[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:50

Vorig jaar wilde ik Carlijn graag gedekt hebben en heb ik met de HH overlegd om haar daarheen te brengen. Op het station komt ook regelmatig een DA om te scannen en dan kon dat mooi in 1x. Helaas was er geen plaats voor Carlijn en door het thuiswerken (onderwijs en alles moest opgestart worden online) in Coronatijd lukte het mij niet om zelf op en neer te rijden naar de Radstake. Uiteindelijk is Carlijn helemaal naar Friesland geweest, om daar door Vulina begeleid te worden en is zij daar zadelmak gemaakt. Met Vulina afgesproken dat Carlijn pas naar huis zou komen na de 30 dagen scan, zodat het risico op gust kleiner was.

Happy was makkelijker, daar heeft de hengst het juiste tijdstip bepaald. De Haflingerhengst staat hier dichtbij, groot hengstenstation en zij is 's avonds gedekt. Na 16 dagen 1x naar de Radstake geweest voor de drachtscan en nog een keer rond de 30 dagen. Nu kwam het niet zo nauw, dus een dagje eerder of later gaf geen grote problemen.

Normaal rijd ik met mijn merries naar de Radstake. Is nog geen 5 minuten, ik betaal dit jaar €130 voor het hele seizoen met vers sperma en €160 voor diepvriessperma. Eventuele kosten van medicijnen komen hier overheen. Zeer tevreden over de diensten van de DA die hier zijn werk doet. Mocht de merrie geïnsemineerd moeten worden, dan komen zij gratis aan huis. Voor buitenlands sperma moet een kleine toeslag betaald worden.

Voor nu heb ik nog geen plannen gemaakt. Al veel te vaak mij verheugd op het veulen en het is al vaak verkeerd afgelopen. Ik maak dan ook pas definitief de keuze om een merrie te herdekken, nadat het veulen gezond ter wereld is en het hele riedeltje is afgewerkt. Wel heb ik al veel shows bekeken, mij verdiept in bloedlijnen en volg ik een paar hengsten in de sport.

Ook hebben wij voor de hobby nog 2 koeien, een Dexter en een Fleckvieh. De Dexter heeft begin maart een vaarskalfje gekregen d.m.v. gesekst sperma. Zij wordt aankomende zomer nog een keer met deze stier geïnsemineerd, omdat ik hier nog rietjes van heb.
De Fleckvieh moet in juni kalven. Bij een stierkalf wordt zijn nog een keer gedekt, bij een vaarskalf slaan wij een jaar over. Stierkalveren (worden onthoornd en gecastreerd) mesten wij zelf af en laten wij na 2 jaar slachten :o De draagtijd van een koe is 9 maanden, dus je moet altijd plannen om een beetje in de warmere maanden een kalfje te krijgen. Voor Fleurtje was het dit jaar net vroeg zat, de nachten waren te koud om voor het kalf buiten te blijven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:34

Dennenboom ik heb hem niet gereden :) wel gelongeerd en verzorgt :D Ik rij mijn merrie meestal niet omdat ze op het hengstenstation staat. Beweging zou niet erg moeten zijn

Suffie snap het wel dat je afwacht dat het er levend en al is en dan verder kijken. Leuk zeg koeien. Ben zelf wel fan van de lakenvelders :P

Ik heb eigenlijk geen idee hoelaat het spreekuur is. Volgens mij half 2 en 5 uur. Maar dit weet ik niet zeker. Ze bieden we pakketten aan

Corinadrenth klinkt heel gaaf! Heb je een foto?

Vulina voel je ze zelf op?

Paardje ik zou zelf wachten tot maandag. Zo vroeg kan je volgens mij nog niet zien of het een vruchtje is toch?

Kimmm4 waarom scannen jullie of het ei weg is bij natuurlijk dekken en niet gewoon tot ze de hengst afslaat? Scheeld toch heel veel kosten? Ik ga dit jaar voor het eerst natuurlijk maar ben niet van plan om ei te scannen tussen/na het dekken door.

Ik doe hetzelfde als fokfanaat. Heb merrie begeleiding en als de dierenarts het nodig acht breng ik haar weg.

Superpony altijd met sedatie scannen? Zou ik niet willen. Wat was de reden voor de dierenarts het zo te doen? Heb verder helaas geen antwoord op je vragen.

Amhorses ben benieuwd wat wild thing doet met de hengstigheid

Eretria wat duur :wow:

suffie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:27

Op 16 dgn kan je prima scannen en wordt ook veel gedaan. Vooral wanneer de kans bestaat op een dubbele eisprong en dus het risico op tweelingdracht is scannen op 16 dgn zeker aan te raden, omdat er dan vaak heel makkelijk 1 vruchtje gecrusht kan worden.
In dit geval zal ik wachten tot maandag. Mocht ze dan toch niet drachtig zijn, dan zit je waarschijnlijk dichterbij een nieuwe hengstigheid en scheelt je dat sowieso 1x extra scannen.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:45

Kabayo schreef:
Kimmm4 waarom scannen jullie of het ei weg is bij natuurlijk dekken en niet gewoon tot ze de hengst afslaat? Scheeld toch heel veel kosten? Ik ga dit jaar voor het eerst natuurlijk maar ben niet van plan om ei te scannen tussen/na het dekken door.

Nee is goedkoper, omdat we dan maar 1 of 2x op en neer hoeven. Wordt dus ook maar 1, wellicht 2x als het ei nog niet weg is, gedekt. Vorig jaar zijn we maar 1x op en neer gehoeven. Als ik de merrie daar had gelaten, had me dat veel meer gekost dan 2x scannen en wellicht 2x op en neer. Deze merrie wordt met een andere hengst gedekt dan onze eigen hengst (onze hengst is een sectie A, de merrie een sectie C). De gastmerries en A merries worden eigenlijk nooit op het ei gescand.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:11

suffie schreef:
Op 16 dgn kan je prima scannen en wordt ook veel gedaan. Vooral wanneer de kans bestaat op een dubbele eisprong en dus het risico op tweelingdracht is scannen op 16 dgn zeker aan te raden, omdat er dan vaak heel makkelijk 1 vruchtje gecrusht kan worden.
In dit geval zal ik wachten tot maandag. Mocht ze dan toch niet drachtig zijn, dan zit je waarschijnlijk dichterbij een nieuwe hengstigheid en scheelt je dat sowieso 1x extra scannen.

Idd, ik zou het ook zo doen .

Satinka zit vrijdag op dag 16, wij gaan dan al wel scannen omdat ze een dubbele eisprong had.

Jade is maandag geïnsemineerd, vandaag gespoeld want had nog wat vocht.

Laat ons hopen dat het voor de dames wel pakt bij poging 2 :)

Ik zag ook een bekend gezicht voorbijkomen, welkom Kirr, hopelijk zijn Snowy en Jade weer gelijk drachtig :D

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:12

Dankjewel voor jullie advies dan ga ik braaf wachten tot maandag :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 02:04

Kabayo schreef:
Superpony altijd met sedatie scannen? Zou ik niet willen. Wat was de reden voor de dierenarts het zo te doen? Heb verder helaas geen antwoord op je vragen.

Verzekering? Bij een ongelukje geen werk......

Vroeger bij de oude merrie nooit gebeurt. Wel opvoelbox indien aanwezig.

Onze huidige, jonge merrie wordt gewoon thuis aan de hand gescand en gaat altijd goed. Ze is alleen vreselijk gespannen in het begin, dus duurt soms even voor ze wat kunnen zien.

Ik zag haar vandaag nog erg hengstig. Broer vond haar geweldig en toch is ze het na even neuzen en knuffen zat en piept ze. Zoals ik wel dacht, slaat ze daarom denk ik vrij snel de hengst af bij eerste kennismaking. Ze heeft echt tijd nodig. Met alles wel.........
Na vaker schouwen werd ze wel erg makkelijk en gewillig vorig jaar.

suffie schreef:
Vorig jaar wilde ik Carlijn graag gedekt hebben en heb ik met de HH overlegd om haar daarheen te brengen. Op het station komt ook regelmatig een DA om te scannen en dan kon dat mooi in 1x. Helaas was er geen plaats voor Carlijn en door het thuiswerken (onderwijs en alles moest opgestart worden online) in Coronatijd lukte het mij niet om zelf op en neer te rijden naar de Radstake. Uiteindelijk is Carlijn helemaal naar Friesland geweest, om daar door Vulina begeleid te worden en is zij daar zadelmak gemaakt. Met Vulina afgesproken dat Carlijn pas naar huis zou komen na de 30 dagen scan, zodat het risico op gust kleiner was.

Happy was makkelijker, daar heeft de hengst het juiste tijdstip bepaald. De Haflingerhengst staat hier dichtbij, groot hengstenstation en zij is 's avonds gedekt. Na 16 dagen 1x naar de Radstake geweest voor de drachtscan en nog een keer rond de 30 dagen. Nu kwam het niet zo nauw, dus een dagje eerder of later gaf geen grote problemen.

Normaal rijd ik met mijn merries naar de Radstake. Is nog geen 5 minuten, ik betaal dit jaar €130 voor het hele seizoen met vers sperma en €160 voor diepvriessperma. Eventuele kosten van medicijnen komen hier overheen. Zeer tevreden over de diensten van de DA die hier zijn werk doet. Mocht de merrie geïnsemineerd moeten worden, dan komen zij gratis aan huis. Voor buitenlands sperma moet een kleine toeslag betaald worden.

Voor nu heb ik nog geen plannen gemaakt. Al veel te vaak mij verheugd op het veulen en het is al vaak verkeerd afgelopen. Ik maak dan ook pas definitief de keuze om een merrie te herdekken, nadat het veulen gezond ter wereld is en het hele riedeltje is afgewerkt. Wel heb ik al veel shows bekeken, mij verdiept in bloedlijnen en volg ik een paar hengsten in de sport.

Ook hebben wij voor de hobby nog 2 koeien, een Dexter en een Fleckvieh. De Dexter heeft begin maart een vaarskalfje gekregen d.m.v. gesekst sperma. Zij wordt aankomende zomer nog een keer met deze stier geïnsemineerd, omdat ik hier nog rietjes van heb.
De Fleckvieh moet in juni kalven. Bij een stierkalf wordt zijn nog een keer gedekt, bij een vaarskalf slaan wij een jaar over. Stierkalveren (worden onthoornd en gecastreerd) mesten wij zelf af en laten wij na 2 jaar slachten :o De draagtijd van een koe is 9 maanden, dus je moet altijd plannen om een beetje in de warmere maanden een kalfje te krijgen. Voor Fleurtje was het dit jaar net vroeg zat, de nachten waren te koud om voor het kalf buiten te blijven.

Zo leuk met koetjes <3

suffie schreef:

Ik wilde vorig jaar ook vroeger scannen vanwege natuurlijke dekking op 3 dagen, maar is uiteindelijk op dag 19 gedaan. De één vond het nog vroeg en de ander te laat. Maar eigenlijk was ik zelf ook vrij makkelijk, omdat ik haar na een week al hengstig had gezien en niet geloofde dat ze drachtig was.

Tinniie schreef:
suffie schreef:

Idd, ik zou het ook zo doen .

Satinka zit vrijdag op dag 16, wij gaan dan al wel scannen omdat ze een dubbele eisprong had.

Jade is maandag geïnsemineerd, vandaag gespoeld want had nog wat vocht.

Laat ons hopen dat het voor de dames wel pakt bij poging 2 :)

Ik zag ook een bekend gezicht voorbijkomen, welkom Kirr, hopelijk zijn Snowy en Jade weer gelijk drachtig :D

Spannend. Met wie heb je ze gedekt? ( sorry, gemist :o )

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 06:56

Superpony ja snap het qua verzekering maar dat weet je als je dierenarts of hoefsmid bent :+ Zou niet willen dat er standaard gesedeerd werd alleen omdat de dierenarts bang is voor een schop.
Ze geeft het wel goed aan zo te lezen :j

Ohja is ook zo. Sorry blond :+ Met 2 eitjes scannen ze ook altijd op 16 dagen. Meende dat het te vroeg was maar dat valt inderdaad wel mee :P

Tinniie spannend. Vind dat woord vocht altijd eng , ben je dan al niet bang dat het niks word? Of worden ze vaak met vocht en spoelen wel drachtig?

Kimm4 oo je moet steeds naar de hengst rijden voor een dekking. Nee dan snap ik het wel :) Ik laat haar een week oid bij de hengst staan , maar dat is ook anderhalf uur rijden.

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:11

Ik zit alleen maar te twijfelen of ik mijn paarden dit jaar wel dekken.

Voor nu het ik besloten toch met beide paarden dit jaar over te slaan. Mijn merrie die nu een veulen van 1,5 week oud heeft wil ik weer oppakken met het rijden en als alles goed verloopt Z2 gaan starten in het najaar. Mijn hengstveulen gaat naar de opfok. Ik geloof echt dat het een gave wordt dus mensen moeten wel met een mega goede plek en absurd bod komen mocht hij nog weg gaan. Er is veel interesse voor hem maar ik doe hem niet zomaar weg, als ik zelf een goede 3 jarige wil kopen ben ik ook heel veel geld kwijt en dan is een zelf gefokte wel leuker.
Dan vindt ik het net zo leuk om mijn Welsh dat zelfde jaar te laten dekken want dan hebben de veulentjes ook nog wat aan elkaar.
Wel wil ik jullie blijven volgen want ik leer veel van zo een topic en het is natuurlijk altijd gaaf om te zien hoe ver iedereen is en volgend jaar veulentjes spotten :o

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:38

Wij scannen altijd op 16 dgn. Ook als er geen verdenking is van 2 eitjes die gesprongen zijn. Omdat je bij steeds meer merries te laat kan zijn voor de volgende hengstigheid op 18 dgn.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:06

Wij scannen inderdaad eigenlijk ook altijd op 16 dagen :j Om dezelfde reden als baudyh.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:10

Kabayo schreef:
Kimm4 oo je moet steeds naar de hengst rijden voor een dekking. Nee dan snap ik het wel :) Ik laat haar een week oid bij de hengst staan , maar dat is ook anderhalf uur rijden.

Ja die van ons is ook anderhalf uur met trailer dus daarom is het ook makkelijker. Op eisprong hoef je meestal naar 1x, soms 2x op en neer. Scheelt veel stallings kosten. Wij hebben dit jaren bij onze D gedaan. Altijd 1x dekken en ze was drachtig. Eerst lieten wij deze merrie ook staan bij de hengst maar het dekken op eisprong bevalt veel beter. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:11

Op 16 dagen va eerste inseminatie/dekking, of vanaf dag dat ei eraf is?

Toch apart hoe de meningen verschillen, terwijl er maar letterlijk een paar dagen tussen zit.

Die van mij was alweer hengstig geweest, maar niemand geloofde me en er zijn merries die alsnog hengstig worden natuurlijk.

Ben wel blij dat ze nu goed hengstig staat. Zegt alleen bij haar dus niks over het ei. Vorig jaar 2 keer geen goed ei, ondanks prima hengstigheid.

Een paar dagen laten staan als je merrie daar aan gewend is, vind ik ergens ook wel makkelijk. Maar volgens mij is die verandering bij onze Miep net iets teveel.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:16

Hangt een beetje van het tijdstip van insemineren af. Als er 's avonds is geinsemineerd en 's ochtends is het ei eraf tel ik die ochtend als dag 1.
Maar als er bijvoorbeeld 's ochtends wordt geinsemineerd en 's avonds is het ei eraf tel ik diezelfde dag al als dag 1.

Wij hoeven meestal niet vaker dan 1x te insemineren, maar mocht dat wel zo zijn dan is de laatste inseminatie leidend.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:35

Mijn merrie is maandag avond 29 maart geinsemineerd woensdag ochtend was het ei weg dus tel ik vanaf woensdag geen idee of dat goed is.
Wij gaan maandag scannen als ik dan tel zit ik al op 20 dagen omdat het in het weekend viel :')

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:48

Ik wacht zelf nog even tot half mei voor ik ga beginnen met het hele proces.

Als het dan allemaal in 1 keer lukt is het veulen er in april, vind ik zelf wel vroeg zat zeg maar :)

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:09

paardje2013 schreef:
Mijn merrie is maandag avond 29 maart geinsemineerd woensdag ochtend was het ei weg dus tel ik vanaf woensdag geen idee of dat goed is.
Wij gaan maandag scannen als ik dan tel zit ik al op 20 dagen omdat het in het weekend viel :')

Hier is de merrie woensdag avond 31 maart geïnsemineerd, vrijdag ochtend ei weg en scannen ook a.s maandag. Dus ga uit van 1 april ovulatie.
Dus je zit vrij ruim in je dagen. Ik zou dan wel goed rekening houden of ze niet eerder hengstig wordt.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:21

Wij rekenen altijd vanaf de laatste dekdatum.

Paardje2013. Ook 20 dagen vindt ik dan weer spannend of je niet te laat bent. Ze scannen vroeg in de ochtend? Mocht je nog moeten bestellen dat dit mogelijk is?

Kiss. Wat jammer dat je de merries niet laat dekken. Maar begrijpelijk :j

Wild Thing staat super hengstig, ik ben heel erg benieuwd wat er zo uit de scan komt. Ze ziet er in ieder geval fit en gezond uit <3
Afbeelding
Ik heb haar nu weer een paar keer aan de longe gehad, binnenkort weer onder het zadel oppakken, even kijken of het sport predicaat nog kunnen halen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:31

Ik dacht inderdaad al dat het ruim was. Maar even goed in de gaten houden dus.
Ze komen tussen 9 en 10 om te bestellen dus te laat maar ik mocht bellen als ik haar verdacht van hengstigheid dan komt ze eerder.

Am wild thing ziet er goed uit

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:03

AM: Wild Thing ziet er goed uit. Fijn dat je het zo weer een beetje kan oppakken

Ik rij altijd naar onze DA om te scannen. Ongeveer 12 minuten met trailer en ze hebben 2x per dag merrie spreekuur. Kan er altijd zo naartoe rijden. Mijn merrie laad heel makkelijk, ik kan me alleen redden.

Gisteren heb ik eindelijk de getrokken haren opgestuurd naar van Haeringen voor de WFFS test. Spannend. Ik heb ook even gebeld met Stal de Gruyter waar FS Mr Right ook aangeboden wordt. Zij kunnen sperma halen in Duitsland, dus ik hoef mezelf niet te testen *\o/*
Zo gauw ik uitslag heb, ga ik Phoebe scannen. Mocht ze onverhoopt positief zijn, dan moet ik nog op zoek naar een andere hengst.
Iemand nog suggesties voor een Rijpony hengst, C maat, kleur niet echt belangrijk (liever geen vos). Moet wel dekken met KI

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:04

Paardje2013. Op die manier. Even goed in de gaten houden deze dagen.

Dat te bedenken dat er vorige week nog een veulen in zat :oo maargoed ze is er overheen lijkt.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:11

AM: wild thing ziet er zeker goed uit!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:36

Er zit een ei van 4.5. Geen vocht in de baarmoeder, wat me verbaasd door heel de situatie, maar blij mee uiteraard. Nog niet genoeg oedeem om te dekken. Ze ging nog even met een andere dierenarts overleggen. Wellicht over 2 dagen wel klaar om te dekken.

Setteli. Spannend, hopelijk is ze negatief. Ik ben helaas niet thuis in de pony's.

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:59

Am wat voor een bloed zit er achter Wild thing? Je laat haar nu door Formidable dekken tocht?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:07

Kiss1990 schreef:
Am wat voor een bloed zit er achter Wild thing? Je laat haar nu door Formidable dekken tocht?

Wild Thing is een Jazz x Juventus
Ja klopt, nadat wat er gebeurt is durf ik dit jaar geen andere hengst te pakken