[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:10

Bokt deed sowieso wat apart vanochtend vroeg.. :j Smiley lukt hier wel.

Ik heb ook weinig verstand van geboorte melders, zit met 1 ook te klieren. Die belt, laat 1 keer overgaan en gaat weer uit. Soms zo snel dat ik alleen melding van een gemiste oproep krijg; daar wordt je natuurlijk niet wakker van. Nu waken wij vooral met camera, maar ik vind het wel handig voor als je nog niks verwacht, maar wel een zekerheidje wilt hebben..

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:14

Vulina schreef:
Bokt deed sowieso wat apart vanochtend vroeg.. :j Smiley lukt hier wel.

Ik heb ook weinig verstand van geboorte melders, zit met 1 ook te klieren. Die belt, laat 1 keer overgaan en gaat weer uit. Soms zo snel dat ik alleen melding van een gemiste oproep krijg; daar wordt je natuurlijk niet wakker van. Nu waken wij vooral met camera, maar ik vind het wel handig voor als je nog niks verwacht, maar wel een zekerheidje wilt hebben..

Bokt deed idd raar vanochtend vroeg.

Ik krijg nu echt te pas en te onpas alarm, dinsdagnacht was het wel reëel, toen leken het echt voorweeën oid. Maar de laaste nachten.... :O
Helaas geen camera hier dus moet echt mn bed uit en naar buiten.

Evelien_MG

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:22

Oh jee Ilja, dan is het inderdaad wel heel vermoeiend!!

Ik gebruik het alarm inderdaad ook als extra. Vooral overdag in de wei vind ik het wel fijn, aangezien ik daar geen camera heb.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:34

Geen veulentjes meer geboren vannacht?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:12

Hoe vroeg zetten jullie je merrie's met de geboortemelder om?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:28

Ik meestal rond de 320 dagen. Merrie met flink uier, nu 316 dagen, dus even eerder..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:49

Hier geen veulen nog :n

Spenen gaan iets verder uit elkaar staan wel.
Afbeelding

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:56

Ik twijfel een beetje. Ik wacht het liefst zo lang mogelijk. Scheelt je wat gebroken nachten... :D
Maar.... uier van mijn merrie ziet er nu zo uit. Misschien moet ik hem toch maar te voorschijn halen. Ze is ‘pas’ 314 dagen. Vorig jaar kreeg ze haar veulen op 334 dagen.
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:13

Vulina, staat je antwoordapparaat uitgeschakeld? Dat die misschien oo de voicemail komt?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:17

De uiers vullen allemaal goed. Als ik dat zo ziet moet onze merrie nog wel een hele tijd.
Ik heb geen alarm en paarden staan bij mijn vader aan huis. Twee jaar geleden er bij kunnen zijn. Maar ook paar keer snachts erheen geweest terwijl er niks was. Is altijd lastig inschatten. Ik hoop dat ik ook er deze keer weer bij kan zijn. We zullen zien.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:25

@veronique; ben er nog niet helemaal uit, maar denk Muis. Al dat ik ook graag de combi van dit jaar over had gedaan.

Satinka maakt mooi voort, dat veulentje komt vroeger als vorig jaar

Met Birth alarm kan ik helaas niet helpen. Heb er zelf geen en stiekem ben ik blij want heb allemaal plat slapende merries die de nachten echt tot een hel zouden maken. Ze liggen een uurtje plat, gaan eten, terug plat, en zo maar door...

das een mooie volle uier evelien_MG

Ze doet rustig voort CP

voyou, die is ook al goed aan het vullen. Straks weer babyboom?

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:48

Ik heb een vraagje als je betadine hebt, moet die dan nog verdunt worden met water? Want ik heb al eens gelezen dat ze zeggen dat die anders te sterk is? :?

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:51

Laylah2002 schreef:
Ik heb een vraagje als je betadine hebt, moet die dan nog verdunt worden met water? Want ik heb al eens gelezen dat ze zeggen dat die anders te sterk is? :?

Ja daar ben ik ook heel benieuwd naar!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:10

Knolselder schreef:
Vulina, staat je antwoordapparaat uitgeschakeld? Dat die misschien oo de voicemail komt?

Het sim kaartje zit er onveranderd in.. alleen opgewaardeerd..

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:34

Wat gaan jullie snel met dit topic! Als stille meelezer moet ik een snelle meelezer worden.
Mijn twee merries zijn nu 272 en 258 dagen drachtig.
Gisteravond was het foute boel met de jongste merrie. Heel onrustig, liggen en weer opstaan, zich tegen de muur aan op de grond laten zakken. Ik schrok me kapot. Het leek alsof ze weeën had. Maar het kon ook koliek zijn. Snel de dierenarts gebeld en haar uit de box gehaald en in de binnenbak gestapt (zo blij met mijn binnenbaan met dit weer!). Door het stappen knapte ze al een beetje op en de dierenarts constateerde koliek/buikkramp. Ze had gemest in de box en in de bak en had voldoende darmgeluiden.
Godzijdank knapte zij na de pijnstiller/darmontspanner heel snel op. 2x mijn bed uitgegaan vannacht om te checken, maar het leed lijkt voorbij.
De dierenarts vertelde dat sommige drachtige merries soms hier last van hebben zonder aanwijsbare reden.
Kennen jullie dit?
Weet wel dat ik me kapot geschrokken ben..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:13

Goede reminder. Ik moet ook even weer met geboortemelder aan de gang. Vorig jaar stond m'n vader als eerste nummer. Scheelde mij veel gebroken nachten. En met beide bevallingen is d emelder niet afgegaan. Bij de ene merrie toen 't veulen er half uit ging. Bij de andere merrie helemaal niet. Hou van m'n camera, maar vind het wel fijne extra hulp

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:35

Cp, hoe ver is ze nu?

Evelien, spannend dus al!
Ik ga vanaf vanacht met je mee waken, ik vertrouw mijn merrie ook niet helemaal meer. Vandaag “pas” dag 321, maar uier ineens wel duidelijk vol en gister een soort mini harsje/stopje. Liever te vroeg alarm om, dan te laat :j

Vulina, knolselder, dat maak ook niks uit. Ik heb gewoon voicemail aan staan (zakelijke tel dus mag niet uit). Maar dan gaat ie wel gewoon aantal keer over. Enige verschil is dat je tegoed wel duidelijk minder word omdat ie steeds contact maakt zeg maar...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:41

Ja, maar soms moet je instellen om langer over te laten gaan voor je voicemail afgaat.
Ik zet mijn voicemail altijd uit ivm beltegoed.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:11

Ik geloof best dat in combinatie met een camera zo'n geboortealarm handig kan zijn.... maar met valse meldingen weken lang meerdere keren in de nacht je bed uit moeten ....poeh moet er niet aan denken. Dan was ik denk ik liever op een luchtbedje in de stal gaan liggen.

Ai Nicky, hoe is het nu met je merrie? Bij ons op stal stonden 3 welsh nwr fokmerries. 1 van die 3 was ook heel gevoelig. Toonde bij ongemakken al snel koliekerig, maar even in de bak los laten bewegen was vaak al voldoende om haar weer fit te krijgen. Het eerste jaar dat ze bij ons stond ook vaker de dierenarts er voor gebeld maar naarmate we haat leerde kennen niet meer. Die anderen hadden nooit iets.

Wat betreft betadine, dat is alleen de merknaam, voor de navel wordt jodium 5% aanbevolen omdat het goed moet uitdrogen. Maar je hebt ook sprays met 10% die niet verdunt worden. Dus geen betadine shampoo scrub of oplossing.

Evelien :oo dat is een serieuze uier! Succes met waken.

Cp super dat RR een goed plekje heeft gevonden voor zijn toekomst!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:21

Maar ja, op een luchtbed je in stal, denk je dan wakker te worden van bevalgeluiden? Of blijf je de hele nacht wakker.

Ik slaap dan liever tussendoor wat. Al is het heel vermoeiend natuurlijk (zelfs als je je bed niet uit hoeft en op de camera kan kijken). Ik probeer ook altijd vrij in te plannen.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:33

fokfanaat schreef:
Maar ja, op een luchtbed je in stal, denk je dan wakker te worden van bevalgeluiden? Of blijf je de hele nacht wakker.

Ik slaap dan liever tussendoor wat. Al is het heel vermoeiend natuurlijk (zelfs als je je bed niet uit hoeft en op de camera kan kijken). Ik probeer ook altijd vrij in te plannen.

Dat je gebroken nachten hebt snap ik. Maar ik sprak even over mijn eigen situatie. Ik moet toch een stukje fietsen voor ik op stal ben. Dan is in de stal er naast liggen en om het hoekje kijken als het alarm af gaat minder intensief dan telkens heen en weer fietsen :+

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:59

_cheyenne_ schreef:
*knip
Ai Nicky, hoe is het nu met je merrie? Bij ons op stal stonden 3 welsh nwr fokmerries. 1 van die 3 was ook heel gevoelig. Toonde bij ongemakken al snel koliekerig, maar even in de bak los laten bewegen was vaak al voldoende om haar weer fit te krijgen. Het eerste jaar dat ze bij ons stond ook vaker de dierenarts er voor gebeld maar naarmate we haat leerde kennen niet meer. Die anderen hadden nooit iets.
*knip

Tot nu toe gaat het weer helemaal goed met haar, eigenlijk al heel snel na de injectie knapte ze op.
We hebben haar een paar maanden geleden drachtig gekocht en alles is nieuw voor ons. Ik heb haar vorige eigenaar een berichtje gestuurd met de vraag of zij hier bij hem ook last van had. Dat zou een en ander verduidelijken. Hoe wist jij van jouw merrie dat er niets aan de hand was? Door haar beweging te geven en haar te zien opknappen?

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:11

Inderdaad Nicky. We hielden haar wel goed in de gaten. Door de beweging kwam er meestal wel een flinke drol of scheet. Als ze daarna weer op stal stond werd ze wel nog regelmatig in de gaten gehouden hoe ze er bij stond. En of ze haar stal niet overhoop had liggen. De blik in haar ogen vertelde ons hoe ze zich voelde.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:30

Nicky dat is schrikken maar dat komt, zoals de dierenarts zegt, inderdaad vaker voor bij drachtige merries.

Dus de gewone Betadine oplossing (Povidonjood) is niet geschikt voor de navel? Welke Betadine dan wel? Want dan moet ik toch nog even andere gaan bestellen...

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:42

Ik ga morgen naar aveve voor merriebrok, ik ga ook even kijken voor ontsmetting voor de navel. Welke dingen zijn oke en wat absoluut een no go?