[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:50

hoe is het afgelopen tinnie? eng hoor.

Alexandra, stal verbouwd. Lucy was hier 4/5 dagen voor de bevalling erg onrustig (de ..dagen draai?).

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:53

Gefeliciteerd Fotsy! Wat een knappie!

Och nee hè... Wat ontzettend zielig :'( Hopelijk is in ieder geval die merrie oké...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:56

Afbeelding
Mika :) <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:01

Wat een knapperd Vulina!

En frustrerend, zo'n app, je bent dan mooi te laat en je weet al hoe het af loopt. Toch zijn er heel veel mensen die niet weten wat ze moeten doen. Niet iedereen snuift zoveel informatie op op internet.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:05

Fotsy....Gefeliciteerd!

Tinnie... oei Hoe is het afgelopen? Snap ook niet zo goed dat mensen zich ni3t inlezen, ik heb echt mega veel filmpjes bekeken vooraf.

Vulina....Wat een knapperd!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:10

Gefeliciteerd Fotsy!!

Wat een knapperd Vulina!

Marit, vandaag is Gwenn aan de beurt en daarna mag je zelf

Cynthia, gefeliciteerd met de verkoop. Klinkt als het ideale baasje.

Andrea, wat fijn dat May naar huis mag! Was het nou veulenziekte?

Tinnie, oeh dat ziet er niet best uit. Hopelijk wel een goede afloop

Hihi Kaz en Don bespringen al moeders en andere veulentjes. Ahum Mystique doet dat ook... dat is toch echt een dame

Had van de week al foto's laten zien, maat vond deze zo mooi gelukt. Gister was ze alweer 2 maanden.
Afbeelding

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:12

Idd helaas..
Ze had geprobeerd haar dierenarts te bereiken , maar die komt ook zoiezo te laat he. Ik heb dan geprobeerd haar er door te praten, maar het lukte haar niet.
Ze had haar da dan nog steeds niet te pakken gekregen en dan heb ik gevraagd of ze graag had dat ik langs kwam, heb haar gezegd dat ik ook zoiezo te laat ging zijn en ze maar een goeie 5 minuten had om het er levend uit te krijgen...

Ik ben dan naar daar gereden, maar moest toch 25 minuten rijden dus het lag er dood naast toen ik aankwam.

Echt zonde zoiets he.. ik vind idd ook dat je jezelf toch wat moet inlezen, ik raad onervaren mensen die met Arany dekken ook altijd aan om filmpjes van een bevalling en redbag op te zoeken en bekijken.. maar ik denk dat het idd nog wel veel gebeurd. Zij had het merrietje drachtig gekocht , ik wist zelfs niet dat ze pony's had, is een kennis via Facebook..

Ik heb gezegd dat ze toch de da moest laten komen om de merrie goed te laten checken en ze dan iets moest laten weten hoe het met haar ging..

Het was een mooi buckskin hengstje trouwens... zo zonde

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 16-05-17 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:13

Liaan <3 <3 <3 Wat is ze mooi aan het worden! Prachtig.

Vulina wat een poepie,en wat een uitstraling heeft ze al. <3

Wat zonde Tinnie. Wel lief dat je gereden bent.
Laatst bijgewerkt door pretty op 16-05-17 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:23

Fotsy gefeliciteerd.

Ik dacht het ook bel eerst de DA als je die niet te pakken krijgt een ander. En ga niet app.
Slechte voorbereiding.
Wij hebben al 90 veulens gefokt maar nog nooit een red bag.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:28

Ik ben het er mee eens dat je er zo veel mogelijk aan moet doen om het er levend uit te krijgen. Proberen zo veel mogelijk filmpjes te bekijken, in te lezen enzovoort....
Maar ik vind het wel erg makkelijk om te zeggen dat de eigenaar haar verantwoordelijkheid niet heeft genomen... Als je het niet weet..... kun je je ook niet voorbereiden. Als jij op internet gewoon "bevallingsfilmpjes paard" zoekt, krijg je geen redbag filmpjes.
Bovendien wist ik precies wat een redbag was, deed, hoe je moest handelen, enzovoort... Maar het is ons ook niet gelukt. Dus ik vind het te makkelijk om te zeggen dat het door haar onkunde niet levend ter wereld is gekomen. En dat wilde ik toch graag gezegd hebben :o

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:38

Ja idd , ik denk ook dat heel veel mensen gewoon ook niet op de hoogte zijn. Vooral diegenen die eens 1 keer een gelegenheidsveulentje fokken. Daarom is het toch belangrijk om te delen en te beseffen dat het toch regelmatig voorvalt he..

Ik vond op de eerste foto ook al dat de blaas er vrij ver uitzat, dus op dat moment was het misschien zelfs al te laat om het nog te kunnen redden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:41

linda2008 schreef:
Ik ben het er mee eens dat je er zo veel mogelijk aan moet doen om het er levend uit te krijgen. Proberen zo veel mogelijk filmpjes te bekijken, in te lezen enzovoort....
Maar ik vind het wel erg makkelijk om te zeggen dat de eigenaar haar verantwoordelijkheid niet heeft genomen... Als je het niet weet..... kun je je ook niet voorbereiden. Als jij op internet gewoon "bevallingsfilmpjes paard" zoekt, krijg je geen redbag filmpjes.
Bovendien wist ik precies wat een redbag was, deed, hoe je moest handelen, enzovoort... Maar het is ons ook niet gelukt. Dus ik vind het te makkelijk om te zeggen dat het door haar onkunde niet levend ter wereld is gekomen. En dat wilde ik toch graag gezegd hebben :o

Ja dit ging ook door mijn hoofd.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:51

Gefeliciteerd Fotsy!!

Alexandra__ schreef:
Wow heftig Tinniiee. :( Zo zonde als mensen niet voorbereid zijn op evt complicaties. :n Ik heb zelf ook geen fokervaring, maar mijn moeder wel een beetje en mijn beide buurmannen zijn 'oude rotten' in het vak die ik ieder moment van de dag mag bellen. + dat ik zelf ook zo veel mogelijk door probeer te lezen + dit topic :D

Helaas niet goed afgelopen.
Ik wil altijd zo veel mogelijk weten over de bevalling zodat ik weet hoe ik moet handelen als er iets mis gaat. Inmiddels heb ik meer dan 30 veulens gefokt en dan denk je dat je al best wat weet maar er komen nog steeds situaties voor waarvan ik "en nu?" Bij een red bag bevalling heb ik gelezen dat je een pollepel moet gebruiken maar of het dan goed gaat is ook maar afwachten. Ik heb het 12 jaar geleden één keer gehad bij mijn minishetje en dat is goed gegaan.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:51

Gefeliciteerd Fotsy! Knap veulen

Vulina en Liaan ook mooie veulens! Krijg zo ook wel erg zin in mijn veulen

Wat triest Tinnie. Ook al weet je wat je moet doen bij een redbag en mislukt het, ik zou altijd tegen mezelf willen kunnen zeggen dat ik het maximale gedaan had (qua voorbereiding dus). Ipv dat je niet eens weet of dit zo hoort of niet..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:03

Fotsy gefeliciteerd! *\o/*

Liaan wat een knappe dame al!

Wat zonde van het veulentje..
Ik moet zeggen dat wij vroeger ook wel veulens hebben gefokt zonder dat ik er veel vanaf wist, toen hadden we ook geen internet en kwam je veel moeilijker aan informatie.
Ik kan me wel een beetje voorstellen dat iemand helemaal geen idee heeft wat er allemaal fout kan gaan, in de natuur worden natuurlijk ook continu dieren geboren zonder menselijke hulp, het is gewoon vreselijk treurig voor iedereen en vooral het hengstje wat overleden is. Y;(
Hier trouwens geen buren ofzo met kennis van bevallingen en door een vervelende hetze onder de dierenartsen heb ik nu een dierenarts op een half uur rijden, ik had wel een nummer van een ander klaar liggen, maar dan moet je maar hopen dat die zijn best voor je wil doen als het een spoedgeval is..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:04

Ik kan ook niet begrijpen dat je je zoiets niet beter voorbereid. Maar begrijp ook niet dat een dag in nood niet te bereiken is.

Heb nu 2 nachten weinig geslapen, merrie Harst, wachten is op melk.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:22

linda2008 schreef:

Linda; dat laatste is wat anders. Zoiets kan altijd misgaan. Maar er met je neus bovenop zitten en dan niet weten hoe of wat, dat gaat er bij mij niet in.
Je hebt als eigenaar gewoon een plicht vind ik. Als je bijv zelf zwanger bent zoek je toch ook alles op wat je moet weten? Volgens mij staat het zelfs in checklisten genoemd.
Dat het misgaat overkomt de beste, daar hoor je mij absoluut niet over, maar je leest je toch in over complicaties. Zeker bij een eerste veulen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:22

Fotsy Gefeliciteerd!

Tinnie.. Wat triest (En wat slecht dat een da dan niet te bereiken is)

Ik heb ook al heel wat veulentjes gehad maar dat wil niet zeggen dat je altijd weet hoe je moet handelen of dat je het er levend uitkrijgt..
Ik heb nog nooit een redbag gehad gelukkig, moet me ook elk jaar weer even inlezen en dan nog vraag ik me wel af hoe het zou gaan als het in het echt is..
Maar goed, vorig jaar andere problemen gehad en dat veulen wel kunnen redden met de DA op de speaker..

Aura vordert flink, ph nog steeds 7,5
Hoe is jullie ervaring daarmee dat het veranderd want dat is voor mij nieuw?
Haar uier gaat al flink naar dr bevallingsuier van vorig jaar, alleen haar spenen moeten nog wel een stuk voller.. Maar in dit tempo zou dat zomaar ineens gebeurd kunnen zijn.. En toch hoop ik dat ze nog even wacht.. Ze zit de 23e pas op 320 dagen

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:45

Fotsy, Van harte gefeliciteerd *\o/* Knappe dame hoor!

Tinniie, Vreselijk als je zo'n berichtje krijgt, je staat dan zo machteloos.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik 3 jaar geleden nog nooit van een red bag gehoord had.
Terwijl ik heel veel filmpjes toen heb bekeken.
Nu dubbel en dwars ingelezen en veel op gezocht over een red bag geboorte.
Ik hoop mocht het mij gebeuren dat ik het hoofd koel hou.
En dan lees ik dat bij Fotsy het veulen niet goed lag dan krijg ik acuut de bibbers, er kan zo veel mis gaan....
Ben blij dat ik in dit topic beland ben, heb al zo veel geleerd!

Vulina, Wat een schoonheid!

Liaan, Nog zo'n knapperd!

MaritB, Hoe is het nu met Gwen?

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:46

Liaan knappe madam! wat een mooi halsje erop!

Vulina knap veulen!

Hieronder nog eens de laatste telg waar we zolang hebben moeten opwachten. Maar ze is echt wel goed gelukt.
Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:51

Ben nog niet bij Gwen geweest, ben ziek sinds gisteravond en ga steeds bijna van mn stokkie... |o

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:11

Gefeliciteerd Fotsy! Wat is hij licht opgedroogd.

Tinnie, wat voel je je dan machteloos. Hopelijk komt het met de merrie wel goed. Zonde.

Vulina, wat is Mika een knapperd zeg!

Liaan, ik heb het bij de dierenarts nagevraagd en zijn antwoord was zowel ja als nee. Veulenziekte is een ouderwetse term voor gewrichtsontsteking en dat had May gelukkig niet. Bij haar zat de ontsteking buiten het gewricht, maar het verdere ziektebeeld en de behandeling komen wel overeen.

Weer heerlijk thuis in de weide <3 Blij dat ze weer terug zijn <3

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:28

Fotsy schreef:
*\o/* merrietje voor Flo ik denk een buckskin met veel sooty
Haar naam Uinta's Dual Flower roepnaam Inte. Uinta(you-in-taa) is een bloem en tevens komt het uit een Disneyfilm. Past wel bij haar zus Jac's Lily Flower.

Wel moeten helpen,veulen kwam met voeten naar bovenwijzend, gelukkig voelde ik onmiddellijk het hoofd en wist ik dat het geen achterbeen was.

[ [url=m/T9SUkz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Suffie het is een wonder dat we twee keer op rij hetzelfde krijgen

Ik zei het, ik zei het *\o/* *\o/* Geweldig meid!! Gefeliciteerd!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:30

Gefeliciteerd Fotsy!

En dat is sneu zeg.
Er zit inderdaad een verschil tussen ingelezen zijn, maar in een situatie zitten waar gewoon weinig/niets meer gedaan kan worden en er bij staan zonder een flauw benul, foto's maken en rondsturen :o
Bij red bag bevallingen is de kans al klein dat ze het redden als je wél weet wat je moet doen.

Hier nu tweede jaar op rij de eigen veulentjes en behalve de moeilijke bevalling van Raisa geen extreme dingen natuurlijk. Maar inderdaad wel alles gedaan om ons in te lezen, op internet. Maar ook nog steeds super blij dat ik vorig voorjaar met Mariska naar de lezing van P. de Vries ben geweest over complicaties. Ook zijn boek maar gekocht met veel nuttige informatie.
En alsnog kan je niet uitsluiten dat het mis gaat.

Zou wel laatst terwijl de merrie's op springen stonden op date met een jongen, alleen kon niet echt een datum prikken op dat moment. Stuurde hij ook een berichtje; "Ah joh - je kan toch wel gewoon de natuurlijk zijn gang laten gaan..."
:evaw: :evaw:
Die date is er dus niet meer van gekomen :')

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:31

AndreaB wat fijn dat ze weer lekker thuis staan!!