[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:08

Wat fijn Mirthe!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:17

Myrthee_ schreef:
Ik heb even een ego post, maar Liby is zojuist drachtig gescant! *\o/*

Gefeliciteerd!!!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:21

Gefeliciteerd!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:25

Gefeliciteerd, wat fijn Myrthe!!

Mag ik de ras fokkers eens iets vragen? Hoe zijn jullie tot het ras gekomen waarmee jullie fokken? Hoe ben je er eigenlijk mee begonnen?

Zoals jullie vast weten heb ik in 2015 mijn eerste veulen gefokt en dit was binnen het Groninger ras. Vroeger bij mijn ouders op stal hebben we wel gefokt met de merries, maar niet ras gebonden (kwpn en nrps). Ik weet dat ik, ondanks de risico's, het fokken ontzettend leuk vind. Het hele proces, het nadenken over de passende combinatie, de dracht, geboorte spanning en het opgroeien van het veulen. Hierdoor ben ik (eigenlijk al een hele tijd) aan het nadenken of ik me er niet meer in kan verdiepen. Ik weet welke kant ik op wil, namelijk het Groninger ras, maar de nadruk op een Groninger die ook wat met haar tijd mee gaat en die allround inzetbaar is. Daarbij wil ik graag op een positieve manier bijdragen aan de instandhouding en verbetering van het ras.

Ik wil graag mijn fokkerij gaan opbouwen met mijn eigen fokproduct die volgend jaar 3 wordt, omdat zij alvast een goed eind in de richting komt van wat ik graag wil bereiken. Ze zal volgend jaar eerst naar de keuring gaan om hopelijk een ster in de wacht te slepen.

Verwacht ik er rijk van te worden? Nehh, totaal niet, ik werk fulltime en het is dus niet mijn baan. Waar ik meer van droom is dat mijn naam over 40 jaar, als ik een grijze duif ben, in het verenigingsblad staat vermeld als iemand die iets belangrijks heeft kunnen bijdragen aan de Groninger fokkerij en dat ik een boel mensen gelukkig heb kunnen maken met een fijn en gezond paard.

Wat ik zou willen weten is, of dit een goede insteek zou kunnen zijn om iets op te bouwen?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:33

Ik ben een totale beginner met fokken, dit zou de eerste keer worden.

Omdat mijn hoog bejaarde thuis zou komen te staan en ik inmiddels alleen die nog had na een ongeval met een paard en de geboorte van onze zoon wilde ik een gezelschapspony/fokmerrie. Vooralsnog heb ik geen rijplannen dus het was niet van belang of dat het dier bereden was. Ik ging bij een bokker kijken die meerdere merries had staan en toen stond Fleur daar en daar viel ik meteen voor. Ik had wel een aantal harde eisen; grote c of d pony merrie met goed papier en dermate gezond dat klinisch keuren geen punt zou zijn. Oh ja en een rijtype dus geen fjord oid. Het is toen dus een Welsh NWR geworden.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:04

Murosch... ik heb een aantal jaar geleden bij een stal gestaan met 2 groninger dekhengsten. Ik vind Groningers hele fijne paarden. Idd heel erg all round en de stal waar ik stond waren er naast de dekhengsten ook verschillende fokmerries. Dus ik ben erg gecharmeerd van de Groningers. Super!!
Ik denk dat er een markt is voor zulke brave all round paarden.
Kan je helaas geen foktips geven...ik begin aan mijn 1e friese veulen.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:15

Mag ik mij hier ook melden?
We hebben de eerste merrie voor volgend jaar (Alandra prestige vdl x farrington) alweer drachtig van Ingonito.

De 2de merrie (toscana Lancet x Hofnar) is inmiddels geïnsemineerd met United en mogen we bijna scannen op de dracht.

De 3de merrie (Artalou Sunnyboy x Fruhling) word van de week geïnsemineerd met Franklin.

Nummer 4 (Spirit Master x Carouso) is vandaag weer geinsemineerd.

En dan hebben we nog de welsh merrie, haar moeten we morgen scannen op dracht.

Ik hoop gezellig met jullie mee te kunnen kletsen :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:31

Gefeliciteerd myrthe!

Hoe ik aan het ras/stamboek kom?
Ik ben zelf ook geen hele ervaren fokker. Vorig jaar 2 veulens en hopelijk volgend jaar ook weer. Ik heb KWPNners omdat tja ik wilde de sport in :P maar laat ik fokkerij nou ook heel leuk vinden :+ en natuurlijk een eigen ggk nrps hengst. Dus wij zitten in het NRPS en KWPN :D

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:46

Gefeliciteerd aan diegene waarvan hun merries drachtig gescand zijn!

Helaas zorgen de temperatuur- en weersomstandigheden dat velen niet pakken bij de eerste keer of ons juist laten fokken met een valse hengstigheid, helemaal niet leuk, maar hé..we hebben nog tijd zat!

Murosch: Ik ben lichamelijk niet meer in staat op 'grote' paarden te houden en sinds ik jonger was, heb ik altijd van het miniatuurpaarden'ras' gehouden. Omdat er hier, in België, veel vraag is naar grotemaats miniatuurpaarden (met eventueel een kleurtje als extra) ben ik begonnen tot het combineren van mijn grote voorliefde aan het ras/stamboek, met het vraag-aanbod van mensen. Dit laatste wist ik eigenlijk niet, tot m'n ene merrie drachtig was en ik vele zoekopdrachtjes kreeg van mensen, omdat ik toen vaker wel zo en dan eens iets te koop had staan.

Of je hier geld mee kunt verdienen? Soms kun je geluk hebben, maar ook pech..het is afhankelijk van welke persoon je op dit moment tegenkomt.
Wij hebben hier in ieder geval geen haast met de verkoop van veulens.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:00

Kelszz_ schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
We hebben de eerste merrie voor volgend jaar (Alandra prestige vdl x farrington) alweer drachtig van Ingonito.

De 2de merrie (toscana Lancet x Hofnar) is inmiddels geïnsemineerd met United en mogen we bijna scannen op de dracht.

De 3de merrie (Artalou Sunnyboy x Fruhling) word van de week geïnsemineerd met Franklin.

Nummer 4 (Spirit Master x Carouso) is vandaag weer geinsemineerd.

En dan hebben we nog de welsh merrie, haar moeten we morgen scannen op dracht.

Ik hoop gezellig met jullie mee te kunnen kletsen :)

Gefeliciteerd met je drachtige merrie en veel succes met wachten en duimen *D Wat een hoop veulens hopelijk volgend jaar!!!

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:50

Prosecco: Temperatuur heeft idd veel roet in het eten gegooid, ook bij ons.
3 weken geleden dachten we namelijk dat de merrie hengstig was, maar na scannen helemaal niks te zien. Ik dacht al ben waarschijnlijk net te laat.
Zag haar die zondag toen goed hengstig maar kon door werk pas die dinsdag laten scannen.
Nu twijfel ik of het überhaubt toen wel een eitje heeft gezeten.

Maar goed nu lijkt als wel positief en is het ei hopelijk weg als we gaan scannen.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:53

Succes met waken Aniek!

Maira is net drachtig gescand, ik ben echt helemaal in de wolken :D

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:54

Gefeliciteerd Myrthe!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:04

Finn__ schreef:
Succes met waken Aniek!

Maira is net drachtig gescand, ik ben echt helemaal in de wolken :D

Gefeliciteerd! *\o/*

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:19

Gefeliciteerd!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:49

*\o/* *\o/* libje drachtig, geweldig nieuws

Maar met afspuiten weet je nog niet hoe snel de merrie reageert en wanneer het ei echt springt he ML ;) plus het verschuift alleen de kansen, het zegt niet dat het dan 100 procent dit of dat is :D

We zouden echt eens statistieken moeten gaan bijhouden, ik vind dit kei interessant maar dan volledig he anders heeft het geen zin, dus tijdstip van inseminatie en tijdstip van eisprong moet correct bepaald zijn. Niet van ei afgespoten of om de twee dagen geïnsemineerd want dan weet je het nog niet. En paar uur kan het verschil echt maken, sommige hengsten hun zaadcellen zijn al na paar uur zo dood als een pier en sommige zit nog leven in na 48 uur.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:03

Dan maakt het met Arany's zaad al niet veel uit, dat is na 5 dagen nog springlevend :D

Hier 2 met appelazijn en 2 zonder. En altijd dichtbij de eisprong geinsemineerd

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:06

_O- _O- :D vijf dagen O:) daar gaan mijn statistieken :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:13

Finn, jij ook gefeliciteerd!

Spannens voor degene die (weer) insemineren. Hoop dat het weer snel bij trekt en de merries dan goed hengstig worden.

Fotsy, ik denk dat dat een erg interessant maar ook erg lastig experiment zal zijn. Ik hoop gewoon dat het klopt dat oudere merries vaker merrieveulens krijgen. En dat Liby nu dan ouder is :')

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:21

Ik denk dat we daar best gewoon een topic voor openen, niet Fotsy? Ik ben ook wel voor een experimentje :D

Oei Mirthe, hier net de ervaring van hengstenveulens bij oudere merries :P

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:29

Ik hoop stiekem ook op een merrietje...maar als er iets uit komt dat wat langer gezond blijft dan tot 6,5 jaar ben ik dik tevreden!

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:30

Gefeliciteerd allemaal voor diegene die al drachtig gescande merries hebben!!!
Wij stellen het veulen voor onze merrie een jaartje uit, dus die kan alvast in het DBT 2019 haha. De keuze is hoogstwaarschijnlijk al gemaakt.
Maar ondanks dat, blijf ik toch even mee volgen (voor zover ik dat allemaal zo snel kan bijlezen).

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:40

De drachtige gefeliciteerd!!

Vandaag Sun weer teruggebracht naar de hengst. Ze zou nu ongeveer hengstig moeten zijn of worden dus spannend!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:50

Oh pasha toch volgend jaar? Jammer, maar toch leuk dat je in 2019 een veulen krijgt

Spannend Zamora!

Tinnie zo! 5 dagen. Super zaad haha. Gekoeld ? Of dat zelfs niet

Gefeliciteerd Finn!

Welkom kelszz! Veel merries!

We hebben gewoon nrps en kwpn gekocht als rijpaard. En na de sport ermee fokken :)

Gefeliciteerd myrthe!

Ik heb geen nieuws over Abby, behalve dat ze nog steeds lief is (dus positief) .
Dus spam ik mijn 4 weken oude puppy even <3
Afbeelding
Afbeelding

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:52

Proficiat aan de drachtige merries! Ik moet nog 10 daagjes wachten tot ik weet of Falke drachtig is of niet.
Wbt hengst- of merrieveulen...Don Pedro heeft tot nu toe bijna altijd hengstjes gegeven met een dekentje (appaloosa). Ik gok dus dat Falke ook zo een hengstje zal krijgen....dat hoop ik toch ;) :p
Laatst bijgewerkt door Sjintoo op 05-05-17 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt