[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amantjuh8

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:21

Gefeliciteerd *\o/*

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:43

Van harte gefeliciteerd! Ik ben jaloers.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:46

Gefeliciteerd! Dat ging voorspoedig. :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:46

Gefeliciteerd *\o/* ik denk een bruine..Ben benieuwd naar foto's in het daglicht

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:48

Wow even offline geweest en wat een berichten heb ik gemist!

Voor alle geboren veulens gefeliciteerd!

De discussie wil ik niet opnieuw starten maar wil wel even benoemen dat ik nadat ik vorig jaar voor een verassing kwam (merrie bleek toch drachtig en helaas zeer moeizame bevalling waarna na 3 weken dag en nacht inzet het veulen toch in laten slapen)
Die situatie heb ik enorm veel aan dit topic gehad, van vragen, advies of gewoon even wat delen.
Die situatie heeft mij veel verdriet gedaan en het gemis blijft maar ook dat alles zorgde ervoor dat ik dit jaar nog beter voorbereid deze 2 veulens op de wereld heb mogen verwelkomen!
Als zo gezegd onervaren fokker vond ik dat ik door dit topic met aardig wat kennis achter de kiezen het aan kon!
Dus ook al is niet alles even leuk om te horen in mijn geval ben ik er dankbaar voor dat de ervaren fokkers hun 'fouten' willen delen zodat ik deze niet hoef te maken om van te leren! _/-\o_

Dan nog even de foto's van de draakjes nu!
Mira 2 maandjes oud

Afbeelding

En Evi nu 2 weken oud
Afbeelding

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:11

Gefeliciteerd!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:45

Gefeliciteerd met de veulens *\o/*

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:19

Gefeliciteerd Kim! Ik ben kamp bruin :) .

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:09

*\o/* Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de droogfotos, zou voor mij nu beide nog kunnen zijn, maar ben dan ook zeker geen kleurenexpert

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:25

Sorry niet zo actief op dit forum.
Knolselder gefeliciteerd met je veulen, gelukkig is Merel geheel hersteld.

Quir fantastisch, twee mooie merrie veulens
Kim gefeliciteerd met je bruine/ vos veulen, maar ik denk ook bruin.

Gefeliciteerd met alle andere veulens, die ik vergeten ben.

Veel discussie over waken en erbij zijn
Volgens mij is regel 1:
Zorg dat je bij de bevalling bent!!
Ik heb makkelijk praten wat ik gebruik een temperatuur sensor die 100% de bevalling aankondigde, kan 10 minuten van te voren zijn en soms een uur of langer, maar geeft ook aan als er problemen zijn en de temperatuur stijgt. In combinatie met camera 's kan ik redelijk rustig slapen.
Hier overigens geen tekenen bij Sterre.

De veulens doen het ook goed.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:28

Oe dat ziet er uit als een stel dames die er niet lang meer over gaan doen.

Gefeliciteerd Kim
ik zeg nu team vos :j
Wij hadden ook een vosje die geboren is zonder roze huid 2 jaar terug.
Afbeelding

Zo is ze nu
Afbeelding

Sabbuh
Wat zijn ze leuk <3

Onze kleine man groeit mega, echt een krachtpatser <3

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:38

Seves wat een bonk van een stoer veulen zeg!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:58

Heerlijke veulentjes <3

Uitmesten is geen straf zo :))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:18

Ja he knolselder
hij is heel sjiek maar ook mega gespierd al :j
Ben benieuwd hoe hij over een maandje is

Heerlijk mirjamalvaro

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:25

Een echte toverbal Seven! Ik zou blijvend vos hebben gezegd

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:30

Tj stable
Ze is ook vos :j
Heeft enkel heel donkere manen en staart.
Afbeelding

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:09

Ooh! Amai aan de hand van je vorige post leek ze bruin te zijn :+

Whoops!

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:35

Hier net een nieuw probleem die we niet verwacht hadden, de rest van de kudde ging vandaag de grote weide op, waardoor ze aan de andere kant stonden van Midnight en Vera dan de rest van de week, die staan nu nog op hun eigen stukje er als t ware tussenin. Dachten dat Midnight misschien paniek zou krijgen van het feit dat ze ineens bij een ander lager hek zouden staan, maar ze kreeg paniek toen ze er weer af waren en dus niet meer naast het lagere hek stonden, vol verlatingsangst achtig.. heb haar aan een halster moeten sturen om niet over vera heen te lopen, na 1,5 uur werd ze pas rustig en nu lijkt het weer okay ,nog een beetje on edge allemaal.. wouden eigenlijk nog wel even een paar weekjes wachten met weer samenvoegen, maar ben bang dat dat niet gaat,ze gaan door het weer waarschijnlijk volgend weekend pas weer de grote wei in, twijfel nu of ik de twee meiden er dan toch maar bij ga gooien op dat moment.. vera is dan 2 weken

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:48

Hier gaan ze vanaf dag 1 al de kudde in omdat ik weet dat mijn dames in paniek raken zonder elkaar, ze zijn nogal hecht. :=

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:54

mirjamalvaro schreef:
Hier gaan ze vanaf dag 1 al de kudde in omdat ik weet dat mijn dames in paniek raken zonder elkaar, ze zijn nogal hecht. :=

Ja alleen is de kudde waar ze in staat gemengd 50+ over 7 hectare verdeeld en loopt dus in clubjes bij elkaar door elkaar, ze zijn veulens gewend maar staan meestal wel een paar weken apart ook voor eventueel herstel
Laatst bijgewerkt door Equinight op 24-05-25 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:01

Oh dat is wel erg veel. Hier dus echt vertrouwde kudde die elkaar 100% kennen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:20

Wow een groep van 50 paarden. Wat veel risico ook. Daar zou ik zelf ook wel wat voorzichtig mee zijn :o 1 klap (van een ander paard of per ongeluk van de moeder) en je hebt geen veulen meer

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:23

Kabayo schreef:
Wow een groep van 50 paarden. Wat veel risico ook. Daar zou ik zelf ook wel wat voorzichtig mee zijn :o 1 klap (van een ander paard of per ongeluk van de moeder) en je hebt geen veulen meer

Ja de meeste zijn wel met 2-3 weken de kudde in gegaan, ze kennen elkaar eigenlijk allemaal heel goed en is bijna nooit ook maar een kleine discussie ook niet als er wel af en toe een nieuwe is, is ook echt wel heel veel ruimte, maar toch, zeker omdat night ook wat uitgescheurd was wou ik wel wat de tijd ervoor nemen en het is nu ook niet heel lekker weer komen er toch wel wat enkele gladde plekken natuurlijk (Flevoland dus kleiondergrond)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:50

Lastig. Het is maar net hoe de kudde samen is, wat ze gewend zijn en hoeveel ruimte en eten ze hebben. In zo ene grote kudde zijn vaak meerdere kleine groepjes.

Wij hebben alleen ons eigen groepje. In 2022 had ik alleen de 3 quarters nog, moeder, zoon en dochter en die waren heel erg hecht, echt belachelijk hecht.
Toen dochter een veulen kreeg kon er even niemand in de buurt komen. We hebben ze apart gehad en steeds iets dichter weer bij elkaar laten komen. Eerst joeg ze iedereen weg en na ong 2 weken stond ze achterin bij het draad om weer naar dr moeder en broer te kunnen. Toen hebben we alles weer open gezet. Die kregen wel een waarschuwing, maar ze gingen wel weer samen op.

Hoe het nu zal gaan vragen wij ons ook af. Ze is nog steeds hecht met haar broer, maar zij en zoon van 3 kleven echt aan elkaar. De kleine merrie is opeens haar goede vriendin en haar zoon mag opeens ook veel meer. Dus we zien wel hoe het gaat.

Ongelukjes kunnen altijd gebeuren. Onze merrie is echt een hele goede, bezorgde moeder en toch raakte ze een keer haar zoon echt per ongeluk. Ze had wat last van vliegjes en hij liep net achter haar langs.

Haar moeder ging wel de kudde in met veulen en daar liepen ook merries die nog een veulen moesten krijgen. Ging altijd goed, maar rustige kudde en veel ruimte.

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:21

superpony schreef:
Lastig. Het is maar net hoe de kudde samen is, wat ze gewend zijn en hoeveel ruimte en eten ze hebben. In zo ene grote kudde zijn vaak meerdere kleine groepjes.

Wij hebben alleen ons eigen groepje. In 2022 had ik alleen de 3 quarters nog, moeder, zoon en dochter en die waren heel erg hecht, echt belachelijk hecht.
Toen dochter een veulen kreeg kon er even niemand in de buurt komen. We hebben ze apart gehad en steeds iets dichter weer bij elkaar laten komen. Eerst joeg ze iedereen weg en na ong 2 weken stond ze achterin bij het draad om weer naar dr moeder en broer te kunnen. Toen hebben we alles weer open gezet. Die kregen wel een waarschuwing, maar ze gingen wel weer samen op.

Hoe het nu zal gaan vragen wij ons ook af. Ze is nog steeds hecht met haar broer, maar zij en zoon van 3 kleven echt aan elkaar. De kleine merrie is opeens haar goede vriendin en haar zoon mag opeens ook veel meer. Dus we zien wel hoe het gaat.

Ongelukjes kunnen altijd gebeuren. Onze merrie is echt een hele goede, bezorgde moeder en toch raakte ze een keer haar zoon echt per ongeluk. Ze had wat last van vliegjes en hij liep net achter haar langs.

Haar moeder ging wel de kudde in met veulen en daar liepen ook merries die nog een veulen moesten krijgen. Ging altijd goed, maar rustige kudde en veel ruimte.

Hier rustigw kudde (over t algemeen) schrik momenten en dingen gebeuren altijd wel eens maar amper, er zijn 16 hooibakken verdeeld over het hele gebied, buiten dat staat er in het gebied buiten de wei om overal eetbare struiken bomen en kruiden en zijn er 3 grote schuilstallen. Heb net overlegd met de staleigenaar, ze gaan niet meer de grote wei op tot Midnight en Vera er bij kunnen, afhankelijk van het weer wordt dat ofwel volgend weekend voor haar vakantie ofwel na 14 juni als ze terug is, night en Vera gaan dan de dag van te voren de wei in en daarna wordt het hek opengezet voor de kudde en kunnen ze kiezen erbij te blijven of de andere kant op te lopen

Het ertegen aan lopen was ook zeker niet expres van Midnight, ze had gewoon oprecht stress als ze t merkte stapte ze meteen aan de kant, Vera is vrij vlug gelukkig, maar heel trouw aan flank/schouder wat met gedraai wel een hoop benen is om op te letten