[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:11

jael89 schreef:
Ik meld me ook aan! Ik hoop dit jaar mijn AV merrie te laten dekken. Na (heel lang) wikken en wegen voor de hengst Sjacour gekozen. Mijn merrie is 'al' 11 jaar en is een maiden, hoop dus dat het gaat lukken. Het zal het eerste veulentje worden dat ik ga fokken dus ik vind het super spannend! Woensdag wordt ze voor het eerst gescand, ben benieuwd!
Mijn merrie Maram:

[ [url=m/njkKwH.jpg]Afbeelding[/url] ]

De hengst Sjacour (foto credits gaan naar Imke Lamsma):

[ [url=m/653XfL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sjacie! Wat een geweldige hengst is dat. Mijn Pony en haar eerste veulen moesten bij hem op de veewagen toen ze gedekt werd door Mythos. Hij was zo lief naar mijn kleine bijdehandte veulentje <3
Hoe is je merrie gefokt?

Noisy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:35

Gefeliciteerd AM en welkom Jael89.

Als je op 15 dagen scant, kan je dan al wat zien? Ja toch?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:44

Noisy schreef:
Gefeliciteerd AM en welkom Jael89.

Als je op 15 dagen scant, kan je dan al wat zien? Ja toch?

Je ziet iets, veearts kan met enige zekerheid dracht of hengstig zeggen maar een zwarte bol is er eigenlijk nog niet

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:06

AM_Horses schreef:
Jeeeeh Esmeralda is drachtig gescand *\o/* en maar één vruchtje zichtbaar. Super blij!

Jeeeeeeeeee gefeliciteerd! *\o/* super fijn!

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:07

Woogy schreef:
Sjacie! Wat een geweldige hengst is dat. Mijn Pony en haar eerste veulen moesten bij hem op de veewagen toen ze gedekt werd door Mythos. Hij was zo lief naar mijn kleine bijdehandte veulentje <3
Hoe is je merrie gefokt?

Dit is haar afstamming: http://www.allbreedpedigree.com/maram5
Was nog best lastig om hengsten te vinden die ander bloed hebben/ niet te veel overlap hebben met haar en waarvan vers sperma beschikbaar is. Was afgelopen donderdag bij Sjacour wezen kijken en idd, wat een lief paard! Qua bouw hoop ik dat hij mijn merrie wat kan verbeteren (ze is klein en als een quarter gebouwd :') ) maar ook in karakter (ze is wat angstig aangelegd).

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:29

Toch wel hoor woogy zie je bol :') grappig hoe jij alles beschrijft.
Hier wordt altijd op 15 dagen gescand en altijd bol te zien _O-
Ben benieuwd hier want 1 mei was ze af en op kliniekvoorschrift moet ik 15 mei scannen.
14 is net te vroeg maar daar zien ze wel al op of baarmoeder drachtig is of hengstig.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:45

Gefeliciteerd am!

Woogy en az ik heb ook niet echt geluk met me zeg maar, maar toch word ze bijna ieder jaar netjes drachtig. Ik zeg altijd ze is niet empty maar fully loaded :P

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:05

AM_horses wat fijn! Gefeliciteerd :) :)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:19

Gefeliciteerd AM.

Ik moet nog tot zaterdag wachten voor de 16 dagen maar ik ben zo ontzettend benieuwd. En dan weet ik ook waar ik naar kan handelen natuurlijk.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:51

Ja idd, 14 dagen is zo net niet/net wel en het verschil met 15 dagen is enorm zei mijn veearts..

Ik twijfel toch om Jade nog eens te laten scannen. Ze is veel meegaander dan normaal en erg aanhankelijk, heel de tijd roepen als ze me ziet enzo. Maar op dag 14 niks te zien.. en ze dacht vaag een beginnende hengstigheid te zien aankomen, maar dat was ook echt bijna gokken zei ze , zo vroeg.. Donderdag gaat ze normaal zoiezo terug naar dekstation.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:01

Die gedragsverandering zou ik ook wel een reden vinden om nog eens te scannen, Tinniie. Misschien toch iets gemist op die eerste scan.

Ik ben vanavond nog even naar de pony geweest. Ze had vrijdag een wond die me niet lekker zat, dus daar wilde ik niet tot woensdag mee wachten. Kom ik daar, zie ik maar twee paarden in de wei ipv drie. De andere merrie was vanavond opgehaald. Op zich wel gunstig, heeft ze nu de hengst voor zichzelf. Hopen dat ze maar snel een beetje zin in hem krijgt. <<) Hij vindt haar leuker dan zij hem. Ze had wel een wondje midden op haar rug, kan zijn dat ie er vandaag toch bovenop heeft gezeten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:47

jael89 schreef:
Woogy schreef:
Hoe is je merrie gefokt?

Dit is haar afstamming: http://www.allbreedpedigree.com/maram5
Was nog best lastig om hengsten te vinden die ander bloed hebben/ niet te veel overlap hebben met haar en waarvan vers sperma beschikbaar is. Was afgelopen donderdag bij Sjacour wezen kijken en idd, wat een lief paard! Qua bouw hoop ik dat hij mijn merrie wat kan verbeteren (ze is klein en als een quarter gebouwd :') ) maar ook in karakter (ze is wat angstig aangelegd).

Ze is niet gebouwd als een quarter, ze is dubbel Manganate en dus Frans, die hebben een mega reet en schouderpartij anders kunnen ze niet hard gaan :)
Mijn merrie Ba'kara(Pony) was een dochter van Barour zelf, van haar heb ik nog een dochter van Mythos, ook dubbel Manganate dus, die heeft een hol als een vleeskoe, niets mis mee :)
Ik wist niet dat Gahraman gedekt heeft.
Denk wel dat je van Sjacour een hele goede hengst hebt gevonden. Mooie ranke hengst met langere lijnen. Maar zolang je er Frans mee fokt, zul je altijd lijnteelt krijgen.

Afbeelding
Myth'ara <3 sommige DBT-ers zullen haar nog wel kennen als walgelijk veulentje :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:56

Walgelijk veulentje? :(:)

Gefeliciteerd met de dracht van Esmeralda!

En welkom nieuweling.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:03

Ja prety...het kleine iele popje sloeg als de jantandjes :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:08

Gefeliciteerd AmHorses! Gaat goed bij jou :j

Imre, oehh date voor haar alleen :):) Hoe was het met de wond?

Tinniie ik zou nogmaals scannen.

Angelpam die 2 weken duren zo lang he :+

Welkom jael! Mooie combinatie

CubaLibre. Ah ook al bijna naar de hengst. Leuk he om te zien. Mijn pony vond veulens ook geweldig.

Juval balen van de verkoudheid. Verstandig om eventjes over te slaan.

Woogy jeetje dat klinkt slecht van het sperma. Welke hengst was dat?

Michelle ik zou op 30 dagen nog eens scannen. Zou er ook niet teveel in om wroeten..

Abby is weer thuis sinds gister! Twee maal geinsimineerd en een klein stukje binnen gezet. Hoop dat het nu pakt! 23 mei controle.
Mijn merrie gaat over 4 weken naar de hengst :) 9 juni

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:15

Gefeliciteerd AM!

Spannende weken komen er weer aan.

De DA heeft Fleur vanmorgen wederom gescand en ei was weg. 16 dagen wachten tot de nieuwe scan... Zou wel bijna te mooi om waar te zijn als ze weer ineens drachtig zou zijn dus reken er maar niet te hard op :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:18

AM_Horses wat super fijn dat het al gelukt is. Gefeliciteerd!

Imre jouw pony gaat dus van een trio, naar de hengst voor zichzelf. Hopelijk vind ze hem nu aantrekkelijk genoeg nu hij alle aandacht voor haar heeft. :D

Woogy wat een heerlijke billen heeft ze!

jeannaa, positief blijven en duimen dat het gelijk gelukt is. :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:49

Kabayo, dit was een hengst die van een vriendin was. Ze wilde enorm graag een veulentje van hem in de wereld hebben. Hij stond bij mij op stal en hij paste supergoed op allebei mijn merries. Wij hebben eerst Aronda nog 'de schuld' gegeven. Tot we met meneer op Utrecht kwamen(er wordt aangeraden voor een sperma onderzoek thuis een aantal keer te springen zodat er echt verse zwemmers uit gaan komen). Toen bleek de boel zowat stil te liggen. Twee jaar mee aan het puzzelen geweest met tal van supplementen, acupunctuur en behoorlijk wat merries dekken...Geen babies van gekomen, misschien maar goed ook.

Tara is een droom van een paard. We hebben zat ellende met haar gehad, zo sloeg ze haar moeder in de hoek omdat ze wilde drinken...als veulentje van nog geen meter >;) Vervolgens was ze niet te regeren door mensen. Ze wilde qua opbouw in de training ook helemaal niets. Ik wilde haar longeren om wat conditie en coördinatie bij te brengen voor ik erop zou gaan...nou mooi niet dus, mevrouw deed het gewoon niet. Sturen aan de lange lijnen was een drama waarbij ze niet anders deed dan steigeren en op d'r rug liggen, net zo lang tot je alles eraf haalde en dan stond ze op alsof er nooit ets gebeurd was. Maar tijdens al haar verzet...nooit een druppel gezweet of gekakt van de stress...die had ze gewoon niet, het was enkel 'NEE!'. Tot ik erop ging zitten, dat vind ze wel zo mooi, stuur haar alle kanten op, ze is voorwaarts en enorm werkwillend...snap jij het nog? :=

PonyAfbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:56

Proficiat AM!

Duimen voor Kabayo en jeannaa!

Ik ga Jade morgen nog eens laten scannen. Als ik er over nadenk zou ze best nog maar 13,5 dag geweest kunnen zijn. Toen we haar nademiddag/ vroege avond ophaalden aan het dekstation was ze nog niet af, maar dat ging elke moment gebeuren. Hier thuis is dierenarts smorgends komen scannen, dat scheelt ook al weer een halve dag.
Op 13/14 dagen scheelt dat wel heel wat en zei ze dat het dan ook nog makkelijk gemist kan worden... ik durf niet te hopen, maar int slechtste geval zien we dan morgen of ze hengstig begint te worden en kan ik gaan tellen wanneer zaad te bestellen he :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:06

Als een merrie vuil is van binnen, geven ze dan koorts/verhoging aan? Ebby staat vandaag heel braaf te piesen als ze Zaar besnuffelt...alleen ligt ze ook best veel en heeft ze was slijmerige afscheiding. Lijkt normaal hengstigheidsnotspulbah! te zijn, maar heb nog niet eerder gezien dat het eruit komt als ze liggen >;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:04

Nee hoor, bij de meeste merries kom je er pas achter wanneer ze niet drachtig willen worden en er een swap wordt genomen. Alleen een acute baarmoederontsteking geeft vaak koorts.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:37

Mooie merrie Vulina

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:11

Dream net gescand. Helaas niet drachtig

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:12

Balen, Eef! :(:)

juval