[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:17

Wat een gedoe daar zeg ponytante

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:38

Ponytante schreef:
Het nieuwste hoofdstuk in stalhouder-drama - ze weigeren het UBN nummer te geven voor de registratie :') . Weer een en al wantrouwen en dat ik zeg, dat het verplicht is per juni ("het is nog geen 2 juni") en dat het nu eenmaal moet, zet geen zoden aan de dijk. Een bedrijfsadviseur wordt geraadpleegd. Hopelijk heeft die normaal functionerende hersens 8)7 .

Vroeger wel eens nodig gehad voor import oa, nooit een probleem geweest!

Je kan het ubn nummer zelf opzoeken in anymal app. :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:51

Ook maar eens een normaal fotootje posten van de jongste hier haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:52

Ponytante schreef:
Het nieuwste hoofdstuk in stalhouder-drama - ze weigeren het UBN nummer te geven voor de registratie :') . Weer een en al wantrouwen en dat ik zeg, dat het verplicht is per juni ("het is nog geen 2 juni") en dat het nu eenmaal moet, zet geen zoden aan de dijk. Een bedrijfsadviseur wordt geraadpleegd. Hopelijk heeft die normaal functionerende hersens 8)7 .

die kan ik denk ik wel voor je opzoeken..

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:15

SharonIndezz schreef:
Mijn merrie had dat ook nog wel een tijd na de bevalling, die was behoorlijk gehavend aan de binnen en buiten kant, DA zei dat dat daar door kwam

Hebben voor de zekerheid toch even DA erbij gehad die heeft voorzichtig gevoeld, ze is inderdaad flink gehavend van binnen en buiten, (waarschijnlijk door vrij groot breed veulen zei ze) voelde overal scheuren maar leken allemaal in slijmvlies van de vulva te zitten en niks heel geks , ze zei als het een pittigere of verdere inwendige bloeding zou zijn die gevaarlijk was dat ze er waarschijnlijk echt wel niet lekker van zou zijn of zelfs gezien de tijd al bijna plat zou liggen als t ware en ze heeft verder nergens last van. Zat ook nog best wat slijm in de baarmoeder maar gelukkig geen ontsteking, advies dus blijven temperaturen en eventueel als er ook maar iets van verhoging komt of ze blijft vuilen dan spoelen + wat extra oxytocine voor stimuleren afvoer.

Nog niet helemaal gerust, maar het klinkt wel logisch

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:19

Ponytante schreef:

Het is toch al sinds 2023 verplicht?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:25

Met veulens niet toch? Ik moet dat allemaal ook nog uitzoeken

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:28

Zaquira, misschien? Ik had deze link als bron https://www.horses.nl/overig-nieuws/wet ... er-2-juni/

Even naar Anymal gekeken maar moet denk ik premium hebben? Ik ga er graag van uit dat stal bijdraait, anders ben ik heel blij met het hulpaanbod van Juval. Gezien het verplicht is denk ik haast dat ik desnoods RVO zou kunnen bellen :') .

On another note: De knop is omgegaan bij mijn wildveulen. Gewoon, van de één op andere dag (te weten za op zo) werd ze ipv bang opdringerig *\o/* . Héél fijn!! Dus we kunnen voorzichtig verder met veulenABC - alle 4 voeten optillen: check! Volgende oefening: meetlat. Is een uitdaging want moeder vindt hem ook niet leuk :+ .

Qua verplaatsen (aan de touw lopen) nog rustig aan, routine, dus bekende route wei & terug. Maar ik zit al langzamerhand te dromen over de rijbaan :D .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:29

XxDiandraxX schreef:
Ik heb ooit een veulen gehad met te weinig antistoffen. Deze was wel getest ivm slechte start. Zat toen op het randje van goed en te laag, dierenarts zei dat komt wel goed. Helaas een maand later stond ze met een gewrichtsontsteking in het spronggewricht. Een week op de kliniek gestaan, op tafel gewricht gespoeld etc, dagelijks meerdere keren medicatie (3 soorten ab en pijnstiller). Al met al bijna 2000euro armer.

Gelukkig doen mijn veulen van dit jaar het tot nog toe super goed. Ook mijn kleine kereltje doet het super. Moeder ging van zaterdag bijna geen uier, naar zondag uier maar niet schokkend en zondag/maandag macht een veulen. Die had ineens haast.

[ Afbeelding ]
Wup, 3 dagen oud

[ Afbeelding ]
Why, 5 weken oud

Daarvoor waarschuwde de dierenarts mij al, dat ze echt flink ziek kunnen worden als ik niks zou doen. Met als gevolg ook een opname in de kliniek als het echt foute boel was.

Maar vind het voor mijn veulen wel sneu, gelijk best een heftige ervaring. Hij was daarna ook wel wat bang. Maar dat komt vast wel weer terug vanzelf.

Ik ga zo nog maar even kijken, kan het ook moeilijk loslaten althans ik moet even zien dat het goed gaat na vandaag. Dan kan ik rustig slapen vannacht.

Mijn merrie stond wel even te genieten van haar sedatie, ze kon even bijtanken haha :')

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:39

Vanaf januari dit jaar heb je een UBN nodig van de stal waar je veulen geboren is/staat

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:13

Als stille meelezer, heb ik het advies van de ervaren fokkers nodig.

Vorig jaar heeft mijn merrie helaas met 299 dagen haar veulen gekregen, alles nagekeken, maar geen gekke dingen gevonden.

Nu heb ik haar weer drachtig en is ze in augustus pas uitgerekend. Door vorig jaar, houd ik haar nog beter in de gaten en nu viel mij tot mijn grote schrik op dat haar uier veranderd.

Mijn eigen dierenarts foto gestuurd en die maakt zich nog geen zorgen als het zo blijft. Morgen nog een second opinion bij een andere dierenarts vragen.

Maar wat vinden jullie ervan met 247 dagen dracht:

Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:18

Ik ben geen ervaren fokker maar ik zou hier wel een dierenarts bij willen hebben...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:21

Mijn Fries is ook altijd zo vroeg maar heb haar wel enkele keren laten checken op placentitus. Dit had ze gelukkig nooit. Inmiddels zijn we er aan gewent dat ze zo vroeg begint maar het zat mij ook nooit lekker. Friezen schijnen altijd zo vroeg te beginnen
Ik zou het zeker even laten checken. Geen foto’s sturen maar gewoon morgen dierenarts bellen of ze langskomen

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:27

Bedankt, ik zie dus geen spoken.

Vooral omdat ze vorig jaar een dood veulen heeft gekregen, wil ik dat dit jaar niet weer.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:38

Ik heb de UBN binnen! *\%/*

De eerste (veulen)week op het huidige stal was niet fijn, van teleurstelling naar teleurstelling. Maar inmiddels heb ik de knop omgezet, ik spreek de stalhouders niet en ik doe mijn ding. Zelf binnen zelf buiten en intussen wat veulenknuffelen. Er wordt uitgemest en voor de rest is het mijn eigen toko. Wel een beetje duur (voor doe-het-zelf). Maar toch, het heet loslaten, niet te veel energie verspillen aan hun domheid, we komen er wel. En inmiddels idd goed nadenken over wil ik blijven of niet. En indien niet, wat dan. Veulen gaat sowieso naar een opfok (nog uit te kiezen).

Zeker nu veulen is bijgedraaid, én ik ze alleen kan verplaatsen, kan ik het geheel verder laten rusten. Ik "hoef" de stalhouders niet (behalve voor die UBN dan :') ).Werk is wel nog een dingetje maar ik had er even een gesprek over en mag nu tot mijn vakantie (half juni) "rare" tijden aanhouden: later beginnen, eerder weg. En wat ik qua taken niet omwille binnen-buitenzetten red moet ik maar 's-avonds aanvullen. Hulde aan de werkgever (en mijn team)!

En voor de rest: noem het maar een leven lang leren :+ .

Bij mijn merrie zwol de uier op een gegeven moment (vrij vroeg) op omwille hitte. Maar het is nu niet extreem warm, dus ik zou denk ik ook da bellen. Zeker met de geschiedenis.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:38

Getty_Maan schreef:
Bedankt, ik zie dus geen spoken.

Vooral omdat ze vorig jaar een dood veulen heeft gekregen, wil ik dat dit jaar niet weer.

Zal zeker een dierenarts laten komen die een echo kan maken. Helemaal met het verhaal van vorig jaar.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:39

Ik lees morgen weer bij..voor nu het lijstje
Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Soeboenoe - Aradia - 346 dagen
Mer1980 - O Solo Mia - 346 dagen
SparkYY_8 - Zilverling Mirna - 341 dagen
Moner - sterre - 330 dagen
Bussymissy - Mientje - 327 dagen
Knolselder - Peach - 321 dagen
Annash - Vogelenzang's Carlijn - 320 dagen
Laatst bijgewerkt door nieky1993 op 21-05-25 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:44

Vandaag is felicia 300 dagen drachtig, ben benieuwd hoelang ze me bezig houdt *\o/* Afbeelding
Afbeelding

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:32

Vandaag 296 dagen en ik ik heb wel de indruk dat er een heel klein verschil is in de uier, nee? :D

Vandaag
Afbeelding

18 mei
Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:41

Getty, gezien de geschiedenis zou ik het ook laten checken. Geen idee hoe uier er normaal uitziet maar als je zelf duidelijk verschil ziet... Ja, ik zou het mooi doen. Al is het maar voor je gemoedsrust!

Carlijn staat vanaf vandaag officieel op het lijstje veilige merries op 320. Zo ziet ze er momenteel uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben vanavond naar stal verhuisd, mijn vakantie is begonnen dus ik kan hier heerlijk bijkomen van een hectisch werkjaar.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:57

Eindelijk! *\o/*
(Het witte dat je ziet is nog een stopje, nog geen hars of druppels)

Afbeelding

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:02

Hier zitten we op dag 307.
Met ook een goed gevuld uier. ( het lijkt wat in de lucht te hangen)
DA is langs geweest om een echo te maken, gelukkig alles goed en gezond.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:43

Nou Soeboene bij Mia staat het uier al 2 weken zo, ben benieuwd wie er eerst gaat!

Afbeelding

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:58

Mer1980 zeg dat nou niet :+ ik wil graag geloven dat het nu niet meer zo lang duurt :')

Hopelijk kunnen we allebei snel gaan genieten van de veulens!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 23:07

Ahh Wup en Why <3 lekkere korte roepnamen

Ik vind beide uiers groot, van getty en wisanda

Hier mijn merrie:

Afbeelding