[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:13

Deel van haar witte onderlip:
Afbeelding Afbeelding

Haar benen:
Afbeelding Afbeelding

Stekelharig:
Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:16

Ik zal eens een foto maken van Brego's flank.
Dan zou je ook denken stekelharig, maar ik heb het al bij meer zilverappels gezien.

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:22

Daisy heeft inderdaad in haar flinken ook veel witte vlekjes

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:25

Ehh nog geen veulentje(s)....?!
Had ik eigenlijk wel verwacht hoor dames.. ;)

Kleuren.. erg ingewikkeld vind ik zelf..
Bij Mexx was ik er helemaal vanuit gegaan dat ze een schimmeltje was, dit is zij echt nooit geworden.. :+

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:30

Helaas weer geen veulentjes! Vind de kleur ook heel interessant! Trix is zwart en papa is donkerbruin ben benieuwd wat er uit komt! Trixie is onlangs d'r dracht nog in top vorm! Foto van gister tijdens de training!

Afbeelding

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:36

Dat ziet er nog goed uit Kyra! Trix is knap (maar dat kan ook niet anders, met Fruhling bloed ;) :D)
Wij zijn gelukkig ook nog lekker aan het werk! Zag je pas geleden nog op de startlijst staan in Oud Gastel, had je goed gereden? Je wpn lopen in iedergeval op zie ik! ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:25

Kyra ziet er netjes uit zeg!

Kleurgenetica heb ik men eigen ook erg in verdiept aangezien ik hier allerlei soorten kleuren heb staan: silverdapple,silverbay,cremello,champagne en ook weer paardjes die weer splash overo kunnen dragen of LWO+ zouden kunnen zijn..

Van mijn grote merrie ga ik wel van uit dat ze homo is voor agouti. Zij heeft nu uit een vos hengst gegeven: donkerbruin veulen en twee keer van een zwarte hengst een bruin veulen. Kan natuurlijk toeval zijn :P

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:53

DianneM schreef:
Weet je geen DNA resultaten van het agouti gen van beide ouders Tooske? Omdat je zo'n vreemd percentage bruin hebt, vergeleken met zwart?

Normaal is vos ee x zwart Ee inderdaad 50 procent kans op vos of zwart.
Maar Agouti is enkelvoudig dominant en toont niet op vos. Een van beide ouders, of allebei kunnen ook homozygoot zijn voor agouti of de vos vader draagt zelfs geen agouti.
Is 1 van de 2 of allebei homozygoot voor agouti heb je dus 50 procent kans op vos, 50 procent kans op bruin.
Zijn beide ouders heterozygoot voor agouti heb je 50 procent kans op vos, 37,5 procent kans op bruin, en 12,5 kans op zwart.
Is de vader geen agouti drager, moeder heterozygoot, dan heb je 50 procent kans op vos, 25 procent kans op bruin en 25 kans op zwart.

De kans op zwart is mijns inziens groter

Iemand heeft het bij mij uitgerekend.

Vader: Vos,
drager van agouti: ? (maar ik denk van wel omdat hij uit 2 bruine ouders komt)

Moeder: Bruin, drager van het vosgen,
drager van agouti: ? (ook bij haar denk ik dat ze het agouti gen kan dragen aangezien zij zelf bruin is)

Ik krijg dan de volgende percentages:
50.00% - Chestnut (vos)
43.75% - Bay (bruin)
6.25% - Black (zwart)

Als ik bij beide ouders invul dat ze het agouti gen dragen (en dus heterozygoot hiervoor zijn) krijg ik het volgende:
50.00% - Chestnut (vos)
37.50% - Bay (bruin)
12.50% - Black (zwart)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:57

Tooske als de moeder bruin is dan is ze in ieder geval heterozygoot agouti.
Als een van de ouders van de moeder zwart is dan weet je zeker dat ze heterozygoot is anders kan ze zelfs homozygoot agouti zijn.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:02

De vader is bruin moeder weet ik niet. Ik snap er werkelijk geen fluit van hoor van die kleuren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:07

Tooske schreef:
De vader is bruin moeder weet ik niet. Ik snap er werkelijk geen fluit van hoor van die kleuren.

Een zwart paard met agouti is altijd bruin. Als dus een van de ouders zwart is weet je zeker dat van die kant geen agouti kan komen vandaar

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:07

Mexxuna schreef:
Dat ziet er nog goed uit Kyra! Trix is knap (maar dat kan ook niet anders, met Fruhling bloed ;) :D)
Wij zijn gelukkig ook nog lekker aan het werk! Zag je pas geleden nog op de startlijst staan in Oud Gastel, had je goed gereden? Je wpn lopen in iedergeval op zie ik! ;)

Ja klopt! Haha had erg lekker gereden was weer na een lange tijd op wedstrijd want me vader had z'n knie gebroken en heb zelf geen aanhanger rijbewijs! Dus was weer even inkomen en dat ging lekker met 207 en 211 nog 1 wp en dan naar Z2 en dan daar 1 puntje hoeft ze voorlopig niet meer mee! Heeft ze er sportpredikaat waar ik naar toe wilde! Daarna kan ze lekker mama worden!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:12

quibje die van jou is echt precies met de seconden enz,

Mexxuna ik heb merrie en veulen met 10 dagen gedaan,
Wings kwam natuurlijk veel te vroeg en zagen dat niet echt aankomen.

VDS Gefeliciteerd wat een schatje!! is jou merrie moeilijk te pakken dat ze touwtje om heeft?

olijf hoe gaat het bij jou??

ShamalArabs ik heb op jou paardje gestemd!!

geshahquille gefeliciteerd!!

dadabo rollen is ook zwaar met baby in de buik!!

Vulina _O- _O-

pretty wat een buikjes!! ik zeg drachtig!

Balou_lover wat een leuke pony!

_Patrick_ hoe gaat het nu met de uiers??

Cynthia82 wat een leuke foto`s!!

Kyra013 wat een knappert.

iemand heeft dat toen voor mij uitgerekend!
snap er zelf eigenlijk niks van zal vanmiddag rustig door lezen en proberen op te slaan!

Mama is donkerbruin vader moeder zwart moeder moeder bruin
Papa is donkerbruin vader vader is donkerbruin moeder vader is bruin

en dit kwam er uit voor het veulen
70.31% - Bay (Bruin)
23.44% - Black (zwart)
6.25% - Chestnut (vos)

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:24

Mijn bruine reus/andere helft tweeling is voor vandaag uitgerekend.
Hier foto van de uier, ik vind hem niet zo gevuld, maar toch zie ik precies wat wit hangen..
Wat denken jullie?
Afbeelding

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:39

Jeetje nog geen veulens erbij? Dat had ik wel verwacht.

Vader is op 24 jarige leeftijd gestorven en was echt bruin bruin. (V. Ramano Schimmel Vv. Ramzes Schimmel) en moeder is op 12 jarige leeftijd overleden toen nog gitzwart. V. Ben ik even kwijt, en Vv. Ramzes dus deels inteelt.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:39

Kan nog wel even duren VDS. Hoop het natuurlijk niet voor je.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:56

VDS schreef:
Hier foto van de uier, ik vind hem niet zo gevuld, maar toch zie ik precies wat wit hangen..
Wat denken jullie?
[ Afbeelding ]

krijgt je paard een tweeling?

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:17

trysteffy schreef:
VDS schreef:
Wat denken jullie?
[ Afbeelding ]

krijgt je paard een tweeling?

Ja mijn sportmerrie was drachtig van een tweeling..
Ze hebben via embryotransplantatie beide embryo's in draagmerries ingeplant.
Zo een groter levenskans voor beide veulens en kon de biomama verder werken aan sportcarriérre.
Ze waren uitgerekend voor 9 maart, maar de eerste is geboren op 5 maart en nu wachten op de tweede :)

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:20

@ Polleman: merrie is inderdaad moeilijk te pakken.. Als we twijfelen of te laat zijn draait ze om om te schoppen ;) in de paddock komt ze zelf af maar in de stal is ze enorm beschermend voor het veulen.. Hopelijk betert dit wel met de tijd

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:32

Kan nog best even duren met deel twee van de tweeling :)

Pony had het vandaag weer te pakken. Toen ik haar paleis aan het opschudden was ging ze pal voor me staan of ik niet op kon schieten. Vervolgens geirriteerd meehelpen met opstrooien, mij een zet opzij gegeven omdat ze echt even moest en zou rollen. Kleine Pietertje is ook mega druk aan het schudden en rennen dus Pony lag vandaag bijna om, d'r buik kreeg ineens zo'n gooi opzij :D

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:39

Hier ook nog niets..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:42

polleman schreef:
Mama is donkerbruin vader moeder zwart moeder moeder bruin
Papa is donkerbruin vader vader is donkerbruin moeder vader is bruin

en dit kwam er uit voor het veulen
70.31% - Bay (Bruin)
23.44% - Black (zwart)
6.25% - Chestnut (vos)

Ik kom bij de uitleg hierboven bij deze uitslag

82.03% - Bay
11.72% - Black
6.25% - Chestnut

met deze calculator: http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp

Ouders zijn allebei Bay.
De vader van de moeder is zwart, dan is agouti bij haar verder het enige dat je in kunt vullen (moeder is Aa), voor de rest (agouti bij vader en vos bij allebei), moet je onbekend invullen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:53

Mag ik jullie even om advies vragen? Mijn merrie is eind mei uitgerekend. Ze staat nu in een buitenstal en het lijkt een hoop gedoe te worden om daar een goedwerkende, betaalbare webcam op te kunnen hangen. Nu hebben we binnen ook twee boxen. Eentje met een merrie die eind van deze maand zal bevallen en eentje met mijn shetlanders erin. Ik houd haar het liefst zo lang mogelijk in de buitenstal, lekker licht, frisse lucht en naast o.a. haar zoon aan wie ze gehecht is. Maar zou ik haar bijvoorbeeld twee weken voor de uitgerekende datum in de binnenstal kunnen zetten (de merrie naast haar staat ook samen met haar op de paddock/land) of levert dit te veel stress op? Dan zou ik haar na de geboorte weer in de buitenstal willen hebben.

Alternatief zal zijn dat ik haar in de buitenbox laat staan en dan maar zonder webcam. Ze heeft eerder al twee keer zonder problemen in dr eentje een veulen gekregen.

De binnenbox staat op 25 meter van een computer en is dus makkelijk te voorzien van webcam.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:06

Theeglas, voor zover ik weet is het het beste om een merrie 6 weken voor de uitgerekende datum niet meer te verhuizen in verband met stress en onbekende bacteriën. Maar dat bacterie-verhaal zal bij jou niet opgaan, omdat het op dezelfde stal is.
Ik denk dat je moet proberen zelf te beoordelen hoe stressgevoelig je merrie is en of het verstandig is haar twee weken van te voren nog te verhuizen.
Daarbij bestaat natuurlijk ook de kans dat het veulen eerder komt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:08

Ik weet niet hoe snel je merrie gestresst raakt, maar je geeft zelf aan dat je de voorkeur geeft aan de buitenstal vanwege licht, frisse lucht en gezelschap waarbij ze zich op haar gemak voelt, ik zou dan gaan voor de buitenstal en ipv een camera voor een geboorte-alarm kiezen.

Als je dat geen optie vindt, ging ik ruim op tijd voor de binnenstal met camera.

Er zomaar van uitgaan dat het de derde keer ook wel vanzelf goed zal gaan, vind ik geen alternatief :)