[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:41

Hier idd ook alles afgesloten en ontlucht (dat laatste niet vergeten vooral! Anders bevriest je leiding alsnog).
Gelukkig buiten van die grote 600 liter bakken staan en een heftruck met 1000 liter vat voor het vullen tegenwoordig. Voorheen moesten we alles met de hand sjouwen maar daar zijn het iets teveel paarden voor inmiddels :Y).

Dat ijsbikken in de waterbak vind ik dus echt een heerlijk klusje :D kan ik m'n aggressie op kwijt }>

@ynekes jaaa veilig! Heeft ze nou een harsdopje?

ynekes

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:48

Jaaa.. harsdopjes...
Maar ik heb net even met mama overlegd en gezegd dat de baby beter nog even binnen kan blijven ivm het weer. Ik hoop dat ze luistert :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:13

Ynekes ik hoop dat ze goed naar je luistert en nog even wachten wil!

Ik ga vandaag ook weer de waterleidingen afsluiten. In elke stal een grote waterton en maar hopen dat ze die niet als toilet gaan gebruiken :)* . Vandaag kunnen ze zich nog uitleven in de paddock en daarna een weekje afzien, omdat daar nog veel water in staat en dus straks ijs. Ik heb een klein hoekje van mijn wei ingericht als uitloopje (10 bij 10 ofzo) zodat ze toch elke dag even per 2 naar buiten kunnen en we de stallen kunnen bijhouden. Het is maar even niet anders.

Veronia vandaag 280 dagen drachtig, nog maar 40 tot veilig en 60 tot uitgerekend.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:59

Wow zowel bij corinadrent als ynekes meteen aan het harsen nu ze veilig zijn! Hoop echt dat ze nog even blijven zitten!

Ben toch ook wel heel benieuwd hoe erg het weer gaat worden.. ik vind sneeuw mooi voor een dagje, maar mag daarna altijd snel weer weg haha.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:35

Jullie gaan echt veel te hard. :=
Het is op mijn telefoon niet meer bij te houden.

Hoeveel merries zijn er nu al over de 320 dagen? Het begint nu echt spannend te worden. :D

Ariel is nu 260 dagen en Olivia 216 dagen. Gisteren beide veulentjes weer gevoeld.
Qua namen heb ik er pas 1 :+
Ook nog niet heel erg mee bezig geweest. Voor hengstveulens bij beide merrie de letter A. Bij een merrie veulen voor Ariel de letter A en voor een merrie veulen bij Olivia de letter O.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:37

We moeten het "veilige lijstje" weer bij gaan houden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:52

Dat is inderdaad een goed idee.
Ik wil het wel proberen bij te houden. :)

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Ynekes: Swarte fan'e Klaai 320 dagen
Laatst bijgewerkt door Renske_W op 06-02-21 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:58

Corina is het rustig gebleven bij jou vannacht?
Ynekes hopelijk wacht die van jou ook nog even tot na de kou.

Hier op 316 dagen, nog maar heel eventjes tot veilig. Net even gespiekt Afbeelding

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:59

Het harst hier lekker door. Afbeelding

Corina.. ben ook benieuwd hoe het bij jou gaat..
Laatst bijgewerkt door ynekes op 06-02-21 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:20

Dat gaat niet lang meer op zich laten wachten Ynekes! Ik kijk elke morgend direct op bokt of er nog geen veulentje is! Ik vind het zo spannend .

Ik moet nog veel geduld hebben , dus nu maar genieten van die eerste veulentjes!
Mijn merrie begint wel goed dik te worden nu!! Dag 225 vandaag

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:13

Ja Corina, heb je al nieuws, al 3x op t forum gespiekt vandaag 8)7

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:19

Spannend de eerste veulentjes op komst! Ben benieuwd wie de eerste krijgt. :))
Al hoop ik dat ze nog wel even wachten tot na de kou. Moet er echt niet aan denken hier nu een veulentje te hebben. :=

En allemaal voorbereidingen op de koude dagen in Nederland. Leuk om te lezen. In Nederland zo uniek en bijzonder en hier eigenlijk gewoon zo normaal haha.

Ook heel blij met mijn geïsoleerde en verwarmde stal. Tot -25 gewoon altijd lekker "warm" (ca 10 graden) op stal en geen gedoe met water sjouwen, leidingen die bevriezen, etc. En de paarden slapen dan ook gewoon heerlijk zonder jas op stal. Nu komende week gaat het naar de -30, dus dan zet ik er even een extra verwarming bij en dan gaat het hopelijk ook gewoon goed. :D

Maar ben benieuwd hoe overhoop Nederland komt te liggen. _O-

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:29

hier nog geen veulen. wel dikke hars. en flink aan het schuren geweest

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:30

Renske_W schreef:
Dat is inderdaad een goed idee.
Ik wil het wel proberen bij te houden. :)

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Corinadrenth : diva 322 dagen
Ynekes: Swarte fan'e Klaai 320 dagen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:30

Ynekes die heeft er direct zin in! Harsjes *\o/*

Mizzmontana bijna veilig! Uier is nog niet zo veel hihi.

Jeej een veilig lijstje *\o/* Zo leuk

Hier staan de namen al vast :) Ik zeg niet wat :P 1 van die namen is een Bokt naam in dit topic. En daar kwam ik achter toen ik m al bedacht had :+

Hier geen extra maatregelen voor de kou.

Cp112 hoe heet die eerste ook al weer , die paars/witte :+

Florie haha stoute spin. Heb daar eigenlijk nog nooit last van gehad. Ze lijkt daar echt huge!

Dddara mijn pony had daar wel erg last van. Ik kan je niet vertellen of het normaal is want ik had geen goede afloop helaas met 1 merrie en 1 veulen minder |( Zilver heeft er geen last van.

Dennenboom Jaa Uldrik is heel bijzonder voor ons. Wij kennen hem sinds veulen . Mijn moeder reed eeke altijd voor de fokker, dat is de moeder van Uldrik. Wij hadden nog de mogelijkheid om Uldrik te kopen. Zo jammer dat Uldrik zo aan zijn eind kwam... :(
Uier is normaal trouwens.

Tinniie geweldig filmpje <3

Anso bollie :D En wit :j

Tamaramt ik doe het birth alarm met dag 310 om.

Oeps Tanja. Dikke bende geeft dat := Letterlijk dweilen met de kraan open haha

Laurentii die geeft al vroeg melk zeg. Je maakt je er geen zorgen om?

Corinadrenth hoe is het daar?

Venthe ik vind haar prachtig <3 Ze ziet er mooi uit

Zilver 9 maand drachtig <3 Nog 43 dagen te gaan tot veilig en vandaag is dag 277. Ze vond het een goed moment om wat aan het uier te doen :+
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:40

Zou iemand mij advies kunnen geven wat ik moet doen met mijn merries die altijd zonder deken staan en geen gebruikmaken van hun schuilstallen?

Aan de ene kant zeg ik altijd hun vacht is de beste bescherming tegen de kou, aan de andere kant is hun vacht zo op het oog niet heel dik en zijn net al FLINK aan het verharen. De schuilstallen gebruiken ze echt helemaal nooit alleen als ik ze brok voer maar als dat op is zijn ze ook zo weer vertrokken. En zo als jullie weten hebben ze ook niet echt een vetlaagje dat ze extra beschermt.

Zou hun vacht voldoende zijn of moet ik ze toch een deken op doen en voor hoeveel grams moet ik dan gaan???? Want dan denk ik weer een deken drukt hun vacht plat waardoor ze het nog kouder krijgen.... Een 0 grams drukt de haren (ook al iets) plat en doet kwa warmte dus ook weinig.... en een warme dikke deken doet meer kwa warmte meer maar durkt de haren ook meer plat.......

HELP ik weet het niet meer.....

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:53

Ik zit ook te dubben, als ze de schuilstal nodig vinden zouden ze die wel opzoeken denk ik dan . . .
Gevoels-temp voor paarden totaal anders . . .
Met deken kan hun systeem niet optimaal in werking treden . . .
Ik neig dus eigenlijk naar zonder.
Mijn merrie is wel tovenaar met haar bontjasje, ze gooit hem af in een weekend maar heeft hem ook zo weer aan, vrijdag laat ik haar glad achter en maandag is het net een kogelvis “poef” hihihi

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:53

Als stille meelezer is mijn advies voldoende hooi (onbeperkt) geven dan blijft hun kacheltje branden.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:54

Oooh ynekes en corina wat spannend allemaak zeg die harsjes al !! Spannend, benieuwd wanneer de eerste komen gaat!

Mizzmontana ook spannend , uier mag wel nog gaan vullen maar kan ook tijdens de bevalling komen.

Laurentii hoe is het nu bij jou merrie? Lekt die nog steeds melk?

Venthe knap paard zeg! <3

Kabayo lekker buikje heeft zilver al en uiertje begint ook al wat te doen nog even geduld.

Ik begin gewoon ongeduldig te worden als ik al die merries zie met harsjes en die er al bijna zijn. Maarja met deze kou moet je het ook niet willen denk ik :D mijme zit morgen op 310 dagen, uier begint nu wel echt te groeien, en ze is wat suffer en narriger. Ook elke keer haar staart zo omhoog? :? Iemand daar wen verklaring voor..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:56

DDDara schreef:
Zou iemand mij advies kunnen geven wat ik moet doen met mijn merries die altijd zonder deken staan en geen gebruikmaken van hun schuilstallen?

Aan de ene kant zeg ik altijd hun vacht is de beste bescherming tegen de kou, aan de andere kant is hun vacht zo op het oog niet heel dik en zijn net al FLINK aan het verharen. De schuilstallen gebruiken ze echt helemaal nooit alleen als ik ze brok voer maar als dat op is zijn ze ook zo weer vertrokken. En zo als jullie weten hebben ze ook niet echt een vetlaagje dat ze extra beschermt.

Zou hun vacht voldoende zijn of moet ik ze toch een deken op doen en voor hoeveel grams moet ik dan gaan???? Want dan denk ik weer een deken drukt hun vacht plat waardoor ze het nog kouder krijgen.... Een 0 grams drukt de haren (ook al iets) plat en doet kwa warmte dus ook weinig.... en een warme dikke deken doet meer kwa warmte meer maar durkt de haren ook meer plat.......

HELP ik weet het niet meer.....

Hoe koud gaat het worden in nederland ? Ik weet dat jullie het kouder gaan hebben als in België , hier zal het -10 worden de koudste nacht.
Je kan aan hun vacht wel wat zien of ze koud hebben, als de haren omhoog staan. Ik denk dat ik met -10 toch even een deken ga opdoen (als het nog past) :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:59

Ik heb ze gelukkig in dr nacht op stal. Vind dat een veel fijner idee :=

Mn gevoel zegt geen deken. Maar met de harde wind? En sneeuw.. ik weet het niet.. ik zou misschien in dat geval zelfs de schuilstal afsluiten snachts. Overdag heb je er iig zicht op.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:01

room10 schreef:
Ik zit ook te dubben, als ze de schuilstal nodig vinden zouden ze die wel opzoeken denk ik dan . . .
Gevoels-temp voor paarden totaal anders . . .
Met deken kan hun systeem niet optimaal in werking treden . . .
Ik neig dus eigenlijk naar zonder.
Mijn merrie is wel tovenaar met haar bontjasje, ze gooit hem af in een weekend maar heeft hem ook zo weer aan, vrijdag laat ik haar glad achter en maandag is het net een kogelvis “poef” hihihi

Excuses, ik reageerde op een bericht vanuit mijn zoekfunctie mbt kou wel/geen deken, ik zie nu pas welk topic, mijn bericht dus een beetje misplaatst. Succes met jullie mama’s, laten ze vooral nog lekker eventjes binnen houden brrr

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:05

Ik zit in het zuid oosten van Nederland en de weersverwachting hier is op -1 over dag en -6 's nachts met 30 a 40 cm sneeuw en harde wind. vervolgens wordt het -5 overdag en -12 's nachts.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:10

Michelle hier staat de merrie ook iets wijder met de achterbenen om het gewicht wat beter te verdelen. Ook staat ze vaker wat met de staart omhoog, alsof ze bijna moet plassen, de kleine zal wel tegen de blaas drukken.

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:26

Mijne staat sinds gister met een regendeken op, gister met die miezerregen stond ze echt te rillen, vandaar. Deken heb ik vannacht op stal opgelaten.
Ik ga zo de winterdeken aan doen.
Die van mij wil zo min mogelijk onder dak staan, maar heeft amper vacht dus staat vervolgens te rillen.....
Daarom komende week een lekkere warme jas aan dag en nacht. Heb er niks aan als ze van de week snot verkouden word.
Zodra de temp weer boven de 5 graden is en de wind minder kan ze prima zonder. Komende week word gewoon uitzonderlijk qua weer.....