[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:52

Qua smaak zeg maar wat zoetig,smaakloos. Zijdeachtig van substantie haast.
Qua kleur toch naar het witte/oranje toe,kleurloos is toch omdat het meestal zo ver nog niet is.

Flauw hoor de uier staat er toch best op en is best flink :P

Fotsy zo staat die van mij ook vaak. Terugduwen. :') Geen idee,met wat je vet en je gras behandelt zal wel een invloed hebben maar op welke manier?

Nobje zo een leuke merrie! Ze is in elk geval wel al begonnen met uier maken,misschien iets voor eind mei? Het blijft een gok als je het niet weet.

kiki1976

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:54

C2012, bij Bo daalde de ph. De kleur veranderde wel. Ging van helder, naar gelig. Vrijdagavond was het duidelijk wit. Nacht zaterdag op zondag geboren.
Had vrijdag- en zaterdagavond een ph van 5.9

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:15

Bedankt voor jullie antwoord!

Twee jaar geleden was de ochtend van de bevalling 's nachts de 'melk' nog kleurloos en zout van smaak (dus minder dan 24u voor de bevalling).

Nu is het nog steeds kleurloos en zout met pH 6.5-7.0 (laatst getest half 5 deze morgen). Ik zal dan maar regelmatig blijven testen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:17

Het moet zijn dat ze echt heel snel evolueerde die laatste uren,dat zijn de moeilijkste! :o

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:19

Wat een bijleespost Nobje! :wow: Wat heb jij ook een prachtige merrie!

Wat een eng verhaal zeg van die navelstreng! Is dat dan dat ie te vroeg af breekt? of te kort? of combinatie?

Vroeg ik mij ook af C2012! ik dacht pas te gaan testen als het troebel werd. Melkstrips zijn ook nog niet geleverd. Maar als het niet altijd mee kleurt heb je nog een probleem :')

Was mijn merrie'tje inderdaad waarvan de vader van het veulen eerst vermist was. Inmiddels gevonden maar helaas geen regeling te treffen met deze persoon. Krijg zelfs de dekdata van de merrie niet :( Ze heeft toen een hele mail naar het nmprs gestuurd waarom ik geen DNA test zou mogen doen. Ikzelf heb ook naar het stamboek gebeld. Wou gerust een regeling treffen maar zonder gedreig etc.. Nu blijkt dat je inderdaad voor 50 euro gewoon een vol papier krijgt bij het veulen, dekgeld betaald of niet.

Of het eerlijk is of niet, dat laat ik in het midden. het stamboek zegt dit "Wij verplichten niemand een bepaald bedrag te vragen voor een dekking, en wij verplichten niemand een dekking te betalen. Wat leden onderling regelen is aan hen. Als hengstenhouder is het eigen verantwoordelijkheid dat je het geld krijgt wat je wilt krijgen. Net hetzelfde bij de verkoop van een drachtige merrie. Vraag de prijs naar waarde, of leef met de prijs die je gekregen hebt."

Ben er via via ook achter gekomen dat Muis vorig jaar haar veulen 2,5 maand te vroeg verloren is, en ze dus eigenlijk gewoon maiden is...

Dit is trouwens de papa :D Is levenslang goedgekeurd met een 1ste premie, 50% AMHA, een zoon van BREWERS FEATURE PIZZAZZ, welke voor mij echt een geweldig dier is.

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:25

Ja inderdaad das snel binnen de 24 uur. Wordt dan ook al spannend C2012

Hier al paar dagen smaakloos en plakkerig en gelig maar nog niet wit.

Nobje wat een knappe merrie en buik is niet meer weg te steken :P

Buikje krimpen op het laatste is normaal, het veulen gaat dan meer in de juiste positie liggen en meer al tussen het bekken.
Vakantie was hier toevallig want ze is maar 19 mei uitgeteld. Ik moet maandag een gaatje in mijn netvlies (achter mijn oog) laten toebranden en geeft 2 dagen hoofdpijn dus verlof genomen maar komt nog goed uit dus en don/vrij feestdagen hier.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:28

Ik reageer niet zo heel veel maar lees wel altijd mee.

Gefeliciteerd iedereen met de geboorte van de veulens.

Erg volle uiers voorbij zien komen, zullen ze dan allemaal tegelijk gaan? :D
Naughty is vandaag al 350 dagen drachtig, uier is helemaal vol, gevulde spenen en banden helemaal slap, en het buikje is zon beetje verdwenen de kleine is dus ook al gedraaid ze is er dus klaar voor :) Dit weekend mooi weer dus wie weet een veulenboom *\o/*

@Luna een maiden is ze toch als ze nooit eerder drachtig is geweest en geveulend heeft?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:31

Ja inderdaad, maar telt een miskraam ook als een volledig dracht? Zijn ze dan volledig maiden af?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:47

Persoonlijk vind ik het geen maiden meer, was in naar mijn mening anders geweest als ze het al vroeg in de dracht verworpen had. Nu is het toch wel een bevalling geweest voor d'r.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:54

kiki1976 schreef:
Persoonlijk vind ik het geen maiden meer, was in naar mijn mening anders geweest als ze het al vroeg in de dracht verworpen had. Nu is het toch wel een bevalling geweest voor d'r.

Mee eens

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:02

Citaat:
Was mijn merrie'tje inderdaad waarvan de vader van het veulen eerst vermist was. Inmiddels gevonden maar helaas geen regeling te treffen met deze persoon. Krijg zelfs de dekdata van de merrie niet :( Ze heeft toen een hele mail naar het nmprs gestuurd waarom ik geen DNA test zou mogen doen. Ikzelf heb ook naar het stamboek gebeld. Wou gerust een regeling treffen maar zonder gedreig etc.. Nu blijkt dat je inderdaad voor 50 euro gewoon een vol papier krijgt bij het veulen, dekgeld betaald of niet.

Of het eerlijk is of niet, dat laat ik in het midden. het stamboek zegt dit "Wij verplichten niemand een bepaald bedrag te vragen voor een dekking, en wij verplichten niemand een dekking te betalen. Wat leden onderling regelen is aan hen. Als hengstenhouder is het eigen verantwoordelijkheid dat je het geld krijgt wat je wilt krijgen. Net hetzelfde bij de verkoop van een drachtige merrie. Vraag de prijs naar waarde, of leef met de prijs die je gekregen hebt."

Wat een ontzettend rare gang van zaken. Dat zou betekenen dat als ik bij wijze van spreke met een hengst ga dekken waarvan het dekgeld €1000,- is, ik dit gewoon niet kan betalen en dan via het stamboek voor €50,- gewoon netjes een papier bij mij veulen krijg (mits de vader in de databank staat)?? Heel bijzonder

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:04

Tja wat betreft die navelstreng volgens mijn DA komt deze reactie doordat de merrie veel te snel opstaat na de bevalling..Waarschijnlijk is de streng dan nog te week en geeft dat makkelijker een scheuring dan dat ie afbreekt..niet iets om blik van te worden! De Da ging het hechten.

Livia droomt volgens mij van een springcarriere _O-
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:05

Bellarose, daarom misschien bij heel veel hengstenhouders dat je bij het afhalen van je merrie direct het dekgeld etc moet betalen en bij diverse de rietjes op voorhand?

Ah duidelijk Pol1, bedankt voor je uitleg.
Leuke foto

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:21

Ja precies Kiki, maar wat een rare manier om dan nog aan je papier te komen, maar goed.

Lieve foto <3

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:25

Het hangt ook gewoon af van stamboek tot stamboek.. Bij Quarters moet je bij het invullen van je dekrapport op het einde van het seizoen voor elke merrie apart nog eens handtekenen of je de dekking 'vrijgeeft'
Dan krijgt de hengstenhouder alle registratie 'formulieren aan die ook nog eens getekend moeten worden en dan doorgestuurd na merrieeigenaars.
Dus als ze niet betaald hebben kan men nooit geen papier krijgen voor dat veulen zonder die handtekening van de hengsten-eigenaar.

Ik vind het ook wel een beetje moeilijk wel/geen maiden. Langs de ene kant en in theorie niet, want ze heeft een veulen gedragen en is er van bevallen. Maar de dingen waar ik me bij maidens de meeste zorgen om maak (zorg voor het veulen, voldoende melk, laten drinken etc) heeft ze dan weer niet meegemaakt..

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:39

Ik heb enkele jaren geleden ook een drachtige merrie gekocht, ik wist van niks, en er later achtergekomen dat het van een ggk hengst was. Gewoon via het stamboek na een DNA test een papier gekregen. Kostte al met al wel 300 euro. Maar kan dus wel. Althans bij het New Forest pony stamboek. Bij het kwpn kan het ook, kost 600 euro, heb dat toevallig aan de hand gehad met een paard zonder papier maar met bekende, geregistreerde ouders. Maar dat ff off topic. Superleuk alle beebjes en alle spannende komende beebjes :) wordt vast een leuk weekend als de zon zich een beetje wil laten zien...
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 29-04-16 12:43, in het totaal 3 keer bewerkt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:40

Hier bij stamboek moet hengstenhouder en merriehouder tekenen....
Weet niet of via dna "vol"papier gegeven word ben daar niet zo in thuis.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:41

pretty schreef:
Het moet zijn dat ze echt heel snel evolueerde die laatste uren,dat zijn de moeilijkste! :o

Ja laat ik zo eentje hebben :') Ze denkt waarschijnlijk dat als jij van mij een veulentje wilt dat je dan maar mee mag 'zwangeren' op het einde. Geen kadootjes.

Pol1: zou al hindernisje leggen!

Merrie is echt tevreden met haar stal. Ben blij dat ze zo reageert. Wat me wel opvalt is dat ze nu echt veel rust en gaat liggen. Veel meer dan 2 jaar geleden.
Afbeelding
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:09

C2012 ziet er goed uit die stal

:D pol1 grappig spring in het veld

lijkt me toch eigenaardig met dna, is natuurlijk nog een jong stamboek

stel je voor zeg, 8)7 een kennis van ons is zaad gaan halen in Italië van een quarter hengst, kreeg drie buisjes mee, dekgeld 1.700 euro (maar liefst, slik), en met wat 'geluk' kan je er drie merrie's mee insemineren en dan alle drie papieren krijgen op basis van dna, amai daar zou nogal mee geknoeid worden, moest dit kunnen. Kan ik geloven dat je dan als hengstenhouder boos zou zijn.
Het RBP aanvaardt dit ook niet volgens mij, je moet echt dekbon hebben.

Maar kom luna in jouw geval had de hengstenhouder dit dan maar moeten weten dat dit kon.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:11

Bellarose schreef:
Citaat:

Wat een ontzettend rare gang van zaken. Dat zou betekenen dat als ik bij wijze van spreke met een hengst ga dekken waarvan het dekgeld €1000,- is, ik dit gewoon niet kan betalen en dan via het stamboek voor €50,- gewoon netjes een papier bij mij veulen krijg (mits de vader in de databank staat)?? Heel bijzonder

Ja blijkbaar kan dat inderdaad. Vond het ook heel raar hoor. Daarmee dat de meeste hengstenhouders op voorhand het dekgeld vragen. Bij het NMPRS moet je als hengstenhouder niet aanvinken of je de dekking vrij geeft. Helaas zijn niet alle mensen even eerlijk als ze met een merrie komen of zijn niet alle hengstenhouders even eerlijk.

Denk wel dat er een uitzonderingen zijn hoor. NMPRS wordt zelden met rietjes gewerkt. Weet niet of daar ook een verschil zit?

Wat is ze mooi rond C2012!

Inderdaad zo dacht ik dus ook Tinniie. Ze heeft natuurlijk een bevalling gehad. Maar 2,5 maand op voorhand hebben ze geen productie van melk. Ze heeft nog nooit een veulen opgevoed.
Dus maak me wel een beetje zorgen... Ze heeft voor haar eerste veulen niet moeten zorgen, gaat ze snappen dat dit veulen wel leeft en ze hier wel voor moet zorgen?

Mensen die hier ervaring mee hebben?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:18

Kwpn en New Forest zijn geen jonge stamboeken en toch was het zo, gewoon zo met dna onderzoek kunnen regelen. Maar ja ik had ook niks te maken met de hengstenhouders, paardjes kwamen uit de handel. Maar nu krijgen we weer die discussie dus ik zal er over ophouden :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:39

@luna: er zijn gelukkig maar weinig merries waarbij het instinct veulen krijgen en daarvoor moeten zorgen niet werkt! Ik zou me er op voorhand niet druk over maken.. Wel zou ik nooit meer een merrie laten dekken die haar eerste veulen afstoot..Hoorde ik laatst die ging t weer proberen nadat t mis was gegaan bij de eerste..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:41

Luna Karin haar eerste veulen kwam ook +/- 5 weken te vroeg ter wereld en had nooit geleefd. Ze had daar emotioneel ook niks van afgezien. Toen haar veulen het jaar erop wél voldragen en gezond ter wereld kwam,liet ze dat wel meteen drinken etc. Wel mist Karin wat die overbezorgde moedergevoels die een andere merrie meestal wel heeft. Zo loopt ze er niet constant achteraan in het begin en mee-eten van haar brokjes mag het ook niet. Het is al wat beter bij haar tweede levende veulen nu maar het loopt niet over. Maar ik denk dat dit eerder in haar aard ligt dan aan haar eerste bevalling. ;)

Evelyne veel succes met je oogbehandeling. :(:) 2 dagen koppijn pfft... Al zal je dat wel wat vergeten mocht Elsa nu eens een mooi veulentje ter wereld brengen. _/-\o_

C2012 wat ziet ze er intens tevreden uit inderdaad! _/-\o_ Leuke merrie is het met een flinke toeter.

Pol1 aah lieve foto. Ik probeer de merrie direct na de bevalling ook meteen met rust te laten zodat ze nog even blijft liggen. Dan gaat al het bloed uit de navelstreng en breekt die meestal op de juiste plaats. Vorig jaar bij Lisa ging het alarm af en was het veulen er al uit en stond ze alweer recht,er kwam een hele plas bloed vanonder de stal,ik denk dat dat ook daarvan kwam,maar toen zag ik gelukkig al nergens meer iets bloeden.
Toch eng hoor,kom ik in de gang,het eerste wat ik zag was die plas bloed vanonder de staldeur lopen... Gelukkig daarna een blije moeder en gezond kind,pfiew.

Justhorses,spannend,ze doet vast mee aan de veulenboom dit weekend!

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:04

Even ego post:

Vamorgen om 7:45 nog op de camera gekeken, niets aan de hand.
Om 8:30 kijken we nog eens, ligt er iets te spartelen.
Snel naar stal, ze lag er al naast, helemaal nat en placenta van moeder er nog niet af, dus was echt net geboren!

Prachtig merrieveulen uit kruising Haflinger x Tinker
Met trots stel ik jullie voor aan Sierra!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:11

Wat een mooi veulentje zeg ook een mooie bles. Tis eindelijk merrieveulentjestijd! :D