[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:03

Cynthia82 schreef:
Woogy schreef:
enige vaststaande feit dat ik ken is dat vos x vos altijd zonder uitzonderingen vos geeft dus ik zit gebakken :)

Als zwart dominanter is over vos, waarom kan dan na heel veel generaties wel weer een vos opduiken, maar de kans op een spontane zwarte is heel klein?

Een zwarte kan altijd vos dragen. Een zwarte is EE (homozygoot zwart) of Ee (heterozygoot zwart, waarbij e dus staat voor vos, omdat bruin geen kleur is, maar zwart x agouti). Twee zwarten die beiden heterozygoot zijn, zijn dus beiden Ee.
Dit kán jarenlang heterozygoot en homozygoot zwarten opleveren. EE en Ee zijn beiden zwart.
Maar het kan ook voorkomen dat beide ouderdieren hun e-gen doorgeven. Dan krijg je uit Ee x Ee een ee, dus een vos.

Vandaar dat dus bij de Merens getest word op het vosgen.
Mijn merens heeft geen vosgen, maar ik kijk wel altijd naar een hengst die ook getest is op het vosgen.

DianneM

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:11

Weet je geen DNA resultaten van het agouti gen van beide ouders Tooske? Omdat je zo'n vreemd percentage bruin hebt, vergeleken met zwart?

Normaal is vos ee x zwart Ee inderdaad 50 procent kans op vos of zwart.
Maar Agouti is enkelvoudig dominant en toont niet op vos. Een van beide ouders, of allebei kunnen ook homozygoot zijn voor agouti of de vos vader draagt zelfs geen agouti.
Is 1 van de 2 of allebei homozygoot voor agouti heb je dus 50 procent kans op vos, 50 procent kans op bruin.
Zijn beide ouders heterozygoot voor agouti heb je 50 procent kans op vos, 37,5 procent kans op bruin, en 12,5 kans op zwart.
Is de vader geen agouti drager, moeder heterozygoot, dan heb je 50 procent kans op vos, 25 procent kans op bruin en 25 kans op zwart.

De kans op zwart is mijns inziens groter

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:12

Er bestaat zelfs voskleurige Friezen :-) die zijn echt meeeega gaaf :o
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DianneM op 09-03-13 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:13

rooslover schreef:
Ik krijg uit Peggy sowieso een vos, vader is ook een vos. Zou wel erg raar zíjn als er een andere kleur uit zou komen!
Zou hadden wij paar jaar geleden een bruine x bruine combinatie, maar daar kwam toen een vos uit!

Dat kan heel best hoor! Dan zijn beide ouders drager van het vosgen en heb je in deze combinatie altijd 25 procent kans op vos :-)

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:16

Heb even bij gelezen voor zo goed ik het begrijp (vind het toch wel heel interessant ondanks dat ik een simpele bruine merrie heb :p).

Is het altijd zo als 1 van de ouders van een bruin paard vos is dat ze het vos gen dragen?
De moeder van mijn merrie is vos en de vader van de hengst is vos (Scandic). Beide ouderdieren zijn dus huis tuin en keuken bruin, waarbij So You Know iets donkerder lijkt dan mijn merrie. Ik weet dat ik een kansje heb dat er een vos veulen uit komt, maar heeft iemand misschien een idee hoe groot deze kans is? En is het ook mogelijk dat er een koffievos uit komt?

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:18

DianneM schreef:
rooslover schreef:
Ik krijg uit Peggy sowieso een vos, vader is ook een vos. Zou wel erg raar zíjn als er een andere kleur uit zou komen!
Zou hadden wij paar jaar geleden een bruine x bruine combinatie, maar daar kwam toen een vos uit!

Dat kan heel best hoor! Dan zijn beide ouders drager van het vosgen en heb je in deze combinatie altijd 25 procent kans op vos :-)

Klopt, oma was een vos, denk dat het daar van kwam

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:21

Ja, dat klopt Bonnieaw! Een vos zal altijd 1 van zijn vosgenen doorgeven aan zijn kinderen. Jouw merrie en de hengst zijn dus heterozygoot voor zwart en beide drager van het vosgen. Je hebt 25 procent kans om een vos te fokken uit jouw combinatie.

Een koffievos kan je alleen fokken als een van de ouders of allebei donkerbruin zijn (seal brown). Zijn ze allebei gewoon licht bruin, dan is het vrij onwaarschijnlijk een koffievos te krijgen. Koffievossen en donkerbruinen dragen het Sooty gen. (dacht ik, hang me er niet aan op)
Laatst bijgewerkt door DianneM op 09-03-13 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:29

Mijn bruine merrie heeft een vos vader en de bruine hengst heeft een vos moeder. Zijn zij dan sowieso beide dragers van het vosgen? En hoeveel procent kans heb ik dan op een vos?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:31

Ook jij hebt 25 procent kans op een vosje :-) beide ouders zijn drager

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:31

Oke, nou we wachten het af. Ik heb geen voorkeur :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:33

Mijn Jazzie haar moeder is bruin en vader Jazz is vos. Zij zelf is zwart..

Ik verwacht ook 2 appaloosa veulens uit 2 friese merrie's :) Ben benieuwd wat dat wordt!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:09

Hihi dacht ik jaaa vast een veulentje, twee paginas erbij dat moet haast zo zijn.
-O-

Hebben jullie gekletst over kleurengenetica *\o/* net zo interessant.

Ik heb hier vossen met het Sabino gen.
Heb me daar dus wat meer in verdiept... :j maak altijd grapjes dat ik een max. Sabino wil hebben, wat dus eigenlijk gezien de erfelijkheidsmogelijkheden nagenoeg onmogelijk is.

Hoe dat precies zit met koffievos vroeg ik me ook af Dianne,
De kleur vos van een Frederiksborger is echt anders dat de voskleur bij bv. een KWPNer.
Dit moet haast wel genetisch vastgelegd zijn.
Maar nu is er ook een gave hengst, die echt donkerder van kleur is.
Wel uit twee vosouders. Dit zou toeval kunnen zijn, en hopelijk fokken we dan die kleur er verder in. (hij is dit jaar pas goedgekeurd dus volgend jaar komen zijn eerste nakomelingen). *\o/*

Peterina hier op bokt weet ook echt heel veel van de kleurengenitica!

Hier is het inmiddels weer bar koud... 0 graden met nattigheid.
Af en toe een vlok sneeuw erdoor..
:brr: :brr:
Echt niet grappig!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:12

Nee zijn twee losstaande verhalen hoor.
Met mijn 2e donkerbruine merrie heb ik een veulen gefokt welke bruin werd en ik had gehoopt op zwart want vrienden van mij kregen allemaal een zwarte behalve ik! :(

Die schimmel die ik had was een soort inteelt maar had echt een zwarte moeder en bruine vader. Er is twee keer een DNA test uitgevoerd, 1 door t nrps en 1 door mijzelf. Waarshijnlijkheid lag het er aan dat beide grootouders schimmels waren en vanuit de moederlijn meerdere. Maar ik kan nog wel meer afstammelingen terugvinden van Ramszes waarbij dit zo was.
(Wel grappig want deze opmerkingen heb ik vaker gekregen op bokt toen ik t erover heb gehad) maar t is echt waarheid.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:28

Ik vind kleurgenetica erg leuk, ik fok geen kleur (of dan bedoel ik dat ik niet perse een bepaalde kleur wil fokken), maar ik vind wel interessant om het erin mee te nemen.
Ik heb een vos hengstje met splashed white gen, half blauw ook, grote brede bles, hoge witte benen. Hij heeft verder ook nog lichte manen (flaxen).
Mijn andere hengst is vermoedelijk een smokey black (of zwart of heel donkerbruin), over de kleur ben ik nog niet helemaal uit, maar laat hem wel een keertje testen denk ik.

Iemand had het over sabino, wat ik er erg interessant aan vind is of het nu echt sabino is of dominant white, beide kleurpatronen lijken wel op mekaar, maar ipv sabino wordt dan genetisch dominant white aangetoond (en een hoop kunnen ze waarschijnlijk nog niet eens testen)
Hier staat meer beschreven over de sabino genen, dominant white etc.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dominant_white
http://equinegenetics.blogspot.nl/2009/ ... abino.html
http://www.horse-genetics.com/dominant-white.html
http://www.animalgenetics.us/DominantWhite.htm
http://www.animalgenetics.us/splash.htm
Erg interessant allemaal en zeker als je met dat soort dingen gaat fokken ivm embryonale sterfte en dergelijke al valt dit nog wel mee uiteindelijk.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:45

Vanessakusje dat is dan echt wel heeeeel uitzondelijk.
Mijn eerste reactie was ook: jee dat kan echt niet... ;)
Maar dna onderzoek wijst dus uit dat het wel zo is.. wat grappig!! :j

Zo zijn ooit ook kleur varianten bestaan dus echt onmogelijk zal het ook niet zijn. Wel heel uitzonderlijk.

Cemlys, alle Frederiksborgers hebben het Sabino gen, maar geen dominant white.
Vroeger bestond er een gehele wit geboren Frederiksborger lijn waarmee gefokt werd.
(de witte Frederiksborger Pluto staat aan de basis van de Plutolijn bij de Lippizaners).
Dit was echter geen schimmel maar een witgeboren.

Zo kan je uren en dagen uitpluizen, is mijn hobby, nu nog wat meer vrije tijd...... :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:49

vanessakusje schreef:
Nee zijn twee losstaande verhalen hoor.
Met mijn 2e donkerbruine merrie heb ik een veulen gefokt welke bruin werd en ik had gehoopt op zwart want vrienden van mij kregen allemaal een zwarte behalve ik! :(

Die schimmel die ik had was een soort inteelt maar had echt een zwarte moeder en bruine vader. Er is twee keer een DNA test uitgevoerd, 1 door t nrps en 1 door mijzelf. Waarshijnlijkheid lag het er aan dat beide grootouders schimmels waren en vanuit de moederlijn meerdere. Maar ik kan nog wel meer afstammelingen terugvinden van Ramszes waarbij dit zo was.
(Wel grappig want deze opmerkingen heb ik vaker gekregen op bokt toen ik t erover heb gehad) maar t is echt waarheid.

En zijn beide ouders ook getest? heel af en toe komt het voor dat een schimmel jááááren zwart of bruin blijft en je niets ziet van het schimmelen....

zoals deze bijv. http://www.shrani.si/f/1C/LE/4Mphxvdm/glly2.jpg

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:53

Daisy is een vos met flaxen (witte manen, Haflinger) en sabino (brede bles, witte onderlip, hoge witte achterbenen in een punt uitlopend en stekelharig) en ze is heterozygoot voor agouti (ik heb haar laten testen, want op een vos toont dat gen niet).
Sublime is een perlino. Perlino is een bruine met twee cremegenen. Ik leg dat altijd simpel uit door te zeggen dat een bruine met één cremegen een valk is (één pot witte verf erdoor) en een bruine met twee cremegenen (twee potten witte verf) is een perlino. Een cremello is een vos met twee cremegenen (en een palomino is een vos met één cremegen).
Het onderstaande plaatje maakt het wat duidelijker:

Afbeelding
links zijn de 'normale' kleuren, in het midden dezelfde kleuren, maar dan met één cremegen en rechts met twee cremegenen.

Sublime is heterozygoot voor zwart (draagt dus ook vos) en agouti.
Daisy en Sublime samen kunnen als Sublime zijn zwartgen meegeeft en beide paarden het agoutigen NIET meegeven een smokey black krijgen (12,5%)
Als Sublime zijn zwartgen meegeeft en minimaal één van de twee geeft het agoutigen mee, dan wordt het een valk (37,5%)
Als Sublime zijn vosgen meegeeft en de twee paarden al dan niet hun agoutigen meegeven, wordt het een palomino (Ti) (50%)

Over sabino heb ik altlijd gelezen dat de kans 50% is dat dat doorgegeven wordt. Logisch bij een heterozygoot sabino. Ti is van de zeven nakomelingen van Dais de enige die ook sabino is (brede bles, witte onderlip, wit aan de zijkant van zijn mond, één hoog wit been, één hoog wit been met palominobruin erdoorheen, witte vlekjes op zijn buik en een rare witte aftekeningen op zijn benen:

zijn witte bekkie en witte streepje
Afbeelding Afbeelding

zijn hoge witte achterbeen, zijn gekke witte vlek op zijn rechter voorbeen en als je goed kijkt zie je dat de binnenkant van zijn linker voorbeen wit met bruin is
Afbeelding

Extra witte vlek in zijn rechter 'knieholte'
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:57

En toch is dat sabino maar raar. Want er zijn best veel paarden die sabino zijn en er zijn ook vast veel paarden die twee sabino-ouders hebben, maar dan zouden er veel meer homozygoot sabino's moeten zijn, maar die zie je niet zo vaak.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:57

Dat bedoelde ik ook, ik zou daar een dna test aan willen wagen, testen op schimmel gen. Kan voor 12 euro bij avian biotech :-)

Edit: de ouders laten testen dan :-) en zou van alle drie graag een foto zien, uit nieuwsgierigheid haha
Laatst bijgewerkt door DianneM op 09-03-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:58

Ik ben daar ook wel benieuwd naar, want het is genetisch gezien echt onmogelijk om uit twee niet-schimmels een schimmel te krijgen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:00

Sb1 vererft dominant. Heterozygoot zijn ze blagdon en homozygoot bijna helemaal wit. Het komt bij Tinkers erg veel voor. Het komt bij dit ras van oorsprong bij de clydesdales weg. En dan zijn er nog andere sabino patronen èn genen..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:04

En die andere sabino-vormen zijn nog niet te testen toch?
Toen ik Dais liet testen kwam daar uit dat ze geen sabino is, maar dat is ze overduidelijk wel :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:05

Mijn eerste gefokte veulentje wordt alweer bijna 3 kreeg van de week deze foto's van haar eigenaresse.

Sterre is een dochter uit mijn inmiddels ruin Brego en is zilverappelbruin (moeder was mijn vosmerrie die agouti draagt)
Ze is dus heterozygoot zwart en draagt een vosgen. Verder heterozygoot zilver en heterozygoot agouti. (Ee/Aa/nZ)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:06

ze kunnen een aantal genen van sabino testen, maar ik gok dat niet alle labo's alles testen?
als je even kijkt op die link van mij daar staan volgens mij de te testen sabinogenen ook bij
Maar ik zie eerlijk gezegd wel weinig sabino bij dais of ligt dat aan mij? een paar vlekjes betekenen niet altijd sabino ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:08

Brede witte bles, witte onderlip, hoge witte achterbenen in een punt uitlopend (alleen is dat bij haar moeilijk te zien) en stekelharig.

Ik ga op zoek naar foto's :)

En Ti is overduidelijk sabino en dat heeft hij in ieder geval niet van Sublime.