[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:13

Nieuwe gefeliciteerd!! *\o/*

Tiinnie pff wat een lange dracht.. je merrie vind records breken leuk of niet.. :9

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:27

Gefeliciteerd nienke wat goed dat het vlot ging allemaal

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:31

Kiki wat een dotje!!!

Hier gisteravond 2 koliekgevallen op stal..ondanks opbouwen!! Laat nog de DA op stal. DA moest eerst nog naar een spoedgeval van een veulen..moeder was te snel gaan opstaan waardoor de navelstreng was afgescheurd en waardoor het bloed er letterlijk uitspoot bij het veulen! Geen idee hoe dat is afgelopen maar wist niet dat dat ook nog kan..Zo sneu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:37

Tinniie, ik heb echt medelijden met je. :o
Wat een geduld moet je hebben!

NienSCHaap, gefeliciteerd met je prachtige veulen!

Jeetje, wat heftig, pol1. :\

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:12

pol1 schreef:
Kiki wat een dotje!!!

Hier gisteravond 2 koliekgevallen op stal..ondanks opbouwen!! Laat nog de DA op stal. DA moest eerst nog naar een spoedgeval van een veulen..moeder was te snel gaan opstaan waardoor de navelstreng was afgescheurd en waardoor het bloed er letterlijk uitspoot bij het veulen! Geen idee hoe dat is afgelopen maar wist niet dat dat ook nog kan..Zo sneu!

Er zijn zelfs gevallen waarbij de hele boel openscheurt en veulen direct ingeslapen kan worden... Is inderdaad niet zonder gevaar.

Hoe gaat het nu met je koliek gevallen? Knappen ze op?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:20

Proficiat NienSchaap! Merrie of hengstje? (Of lees ik daar nu over? :+ )

Ik had eigenlijk nog wel meer veulentjes verwacht, misschien vannacht babyboom...

Voor mij voelt het nog niet zo lang, ze draagt altijd wel -+ een jaar dus voor mij is ze eigenlijk vanaf die 365 pas 'overtijd'

En idd C2012, een geluk dat ik er ook eentje heb die altijd heel vroeg bevalt, dat compenseert toch een beetje :) wel raar, ze waren op 3 dagen van elkaar uitgerekend, maar dat veulen is inmiddels al 2 maanden oud :P

Verder is de DA vorige week nog langsgeweest en was alles nog in orde, inleiden wordt bijna nooit gedaan, enkel in extreme gevallen. De langste dracht ervaring van onze DA was 6 weken overdragen (Cheyenne zat dinsdag op 5 weken over, dus dat record breekt ze misschien ook nog wel :P )

En dan is begin deze week nog een merrie bevallen van een veulen van onze hengst op 380 dagen, dus ze komen heel af en toe wel voor die superlange drachten, geeft toch een beetje bevestiging :)

We wachten af.. :P

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:36

Nienschaap gefeliciteerd met je veulen.

Zo onrustig als fien gisteren avond was zo rustig is ze vannacht geweest .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:44

Caesar schreef:
pol1 schreef:
Kiki wat een dotje!!!

Er zijn zelfs gevallen waarbij de hele boel openscheurt en veulen direct ingeslapen kan worden... Is inderdaad niet zonder gevaar.

Hoe gaat het nu met je koliek gevallen? Knappen ze op?

Ik hoop maar dat t veulen is opgeknapt!
Met de koliek gevallen gaat t weer goed..beide weer opgeknapt. Stomme koliek! Bah..
Lief dat je t vraagt..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:48

Dat was bij Amor ook het geval. Ik kon het gelukkig goed dicht drukken. Was wel een liter bloed al uit (kwpn veulens hebben ca 5 liter)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:55

Gefeliciteerd Nienke!! Mooi hoogbenig veulen!!

Bloed wat eruit spuit bij navelstrengen? Whaaaa. Het is toch de bedoeling dat het breekt als de merrie opstaat, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:55

Hier nog steeds niks ... Ik verwacht niet dat Azara deze week nog een veulentje krijgt dus op naar volgende week !

Dolly de pony is een ander verhaal, uier groeit nog steeds, kling stond iets open gister avond. Als zij als eerste haar veulentje krijgt moeten we haar eerst toch maar appart zetten, vertrouw Aza niet helemaal ... haha

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:02

Tinniie schreef:
Proficiat NienSchaap! Merrie of hengstje? (Of lees ik daar nu over? :+ )

:P

Het is een hengstje geworden
In eerste instantie wilde ze het nog niet bekend maken met de weddenschapjes
die ze had uitstaan m.b.t. geslacht en geboorte dag hi hi hi hi
Maar ik geloof dat ze het al niet meer voor zich kon houden.. dus het is al uitgelekt zag ik Y)(^)

Ik geloof alleen dat de nageboorte er niet zo goed af wil
En dat de dierenarts ervoor geweest is. Het is dus toch nog even naar
spannend voor ze...

Maar ze heeft een topic wat ze probeert bij te houden
Dus ik spam even het linkje:
[KS-MK] Mistery Girl en het avontuur van "de drachtige hackney pony"

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:05

NienSchaap, gefeliciteerd *\o/*

Jammer geen veulen boem vannacht.

Pol1, dat lijkt me heel heftig om mee te maken, brrrr.
Bij ons van de week ook eentje met koliek met het opbouwen, en gaat toch echt rustig aan.
Eerste dag 1 uur.
Tweede dag 2 uur
Derde dag 2 uur
Vierde dag 3 uur
Vijfde dag 3 uur (en toch koliek gekregen).
En op voorhand gaat de eigenaresse altijd al van te voren aan een touwtje grazen om het op te bouwen, diertje is met opbouwen er gevoelig voor. Dus moet gewoon nog langzamer worden opgebouwd.
Al denk ik dat het weer van de laatste week er ook aan heeft mee geholpen. Koud, regen, zon (fructaan hoog).

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:08

Annisse wacht op wat droger weer *\o/* Bomvol uier dat lekt maar dus nog eventjes wachten.
Ik zeg al een langere tijd het komt dit weekend dus misschien heb ik gelijk.

Cynth volgens de frederiksborger mensen heeft de moederlijn geen agouti factor dus kan het veulen dan toch niet bruin worden.
Vos en zwart. Als ik eerlijk ben gaat mijn voorkeur uit naar een zwarte merrie uiteraard. Daarna volgt een vosmerrie, dan zwarte hengst en als laatste, maar waar ik ook heel blij mee zou zijn hoor een vos hengst.
Als het maar gezond is, dat is een cliché maar wel echt waar.

Als je de horrorverhalen leest mag je bij elk gezond veulen de handen meer dan dichtknijpen.

Nienke van harte gefeliciteerd met je prachtige veulen!

Tinniie oooh pffft wel iets vooruitgang maar geen aanzet tot veulen dit weekend.
Godzijdank dat je het veulen dan nog ziet bewegen ik zou echt de crisis krijgen en blijven twijfelen of alles wel in orde is. Gelukkig dat DA ook zegt alles tip top en "gewoon"blijven wachten. Arme jij.
Succes met wachten hoor!

Afbeelding
Mijn beeld vannacht. :') Je ziet aan het oranje lampje dat het alarm mij aan het bellen is.. _/-\o_ _/-\o_
Wij hebben een kleurencamera met nachtzicht, maar omdat echt alle lampen uit zijn wordt t beeld in het stikkedonker zwart wit. Lampje geeft dus licht en is in kleur... *D

Fotsy gaan we vannacht weer samen stuiteren? Gezellig. hihi....

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:23

Jeetje Tjinta ze houdt je nog even voor de gek maar lang kan dit toch niet meer duren! :(:)

Evelyne en???

NienSchaap gefeliciteerd!

Pol sneu van die kolieken,'t is altijd wat met dat opbouwen.

Azara nog geduld oefenen. :(:)

Tinnie :(:) Fijn dat je het nog volhoudt in elk geval,Cheyenne ook precies. :+

Kiki wat een dotje toch en wat een plezier had ze!

Hier ook nog niks. Ze was dan ook OER rustig vannacht. :')
Vanmorgen dit uier:
Blijkbaar nog steeds niet genoeg voor madam. (Oei ik ga eens moeten haar buik scheren precies. :+ )

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pretty op 29-04-16 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:24

Gefeliciteerd met het veulen!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:37

NienSchaap, gefeliciteeerd!!

Hier niks, Pebbles weer lekker plat geslapen de halve nacht, 3 keer wekker gezet en 3 keer lag ze plat..

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:46

Ben aan het proberen bij lees post te maken..
maar pfff wat gaan jullie hard ...
*D

En Pretty wat een geweldige uier foto
al dat lange lichte haar op die buik
Ze heeft haar eigen beren vachtje <3

Jee Polll wat heftig met al die kolieken
hoe is het nu ?

Tjinta goed voorbereid :)
Zie ik dat jij een geboorte melder aan je halster hebt ?
Hoe werkt dat ?

En Kiki je hebt gelijk het is gevaarlijk weer.
wat het gras betreft... donker zon, koud warm....
ik moet er met de shetten op moment ook echt rekening mee houden
Die heb ik momenteel maar op een "honger weitje" gezet.. en dan voer ik
ruwvoer en worteltjes bij.... ik durf ze gewoon niet op het gras te zetten...

Ceaser je schreef, " Er zijn zelfs gevallen waarbij de hele boel openscheurt en veulen direct ingeslapen kan worden... Is inderdaad niet zonder gevaar" .

wat een heftig verhaal... heer het zal je maar overkomen...

NienSCHaap prachtige foto's geplaatst van Mimi en kind
langs deze weg nogmaals gefeliciteerd. Ik hoop dat je vanavond helemaal ZEN op je bank
kan zitten... Zodra je met de beschuit met muisjes aan de gang gaat doe even een seintje Y)(^)

Tinniie record verbeteraar.... ook op het deelgebied nagelbijten ? En wat heb je het allemaal goed bijgehouden ... jee en 377 dagen... pfff het word vast een beer van een veulen +:)+

Kiki wat een geweldige spam met de filmpjes.. genieten... nog even en het word echt lekker veulentjes weer. Wat word je ventje trouwens al lekker stevig... echt een stoer veulen !
En volgens mij is jou merrie echt een erg lieve moeder ... ze oogt zo voorzichtig met hem in het filmpje

angelpam ik zag je bericht schrapende merrie.... hoe gaat het nou ?
en heb je überhaupt nog een :z /oog dicht gedaan ?

CubaLibre ik zie dat jou kliene Gentle al heeft uitgevonden op welke vlakken meer oefening is vereist om het baasje lekker in de poets modus te krijgen hi hi hi.. inderdaad niet meer zo heel wit.

zo deel 1 van de bijlees post *D
op naar deel 2 *D
Laatst bijgewerkt door nobje op 29-04-16 10:12, in het totaal 3 keer bewerkt

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:55

Nienkeschaap, gefeliciteerd!

Tinnie , nog steeds niks, jeetje.

Pol, eng verhaal zeg over die navelstreng!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:15

In principe breekt het als de merrie gaat staan inderdaad. Maar het kan feitelijk overal breken, maar de meeste gevallen gaan gewoon goed. Maar soms dus te dicht bij de navel of het wordt mee getrokken. Ik geloof zelfs dat het dit jaar nog voorbij kwam via fb bij pleegmerrie aangeboden met dat verhaal erbij.

Bij kalfjes komen dit soort breukjes vaker voor heb ik het idee. En voldoende jodium erop, niet 1x maar ik doe het 3 dagen lang 2x daags.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:22

Jep Tjinta wordt weer slapeloze nacht waken. :P leuk he :')
Ik laat het licht aan want anders zie ik niet genoeg en al zeker niet of pootjesblaas rood of wit zou zijn.

Maar ze houdt de uitgang nog goed geblokkeerd hoor

Afbeelding

Slecht weer hier pfff regen regen en nog eens regen, ze staan nochthans buiten ach ja ze kunnen wel gaan schuilen

Pretty die kan inderdaad een scheerbui gebruiken :D ongelooflijk hoe kleiner ze zijn hoe meer beharing ze krijgen in de winter lijkt wel

Pol gelukkig goed afgelopen met koliek maar wat een eng verhaal

Hier ook wel opgebouwd met gras, eerst paar dagen paar uur dan halve dagen en nu staan er ganse dagen op. Veel te veel gras dus zonde van dit te moeten afrijden. Hier mesten we wel met speciaal vet en veel kalk. Zou dit een invloed hebben op het fructaangehalte?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:33

Heftig zeg zo'n verhaal over de navelstreng.

Fien is rustig geweest vannacht behalve dat ze weinig gelegen heeft voor haar doen. We is ze uit haar doen. Dat filmpje van kbk dat Kim zo aan het shaken was dat deed fien net ook. Ook had ze net wat bloed aan dr kling. Ben benieuwd wanneer de doorzet.

Fotsy die uitgang staat zeker goed dicht.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:37

Oke, hier bijlees post 2...
ik moest er even voor gaan zitten :PB hi hi hi

Tjinta schreef:
Nobje Oedeem is echt normaal. Komt bij bijna alle merries wel in meer of mindere mate voor.
Lekker laten lopen is het enige wat ik doe.
Als ze verder gewoon fit oogt is er helemaal niks aan de hand.

Dank je wel. Ik maakte me er zorgen over omdat ze nog zo lang moet...
Haar uier ziet er niet uit als... een vuelen dat roept: hallo nog een paar dagen en kan kom ik er aan of zo..
Meer van Duuuuhhhhhh ... veel te koud ik zit hier nog wel tot juni...
Ze heeft echt nog een kleine uier...

Poll1
Wat een geweldige foto, zo allemaal op een rijtje in het zonnetje

Fotsy schreef:
nobje leuke merrie en tof dat ze zo kriebelig is want omgekeerd is echt niet leuk, als je nergens mag aankomen
oedeem is normaal, lang zal het dan alvast niet meer gaan duren, wat ik wel vind is dat dit maar heel traag wegtrekt na het veulen

hier lijkt de buik wel te krimpen :? en ze staan nochtans op het gras
en nee hoor ik moet gelukkig niet uit bed, heb app op iphone die onder mijn hoofdkussen ligt, dus zie ze lekker platliggen als ik plat lig :+ ben blij met mijn vakantie volgende week, beetje bijslapen overdag
uiertje zag daarnet er zo uit, lijken 2harsjes te zitten, niet? ben weer te enthousiast :o dat ze nu nog 1 nacht en 2dagen wacht he ~~}>
]

Fotsy, kan dat ? buik krimpen ? Of trekt ze haar buik dan op ?
Mooi dat je het zo kan volgen vanaf je app
Mag ik vragen wat voor app dat is ?
Mooi gepland met je vakantie...
En ik wou dat mijn merrie al zo een mooie volle uier had hi hi hi
Ik denk dat jij momenteel een licht slaper bent :o

En Breca zou volgens mij het liefste bij me in bed stappen...
Ze koestert warme dingen wil de hele dag gekriebelt worden
Hangt tegen je aan... (bijna tot plet niveau hi hih i)
En we masseren haar 2 x per dag... haar buik zachtjes... en haar rug en lendenen stevig
Heer wat kan een paard genieten... maar we hebben hier wel last van kramphandjes hi hi hi
Maar je hebt helemaal gelijkt, het is heerlijk dat we aan haar mogen komen.. en dat ze daar van geniet

Ik zag nog iets over een stamboek papier en DNA of zo iets
weet even niet meer van wie... ps.. ik weet je naam niet meer.. maar je had de naam van de hengst opgeschreven.. en je kan zo de eigenaar vinden als je de hengst zijn naam intypt op google.. ps wel een erg mooie hengst. Ik weet alleen even zo vlug, dat je pony Muis heet ? Het zijn erg veel namen in dit topic hi hi hi... en heeeellll veel berichten ;) Maar wel fijn voor je dat je het nu allemaal zo hebt kunnen regelen dat je het er toch bij hebt gekregen middels het stamboek. Nou maar afwachten op je mooie veulentje.
En ik heb nog nagedacht over wat je schreef en me afgevraagd of het echt verschil zou maken ?
Maar ik heb er juist voor gekozen om dat te laten voor wat het is...
Ik kan mijn merrie als P.R.E laten registreren omdat alle papieren erbij zaten in januari
En dan kan middels D.N.A nog mogelijk worden uitgezocht wie de vader is...
En dan zou het veulen een P.R.E zijn in plaats van een Cruzada (schrijf ik dat goed ?)
Maar eerlijk gezegd ben ik lid van het NRPS stamboek... dus daar kan ik het veulen gewoon op naam zetten.. komt de moeder lijn erin te staan (paspoort) ... en komt de veulenschetser netjes.. en alles wat er daarna nog bij moet komen... En dat vind ik eerlijk gezegd ook prima. Ik heb niet het gevoel dat ik mijn veulentje daardoor een mindere start geef. Ik denk dat (en hoop), dat het een mooi en heel lief veulentje word.. ik hoop stiekem op een merrietje niet te groot... En ik denk als het ooit zou moeten verhuizen dat, het iemand vind die het neemt omdat er een klik is.. en niet omdat er een duur papier aan zit... Maar gelukkig zijn we daar allemaal anders in. Het enige wat ik gewoon wel echt had willen weten ... wanneer is ze gedekt... en is het een grote hengst geweest of een Spaanse Shetlander op een heuveltje.. :+

Crines schreef:
Nobje: wat een buik hé := Heb je een uierfoto? Je zou denken dat ze al erg ver is aan die buikomvang te zien. En anders is het een tweeling =:)
Die zwelling is niet zo erg. Komt bij veel merries voor. En die putjes zijn echt typisch daarvoor. Veel beweging zou helpen heb ik me laten vertellen :) Mijn merrie heeft enkel zucht voor haar uier en die trekt wel min of meer weg als ze eens goed uit de bol gaat op de weide :)

Alle uiers hierboven zijn 10x gevulder dan die van Imperiosa en die is al 347 dagen :') Ze MOET echt voor mijn reis bevallen, anders ga ik echt ongelukken doen :+

Ah gelukkig inowa! Ik heb echt aan haar gedacht. Hoopte zo dat het niets ernstigs zou zijn.

Ze is zo prachtig <3 Maar ze heeft het dus zichzelf aangedaan :') Furioso vorige week ook... die had een streep van 25 cm onder aan zijn achterbeen waar geen haar meer op stond... -O- En gisteren wilde ik hem een halstertje om doen en voor het eerst oefenen met meewandelen aan het touw.... Wat een ezel... vier voeten stijf in de grond en in ezelstand }:) En als hij het helemaal beu werd ging hij steigeren, wegdraaien en lopen. Tegen de muren, tegen zijn moeder, tegen mijn moeder die sierra vast hield, tegen mij, tot hij met een voet in de drinkbak stapte en van het verschot ondersteboven kieperde. Daarna heeft hij 5 min staan bekomen 8)7 Je zou er dan medelijden mee krijgen, maar ik vraag het echt op een duidelijke en vriendelijke manier en ik los onmiddellijk bij de minste juiste reactie... dan doet hij het zichzelf echt aan hoor :=

Ha ha ha jij hebt dubbel lol... en spannend te gelijk... hi h hi alloewel ik me kan voorstellen dat je wel graag zou zien dat het andere veulentje nu ook komt {:} en dat het betere weer aanbreekt
Wat een heerlijk veulen heb je daar al lopen, en ik zie het al helemaal voor me... de vraag ben ik een elegant paardje of een boefjes-ezel.... jij hebt vast een "stout"of "ik ben een boefje" veulen halstertje.
Hoe gaat het nu met het halstertje in combinatie van klein stukje wandelen ? *D

En ik heb gisteren even nieuwe foto's gemaakt van de uier van Breca.
Want ik had op pag 2 in Breca haar topic ( [ITP] Een onverwacht kado van het leven.... :) ) ook foto''s geplaatst van haar uier.. maar daar was/ leek deze gek genoeg gevulder
Dus ik heb gisteren even nieuwe foto's gemaakt... die plaats ik even onder dit bericht.

Ik heb haar in jan op stal gekregen en toen was er echt niets aan de hand.. ik ben nog heerlijk naar een foto meeting in Hargen geweest met haar. Omdat ik zo vreselijk graag nog een x het strand op wilde...
En toen zag ze er zo uit, dus op 27 febr.
Afbeelding

De periode daarna begon ze echt te veranderen... en heb ik met wat mensen die wat meer kijk hadden op paarden uit het buitenland/Spanje etc. gevraagd of het zou kunnen dat...
Maar ik begreep dat veel import paarden uit die gebieden zich moesten aanpassen en wat buikig konden zijn...
Maar het gekke was dat haar rugge graat best heel hoekig was. En dat haar kam in haar hals heel slap.. en dan toch zo buikig ?

Uiteindelijk toch zelf de knoop doorgehakt, en bleek dit op 2 april de uitkomst
De dierenarts vond het al te groot om een gooi te doen naar wanneer het geboren zou kunnen worden... bevestigen dat ze drachtig was.. dat was geen probleem... zoals jullie zie 2 flinke oogkassen en een neusbeen.... niet te missen... en inderdaad mijn nachtmerrie.. laten het er alsjeblieft geeen 2 zijn....
Afbeelding

Mijn vriendin heeft daarna deze foto's nog gemaakt op een meeting in Havelte
de dierenarts vond dat ik dat nog wel kon doen.. daarna heb ik haar niet meer gereden..
Gewoon omdat ze zelf moeite lijkt te hebben met haar lijf.. wandelen en wei heerlijk.. maar ze wil nu perse ook naar binnen in de avond..

Afbeelding

Afbeelding

En dit is haar huidige uier... in verhouding met wat ik hier voorbij zie komen
stelt het niet veel voor.. niet echt in verhouding met haar buik toch ?
En ik had dus het idee dat ze wat kleiner zijn als de vorige keer dat ik ze fotografeerde.. (p.2 van haar topic)
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nobje op 29-04-16 10:51, in het totaal 3 keer bewerkt

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:37

Loop een beetje achter :o
Cemlys, Vulina, Ivy power, Nienke, gefeliciteerd.

Die verhalen van de navelstreng...ik vind ze doodeng :o . Is dan uiteindelijk alles gezond geboren krijg je dat nog...brrr

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:41

Gefeliciteerd NienSchaap!

Tinnie dan hoop je 2 veulens rond hetzelfde moment te hebben dat ze kunnen spelen en scheelt het 2 maanden :wow: Ik hoop voor jou dat het normale oren heeft :(:)

Jammer van de koliekgevallen, pol.

Pretty, moest toch even zoeken naar de uier :')

Hier ook de eerste nacht gewaakt. Merrie is blij met haar dik opgemaakte stal.

Zo heb ik ook 2x beeld gehad, Tjinta. Alleen niet vanachter het scherm. :D

Fotsy leuke nacht gehad dus?

Nobje: jammer dat je geen idee hebt voor wanneer ze uitgerekend is. Merries beginnen toch een maand voor de datum (de ene iets sneller, de andere iets later) aan de uier. Dus zou wel voor mei kunnen zijn.

Weet er iemand meer over de kleur, (smaak) en pH-waarde van de melk? Gaat de pH dalen en wordt de melk daar bij witter
Of kan dat gewoon helder blijven? Of is dat bij elke merrie verschillend?