[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whis_Serada

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:44

Bij ons is het ook makelijk, het word bont zwart whahah maar hoeveel vlekken is de vraag

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:49

Hier ook simpel.. Zwartbont zowiezo..

Beebje wordt Heterozygoot of homozygoot voor bont, heterozygoot of homozygoot voor zwart. Beide ouderdieren zijn zwartbont. Mama is homozygoot voor bont en zwart, papa is heterozygoot voor bont en zwart.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:54

En wat denken jullie van deze combies dan??

Zwart (Gribaldi en dan de bonte Samber) x appaloosa panterbont (Scen Tao)?
En mijn Flemmingh merrie is donkerbruin en Wynton is zwart..?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:00

Panterbont is heterozygoot voor het appaloosa gen, er kan dus een panterbonte of een effen uit komen.. (few spot appaloosa is homozygoot voor het appaloosa gen) Basiskleur kan van alles worden..

Zelfde geldt voor de tweede combi..
Laatst bijgewerkt door DianneM op 08-03-13 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:01

Vulina schreef:

zwart x bruinbont (toch?) x appa panterbont? dat word een lapjeskat achtig iets denk :+

en wat betreft de flemmingh merrie zal je wel redelijk in t kleurschema van mijn merrie passen (donkerbruin x zwart)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:02

Daar was ik al bang voor :D
Maar de eerste merrie laat me zolang wachten, omdat ze de stipjes erg netjes af wil verven :D

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:03

Vitaquilla schreef:
Vulina schreef:

zwart x bruinbont (toch?) x appa panterbont? dat word een lapjeskat achtig iets denk :+

_O- _O-

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:03

Als bont niet zichtbaar is, heeft een paard ook geen Tobiano gen en kan het dus ook niet doorgegeven hebben aan het veulen.. Tenzij een paard minimaal Tobiano is, zo'n paard heeft enkele witte haren ergens op de ruggengraat en twee witte achtervoeten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:05

Deze heeft 2 witte voorbeentjes, telt dat ook? :D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:05

Nope :-)

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:06

wat ben jij streng dianne whahahha

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:06

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:09

hoe zit het met de erfelijkheid van sabino? Gaf sabino alleen aftekeningen of is er ook kans op van die bont ogende paarden met stekelvlekken?
heb volgens mij vier sabino's staan. Stekel zwrate hengst met een witte staart is sowieso sabino. Vos merrie met één wit been net onder de sprong, grote witte bles en wit op de onderlip is ook zeker sabino. Stekelvos hengst met witte plukken in de staart is zo goed als zeker sabino. Pony heeft een witte buik, lichte manen en gezoomde bles en stekelharige vlek op de rug is ook sabino als goed is.
Sowieso zullen we aftekeningen fokken aan benen en hoofd gezien de vossen allemaal in meer of mindere mate een blesje hebben en wit aan de benen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:09

Whis_Serada schreef:
wat ben jij streng dianne whahahha

:j -O-

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:18

Sabino heeft meerdere vormen en vererft erg onregelmatig daardoor. Je hebt "blagdon" sabino, het zogenaamde Sb1. Dat vererft dominant. Heterozygoot ziet het eruit als blagdon (stekelharig, witte benen, grillige buikvlek patronen, al dan niet wijd verbreid. Sabino in heterozygoot vorm zal niet over de ruggengraat heen gaan. SB1 in homozygoot vorm ziet eruit als een geheel wit paard met roze huid, alleen de uiterste topjes van de oren hebben nog basiskleur.

Verder heb je nog een sabino vorm die patronen op het hoofd en benen geeft en ook blauwe ogen kan geven.

Sabino valt in de genengroep Overo.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:27

Het blijft enigsinds abracadabra voor mij... Maar vind het reuze interessant!! Al die kleurengenetica... :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:32

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:34

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:06

Zo had ik ooit een schimmel uit een zwarte merrie en bruine vader, bijde opa's en oma's schimmel en t was toch echt zo, want ramzes stond hierom bekend.
En helaas had ik met Voice een donkerbruin veulen terwijl de meeste zwarte veulens kregen, wat was ik kwaad, maar die merrie van mij overheerst dus blijkbaar heel erg. Kan dan?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:08

Om een kleur te fokken zal denk altijd een verrassing wezen lijkt mij.
Hier maakt het ons niet veel uit, zeg altijd maar zo. Als merrie en veullen de bevalling gezond door komen is dat belangrijker dan de kleur

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:17

Vanessa, bij die schimmel is de vader die jij denkt dat het is dan niet de vader geweest, het is genetisch namelijk onmogelijk.
Dat bruine veulen komt die uit dezelfde merrie? Dan is je merrie waarschijnlijk toch bruin (heel donker bruin dus) anders is het ook onmogelijk, uit twee zwarte kan namelijk nooit een bruine komen omdat bruin altijd toont op zwart.

Ik wil mijn merrie nog laten testen op het bruin gen, op het oog zou ik zeggen dat ze zwart is, maar in haar paspoort staat donkerbruin, het zou puur voor mijzelf zijn omdat ik nieuwsgierig ben.
Ik weet dat deze merrie het vos gen draagt omdat haar eerste veulen vos was (en beide ouderdieren moeten het vos gen doorgeven om vos te tonen).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:20

Als je een schimmel hebt gekregen uit een zwarte moeder en een bruine vader kan je met 100 procent zekerheid zeggen dat die bruine vader de vader niet is. Het is genetisch gezien echt niet mogelijk. Ik zou hier een DNA testje aan wagen als het mijn veulen zou zijn geweest..
Er zijn hier twee opties:
1: of vader of moeder zijn toch schimmel, maar op het moment van aanfok mog niet verkleurd. (aan te tonen met DNA test)
2: de merrie is gedekt of geinsemineerd met een andere hengst (ouderschap te achterhalen via het stamboek door haren te trekken van het veulen, ook via een DNA test.)

Zo kan je ook nooit een zwarte fokken uit twee vossen, of een bruine uit twee zwarten.

Schimmel is dominant verervend en 1 schimmelgen geeft expressie. Aanwezigheid van dit gen is dus altijd zichtbaar.

Heb je van combinatie 1 foto's van vader, moeder en veulen? (zwarte moeder, bruine vader, schimmel veulen)

En van combinatie 2 (met Voice vader) ook een foto van vader, moeder en kind?

Ben nu wel nieuwsgierig :-)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:56

Ik probeer een vos te krijgen. Mijn merrie is bruin maar draagt het vos gen en er is een vos hengst op gegaan dus ik heb 50% kans op vos 43% kans op bruin en 7% kans op zwart.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:00

Ik krijg uit Peggy sowieso een vos, vader is ook een vos. Zou wel erg raar zíjn als er een andere kleur uit zou komen!
Zou hadden wij paar jaar geleden een bruine x bruine combinatie, maar daar kwam toen een vos uit!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:03

Sommige zeggen dat zoiets echt niet kan hé maar ik geloof ook wel in uitzonderingen hoor.