[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:07

*\o/* Corinadrenthe

Klinkt goed vulina

Renske ook geïnsemineerd en op het wachtbankje

Am horses oh didi doet goed haar best nu spannend

Goh gewoon doen stalmelyn das het risico van fokken natuurlijk. Begrijp je gevoel helemaal. Vind het deze keer ook veel spannender dan de vorige keren.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 01-05-20 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:08

StalMelyn, het gaat vaker goed dan fout. Dus ik zou er ook voor gaan hoor!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:09

Vulina, jij hebt ook een stal die aan merriebegeleiding doet. Heb jij regels mbt hoe lang de merries voor uitgerekende datum gebracht moeten worden?
Beide stallen waar ik ben geweest was 2 weken van tevoren. Merrie goed geënt. Nu vinden sommige dat te kort dag. Eerste keer ging alles goed en tweede keer dus niet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:14

Ja, wij hanteren een maand van te voren. Om 3 redenen; de merrie heeft de tijd om antistoffen aan te maken, ze kan nog even goed wennen en wij leren (het gedrag van) de merrie kennen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:21

Mij vertelde ze dat het om die reden minimaal 6 weken van tevoren moet zijn. Terwijl alle stallen (met 3 in contact geweest en met 2 nu ervaring) de regel 2 weken van tevoren had.
Ik ga dat dan in vervolg anders doen. Maar misschien verplaats ik haar niet en laat ik zoals anderen geboortemelder zelf inzetten. Moet ik allemaal nog even overdenken wat beste voelt.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:45

Gewoon doen stalmelyn. Wij hebben ook wel is een veulentje verloren tuurlijk is dat balen en wat de meeste zeggen risico van fokken maar 90 procent gaat goed. Snap je angst maar als er volgend jaar een veulentje rond loopt ben je dat heel vergeten.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:52

Ik fok ook nog maar net, het is niet dat ik al jaren ervaring heb.
Eerste keer in een keer drachtig en mooie drachttijd, soepele bevalling en gezond veulen.
Tweede keer werd ze niet drachtig helaas.
Derde keer weer netjes drachtig, helaas al wat mindere drachttijd met een keer koliek en maand van tevoren al persen. Veulen terug geduwd en toen leefde het nog. Bij wegbrengen leefde het veulen ook nog maar dood geboren.

Ik weet dus wel dat het kan en merrie is gezond eruit gekomen. Dus ja, we gaan er voor maar met veel meer angst en stres haha. Als alles goed gaat komend jaar is alles vergeven en vergeten maar dat duurt nog even.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:53

Zo wat gaan jullie hard hier!

corinadrenth wat fijn toch gevonden en een kloppend hartje. :D

kyrkelover wachten is zo stom he. Ik duim voor je dat je de pony snel kan ophalen.

AM_Horses duimen dat het met Didi nu lukt, en dat Wild Thing drachtig is.

Cynthia82, merk je iets van hengstigheid bij Fiore?

StalMelyn ik kan me goed voorstellen dat je twijfels hebt. Maar ik denk dat deze twijfels ook blijven tot er volgend jaar wel een gezond veulen in de wei staat. :(:)
Of je nu wacht of niet, de angst blijft..

Vulina hoe komt het dat er in de veulenhengstigheid minder kans op embryo is? Want ze zeggen toch wel eens dat ze juist vruchtbaarder zijn in die hengstigheid?
Spannend of het gelukt is!

Hier eerst nog wachten tot de veulens er zijn, voor ik kan dekken. :+ Dus ik leef vooral met jullie mee.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:59

absque_dubio schreef:
Zo wat gaan jullie hard hier!

corinadrenth wat fijn toch gevonden en een kloppend hartje. :D

kyrkelover wachten is zo stom he. Ik duim voor je dat je de pony snel kan ophalen.

AM_Horses duimen dat het met Didi nu lukt, en dat Wild Thing drachtig is.

StalMelyn ik kan me goed voorstellen dat je twijfels hebt. Maar ik denk dat deze twijfels ook blijven tot er volgend jaar wel een gezond veulen in de wei staat. :(:)
Of je nu wacht of niet, de angst blijft..

Vulina hoe komt het dat er in de veulenhengstigheid minder kans op embryo is? Want ze zeggen toch wel eens dat ze juist vruchtbaarder zijn in die hengstigheid?
Spannend of het gelukt is!

Hier eerst nog wachten tot de veulens er zijn, voor ik kan dekken. :+ Dus ik leef vooral met jullie mee.

Dat dacht ik ook altijd, maar het blijkt toch te zijn dat de veulen hengstigheid minder vaak pakt. Voor embryo spoelen sowieso, het vocht wat er uit kwam gisteren was ook wel iets troebel. Dat komt omdat de baarmoeder nog niet helemaal schoon is van de bevalling.

Stal Melyn, het veulen terug geduwd? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Als de bevalling begonnen is, kun je het niet meer stoppen..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:01

absque_dubio schreef:

Nee, héél irritant! Ze laat echt helemaal niets zien. Is heerlijk met de omgang, want ze is lekker stabiel, maar voor het fokken is het niet zo handig...
Dus nu maar 31 dagen na de geboorte van Shiloh scannen om te kijken waar ze zit.

Wanneer zijn de jouwe uitgerekend?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:13

@vulina,

Ze was niet aan het bevallen. Het veulen lag niet goed (te ver in bekken?) waardoor ze druk ervaarde en persneigingen had. Door haar overeind te helpen en veulen goed te leggen, wat terugduwen, daarna was het ook klaar. Vervolgens de dracht normaal verlopen tot aan echt bevallen.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:41

Fijn Corina, goed dat ze nogmaals gescand is. Wordt een leuke kleine, nu al verstoppertje spelen :')

Goed dat Didi het goed laat zien AM! Ik duim mee voor Wild Thing!

Gefeliciteerd met het embryo Vulina

Ik leef met je mee absque_dubio, ook hier is het nog wachten op het veulen van dit jaar :')

Oh stoute Fi! Dat ze maar snel laat merken of ze hengstig is :D Kan ze op date met de arm van de DA :')

"goed" nieuws hier, hengstenkeuze is zo goed als rond. Das ook het enige dat ik momenteel te melden heb :+
Gefeliciteerd aan alle drachtigen die ik vergeten ben!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:51

Vulina, apart zeg. Ook voor het insemineren goed om te weten. Insemineer ik mooi niet in de veulenhengstigheid, maar spuit ik daarna wel hengstig.
Vind dat embryo spoelen wel altijd maar interessant. Zou best een veulen van pony1 in pony2 willen stoppen, zodat ik met pony1 lekker kan rijden maar daar wel een veulen van krijg. :+ Beetje jammer dat het natuurlijk niet zo makkelijk (en goedkoop) is als het klinkt.

Cynthia82 mijne tonen ook slecht. Ik merk het aan kleine dingetjes dat ze iets socialer naar elkaar (merrie's) toe zijn. Maar verder..
Ben wel benieuwd hoe ver Fiore dan is! Je gaat voor Cassanova toch?
Ik verwacht rond 7 juni baby's.

Evelien__ leuk dat de hengstenkeuze rond is, bij mij ook al. _O- Zie dat die van jou tegelijk met mijn duo is uitgerekend (ik verwacht ook rond 7 juni), spannend! :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:22

Fi doet echt niets. Ook niet als ze een ruin ziet, gewoon niets. Ze is wel knuffeliger, maar dat komt gewoon van de babyhormonen. Dat is ze al sinds ze wat verder in haar dracht kwam.
Dus dan maar even checken op dag 31 :)

O, dat duurt nog even...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:26

Dekken in de veulen hengstigheid kan natuurlijk prima, wij hadden nu ook een embryo. Maar de kans is gewoon wat kleiner.

De merrie die nu voor ET gaat dek ik niet in de veulen hengstigheid. Zij is vreselijk uitgescheurd, dus eerst even hechten en goed herstellen. Het spoelen kost ook zat, dus niet teveel gokken..

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:44

*\o/* Corina, wat een opluchting!

Indd naar je gevoel luisteren Muronia, just to be sure. Zou rot zijn als ze al eerder gaat en je te laat bent.

Hopelijk snel het telefoontje dat je haar mag halen Kyrkelover

Fijn dat didi geinsemineerd is AM! Hopelijk ei mooi weg en dan op het dubbele wachtbankje en duimen, ook voor Wild :)

Interessant allemaal Vulina, blijf bij leren hier

Stalmelyn, ik herken het. Hier ook fout gegaan maar pas toen veulie 7 maanden was. Ben er me er extra van bewust dat er ook na de bevalling nog veel fout kan gaan maar vaak gaat het ook wél goed.

DA hier net geweest. Ze begint ein-de-lijk op het tweede spuitje te reageren en is heel beginnend hengstig. Had nu 1 eitje van 2 cm. Maandag opnieuw scannen maar verwacht dan nog te vroeg. Ik denk persoonlijk volgende week do of vrij maar we gaan het zien, we gaan de goede richting in :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:04

Gaat dan de goeie richting uit riv q

Nog spannend dan Cynthia en al helemaal absque al ze nog moeten bevallen

Stalmelyn nou dat gevoel heb ik altijd hoor. Vorige week met spoed da moeten komen voor een vermoedelijk koliek geval bij men jaarling. Ik heb al eens een driejarige verloren aan een ongeluk en het blijft altijd heel heel erg spannend een paard houden. En ik heb zo vier zorgenkindjes staan en dan nog niet gesproken van de rest. Hoe meer je hebt hoe meer zorgen.

Kyrkelover al iets gehoord?

Vulina heel interessant die embryo’s doe jij altijd met eigen merrie en eigen draagmerrie?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:14

Renske mooi, morgen ei-check? Ik hoop dat ie weg is :)

Corina yesss, toch goed! Gelukkig, ik ben blij voor je.

alicelover nou echt, wat doen we onszelf aan denk ik soms haha. Maar.. als het allemaal lukt en goed gaat, dan is het dat alles meer dan waard <3

AM_horses klinkt goed! Voor jou hoop ik ook dat het ei morgen weg is.

Meya_ hopelijk zet het door en kun je beginnen!

Cynthia en dat zijn lange langge dagen he? ;) edit: moest je nu nog beginnen of is ze al geinsemineerd?

StalMelyn zeker dat ik daar ook last van heb (gehad). Aan de ene kant is het misschien ook wel goed om je te beseffen dat het allemaal niet vanzelfsprekend is. Als je nooit hebt meegemaakt dat het mis kan gaan dan lijkt het allemaal zo makkelijk. Maar je waardeert het ook dubbel en dwars als wel alles goed gaat. Ik vind het hele proces te mooi om het niet weer te doen.

Evelien_ je hebt nu mooi de tijd om daar heel goed over na te denken, dat is ook wat waard. Zal dus wel een hele goede keuze zijn geworden :)

Riv_Q ah mooi zo, een beetje beweging erin. Laat dat eitje maar gauw groeien!

absque_dubio jij hebt nog wat moois om naar vooruit te kijken eerst dus. Dat is alleen maar nog leuker!

Veronia is vanmorgen weer gescand en ze had nu een ei van 4,5 cm en een ei van 3,8 cm. Baarmoeder was supermooi hengstig, dus ze is weer geïnsemineerd. Was nog wel even een tour want er was geen stal vrij, dus eerst paard weer mee naar huis om een half uur later weer te vertrekken die kant op (anders had ze anderhalf uur op de trailer moeten wachten en dat is niet haar hobby). Zondag kijken of de eitjes gesprongen zijn of tenminste 1 ervan. Als dat zo is dan moeten we op 16 dagen terugkomen om te kijken of het is gelukt.

Voor mij de eerste keer dat ik een merrie heb met 2 eitjes. Heb je dan ook dubbel zoveel kans op dracht of werkt dat niet zo?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:44

Cynthia ik heb ook een merrie gehad die helemaal geen hengstigheid liet zien met een veulen aan de voet. Maanden niet.
Die is pas goed hengstig geworden na hengstig spuiten.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:51

Muronia. Je hebt idd dan dubbel kans

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:52

Hebben hier ook mensen ervaring met natuurlijke dekking?
Mijn merrie werd vrijdag gescant. 2 eitjes 1 van 2,9 en 1tje van 3,1 .
Dierenarts zei zaterdag laten dekken. Dus hengst langs gekomen. Ze liet zich dekken maar niet veel plassen e.d. Maandag hengst opnieuw langsgekomen. Wel meer signalen van hengstigheid en dekken ging ook vlotter. Dus gingen er vanuit dat het wel oké ging zijn. Nu staat mevrouw vandaag echt constant te plassen naar haar weide genootje. Dus echt mega hengstig... en nu kan de hengstenhouder vandaag niet...

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:58

Kan de hengstenboer niet nog vanavond laat of morgen vroeg?

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:00

StalMelyn schreef:
Kan de hengstenboer niet nog vanavond laat of morgen vroeg?

Ze zeggen morgen avond ten vroegste te kunnen, als ze morgen nog zo hengstig is moet ik het laten weten.
Ik hoop dat ze alsnog laten weten toch vandaag te kunnen maar vrees ervoor. Serieuse domper :(

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:30

@Fotsy nee nog niets gehoord. Dus ik ga er gewoon vanuit dat alles goed gaat.
Ik vermoed als het plaatje in mijn hoofd een beetje klopt dat ze circa vandaag voor de eerste keer geinsimineerd is. Ach en die mensen hebben bakken met ervaring die doen al jarenlang tich maanden niets anders. Het is gewoon vooral het niks weten wat zenuwslopend is :+
Pony heb ik zelf gefokt en altijd gezegd als ze zich bewezen heeft in de sport wil ik ooit met haar verder in de fokkerij. Nu bijna 8 jaar later is het dan zover en met deze merrie toch alles nieuw.
Heb overigens nog een hele mooie foto van de hengst gevonden.
Afbeelding

Voor zover de ego post haha.

Heb alles wel gelezen en zie vooral veel mensen op het wachtbankje of in afwachting van een goede hengstigheid.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:46

Mijn merrie die 5 x geinsemineerd is, had dinsdag het ei er af. Ze heeft staan pissen tot gisteren..