[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:45

Ik zit in het noorden en mijn 2 merries staan rond 0 graden met een 200 grams op nu. Als de gevoelstemp vanaf zondagnacht echt -16 wordt (buienradar) krijgt mijn schimmel haar 400 op. Die gebruik ik echt in uiterste gevallen. Andere merrie houdt 200 op, die heeft het ook minder snel koud.

Mijn 'arme' babyveulen van 9 maand staat bloot, nouja met een mammoetvacht. Die overleeft wel :')

Ik heb ze dan ook 24/7 buiten. Heb wel de boxen klaargemaakt voor als het te extreem wordt qua gladheid/hardheid etc :)

immii_clarr

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:35

Hier stond ze al de hele tijd onder 200 gram op stal, en op koude dagen buiten nog 150 gram overheen. Wilde eigenlijk niet naar dikker, maar nu met deze kou ga ik toch naar 300 op stal en die 150 eventueel met hals eraan naar buiten. Ik heb er dan ook wel 1 die het erg snel koud heeft, en net weer een beetje meer reserves heeft opgebouwd, dus wil niet dat dat er weer af gaat.

Snap dat als ze nooit met deken staan het wel moeilijk is wat nu te doen. Met goede vacht zou ik zeggen zonder laten, maar als ze die niet hebben ja dan misschien toch maar een deken op..

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:52

Ik ga niet zeggen wat die van mij opkrijgen aan het einde van de dag :o

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:52

Het word spannend hier

Wat hebben veel merries al veel buik bij 8/9 maanden dracht.
Mijne zit nu bijna op 9 maanden, ze is 274 dagen, maar haar buik begint nu langzaam aan pas wat uit te zwaren. Dit is ook pas haar eerste veulen. Ze heeft totaal nog geen uier. Ik maak 1 x per week de uier schoon met een babydoekje omdat er altijd vuil tussen de 2 tepels zit en zodat ze er gewend aan raakt dat er iemand aan zit. Ze geeft er gelukkig helemaal niks om.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:54

Qua dekens. Mijn merrie staat overdag op de wei en savonds op stal. Ze staat nu met 300 grams en 150 grams hals. Ik ga vanavond dikkere deken opdoen.
Normaal gesproken als ze nog op sporttraining stond had ze al dikkere dekens opgehad.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:58

Mijne (rijpaard) komt vanaf morgen ochtend met 400 gram te staan zowel op stal als buiten. Maar ik denk dat ze niet veel buiten komt mer dit weer..
Mijn drachtige merrie blijft gewoon bloot.. tenzij ik haar kou zie hebben, maar dat denk ik nier. Buiten zal ze ook niet lang staan als het al kan..

Jonkies allemaal zonder deken..

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:09

Ik ga zo is even tussen mijn dekens kijken wat ik precies heb en want eventueel een optie zou zijn.... Want die van mij zijn dus altijd buiten en liggen op het moment ook HEEL veel en staand denk ik nog wel dat het goed komt maar liggend in de natte koude sneeuw met nog wind erbij ook lijkt me niet ideaal.... maar ja ik weet nog steeds niet waar ik nou goed aan doe...... ben zo een twijfelaar, het zou zo makkelijk zijn als ze konden praten :')

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:11

Als ze écht kou hebben zullen ze wel binnen uit de wind gaan staan denk ik

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:12

Ik zou bij zoveel zorgen gewoon de stal afsluiten snachts. Dan weet je iig dat ze een moment van rust, warmte, opdrogen etc hebben..

Maar zo denk ik. Denk ik _O-

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:15

Ik doe ze geen deken op, wel s nachts binnen.
Nog geen veulentjes?!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:15

Idd, ls het echt te lelijk wordt zou ik ook zoiets doen denk ik. Maar die van mij staan toch meestal binnen aan de foodbar :') dus maak mij niet echt zorgen.

Voorspellen ze in NL echt -30?? :wow:

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:23

Ik probeer vanaf nu weer rustig aan mee te lezen.
Drie weken geleden heb ik mijn vader meer dood dan levend aangetroffen in zijn huis. Na 11 dagen ziekenhuis is hij overgeplaatst naar het verpleeghuis. De afgelopen drie weken waren bizar druk voor mij en nog steeds moet ik veel regelen. Dus ik zal er niet dagelijks zijn, maar wil wel even een Fi update geven en meegenieten van de merries die het nu spannend maken :)

De Fi update. Gisteren 9 maanden drachtig <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de 9 maandenfoto’s in het groot
Afbeelding
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:48

Knolselder schreef:
Idd, ls het echt te lelijk wordt zou ik ook zoiets doen denk ik. Maar die van mij staan toch meestal binnen aan de foodbar :') dus maak mij niet echt zorgen.

Gevoelstemperatuur hier vanaf morgen - 22....

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:58

Knolselder schreef:

-30 is hier in Zweden, haha. :brr:

Hier krijgen ze niet eens zo'n dikke dekens op en ze hebben vrijwel geen vacht. Tot -10 ongeveer 50 grams deken en kouder een 200 grams. Als het kouder is dan -15/-20 gaan ze tussendoor even op stal, omdat ze dan buiten niet meer willen plassen en de drachtige echt buikpijn krijgt dan. :=

In de nacht gaan ze wel op stal, zonder dekens.

Maar belangrijkste met kou is gewoon hooi, altijd goed hooi beschikbaar hebben dan kunnen ze zich meestal wel goed warm houden. :j

Wat ziet Fi er goed uit Cynthia! *\o/*
Gelukkig gaat het nu weer iets beter met je vader. :(:)

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:20

DDDara schreef:
Ging wat fout. Per ongeluk 2x zelfde bericht!

Is er iemand die weet of het vaker voor komt bij drachtige merries dat ze veel poepjes laten en dat er dan ook echt een straaltje vocht uit komt?

Mijn merrie heeft het ook af en toe, de ene keer meer dan de andere, misschien komt t door de merriebrok?
Ik heb geen idee.
Ben ook wel benieuwd of iemand dit weet

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:01

Rianne1807 schreef:
DDDara schreef:
Ging wat fout. Per ongeluk 2x zelfde bericht!

Is er iemand die weet of het vaker voor komt bij drachtige merries dat ze veel poepjes laten en dat er dan ook echt een straaltje vocht uit komt?

Mijn merrie heeft het ook af en toe, de ene keer meer dan de andere, misschien komt t door de merriebrok?
Ik heb geen idee.
Ben ook wel benieuwd of iemand dit weet

Voer je misschien hooi uit plastic?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:17

Iemand hier ervaring met de gsm geboortemelder van robor Electronics

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:25

Patty maakt toch ook vaart. Ik denk dat ze toch voor Lonneke gaat.

Een week geleden en vandaag
Afbeelding
Handig zonder dekdatum

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:31

tamaramt schreef:
Iemand hier ervaring met de gsm geboortemelder van robor Electronics

Heb je ook een melding aan staan op marktplaats? :+ Wel handig dat er al twee telefoons bij zitten.

Knolselder zonder dekdatum lijkt me wel extra spannend!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:30

Zo koud is -10 toch niet? Was vroeger regelmatig... als ze zonder deken staan, gewoon zo laten. Flink veel hooi geven en liefst uit de wind, dus in de schuil stal voeren. De mijne gaan ‘s nachts op stal maar Idaza staat zonder deken en krijgt er ook niet opeens een op als het hier koud zou worden, pas als ik zie dat ze het zelf koud heeft.
De andere twee worden gereden dus die hebben uiteraard wel dekens op.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:54

-10 kunnen de paarden idd prima hebben, alleen komt er in sommige delen van het land nog flinke oostenwind bij, die de gevoelstemperatuur nog zeker 10 graden kouder doet zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:22

Hard vriezen is niet erg. Maar die vieze wind... Windkracht 8 hier morgen :oo.
De 4 die sowieso met deken staan hebben er allemaal een onderdeken bij onder. De rest blijft gewoon zonder.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:22

Ik maak me niet te druk. Maar ze hebben ook een flinke ruime stal. En ik begrijp ook wel dat niet iedereen die luxe heeft. Al mag Bambi soms niet helemaal binnen en durft de wind flink binnenkomen langs de inkom.
24/7 ruwvoer, een dikke vacht en de meeste zijn sobere pony's die wel tegen een stootje kunnen.
Afbeelding
Ik heb wel nog een extra bad neergezet. Dat mag vanavond goed volregenen. Ik sta liever op ijs te hakken dan dat ik emmertjes mag gaan sleuren omdat de tuinslang bevroren is :D

Bij mijn moeder zijn het dan weer halfopen stalletjes. We zullen zien. Tot hiertoe worden ze vaak juist blij in frisse temperaturen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:38

Ik doe alleen een dekentje om voor de wind wat door de kieren komt. Zou mij niet al te druk maken

Knolselder ik vind je stal echt gezellig <3 Patty heeft er inderdaad zin in

Wat erg Cynthia! Sterkte. Fi ziet er mooi uit <3

Vandaag mijn nieuwe birth alarm gehaald. 4 uur rijden maar zo blij mee! Dankje Nicole, leuk om je paarden te zien :D
Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:46

Wat een heerlijke stal Knolselder.

Fijn dat je een alarm hebt Kabayo.

Hier krijgen ze geen deken op, staan ‘s nachts wel binnen.