[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:01

Gefeliciteerd Quir! Daar zijn je gehoopte opvolgers. :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:51

Gefeliciteerd weer allemaal

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:54

Knolselder schreef:
Equinight hoe oud is je veulen? Hier rolden 2 piepjonge veulens wel van buikpijn ookal renden ze wel tussendoor. Na nog wat microlax kwamen daar nog steenharde keutels uit.

Vandaag 3 dagen oud, heb haar vandaag weer eenmaal in het zand zien rollen, verder niks, kan aan haar billen zien dat ze gemest heeft, zit niet onder ofzo van diarree of iets maar gewoon net een vlek naast de anus. Verder is ze alert, slaapt wel veel tussendoor maar goed dat lijkt me niet raar, en heeft sochtends elke keer een speelhalfuurtje

Klein "foutje" vandaag om Midnight zelf even een extra vitamine boost te geven, was even vergeten dat die dingen felrood/oranje zijn en nu is het net alsof ze enorm heeft gebloed uit de mond bij de lippen, inclusief billen en rug Vera

Vera drinkt goed en is verder ook niet uitgedroogd, zie haar regelmatig plassen, mesten nog steeds niet opgevallen buiten de eerste dag meermaals darmpek maar wel duidelijk dat er gemest wordt als we er niet zijn. Ze laat ook geen andere signalen van koliek zien, kijkt niet naar de buik of er moet een vlieg op kruipen, drinkt goed, is niet traag op de momenten dat ze niet ligt te slapen, slijmvliezen zien er goed uit

Zag wel die kleine wat zand happen en likken vandaag dus even in de gaten houden, niet de hele tijd en niet extreem veel, maar geen mogelijkheid hier om compleet "zandvrij" te staan tot ze vast voedsel eet, ze lijkt namelijk mama na te willen doen die hooi en grassprieten pakt, maar dat lukt niet en dan zoekt ze maar een plekje met zand

Gefeliciteerd met de nieuwe veulens!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:57

Hier helaas ook even een tegenvaller.

Vandaag een bloedonderzoek laten doen , en Warian heeft te weinig antistoffen gehad. Al was dat al duidelijk voor de bloedtest omdat we her vermoeden al hadden dat het te laag zou zijn

Morgen krijgt hij een infuus. Vind het wel sneu voor de kleine man. Maar anders is er nog een kans dat hij ernstig ziek wordt. Dus het is even niet anders.

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:22

Zebrastreep schreef:
Hier helaas ook even een tegenvaller.

Vandaag een bloedonderzoek laten doen , en Warian heeft te weinig antistoffen gehad. Al was dat al duidelijk voor de bloedtest omdat we her vermoeden al hadden dat het te laag zou zijn

Morgen krijgt hij een infuus. Vind het wel sneu voor de kleine man. Maar anders is er nog een kans dat hij ernstig ziek wordt. Dus het is even niet anders.

Ah nee wat vervelend :( hopelijk helpt het infuus en blijft hij goed sterk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:34

Ach wat sneu. Hopelijk na infuus beter.

Mijn merrie staat kreupel en ik baal echt. Waarschijnlijk een hoefzweer, maar zit denken we nog te hoog. Met het extra gewicht vind ik dat wel dubbel zo sneu en voelde me al zo schuldig. Ze is gelukkig heel makkelijk met weken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:43

Tj_stables Dat wordt dan nog even spannend afwachten of ze idd drachtig is.

Knolselder wat fijn dat het beter gaat met Merel. En heerlijk dat de kleine zo een karakter heeft <3

Quir nogmaals gefeliciteerd *\o/* . Ga je de merries ook houden of verkopen?

Soeboenoe Nog geen vooruitgang bij jou merrie?

Equinight veulens ontdekken ook alles met hun mond. Dat zand eten/happen doen ze hier allemaal wel ff maar na paar dagen houden ze daarmee op. Als het aanhoud kun je altijd even physillium zaadjes geven zodra ze met mama mee eet.

Zebrastreep Dat is balen idd. Hopelijk werkt het infuus.

Superpony Dat is idd altijd sneu :(:) hopelijk voelt ze zich snel beter.

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Soeboenoe - Aradia - 345 dagen
Mer1980 - O Solo Mia - 345 dagen
SparkYY_8 - Zilverling Mirna - 340 dagen
Moner - sterre - 329 dagen
Bussymissy - Mientje - 326 dagen
Knolselder - Peach - 320 dagen

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:55

Quir gefeliciteerd, wow gewoon 2 veulens, zo leuk!

Zebrastreep wat balen, maar gelukkig heb je het gecheckt. Hopelijk is 1 infuus voldoende.

Nieky die foto’s van jouw pluisjes, zo ontzettend schattig. En wat groeien ze hard he.

Hier even een foto van Fergus, alweer 3 weken oud. Groeit als kool en heeft praatjes voor 10.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen met mijn oude merrie, even oefenen om mams eruit te halen en te voeren aan de andere kant van het draad.
Afbeelding

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:31

nieky1993 schreef:
Equinight veulens ontdekken ook alles met hun mond. Dat zand eten/happen doen ze hier allemaal wel ff maar na paar dagen houden ze daarmee op. Als het aanhoud kun je altijd even physillium zaadjes geven zodra ze met mama mee eet.

Dankjewel voor de tip, zal ik denk ik dan gewoon voor de zekerheid doen op dat moment. Zal nog wel eventjes duren denk ik voor dat goed lukt,

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:43

Ik deed de veulenbrok aanmaken met warm water en dat erdoorheen en voerde het met een lepel. Die van mij had hele erge diarree van het zand. Na de kuur was het over. Heb ze ook gelijk op het gras gezet toen hij begon want hij nam hele happen zand.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 19:29

Quir, gefeliciteerd met je meiden *\o/*

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 07:07

Zucht, Mia staat dus bijna bovenaan, dat was niet de bedoeling. Arghhh

Quir ook hoort gefeliciteerd ze zijn prachtig!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:55

@Niecky; Nee, helaas weinig vooruitgang... Ze neemt ruim haar tijd om haar veulie mooi af te bakken.
Het wordt nu wel echt zwaar met waken.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:25

Hier zijn we ondertussen op het punt dat wachten lang duurt, dus blijf vooral foto's van de knappe veulentjes plaatsen, dan kan ik alvast van die van jullie genieten.
Even een vraagje, bij mijn andere merries liep het uier eigenlijk altijd terug na beweging. Maar dit jaar voor het eerst een maiden merrie, hier zie ik eigenlijk geen verschil tussen ochtend en avond. ( s morgens gaan ze naar de wei, met veel bergen en 's nachts op stal).is dat normaal bij een maiden?
Hieronder een foto van haar uier op dag 295
Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:50

Behandeling met infuus is gelukt. Beide maar sedatie gegeven om de boel wat rustiger te houden.

Inmiddels staan ze weer fijn in de wei. Het kon ook mooi in de wei op hun vertrouwde plek.

Hele fijne dierenarts! Legde alles goed uit.

Nu ga ik even krom liggen voor het geld , maar ze zeiden al als hij ziek wordt ben je verder van huis en heel duur uit.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:56

Wisanda, nog ff geduld… wel best uier al

Fijn dat het gelukt is zebrastreep, een zorg minder… zal idd wel een boel geld kosten, dat is tegenwoordig toch wel met die dierenartsen pfff

Iemand hier die het weet, viv is nu 5 weken oud, maar ze staat nog steeds iets week gekoot, vooral als ze wat moe is of heel relax staat ze wat achterop, volgende week vrijdag komt de smid, die zal ik er sws naar vragen.

Is dit nog normaal met 5 weken oud?

Hier onder zie je als ze heel relaxt is, dan lijkt het wel erger,
Afbeelding
Afbeelding

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:27

SharonIndezz
Mijn (tuigpaard)veulen stond ook heeeeel erg week. Ik hoorde van de oude eigenaar dat tuigers dat altijd hebben en dat het goedkomt.
Het is inderdaad goedgekomen, maar ik mocht haar niet te lang in de weide doen, om te voorkomen dat ze moe zou worden. Ze heeft de eerste 2 maanden behoorlijk week gestaan, maar nu staat ze (na enkele bekapbeurten) helemaal correct.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:40

Ik zal me over die benen niet gelijk zorgen maken
Onze nu bijna 2 jarige liep op dr kogels de eerste weken met de hoeven omhoog en dat is gewoon volledig goedgekomen. Wel met hulp van de smid want ze liep echt pp de ballen van dr hoefjes :=

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:55

Oké dan geeft goede moed, dankjulliewel :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 13:04

Ik heb dat ook gehad. Waar de tenen nog van omhoog stonden. Met 3 maanden zijn we plakschoentjes gaan doen omdat het niet genoeg verbeterde.
Dan vindt ik dit nog goed meevallen. Maar als de teen echt nog omhoog staat zal ik dat wel in het oog houden

Sorry ik ben dit jaar niet zo actief met reageren. Ik heb het zo druk.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:22

AM_Horses schreef:
Ik heb dat ook gehad. Waar de tenen nog van omhoog stonden. Met 3 maanden zijn we plakschoentjes gaan doen omdat het niet genoeg verbeterde.
Dan vindt ik dit nog goed meevallen. Maar als de teen echt nog omhoog staat zal ik dat wel in het oog houden

Sorry ik ben dit jaar niet zo actief met reageren. Ik heb het zo druk.

Hoef je toch geen sorry voor te zeggen. We begrijpen allemaal dat iedereen een leven heeft naast bokt. :knuffel:

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:10

Ik heb ooit een veulen gehad met te weinig antistoffen. Deze was wel getest ivm slechte start. Zat toen op het randje van goed en te laag, dierenarts zei dat komt wel goed. Helaas een maand later stond ze met een gewrichtsontsteking in het spronggewricht. Een week op de kliniek gestaan, op tafel gewricht gespoeld etc, dagelijks meerdere keren medicatie (3 soorten ab en pijnstiller). Al met al bijna 2000euro armer.

Gelukkig doen mijn veulen van dit jaar het tot nog toe super goed. Ook mijn kleine kereltje doet het super. Moeder ging van zaterdag bijna geen uier, naar zondag uier maar niet schokkend en zondag/maandag macht een veulen. Die had ineens haast.

Afbeelding
Wup, 3 dagen oud

Afbeelding
Why, 5 weken oud

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:11

Kleine Vera wordt steeds fanatieker, al een keer zo hard door de bocht zien gaan dat er een koprol achteraan kwam gelukkig zijn we nog flexibel en staan we op om direct weer zo hard verder te gaan hè

Midnight is wel wat aan het nabloeden vandaag, druppelt steeds wat bloed uit en had vanmorgen ook wat bloederig slijm .. dierenarts gebeld om advies en die zei aankijken en als ze verder normaal is en het niet hard doorbloed niks aan de hand, maar vind het toch niet zo'n fijn gezicht. Jullie ook wel eens gehad? Een dag of 4 na de bevalling? Is dit al het opschonen? Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:17

Mijn merrie had dat ook nog wel een tijd na de bevalling, die was behoorlijk gehavend aan de binnen en buiten kant, DA zei dat dat daar door kwam

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:43

Het nieuwste hoofdstuk in stalhouder-drama - ze weigeren het UBN nummer te geven voor de registratie :') . Weer een en al wantrouwen en dat ik zeg, dat het verplicht is per juni ("het is nog geen 2 juni") en dat het nu eenmaal moet, zet geen zoden aan de dijk. Een bedrijfsadviseur wordt geraadpleegd. Hopelijk heeft die normaal functionerende hersens 8)7 .

Vroeger wel eens nodig gehad voor import oa, nooit een probleem geweest!