[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:13

Wat leuk om al die dikke buiken te kunnen volgen :o En wat gek hoe die buiken ook veranderen naarmate het veulen zich verplaatst, heel bijzonder :)

Jammer dat mijn stetoscoop-idee waarschijnlijk dus op niets zal uitdraaien. Maar ik probeer het koppig toch een keertje O:) Het was mijn vader zijn idee, omdat er zoveel mensen zeiden dat ze dachten dat het wel eens een tweeling zou kunnen zijn omdat ze al zo zwaar is.

Hij dacht dat ik dan twee hartjes zou horen kloppen i.p.v. eentje :o

Ik denk persoonlijk dat ze gewoon al zo zwaar is omdat het haar 9de veulen al is... Het zit allemaal niet zo strak meer denk ik :7 Of mag je dat niet zeggen van een zwangere dame? :+

Haar buik steekt eigenlijk langs voor gezien en langs de achterkant gezien nog niet uit. Maarja ze is wel redelijk breed van borst en billen natuurlijk 8-) Maar vanaf nu ga ik toch geregeld foto's maken langs alle kanten.

Blijven jullie dames nog aan het werk eigenlijk? Die van mij was al 9 jaar niets meer mee gedaan (een echte fokmerrie dus), maar 2 weken terug was ik er voor de eerste keer terug gaan opzitten . En vorige zondag heb ik haar meegenomen voor een wandeling. We hebben voornamelijk gestapt, want ze was toch wel redelijk snel buiten adem moet ik zeggen. Van bovenaf lijkt ze trouwens echt gigantisch :')

Een beetje zwangerschapsgymnastiek kan geen kwaad zeker *D

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:21

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* Fiore is heterozygoot voor agouti!!!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:23

Met stethoscoop gaat niet, helaas onlangs door mijn da bevestigd. Erg jammer want had het wel fijn gevonden toen.

Ja hoor hier loopt ze nog gemiddeld zo'n 5 dgn in de week. Rijden, longeren met enkele of dubbele lijnen. En soms gewoon ff lekker gekdoen.
Maar soms gaan we ook gewoon alleen ff een half uurtje wandelen.
Paarden staan hier wel de gehele dag lekker buiten.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:27

Gefeliciteerd Cynth! Altijd leuk om te weten wat er kwa kleur in je paard zit ;)

Hier ook een dame die gewoon n dag of 4 werkt, hetzij onder het zadel (western of engels) of aan de longe. Ze gaat ook nog naar buiten maar daar vind ze vrij weinig aan, gaat rollen, staat op en loopt terug naar het hek.
Dus ik zet haar nooit echt lang buiten want doe ik haar geen plezier mee, wel gaat ze geregeld op de graspaddock en daar houdt ze het wel wat langer uit ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:43

Hier moet niemand niks,allemaal luilakken haha.
En poetsen doe ik maar heel af en toe,als het echt te gortig wordt haha.

Leuk nieuws Cynthia! *\o/*

Bah het begint hier te hozen met rukwinden. Nog anderhalf uurtje voor ik de paarden op stal kan gaan steken,die zullen wel staan wachten al op mij tegen dan. :o

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:52

Wat heeft dat dan precies voor gevolg dat er Agoutti in zit? :o

Die van mij kunnen gelukkig zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan. Geen gedoe met binnen of buiten laten dus. Alleen m'n hengst gaat 's nachts op stal, omdat ik hem toch niet helemaal vertrouw }:0

Voorlopig staan ze wel nog 20 km van elkaar vandaan (merrie in de weide en hengst bij mij thuis in de paddock). Ik had namelijk het idee dat hengsten en merries niet echt samen te houden waren :o

Mijn hengst is nu nochtans al een stuk of 10 keer 'op bezoek' geweest bij m'n merrie en eigenlijk kunnen ze het best met elkaar vinden. Altijd nog wel met een 10-tal meter 'neutraal' terrein ertussen. Maar ik heb hem ook al eens aan de hand tot vlakbij haar gebracht.

Als m'n merrie even binnen komt in de stal en mijn hengst haar dus niet meer kan zien dan begint hij als een gek te roepen en als mijn hengst terug de trailer op gaat om mee naar huis te gaan, dan begint m'n merrie te hinniken :+:

Nu begon ik me dus stiekem af te vragen of ik hen niet gewoon kan samen laten := Maar misschien is dat wel een heel erg stom idee :o Ik wil natuurlijk geen risico nemen met die beeb on board.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:57

Hier ook ineens veel wind zeg maar zon schijnt nog.
Eigenaardig he dat haar buik zo veranderd is maar ik denk dat het nog wel goed zit, alle dagen krijgt Marcel klop of bijtaanval := ocharme hij mag zelfs niet meer kijken :')
hier ook alleen maar genieters van het leven :P
Werken kan geen kwaad, ik moet het alle dagen doen :+

vond het ook wel sneu Tjinta op de markt en al zeker voor die veulens van nog geen 4maand, ocharme

super Cynthia, alle kaarten liggen open nu :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:01

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:08

Ach fotsy arm ventje :')

Pretty, hier ook allemaal luilakken. :D

Vorig jaar (andere) merrie wel aan het werk gehouden maar nu heb ik gewoon even geen zin :o het is nat, blubberig, koud en vroeg donker. Dat zijn mijn excusses ;)
Maar ik ga ze straks wel weer oppakken en dan mag zwangere Star ook gewoon meedoen, wel op zwangerschapsniveau :j

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:15

Ow ja ik moet eerst zelf nog :')

Ik zeg niet dat ze het kwijt is hoor, maar buik was opvallend minder. Maar ze is ook nog mar 95 dagen :P op zich is het bij Ster geen ramp als het kwijt is. Al vind ik het dan wel jammer van het leventje.
Fre toont gewoon zo weinig. Maar dat was met Roosje ook. Die wordt gewoon breder. En aangezien ze alfa merrie is, is het dan twijfelen of het van eten of dracht is :P
Misschien dat ik wel eens laat scannen als de DA er toch om een of andere reden moet zijn.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:55

*\o/* Fijn Cynthia, nu kun je dus een zwarte fokken...
Wordt dat jouw wens??

Ik poets ook niet veel! is ook onbegonnen werk... tegen de tijd dat nr. 9 schoon is gaat nr 1 net weer in de blubber liggen voor een dubbel gepaneerde schnitzel. :j

Pretty bbleeegggg rotweer... komt deze kant op heb ik horen zeggen.
Nu hier nog zonnetje, maar de wind neemt wel wat toe.
Kun je t nog even tegenhouden??
:j

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:01

Nee oeps ik kon het niet meer houden. Het heeft dus geregend intussen. Maar het zullen buien zijn want het zit alweer opgeklaard. Ik ga ze nu op stal gaan steken. :D

Crines ik zou ze nu niet samen meer laten,maar dan als het veulen er eenmaal is en sterk genoeg is,kun je dat gerust proberen,en als het goed gaat samen laten. :j
Wij houden meestal de merries apart van de hengsten als ze drachtig zijn maar heel soms mag er wel eens een merrie bij als gezelschap. Maar dan moet ik zeker weten dat de hengst niet zou klieren. Drachtige merries hebben hun rust nodig.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:24

Ben ik blij dat ik schone dames heb! Elke week poets ik ze wel even.
Hier moet marley nog echt werken. 2 keer per week wordt ze gelongeerd. Maar die gaat wel beleerd worden in het voorjaar

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:35

Ah dan zijn ze nog behoorlijk opgeschoten met het nieuws! *\o/* Wat zijn je toekomstige beeb-kleurwensen? :D

Crines welkom! Knappe dame heb je :j

Wat leuk dat buikje wat zo van opzij naar beneden is gaan veranderen :)

DA was vandaag op stal voor een ander paard, ik had Miep gelongeerd dus kom met haar de stal binnen lopen en was wel benieuwd wat hij van het buikje vindt. Ook volgens DA hoeven we ons geen zorgen te maken en al helemaal niet te gaan mutsen met scannen en testen, hij vindt haar zelfs al behoorlijk tonen :D Een typisch babybuikje *\o/* En toen ze daarna weer een ruin liep op te vreten was het helemaal duidelijk :+

Vrolijk doorgaan met mijn dagelijkse Pindaknuffelsessies dus :Y) <3

Ik rij/longeer op therapeutisch schema, ze moet verplicht in het werk blijven staan om haar bespiering goed te houden (valt anders heel erg terug). Momenteel rij ik zo'n 3x per week en longeer 2x per week, iig het longeren 2-3x per week zou mits ze het vol blijft houden tot aan de bevalling volgehouden moeten worden.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:52

Ok nou weet ik dus wat Agouti doet :D

Ik noteer ook: drachtige merries en hengsten samen is not done :o

En in het werk houden kan ook geen kwaad, is zelfs goed om de spieren te behouden :)

Klinkt allemaal logisch, maar je kan je niet voorstellen hoe onzeker ik soms ben als het op die kleine ukkepuk aankomt. Ik ben altijd bang om iets verkeerd te doen. Heb dan ook 0,0 ervaring met veulens en drachtige merries :n

Ik ben dus heel dankbaar voor jullie hulp en meningen :D

Ik blijf dus lekker gezellig meekletsen +:)+

Ik heb trouwens nog meer papa-nieuws: ben zijn eigenaar en ruiter toevallig tegengekomen op facebook en blijkt dat hij op zijn 21-jarige leeftijd 2 weken geleden maar liefst een 6de plaats wegkaapte op het Europees Kampioenschap voor Barokke Paarden (MCI). *\o/* Dat was wel meteen ook zijn definitieve afscheid van de sport, dus ik heb het net gemist :(

En ik heb ook (met een beetje hulp) nagegaan wat voor kleur m'n veulen krijgt: 75% zwart en 25% vos. Beide ouders dragen namelijk blijkbaar het vosgen :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:53

Ik heb die Horseflex Glucosamine en MSM besteld. Ik ben benieuwd!

Nou Venthe.... dat buikkie schiet nog niet echt op he? :)

Miep ziet er echt verschrikkelijk drachtig uit hoor, Vientje :)

Welkom, Crines. Wat een mooie hoofd heeft je merrie!

Thanks voor de leuke reacties, ik ben echt blij! :D

Crines, Fiore is een valk en daarom weet ik dat ze agouti draagt. Het gen agouti maakt namelijk van een zwart paard een bruin paard. Gezien haar ouders kon ze hetero-of homozygoot zijn voor agouti.
Als ze homozygoot was geweest, had dat betekent dat ze altijd agouti had meegegeven aan haar veulens en ik er dus nooit een veulen uit kon krijgen met zwart als basiskleur. Maar nu mijn droom om mijn eigen valkmerrie te fokken met haar in vervulling is gegaan, heb ik een nieuwe droom; een classic champagne fokken. En die zijn als basis zwart.
Met de uitslag dat Fiore heterozygoot is, heb ik dus kans op basis zwart veulen uit haar en dus kans op een classic champagne (afhankelijk van de hengst uiteraard)! :D

Tjinta schreef:
*\o/* Fijn Cynthia, nu kun je dus een zwarte fokken...
Wordt dat jouw wens??

Mijn wens is dus een classic champagne :D

Vientje, eigenlijk ben ik vooral heel blij vanwege de kans op een classic champagne nu en omdat ieder veulen wat meer verschillende kleurkansen heeft, dus spannender is :) Nu kan ze dus ook een smokey black krijgen, waar ik dan weer niet om sta te springen, maar ach :)

Ik ga dit weekend echt eens pendelen! (als ik het winddicht krijg in stal). Het ging net even echt vreselijk tekeer zeg! Maar nu is het weer vrijwel onbewolkt en rustig.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:57

Tjinta _O-

Crines, vorig jaar was voor mij de eerste keer. Ook totaal geen ervaring met drachtige merries/veulens, maar in dit topic leer je onwijs veel :j

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:00

Crines ik ken dus een hengsten houder die zijn hengst altijd bij de drachtige merries in de weide heeft staan. (Tinkers).
Ik zelf zou het niet durven maar dat is een ander iets.

Cynth ik had het ondertussen al begrepen dat je voor classic champagne ging. hihi.
Leuk al die kleurgokken strakjes...

Vientje geen zorgen meer dus. *\o/* *\o/* en Pindaknuffelze!
*\o/*

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:01

oops cynthia.....dan hoop ik dat je wens snel uitkomt anders heb je wel erg veel veulens rondlopen.... wat trouwens ook helemaal niet erg is :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:43

Tjinta schreef:
Jaarmarkt ben ik 1 x geweest in Heeten (in de buurt waar wij vandaan kwamen). Ik vond t zo sneu, wilde alles wel meenemen. Dus me voorgenomen nooit meer te gaan.

Linda2008 hihihi harig, vies en dik.... _/-\o_ Hoofdzaak ze is gelukkig toch??
Lekker pony zijn.

Fotsy : whow das inderdaad een heel verschil. wel duidelijk drachtig maar anders van vorm.

Knolselder dat lijkt mij nu ook gaaf als je een dekhengst hebt. Kijken hoe hij overerft enzo.

Luisteren met stetoscoop is mij nog nooit gelukt. Heb t wel eens geprobeerd echt helemaal op het laatst van de dracht en zelfs dan lukte t me niet. Ik heb een echte hele goede stetoscoop. :j :')
Geloof niet dat t kan anders had een DA dit vast geprobeerd bij twijfeldrachten en ik heb t ze nog nooit zien doen.

Ik heb vorig jaar wel geluisterd tegen het eind van de dracht. Kon ze duidelijk horen maar dan moeten ze wel met hun borst/rug op de bodem liggen. Rond de uier was het erg duidelijk te horen. Ik heb gewoon een litmann stethoscoop. Nu luister ik dagelijks dat soort dingen maar de moet toch iedereen kunnen horen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:50

Hengsten kunnen wel bij drachtige merries, maar ik denk dat dat eerder een optie is als ze altijd samen in kudde staan het hele jaar door.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:52

Mijn hengst staat ook bij een drachtige merrie in de stal. Gaat prima. Konden ook twee merries wezen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:36

mijn hengst staat ook bij de rest zijnde 1drachtige, 2veulens en 1niet-drachtige, gaat vrij goed, tja een man he, altijd goesting en blijven proberen :+ wat ik wel zie is dat hij veel met de veulens speelt en ook vaak de dupe is, de mama's doen dit nooit, enkel eens babysitten en ze beide beschermen als het spelletje te ruw wordt. De perlino is de hengst.

Afbeelding

Zal ook van de kudde afhangen natuurlijk.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:13

wat een leuke en zeer verschillende kudde heb je fotsy

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:01

Crines, welkom! Mooi span paardjes heb je zeg!
Voor mij is het ook allemaal nieuw hoor, dit word ook ons eerste eigen gefokte veulentje.
Over hengsten tussen de merrie's houden zijn de meningen verdeeld. De hengst waar mijn merrie Bo door is gedekt liep ook gewoon met zijn merrie in het land. Ging prima, geen gezeur en gedoe.

Bo zit vandaag op 180 dagen.
Stal genootje meende vandaag te zien dat ze haar buik zag bewegen, echt alsof er iets schopte.
Geen idee, ik heb nog niks gezien of gevoeld.
Kan je dat nu overigens al zien?

Afbeelding
Was van de week nog stiekem om de foto genomen toen ik Bo aan het borstelen was. Maar je kan er wel goed op zien dat haar buik al lekker rond gaat worden.