[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:55

waarom zou je een veulendekentje moeten hebben Inowa?

Waar blijven die nieuwe veulens? Volgens mij gaan de merries straks weer in wintermodus,zoals het hier maar 10 graden is en koude wind en regen.. :(:)

OnzeToppers

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:10

Zucht.. Behalve harsjes die Zigiandra sinds gistermiddag heeft, maakt ze nog weinig vaart...

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:12

oh, wat een geduld moet jij hebben zeg! Eens komt het er uit hoor! Succes nog met wachten..

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:16

Coloured schreef:
oh, wat een geduld moet jij hebben zeg! Eens komt het er uit hoor! Succes nog met wachten..

Heb al tegen de fokker gezegd dat zodra het een veulen is met het geslacht wat ik graag wil behouden, laat ik haar niet meer dekken. Ongelooflijk hoe hij het ieder jaar volhoud met meerdere drachtige merries... Dit is er maar 1 en ik stress me de pan uit haha! Vanmorgen werd ik al gebeld door hem, hij was even langs stal gereden en vond dat ze qua uiterlijk op ontploffen stond, maar dat ze gewoon rustig stond te grazen. Ikzelf begin steeds bezorgder te worden of het veulen niet te groot voor haar gaat worden, het is de eerste keer dat ze moet veulenen en met hemelvaartsdag was er echt wat aan de hand daarbinnen, ze ging toen veel steigeren. Het zou toch niet kunnen dat ze het maar uit blijft stellen (lees je soms over, dat sommige merries dit doen)?

Toen ze 53 dagen drachtig was, zou het veulen al 12cm groter zijn dan het gemiddelde volgens de paardenarts. Misschien is de groei later wat rustiger gegaan, dan valt het mee, maar maak me toch wel een beetje zorgen als aanstaande oma...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:34

Ze is pas 1,5 week overtijd toch? Niet teveel zorgen maken, gewoon zorgen dat je bij. De bevalling bent.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:37

OnzeToppers schreef:
Coloured schreef:

Toen ze 53 dagen drachtig was, zou het veulen al 12cm groter zijn dan het gemiddelde volgens de paardenarts. Misschien is de groei later wat rustiger gegaan, dan valt het mee, maar maak me toch wel een beetje zorgen als aanstaande oma...

Met 50 dagen is het veulen toch maar een cm of 3 groot?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:51

pretty schreef:
waarom zou je een veulendekentje moeten hebben Inowa?

Omdat ik geen stal heb en ik graag wel het veulen enige bescherming tegen de kou en wind wil geven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:54

Gaat om een shet die in juni is uitgeteld toch? Denk dat die daar prima tegen kunnen, op de shetlandeilanden is het heel wat frisser

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:58

10 juni ja maar zou zomaar binnen 2 weken kunnen zijn.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:08

Inowa mijn veulentjes staan ook buiten zonder schuilstal. Kunnen ze prima tegen, ook die laatst geboren is. Lily der veulen heeft wel even binnen gestaan maar dat was enorm rot weer nog begin april met vriezen enzo.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:31

binnen of buiten bevallen twijvel geheel afgezet en in de luwte stukje land
dan de vraag alleen zetten of met eenn maatje er bij ??
ze is tussen 20 en 25 juni uitgerekend

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:49

Als ze maar beschutting hebben zoals een boom of een dode windhoek. De veulens die ik zaterdag zag lopen als sinds geboorte buiten in de kudde. Al ben ik er geen voorstander van en gaat die van mij gewoon naar binnen om bij te temperaturen. Maar half juni zou ik mee zorgen om maken.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:55

Veulentje kan prima zonder dekje joh! Helemaal een shetje denk ik! Ik heb nooit dekjes gebruikt ook dus kan ik je verder niet in helpen iwona

Even linkje van ons veullie ben er echt heel blij mee!
[KS-ITP] K`alice v.Gotcha Utopia x keur v.Metall geb 17-5
Met een weekje ofzo wat uit de kreukels nog maar eens wat foto's maken :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:06

Ik zou ook geen dekje meer gebruiken. Hier ook vol op de wind als ze buitenstaan, veulens gaan gewoon in het hoge gras liggen dan of als er zon is in de schaduw van de merrie. meeste veulendekens zijn 200-300gr... dat is nu al te warm

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:39

Hoi Hoi,

ook ik lees nog afentoe wel mee...

iedereen gefeliciteerd met jullie veulentje en wat zijn ze nog klein vergeleken met lajoy.. :+ :D

lajoy is alweer 9 weken... ze word echt al groot :j :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:54

Ik ben denk ik wat voorzichtiger,ooit een 3 weken oud veulen in de motregen gehad een halve dag en die kreeg longontsteking.
En hier kan het echt hard waaien met een gemeen scherpe wind

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:39

Nou, ik laat mijn veulentje inderdaad ook niet uren in de regen staan hoor.... ben liever te voorzichtig en de mogelijkheid is er dus waarom niet... Ik zou ook een dekentje aanschaffen als er geen schuilstalletje is.
Mijn twenter heb ik al vanaf afgespeend 24/7 buiten met schuilstalletje en diertje staat bij slecht weer ook echt altijd uit zichzelf in de stal.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:43

inowa schreef:
Ik ben denk ik wat voorzichtiger,ooit een 3 weken oud veulen in de motregen gehad een halve dag en die kreeg longontsteking.
En hier kan het echt hard waaien met een gemeen scherpe wind

op de site van MHS staat een maattabel, misschien even schatten?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:55

ik zie hele knappe veulens voorbij komen! ook al weer veulentjes die hun veulenvachtje verliezen! :D

Nog een klein luna update'tje. bijna 3 weken geleden sinds de keizersnede. Wonde geneest echt heel erg mooi. Is dicht, nu de draadjes eruit. Ben er vandaag aan mogen komen. Voelt rustig aan. Ook staat ze terug in de kudde. Heeft 2 happen uitgedeeld aan Marley en de rust was weergekeerd. Dit jaar zal er nog geen intensief mennen inzitten. Willen de buik rustig houden. Mogen over een paar weken wel terug aan het werk qua beweging
Afbeelding

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:58

Fijn dat het zo goed gaat met Luna en dat ze weer terug de groep in mag, ik zou inderdaad nog even wachten met intensief mennen :j

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:16

De wond van Luna ziet er mooi uit!!

Morgen 340 dagen drachtig.... Kom nou veulie!!!!!

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:45

Naar zeg, die merries die in de lappenmand zitten. Gelukkig gaat Neon alweer beter en leuk zeg in uitgelicht! Het is ook echt een knap veulen. Leuk dat je weer gaat dekken!

De wond van Luna ziet er inderdaad goed uit. Niet verwacht dat dit zo mooi zou genezen. Mijn merrie is vorig jaar in de kliniek geopereerd aan een draaiing in de baarmoeder, deze wond is gaan infecteren, omdat ze met de armen in de wond moeten en dan schijnt het nogal vaak voor te komen dat de kans op infectie erg groot is.

En wat een mooie veulens komen er voorbij zeg! Jullie kunnen allemaal trots zijn op jullie kleine spul!

Tara zit vandaag op 312 dagen dracht, krijgt al een gevuld en strak uier. Helaas heeft ze haar witbeen ook dik en liep ze vanochtend best wel kreupel.... Hopelijk gaat dit snel beter en duurt het niet al te lang meer voor haar.
Hier de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:22

Zoo jullie gaan allemaal zo hard en rocket nog steeds geen veulen!.

Met B'jay gaat het super en houd mams goed bezig.

Ik heb hier ook veulen dekens liggen alleen zijn die niet waterdicht.
Dus deze ga ik wel ook nog aanschaffen aangezien ze dus ook 24/7 de wei op gaan.
Wel staan er bomen en struiken direkt langs de wei waar ze kunnen schuilen.

Afbeelding

ik ben helemaal verliefd op hem

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:50

Wat gaat het hard hier!!
Gefeliciteerd met de geboren veulentjes! wat is het veulen van Neon mooi!! en ik zag nog een paar hele mooie's voorbij komen!
helaas zag ik ook minder goed nieuws over een paard met koliek veel sterkte hopelijk gaat het nu weer goed!
Verder heb ik van dekentjes geen verstand, ik doe haar niet na buiten als het regent (dit i.v.m. de grote wond die ze gehad heeft en na mijn idee loopt ze iets achter qua vet en groei)

Hier de afgelopen week ook veel mee gemaakt, helaas heeft ook mijn merrie koliek gekregen :( ze had waarschijnlijk teveel gras op (en dan had ik al een stuk afgezet) 2x de dierenarts erbij 2de keer hebben ze een maagzonde aan moeten leggen, gelukkig kon dat thuis anders had ik nog naar de kliniek gemoeten. Maar me merrie is na de maagzonde weer goed opgeknapt en lijkt weer helemaal de oude :)
Alleen nu heeft het veulen een traan oogje :( had vandaag de kliniek gebeld en ze zouden terug bellen maar dat hadden ze dus niet gedaan -:(- morgen ben ik heel de dag niet bereikbaar op mijn eigen telefoon want ik moet gewoon werken.
hopelijk kan het geen kwaad dat ze een traan oogje heeft. ze lijkt er verder geen last van te hebben (schuurt niet is niet dik of pijnlijk)
Wel kunnen we haar nu af en toe kroelen dus ze wordt wat liever *\o/* (nu moeten we haar ook nog leren aan een halster lopen iemand tips, halster kent ze wel)

hier heb ik nog wat foto's van haar van afgelopen zondag, hier zie je ook een klein beetje haar traan oog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:58

Luna de wond ziet er echt goed uit, blij dat het zo goed geneest!
jeniej, ze heeft echt zo'n leuke bles he!

onley, wat een leukerd! Idd een schimmeltje precies

Tara, dat begint idd te vullen! Spannend! Wat voor ras is ze?

Lauura, Spannend da's toch een echte mijlpaal he! Het kan er gaan aankomen nu :)