[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crines

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:57

Silly en Setteli: dat schiet al op zeg. Aftellen kan al echt beginnen.
Van zodra je onder de 100 dagen gaat vind ik het echt spannend worden :)

Aniek: Die is echt al mooi rond zeg voor 200 dagen te zijn. Ze blinkt ook erg mooi +:)+

Linda: haha, ik heb ook al zitten staren, voelen, foto's vergelijken, buik knuffelen, ... :o Ik ga me ook dom voelen als ze morgen blijkt leeg te zijn.

Net de veearts gesproken en hij gaat Esquina morgen opvoelen (risico is nihil zei hij) of van buitenaf scannen (ietsje duurder).
Ik denk dat ik mss toch maar voor het extern scannen ga.
DA zei dat het wel iets omslachtiger is om het vruchtje te vinden langs buitenaf.

Mensen die hier ervaringen kunnen over delen of een mening over hebben?

Ik ga zo ontgoocheld zijn als ze leeg blijkt te zijn... :( Dus iedereen duimen aub!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:08

Of het wel of niet goed is voor het lijf; ik zal wel moeten. In Duitsland ben je verplicht om te enten voor Rhino als je je merrie aanbiedt op een dekstation, keuring of deelneemt aan lessen/wedstrijden. Voor mij geen andere keuze dus.

Crines: juist omdat het veulen nu aan het zakken is, zal het rectaal moeilijker te voelen zijn. Wel kan een DA aan de spanning van de baarmoeder vaak al veel voelen, maar het veulen voelt hij vaak niet. Uitwendig scannen zal dan juist makkelijker gaan, hier zijn veel mensen met ervaring, Marije zeker weten!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:09

Mijn DA komt volgende week donderdag en ik denk dat hij ook gaat opvoelen. Ik heb buitenaf scannen besproken en hij gaf aan dat het wel kan, maar hij heeft toch al jarenlange ervaring met kleintjes en doet eigenlijk altijd opvoelen; "als je weet wat je doet is er niets aan de hand" zegt hij. Dus ik denk dat ik daar maar op ga vertrouwen :=

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:25

jeetje, spannend hoor dames.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:33

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:34

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:49

Crines, wij twijfelden ook erg en ik heb Lucy laten scannen voor de zekerheid. ze was toen iets van 185 dagen en dat ging nog prima. gelukkig gerustgesteld! succes morgen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:18

Wat een bijleespost, Aniek, respect!

Hier geen twijfels met een wild veulen en een merrie die er niet altijd blij mee is, haha.

Silvana, drukteschopper, vind je dat niet spannend op de harde ondergrond?

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:38

Afbeelding
Vandaag hebben we, denk ik, leven gevoeld. Ik was hele week al alert erop omdat ze dan n bult bij dr flank heeft aan 1 kant. Ze vindt t ook niet prettig als ik eraan kom dan. Ook heeft de witte vlekjes op dr spenen hoewel ze niet gezwollen zijn. Heeft iemand dat eerder gezien? Zie foto

ZE is sinds 26 nov bij ons en ze heeft in kudde bij hengst gelopen. T begint toch wel op drachtig te lijken,ik weet niet in hoeverre een dierenarts de dracht kan voorspellen. Ik heb haar niet laten opvoelen ivm mogelijk stress.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:07

Vlekjes op het uier is gewoon viezigheid, dat hebben alle merries. Zie het als een soort huidsmeer/vettige schilfers.
Opvoelen zal weinig stress opleveren voor je merrie, ik denk dat de onzekerheid wel/niet drachtig jou meer stress oplevert en veel slapeloze nachten straks..... Als ik jou was zou ik haar toch laten opvoelen of scanen, zodat je bij een eventuele dracht veel beter bent voorbereid en spullen kunt aanschaffen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:54

Spannend iedereen die gaat opvoelen/scannen. Ik hoop voor jullie dat de dames gewoon nog drachtig zijn!

Dat witte is inderdaad gewoon viezigheid :) .

Leuk filmpje Silvana haha, wat een drukte maker.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:57

Silly1972 schreef:
ik mag sinds gisteren braaf aan haar buik zitten dus de kans is nu groter :D
Ze staat er dan echt zo bij van........*zucht* oke dan maar.

Ze is nu 273 dagen.

Heb trouwens Dotan van de week weer even gezien, hij wordt groot! Maar nog steeds zonder hengstengedrag, wat een lieverd is het ook

Ahh wat leuk. Ik heb hem al heel lang niet gezien. Het is net te ver weg om eventjes heen en weer te rijden. Maar ik zie hem regelmatig op fb langskomen.
Ben blij dat ie groot wordt. Ik schat ook wel dat ie groter wordt dan zijn grote zus Phoebe, die is nu 1.60

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:02

Hij staat nu in de winteropfok, 50m van Harmony haar stal.
Ze hebben elkaar zelfs ontmoet :P.
Geen idee hoe dat met maten zit.
We gaan het gewoon zien ;)

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:02

Hoe braaf (of niet) zijn die van jullie met opvoelen? Die van mij is echt een drama...verdoving erin, praam erop en dan nog probeert ze knieschijven doormidden te meppen...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:05

Silly1972 schreef:
Hij staat nu in de winteropfok, 50m van Harmony haar stal.
Ze hebben elkaar zelfs ontmoet :P.
Geen idee hoe dat met maten zit.
We gaan het gewoon zien ;)

ja in die winteropfok ben ik 2x geweest, eerste keer toen ik hem bracht en 2e keer om te kijken.

Doe hem maar een knuffel als je hem weer ziet!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:12

AlaskaTorrie schreef:
Hoe braaf (of niet) zijn die van jullie met opvoelen? Die van mij is echt een drama...verdoving erin, praam erop en dan nog probeert ze knieschijven doormidden te meppen...

Geen praktijk met opvoelbox in de buurt?

Mijn merries zijn erg braaf, worden gewoon los op de deel opgevoeld/gescand of geïnsemineerd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:13

Heb hier nog nooit een merrie gehad die lastig is met opvielen, wel eens gewoon in de box gebeurd..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:22

Alaskatorrie, tja heel leuk vinden ze het niet, vooral mijn karakterbom Jupi wil nog wel lelijk doen. Bucks ondergaat alles heel braaf :)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:29

IceCrystal, hoe kom ik bij jouw cam terecht? Ik wil graag meekijken, maar ik kan het niet vinden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:29

Harmony doet zelfs haar staart omhoog haha.
Ik heb niet eens een opvoelbox nodig ;)

Zal ik doen Lisette ;)
Eerst de Rhino even weg zijn, Dees staat nl met haar andere paarden naast Maverick en mag met Dotan niet ons terrein op en andersom natuurlijk ook niet.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:33

AndreaB schreef:
IceCrystal, hoe kom ik bij jouw cam terecht? Ik wil graag meekijken, maar ik kan het niet vinden.

Helaas is de cam wat overbelast waardoor ik geen linkjes meer uit kan delen. Ik ga dit weekend even kijken waar het aan ligt en mocht het veranderen stuur ik je een pb!

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:34

Ze is nog jong 2,5 jaar en had nog nooit halster omgehad, groen als gras. Ze doet t Super moet ik zeggen. Begin feb komt dierenarst voor entingen. Dan zouden we kijken hoe en wat. Hoewel met opvoelen ook niet exact te bepalen valt hoelang dracht is, of heb ik dat mis?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:34

De eerste keer is die van mij gesedeerd omdat ze zich al niet op haar best gedroeg, ik er niet bij was (als de kat van huis is... :') ) en ik wilde dat ze geen slechte eerste ervaring op zou doen. Dat ging heel goed.
De tweede keer (na het dekken) geen sedatie ivm dracht, maar toen zette de veearts er vrij onverwacht een type praam op die ze niet kende en daar flipte ze hem flink van (ze houdt niet van vreemden die aan haar neus zitten en dit was zo'n klem ipv touwtje, ze schrok zich te pletter). Toen heeft ze mij flink geraakt tijdens het steigeren, niet opzettelijk trouwens. Met het scannen zelf was ze toen wel braaf, maar heb er 2 maanden werk aan gehad totdat ik haar weer normaal kon benaderen bij het hoofd.

Nu heb ik ook wel een tutje eersteklas :')

@sblom: is het geen optie om het eerst van buitenaf proberen te scannen? Misschien wat minder spannend voor een groen paard. 2,5 is natuurlijk wel aan de jonge kant voor een veulen, dat zou ik dan toch wel zeker willen weten.
Ze komt zeker bij die vrijepaarden stal weg? Komen leuke dieren vandaan, maar ik vind het niet zo netjes dat er vaker 2,5 jarige mogelijk drachtige merries verkocht worden. Vorig jaar kwam er ook een drachtige jonge merrie daarvandaan in het DBT volgens mij.
Laatst bijgewerkt door mooney op 06-01-17 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:37

hier wordt alles ook geënt twee maal per jaar voor rhino en 1maal tetanus/griep samen.
veel keuze is er niet, op keuringen is het verplicht en bij ons kom je de manege niet in als ze niet geënt zijn dus als ik ze wil laten zadelmak maken moet ik wel een entschema kunnen voorleggen.

hier ook een heel gemakkelijke merrie met opvoelen, in de kliniek werd ze zelfs gebruikt om naast de anderen te zetten die moesten opgevoeld worden, ze werden daar blijkbaar rustiger van. Coole merrie heb ik wel. <3

oh succes morgen met scannen/opvoelen meiden, nooit leuk die onzekerheid.

dat witte is inderdaad niks om je zorgen over te maken, is zoals suffie zegt soort huidsmeer/schilfers

er zei iemand (weet het niet meer) dat haar merrie al uier begon te maken maar nog best lang moest, alleen opletten als ze echt uier maken he voor placentitis, gewoon ter info ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:37

Ik heb eigenlijk ook nooit problemen gehad met opvoelen, we doen het hier gewoon in de box op zelfs in het land. 1 was dit jaar wel behoorlijk aan het dreigen, die zet ik dan even met de kont in het voerhek..