Happy was makkelijker, daar heeft de hengst het juiste tijdstip bepaald. De Haflingerhengst staat hier dichtbij, groot hengstenstation en zij is 's avonds gedekt. Na 16 dagen 1x naar de Radstake geweest voor de drachtscan en nog een keer rond de 30 dagen. Nu kwam het niet zo nauw, dus een dagje eerder of later gaf geen grote problemen.
Normaal rijd ik met mijn merries naar de Radstake. Is nog geen 5 minuten, ik betaal dit jaar €130 voor het hele seizoen met vers sperma en €160 voor diepvriessperma. Eventuele kosten van medicijnen komen hier overheen. Zeer tevreden over de diensten van de DA die hier zijn werk doet. Mocht de merrie geïnsemineerd moeten worden, dan komen zij gratis aan huis. Voor buitenlands sperma moet een kleine toeslag betaald worden.
Voor nu heb ik nog geen plannen gemaakt. Al veel te vaak mij verheugd op het veulen en het is al vaak verkeerd afgelopen. Ik maak dan ook pas definitief de keuze om een merrie te herdekken, nadat het veulen gezond ter wereld is en het hele riedeltje is afgewerkt. Wel heb ik al veel shows bekeken, mij verdiept in bloedlijnen en volg ik een paar hengsten in de sport.
Ook hebben wij voor de hobby nog 2 koeien, een Dexter en een Fleckvieh. De Dexter heeft begin maart een vaarskalfje gekregen d.m.v. gesekst sperma. Zij wordt aankomende zomer nog een keer met deze stier geïnsemineerd, omdat ik hier nog rietjes van heb.
De Fleckvieh moet in juni kalven. Bij een stierkalf wordt zijn nog een keer gedekt, bij een vaarskalf slaan wij een jaar over. Stierkalveren (worden onthoornd en gecastreerd) mesten wij zelf af en laten wij na 2 jaar slachten