[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:10

Ik moet ff help van jullie..

Vic en Vrony staan gewoon 24/7 alleen die hebben 3 jaar een schuilstal gehad, maar die is nu naar de baby's gegaan (stuk afgezet, 3 jarige slaan de baby's eruit). Nu staan ze vaak bij het hek te drammen dat ze graag naar binnen willen (Vooral nu het wat kouder is).

Nu heb ik nog 2 dekens die ze opkunnen (veel vacht hebben ze niet ivm keuring toen) alleen de dames kennen geen deken..

Nu overleven de ze de vries wel, maar als het straks ook nog gaat regenen/sneeuwen..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:23

Ik heb vanmorgen net met Nic besproken (DA) dat we Casa ook een dek op gaan leggen.
Het was hier vanmorgen om 8 uur -7°c. Wil graag dat ze dr energie ergens anders voor gebruikt. Dus vanavond ga ik even een dek zoeken op zolder en opdoen bij Casa.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:26

Ja indd.. Nouja ik twijfel nog heeel erg, heb de dekens wel daar liggen, kan ze zo opgooien..

vorny is in mei uitgerekend, heeft het nog zin om haar nu nog te laten scannen/opvoelen op evt 2lingdracht?

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:33

Nobel houdt van dit weer :D en daarbij staat die 3,5 uur buiten van half 9 tot 12, dus ag valt de overleven.. en ze heeft nog wel wat spekkies dus ze kan der eigen verwarming gewoon aanzetten..

ik zou wel de dekens in ieder geval proberen joto.. ook zo banketstaaf als er buien komen ;)
enne saffier staat de jouwe de hele dag buiten? of zelfs dag en nacht? dan snap ik de deken wel :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:47

Joto schreef:
Ja indd.. Nouja ik twijfel nog heeel erg, heb de dekens wel daar liggen, kan ze zo opgooien..

vorny is in mei uitgerekend, heeft het nog zin om haar nu nog te laten scannen/opvoelen op evt 2lingdracht?

het heeft nu geen zin meer op scannen op tweelingdracht.
Mijn DA zei dat dat nu niet meer goed te zien zou zijn.
Je kunt het altijd even navragen aan jou DA natuurlijk, hoe hij erover denkt.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:57

Ja precies, zij was juist de merrie waar we geen buik aan konden krijgen, erg rank ding.. En nu.. Ze draagt wel heel bol, denk dat ze net als Paulien is nu qua buik.. Nouja mocht het wel zo zijn, duim ik heel hard dat ze er uit floepen binnekort, banketstaaf gezegd, maar liever dat dan de merrie ook nog kwijt. DA komt van de week nog, dus maar even overleggen.

Denk dat ik ze inderdaad toch maar dekens op gooi.. Vanmiddag maar eens een poging wagen

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:57

Ik kom ook even meekijken/lezen

Mijn paard (gelders paard) is nu bijna 8 mnd drachtig van Wynton en begint al lekker een buikje te krijgen. :D
Voel het veulen duidelijk (zeer duidelijk, soms zelfs gewoon aan de buitenkant) schoppen.

Ik ben zelf verpleegkundige in het WKZ in Utrecht op de verloskamers, dus hoop er ook bij te mogen zijn. Weet nog niet zo goed hoe ik het ga aanpakken. Waarschijnlijk laat ik staleigenaar mij bellen als het het zover is. Ik ben er met 5 minuten.
Heb gisteren van het werk een doptone meegenomen, om het hartje van het veulen te gaan luisteren.
Ben benieuwd of dat gaat lukken.

Iemand ervaring hiermee? Weet anders niet goed waar ik moet luisteren...... :D

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:15

Geen ervaring, maar welkom! ;-)
Heb je een foto van je paard met dikke buik? Altijd leuk om te zien.

En Joto ik denk dat ik ook een poging zou wagen met de dekens. Denk je echt dat Vrony een tweeling zou kunnen dragen? Is het niet mogelijk dat ze veel vruchtwater oid heeft? Zoals je andere merrie? Of kan dat niet?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:22

Geen ervaringen mee daphne, en welkom.

Hmm weet het niet, Paulien is in feb uitgerekend en Vrony pas in mei, ze zou veel vruchtwater kunnen hebben, maar zoals haar buik er nu uit zit, zou je er ook uier bij verwachten en binnen een maand een veulen..

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:23

Dank je.
Nee heb er nog geen echte foto van....zal straks even een foto maken.....Ik vind dat het gelukkig nog niet erg opvalt, maar dat komt ook omdat ze groot is (en lang), ze is namelijk 175

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:24

Of Joto, het kan natuurlijk ook zijn dat ze nu gemakkelijker uitzakt zeg maar en dat je het daarom beter ziet. Ze heeft toch al vaker een veulen gehad? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:31

Nee, dit is een 3,5 jarige die voor het eerst een veulen krijgt..

Normaal maak ik me nooit zo snel zorgen, bedoel Greta (Zie fotos ergens in dit topic) is echt een olifant. Maar bij Vrony blijft het maar spoken en terug komen, een soort raar bijsmaakje.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:32

miszlisanne schreef:
Nobel houdt van dit weer :D en daarbij staat die 3,5 uur buiten van half 9 tot 12, dus ag valt de overleven.. en ze heeft nog wel wat spekkies dus ze kan der eigen verwarming gewoon aanzetten..

ik zou wel de dekens in ieder geval proberen joto.. ook zo banketstaaf als er buien komen ;)
enne saffier staat de jouwe de hele dag buiten? of zelfs dag en nacht? dan snap ik de deken wel :)

Casa staat dag en nacht buiten. Heeft wel een schuilstal, maar zonder stro erin om te liggen.
Vind dr ook best rank geworden nu. Drachtige buikje is goed zichtbaar, maar waar ze na de zomer nog behoorlijk wat spek had, is ze nu verder best ingevallen.
Vorige winter heeft ze ook buiten doorgebracht, alleen was ze toen (morgen een jaar geleden) niet meer drachtig, en kreeg 3kg brok op een dag en onbeperkt hooi / kuil.
Waar ze nu staat (bij de buren 700m verderop) is geen onbeperkt hooi, mensen werken ook en hebben een kleine hooiruif voor 3 pony's en een paard. Ze krijgen nu 's ochtends en 's avonds hooi, maar dus niet onbeperkt.
Ook brok voeren wordt wat lastig. Vorig jaar werkte ik met de andere paarden waar Casa stond (en nog in een restaurant), en had dus makkelijk de gelegenheid Casa te voeren. Nu is dat moeilijker, ook omdat ik haar niet op kan sluiten.
Ik hoop dat ik na onze ski vakantie van een kennis een shet kan lenen, en dat Casa dan lekker achter het huis kan staan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:35

Joto even de DA laten voelen, scannen proberen kan altijd.
Mocht ze nou een tweeling hebben kan je dr altijd hengstig spuiten ipv afwachten of ze het zelf doet, of dat het vanzelf goed komt.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:39

Ja nouja precies, ik dacht ook meer aan opvoelen, maar stel er zit meer dan 1 in.. dan vraag ik me af of er 2 te voelen zijn. Maar even overleggen..

Das een goeie, stel je weet van je dier dat ze een 2ling krijgt, wat zou je kiezen?
Als ik het zeker wist, zou ik het risico niet durven nemen denk ik.

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:41

Heb even trg gekeken en ze heeft inderdaad wel een hele flinke buik. bij 199 dagen......
Zou er dan toch de DA even naar laten kijken.....
Zou het echt vet lastig vinden om te moeten kiezen. Je hoort ook verhalen van tweeling-drachten die goed gaan, maar ook die niet goed gaan.
Zou het risico ook niet durven nemen, maar zou het veulen ook niet zomaar kwijt willen....
Echt moeilijk joh....

Nou eerst de DA maar afwachten....wellicht heeft ze gewoon veel vruchtwater of draagt ze gewoon een groot veulen met zich mee.....

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:45

Ja je weet het niet :D

Als ik het 100% zeker wist.. Dan gaat het eruit, hoe dan ook, daar zet ik het risico om de merrie te verliezen niet voor op het spel.

Tuurlijk KAN het goed gaan.. Maar die kans is behoorlijk klein..

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:48

echt zo schattig wet look staat elke morgen voor het hek te wachten totdat ik de deur uit kom.
Als ik dan naar buiten kom begint ze zachtjes te hinniken :o :o :o (kan ook zijn omdat ze eten krijgt hoor := )

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:49

Afbeelding
Meest rechtste is Vrony

Afbeelding
Vooraan Vrony.

Dit was dik een maand geleden, dus het is nu nog erger.

Ze is vandaag 170 dgn, op de foto 135..dus ik vind dat nogal behoorlijk buik..

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:51

Ohja dat is behoorlijk! Jeetje wat een buik.
Hmm ik zou inderdaad gewoon overleggen met je DA en doen jou het beste lijkt.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:40

Nou inderdaad, zal zo camera weer mee nemen en hopen dat ik haar op de foto krijg..

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:53

nou ik heb ook foto gemaakt net
zo hem zo even posten.
Ze is echt dik hoor, die van mij is vergeleken met die van jou Joto echt niet eens drachtig.....hihi

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:55

joto: vrony heeft idd een beste buik al!

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:01

Nou dit is Burley vandaag 234 dagen dachtig.

Allereerst een foto voordat ze drachtig was, om een vergelijking te kunnen maken.

Afbeelding

En dan Burley vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik vind het nog best meevallen eigenlijk. Gezien ze nog maar 3,5 mnd hoeft. Denk dat het komt omdat ze zo lang gelijnd is.

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:02

Eigenlijk is ze ook best wel dik.......hihihi