[HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindalieneke

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:35

gefeliciteerd met de merrieveulens en het ene hengstveulen!! Zal het tij dan toch gekeerd zijn??? Ik lees dapper bij, maar reageer niet altijd.
Woensdagmorgen Lieneke scannen, hoop dat ze drachtig is, de ander moet eind van de week weer hengstig worden, beetje in de gaten houden dus....
Hier probeer ik ze altijd de eerste twee weken niet nat te laten regenen, die kleintjes hebben nog zo weinig weerstand. Daarna kunnen ze wel een keer een bui hebben, ze komen hier eind van de dag toch op stal en drogen dan op, en staan in warme stal.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:29

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:44

Nou, hier komt ze hoor! :)

30 mei om ongveer 23 uur geboren, naamloos maar wordt iig een naam die begint met de B ;)
Zwart merrie veulentje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

branie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:59

heey Marlinde, wat een leuk beestje zeg!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:09

bedankt :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:06

crazy_funky schreef:
hallo!

ik heb even een vraagje aangezien hier best ervaren mensen zitten..
bij mij op stal staat er een drachtige shet die was 15 mei 11 maanden.. nou heeft ze veel vocht voor dr uier, maar dr uier zelf is niets..
tijdje geleden kwamen er wel druppels melk uit maar ook toen had ze geen uier, kan zijn dat dat komt omdat ze vaker een veulen heeft gehad?

nou moet er nu dus wel steeds iemand bij zijn, of we moeten haar goed in de gaten houden omdat zij zelf niet het vlies kapot maakt als het veulen er is, zo zijn er al 2 veulens dood gegaan..

maar nu elke keer als we in de avond weg willen gaan (en er niets aan de hand blijkt te zijn) gaat ze ineens liggen en persen en kreunen enzo.. alsof het er aan komt..
maar er gebeurd verder niets.
dit gaat bijna elke avond zo..
overdags is er niets aan de hand, eet gewoon poept gewoon.. is dol op aandacht, gaat de wei op..
is dat normaal, of verschilt dat per merrie dat dat wel eens voorkomt dat ze bijna elke nacht zo gaat doen alsof het komt?

Ik heb hier ook een (drachtige) shet die dus niet meer drachtig bleek te zijn. Ze is in augustus drachtig gescant en ik dus vanaf februari/maart onder de camera gezet en getemp omdat ze een voller uier had en zucht en vooral er kwam melk uit het uier. Helaas is bij haar het veulen vroeg afgestorven en is ze schijndrachtig gebleken helaas.
Jou verhaal klinkt een beetje als onze Juwel maar goed het hoeft niet zo te zijn dat die van jullie ook schijndrachtig is of was. Ik hoop dat je wachten toch snel word beloond misschien even laten na kijken door de dierenarts ivm dat ze gaat liggen en kreunen en persen misschien dat het veulen niet goed ligt ofzo.
Succes in iedergeval.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:07

Leuk veulen Marrlinde gefeliciteerd

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:35

Marrlinde: Leuk veulen!

JennyK: Wil je de merries nu al eerder op de lijst zetten?
Frekja zit vandaag op dag 308 :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:46

fokfanaat schreef:
dan is die van jou slimmer vdan die van mij, heb er nog nooit een gedaan die de hele bui binnen gaat staan.

Oh gelukkig....... dan hebben die van mij toch blijkbaar nog een redelijk IQ -:) :D . Veulens gingen mooi in zijn / haar geheel het schapenstalletje in en moeder kon er voor 3/4 bij :P . Maar goed.... daar legde ik ook 2x per dag het voordroog :Y) .

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:51

zit er bij cartouche nog steeds geen verandering in?
jeuttjjeeee is die echt wel drachtig?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:00

Libertylove schreef:
Marrlinde: Leuk veulen!

JennyK: Wil je de merries nu al eerder op de lijst zetten?
Frekja zit vandaag op dag 308 :)

Ja dat idee had ik vorige week geopperd.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:04

JoyceA schreef:
Hoe lang kan/mag je rijden met het veulen in de bak er bij? Ivm dat het niet te veel wordt voor het veulen. Het scheiden gaat hier nl niet heel erg goed, het veulen is op zich wel rustig in de stal, maar de merrie word zo ontzettend fel en sterk en blijft maar rennen. Durf er zo echt niet op te gaan.

Heeft iemand hier een antwoord op?

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:06

Marrlinde, mooi veulen, wie is de vader?

Hier vanavond alertheid alom. Toen Es op stal kwam en ik de cam aanzette bleek ze te zijn gaan liggen, en dat doet ze niet gauw.
Even bekeken en toen ging ze plat liggen met gestrekte benen, dus ik snel naar stal gegaan.

Ze stond alweer en had in de tijd dat ik naar stal liep, gerold. Verder geen gevuld uier en geen verdere tekenen.
5 min later ging ze weer liggen in de stal zag ik op de cam, en weer plat, maar er kwam geen blaas oid dus geen geboorte. Dit heeft ze nog een paar keer gedaan en toen ging ze weer staan eten.
Koliek is dus uitgesloten, waarschijnlijk is het veulen gaan draaien. Ze is nu vrij onrustig en lijkt last te hebben van haar buik.
Normaal gesproken loopt ze een paar dagen met gevuld uier en hars vóór ze bevalt, maar ja het kan natuurlijk altijd een keer veranderen of wellicht als er iets aan de hand is...
De laatste dagen trok ze het uier juist wat op ik denk door de regen.

Ik ga haar goed in de gaten houden vanavond!

Hier nog wat fotos van haar vandaag op 320 dagen dracht!

Afbeelding

Afbeelding

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:07

Ik weet niet echt. Ik denk dat je moet aanvoelen wanneer het veulen te moe wordt. Rent het heel de tijd rond als je aan het rijden bent? Of gaat ze af en toe ook rusten?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:12

Ikzelf rij / werk niet met de merrie als ze een veulen aan de voet heeft, maar vroeger op de manege / handelstal werden de fokmerries met veulen de eerste week (?) geheel met rust gelaten en daarna de eerste tijd 10 tot al gauw 30 minuutjes gelongeerd of gereden. Na een (of 2?) maand liepen ze weer volledig in de les mee tot ze naar Workumerwaard gingen voor een paar maanden zomer en nadien afspenen. Moet eerlijk zeggen dat het wel al 15 - 20 jaar geleden is dat ik die merries reed, dus het staat niet echt vers meer in het geheugen :o .

edit: ik lees niet goed, je vraagt: met het veulen erbij :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:16

winoa heeft gelukkig een slim veulen,

winoa is gisteren weer voor het eerst onder zadel geweest en heb het veulen er gewoon bij laten lopen.
na een paar rondjes meegerend te hebben ging hij maar in een hoek staan wachten

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:23

Nee hier loopt ze echt de hele tijd mee, maar ben ook nog niet langer wezen rijden dan 15 minuten.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:29

river loopt ook gewoon.mee in de bak.als Donna gereden wordt. na een tijdje gaat hij gewoon in een hoekje staan slapen. Maar over het algemeen rent hij als een gek mee!

Mensen met veulens GEFELICITEERD!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:29

winoa haar veulen van vorig jaar heeft 20 minuten lang meegerend,zeiknat van het zweet(was ook wel warm weer)
toen is ook hij maar uiteindelijk aan de kant gaan staan en is geduldig gaan wachten.

kon daarna makkelijk met winoa gaan rijden in de weide,hij ging gewoon een eindje verderop staan grazen

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:14

Risky gaat ook in een hoekje staan te wachten als ik met kyra aan het vrijspringen ben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:17

wel erg fijn....

gisteren heeft dat nieuwe meisje winoa voor het eerst gereden.
gaat echt super en krijgt winoa ook zo mooi nageeflijk..

ik heb overigens het setje voor pepper binnen,hellas is het dekje te klein en het oornetje te groot
het oornetje word wel vermaakt zodat die wel past,pepper is net een muildier zo haha
dekje eens iets anders op zien te vinden.
ander dekje met zelfde kleur kopen ofzo
(zadel ligt er voor de show op,er is niet gereden...hij ligt te ver naar voor)
Afbeelding

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:39

eidelijk terug eigen computer en stom ding heeft eindelijk door dat het verbinding moet maken met draadloos internet :)

gefeliciteerd met de veulentjes, heb er mooie voorbij zien komen!!

hier gaat de eerste keren veulen mee rijden maar je merkt het goed als hij/zij begint te klieren, dan blijven ze thuis :)

zaterdag middag was de DA hier om jeanneke te scannen, zij is dus mooi drachtig

jenske zat ook mooi ruim aan de tijd voor een pony vond ik en der buik was ineens zo anders, niets puilde nog uit... hij heeft haar na gekeken en gust, zoals we al altijd dachten maar de laatste maand werd ze zo dik dus hadden we iets van zou ze toch... en doordat we onzelf dat wijsmaakte begonnen we te hopen en haar zwangerschapsverlof te geven :+ de stal voor haar veulen was in de maak omdat het zou blijven, zo erg waren we ermee bezig, nu doet het uiteindelijk dan toch pijn, meer dan gedacht
ik kan opnieuw gaan voor de dekking maar wacht nog even af, eerst wat verwerken

cartouche ook maar nakijken maar daar wilde de DA niet aankomen, eerst wel omdat hij dacht dat ik grapte ivm de 'onvruchtbare' maar toen hij alles hoorde wilde hij haar niet nakijken, indien ze drachtig is is ze hoogdrachtig en moeten we erg op haar letten, hoever is moeilijk te schatten
ze heeft meer uier dan bij een vorige bevalling maar der banden zijn niet slap, ze heeft zucht en een enorme buik, indien ze niet drachtig zou zijn zou ze ook wat afgevallen moeten zijn (dezelfde rede als waarom we aan jenske begonnen te twijfelen) maar toch... ik twijfel nu enorm aan haar, een guste jens is me zwaar gevallen...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:41

heb je toevallig een recnte foto van cartouche?
ben wel benieuwd hoe ze er nu uitziet

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:48

verzorgmeisje heeft kaartje van cam nog steeds :(
heb er gister met telefoon gemaakt, kwaliteit is bagger maar zal ze plaatsen

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:49

inowa schreef:
wel erg fijn....

gisteren heeft dat nieuwe meisje winoa voor het eerst gereden.
gaat echt super en krijgt winoa ook zo mooi nageeflijk..

ik heb overigens het setje voor pepper binnen,hellas is het dekje te klein en het oornetje te groot
het oornetje word wel vermaakt zodat die wel past,pepper is net een muildier zo haha
dekje eens iets anders op zien te vinden.
ander dekje met zelfde kleur kopen ofzo
(zadel ligt er voor de show op,er is niet gereden...hij ligt te ver naar voor)
Afbeelding

HAHA wat een ge-wel-dige foto, mooi blauw past bij jou HAHA