[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:02

Fotsy schreef:
Ik dacht dat het al begon te ademen zodra de borstkas erdoor is en de longen open kunnen. Vandaar dat ze dus in vlies kunnen stikken nog voor de navelstreng gebroken is omdat door lucht te trekken, het vlies eigenlijk voor een vacuüm van de neusgaten kan zorgen. Of zo iets :o

Helemaal waar! Zodra de longen vrij zijn uit de merrie, zit de navelstreng meestal klem in het bekken en moet het veulen wel ademen! Wanneer het veulen is geboren is het fijn om het veulen nog even te laten liggen, zodat het laatste bloed nog naar het veulen stroomt en de navelstreng netjes afbreekt op de goede plaats wanneer de merrie opstaat.
Daarom is het ook zo belangrijk om bij een achterwaartse bevalling snel te handelen. De navelstreng breekt dan al vroegtijdig en het veulen wil ademen, maar verdrinkt in het vruchtwater.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:16

linda2008 schreef:
aahhh pepper <3 ze is weer huge, maar lijkt toch slanker dan vorig jaar?? of ligt dat aan mij?

Ze is idd slanker dan vorig jaar maar vorig jaar was ze zowiezo wat vetter ook.

Buik heeft wel dezelfde vorm

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:21

Ik vindt de filmpjes erg mooi om te zien maar wordt er ook een beetje zenuwachtig van :o

Ben gaan zoeken naar filmpjes van een red bag bevalling en heb er ook een aantal gevonden.
Hoe moest je de placenta ook al weer open maken?
Op deze filmpjes kwam er een gat in door de hoefjes.

daisyjazz, Dank je wel, ga het vanavond proberen.....
Mooie foto's en de perfecte, ahhh wat ben ik zielig blik :D

inowa, <3

mooney

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:24

Hier in het topic werd een pollepel geadviseerd zodat je iets hebt om het te breken zonder het veulen of merrie te beschadigen.
Ik ben ook lekker filmpjes aan het kijken, vooral de filmpjes waarin mensen uitleggen wat ze doen vind ik wel fijn. Ben er nu eentje aan het kijken waar een beentje verkeerd zit.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:37

ik hoor ook heel regelmatig dat mensen het tóch gewoon met de handen kapot krijgen... (wie wil red bag video's met mij delen? ik kan er juist maar zo weinig vinden :o )

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:41

Ik ben een afspeellijst aan het maken met complicatie video's, heb er nu 2 red bags en 1 vermist voetje instaan. Momenteel nog allemaal van dezelfde stal maar wel steeds met uitleg erbij wat er gebeurd. Lijstje zal gaande tijd langer worden.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... lXqzVMetBw

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:48

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:11

Ik heb er verschillende gevonden maar geen idee hoe je dat moet delen hier

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:53

Ik was even de weg naar bokt verloren, maar met de goede voornemens voor 2017, kom ik weer boven water :wave:

Die website van AVS is echt heel nuttig! Ik heb dat vorig jaar afgeprint en in de kast op stal gelegd na het zeker 3x goed gelezen te hebben.
Maar het meest hebt ik gehad aan het boek 'Paardenfokkerij' van De Vries.

Uiteindelijk godzijdank een heel vlotte bevalling gehad (en eentje waar ik helaas niet bij was) vorig jaar.

Nu uitkijken naar de volgende, want Esquina is (als alles goed zit) vandaag 200 dagen drachtig *\o/*

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:18

Wat gaan jullie super hard.
Iedereen de allerbeste wensen voor 2017.

Hoe is het weer bij jullie? Hier hebben we telkens dikke regenbuien. Het lijkt wel herfst.....
Niks aan zo.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:34

Ik ben ook iemand van zo min mogelijk storen. Ik ben erbij aanwezig en help enkel als de bevalling stagneert. Maar over het algemeen gaat het vanzelf. Neusje maak ik wel vrij als het hoofdje er helemaal uit is. Dan schiet hij ook niet meer terug. Meestal heb je dan nog 1 of 2 weeën als de rest komt. Verder laat ik ze veel met rust. ik maak met het breken van de vliezen het neusje zo droog mogelijk en verder doet de moeder het vaak wel. Navelstreng heb ik zelf maar 1 of 2 keer afgebonden. Die laat ik ook zo lang mogelijk intact. ivm bloed toevoer naar veulen. Als het veulen al wil staan en hij gaat met de nageboorte op de loop dan breek ik hem wel. Anders kan ik de nageboorte niet meer goed nakijken. Ben bang dat ze die kapot maken door de hoefjes en er komt zoveel rommel dan in van vlas en hooi.
verder zit ik zo een uur of twee, drie te kijken en alles in de gaten te houden. En vooral genieten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:04

Ja ik begrijp wat jullie bedoelen met die filmpjes dat je denkt... Moet dat nou?! Ik hou ook van zoveel mogelijk rust voor moeder en veulen, alleen helpen wanneer nodig.

Hier is het ook rotweer, harde wind en regen, dus paarden maar wat eerder op stal gezet. Vonden ze niet erg.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:52

ik ben ook voorstander van met rust laten maar als je een witte pootjesblaas ziet, kan je toch niet uit opmaken of het veulen goed ligt? :o En als je wacht tot je het wel ziet, dan zit het veulen al te ver in het geboortekanaal om het nog makkelijk terug te duwen, lijkt me toch :o
Ik ga toch even kijken/voelen als ik witte pootjesblaas zie en laat ze dan verder met rust tot veulen met hoofd en schouders eruit is, dan maak ik vlies stuk en wrijf ook vocht uit de neus en laat ze dan vervolgens weer met rust.
Ik vond het verbazingwekkend, hoe goed die merrie's dat allemaal toelaten en ze het helemaal niet erg vinden met mij in de buurt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:53

Yvonne, ziet er goed uit.

Halla en Pepper ook goed bol.

Filmpjes is wel heel nuttig om te zien. Straks mij ook nog even extra verdiepen als het zo ver is, gelukkig heb ik nog even.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:36

Dat van de AVS site is wel heel duidelijk, ga ik ook uitprinten! Lijkt mij handig om in de buurt te hebben mocht er iets mis zijn.. +:)+

Mijn oude merrie heeft vroeger twee veulens gekregen en dan mocht ik echt de stal niet meer uit zodra ze iets voelde, dan was het meteen rondjes draaien en hinniken tot ik weer bij haar in de stal was.
Haar dochter krijgt dit jaar haar eerste veulen, ben benieuwd of zij dat ook zo heeft.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:04

Haha Pretty, kei stoer! Mooi roze is niet lelijk! :P

Bedankt de gene die me tips hebben gegeven wat betreft mijn "kei agressieve merrie :D ". Dacht later op de dag zal t nog eens proberen en toen reageerde ze alweer heel anders, niet zo agressief, alleen 1x met dr achterbeen iet wat naar voren slaan, daarna deed ze t goed en heb ik haar beloond, ben nog niet verder gegaan dan haar buik aan de onderkant vlakbij dr uier, dacht eerst een paar keer daar zodat ze dat prima vindt en daarna dr uier..maart geloof nu dat dat wel goed komt, denk dat t is wat Dyonne ook met haar merrie heeft, dat ze t gewoon de ene keer meer prima vindt dan de andere keer. K ga iig veel oefenen :).

Wooow Inowa Pepper is weer enorm haha.

Wat een prachtige merrie daisyjazz!!! Vind dat ze er goed uit ziet hoor, niet te dik en niet te dun, gewoon mooi gezond drachtig :).

Lol heb vandaag bij Biscuit en Bibi gependeld, bij beide gaf hij een merrie aan, zal mij benieuwen :P :D , morgen ff bij Belle en Hope doen haha.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:22

mooney schreef:
Ik ben een afspeellijst aan het maken met complicatie video's, heb er nu 2 red bags en 1 vermist voetje instaan. Momenteel nog allemaal van dezelfde stal maar wel steeds met uitleg erbij wat er gebeurd. Lijstje zal gaande tijd langer worden.

2 video's zijn helaas niet meer beschikbaar

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:32

Silly1972 schreef:
mooney schreef:

2 video's zijn helaas niet meer beschikbaar

Ik kan ze nog wel allemaal zien, zit je op mobiel te kijken toevallig? Youtube blokkeert veel videos met muziek eronder op mobiel omdat ze er dan minder aan kunnen verdienen, op de computer/laptop doen ze het dan nog wel.
Suggesties voor andere filmpjes waar je wat van kan leren mogen ook altijd, dan vul ik de lijst ermee aan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:44

Oké dat zal het zijn, ik kijk inderdaad mobiel.

Geboorte van een veulen dat met het hoofd en 1 been teruggeslagen ligt
https://youtu.be/L7n4Ay0mUSw

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:04

Dit zijn ook interessante links van mijn praktijk:
Nageboorte behandeling: https://www.youtube.com/watch?v=mfjR-MTg6ng
http://www.dapdz.nl/wp-content/uploads/ ... rPoint.pdf

Website met de groei van het veulen:
http://www.paarden-info.be/paarden-fokk ... ie-deel-1/
http://www.paarden-info.be/paarden-fokk ... ie-deel-2/

Het is hier ook herfst én koud :brr: Pekelwagens rijden af en aan, vannacht tot min 8, brrrr. Vanmiddag kreeg ik niet eens fatsoenlijk de paarden uit het land. Ik neem ze altijd tegelijk mee, maar het waaide zo hard met van die snijdende regen, dat ze alleen maar zijwaarts wilden lopen en steeds omdraaien. Dan heb je snel je touwen in de knoop :

Fotsy, ik voel ook altijd bij hoor als ik de pootjesblaas zie. Ligt alles goed, dan mag moeders het werk doen. Zo heb ik vorig jaar het leven van Luna kunnen redden, door meteen de DA te bellen omdat ik voelde dat het veulen niet goed lag. Mijn "variatie" heb ik nog niet voorbij zien komen. Wij hadden geen hoofd, 1 achterbeen en 1 voorbeen.

Halla ziet er goed uit hoor! Wat kan ze enorm zuur kijken, komt ook door haar blauwe ogen denk ik :+

En ja hoor, Crines heeft zich toch gemeld *\o/* Ik vroeg al in het 2016 topic of je nog een merrie drachtig had, dus toch. Welkom terug!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:14

Mooie linkjes suffie! De onderste kende ik al, maar die powerpoint is ook fijn!
Ik heb de twee filmpjes van Silly en suffie (geniale combi usernames zo :') ) toegevoegd in het lijstje.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:22

Haha hoor je dat Suffie. We zijn een geniale combi :P

Die websites kijk ik inderdaad regelmatig op.
Dat filmpje ga ik even bekijken

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:28

Laatst bijgewerkt door suffie op 04-01-17 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:33

Dankje suffie! Merrie in filmpje twee heeft nog ijzers om, meestal wordt dat afgeraden toch?
Ik had ook een ander filmpje van tweelingdracht gezien, merrie en hengstveulen. Heb je dan eigenlijk bij paarden ook het probleem dat de merrie een kween is of zit dat niet hetzelfde als bij koeien?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:34

Haha ja dat is waar, maar bevestiging is altijd leuk :P

Maar waar zit je in hemelsnaam als het -8 is daar? :brr: