnen 14 dagen na aanschaf zat) en heb de camera nu maar op een pre-paid internet kaartje draaien. Werkt gelukkig net zo goed.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:31

Ja ik probeer al 6 jaar een merrie te fokken, heb nu 7 hengstveulens op rij gehad en wil dolgraag een opvolger voor mijn merrie en doorbouwen aan de lijn

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:38

begint ook spannend te worden fokfanaat

en moet suffie wel bijtreden hoor, ik heb ook nog nooit een red bag gehad maar je moet er wel nuchter genoeg voor zijn op dat moment
ik ben echt blij dat mij DA standby stond en me via kristof aan telefoon wat begeleid heeft want alleen is toch maar alleen en er spookt dan direct vanalles door je hoofd dat je op den duur niet meer kan nadenken.
Bovendien gaat het ook allemaal zo vlug, tegen de tijd dat mijn DA er was en die woont maar 5minuten hiervan, was ze er al uit.

bellarose :j

hier ook naar de keuring in augustus en deze meid gaat ook mee

Afbeelding

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:39

Hier het Z-festival van 13 tot 16 juli met het veulen en de merrie

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:56

Busymissy, waarom heeft jouw merrie een grotere kans op een redbag?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:04

Suffie, dat is dus ook wat ik zeg. Er valt ook goed voorbereid soms niets aan te doen helaas. Maar er zit wel een verschil tussen voorbereid zijn en doen wat je kunt of gewoon nergens vanaf weten.

Pretty, niet volledige leek, koeienboer :o

Fotsy, leuke foto en leuk dat je naar de keuring gaat met haar!
Ik twijfel nog een beetje. Lies en Darcy misschien (nog) een keertje mee. Zou ook wel naar de internationale show willen die dit jaar in NL is, alleen vervoer is elke keer zo'n geregel.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:13

rensju schreef:
Busymissy, waarom heeft jouw merrie een grotere kans op een redbag?

Ze heeft placentitis wat nu afgeremd wordt door medicatie. Maar er is nu meer kans dat de placenta tijdens de bevalling vroegtijdig los zal laten, omdat deze nu al gedeeltelijk los zit door de ontsteking.
Hierdoor nu dus ook meer kans op een vroeggeboorte.

Ik hoop ook op een merrieveulen Fokfanaat. Hier alleen 4 hengstveulens achter elkaar ipv 7 (jeetje dat is écht veel !) van deze merrie. Heb nu ook niet zo'n behoefte om haar nog een keer drachtig te hebben na deze complicaties, of er zou iets aan te doen moeten zijn om het te voorkomen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:23

Busymissy wat moet dat slopend voor jou zijn. ;( Sterkte ermee,ik hoop dat het veulentje overleeft.
Wat is haar normale draagtijd?

Aniek oh foei ook koeienboeren weten nochtans dat de natuur niet alles oplost. }:0

Fokfanaat 7 op rij...6 jaar lang pfft. Ik zit aan 10 op rij maar dat is over 2-3 jaar. 6 jaar dan word ik echt gek. :o

Mooie meid Fotsy! <3

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:24

Ah ik snap hem. Pff zenuwslopend hoor! hopelijk red ze de 320 dagen. Ze is bijna tegelijk met mijn merrie uitgerekend!

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:39

Liaan, Jeetje wat gaat het hard 2 maanden al weer!
Knapperd hoor!

Soezee, niet voor niks zo lang gewacht, ook al zo'n beauty!

MaritB, Ahhh dat kan je er nog wel even bij hebben.
Beterschap :(:)

AndreaB, Genieten, heerlijk weer thuis *\o/*

AniekR, Gelijk dumpen die handel }>

Evelien__, Nog zo'n heerlijk veulen!

BusyMissy, Spannend zo hoor, hopelijk blijft het nog even zitten

fokfanaat, 7 hengst veulens :oo

Fotsy , <3

Hier gaat als alles goed gaat het veulentje in augustus naar de keuring.

Nog even over de red bag :o
De pollepel waar ze het over hebben is toch om het vlies stuk te maken?
Maar dat kan toch ook met een schaar of iets anders scherps of zeg ik nu iets heel onnozels

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:49

Kan ook prima

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:02

Pretty, Meestal zit ze keurig rond de 340 dagen. 1 keer beviel ze met 319 dagen en vorig jaar met 331.

Hinte, ja die pollepel is puur voor het openmaken en kan natuurlijk ook met een ander voorwerp.
Volgens mij is de idee erachter dat je het veulen dan niet kunt beschadigen met de stompe pollepel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:07

zonde van het veulen tinnie! is de merrie wel oke?

spannend zeg Busymissy, ik duim dat het voorlopig nog blijft zitten!

keuring? geen idee nog. zal eens kijken of dat interessant is voor ons.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:12

Wij maken redbag gewoon met de vingers open. Twee keer mee gemaakt, en het open maken was geen probleem..