[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:16

Als je een buikje ziet zou ik met niet teveel zorgen maken hoor. Het weer doet inderdaad heel raar. Ene dag bijna 20 graden, andere dag koud. De dames hebben ook veel minder wintervacht als andere jaren moet ik zeggen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:17

fokfanaat schreef:
sterker nog, als mijn merrie 1 goede cyclus heeft en niet pakt, ligt het er een beetje aan hoelaat in het seizoen ze zit, maar soms laat ik direct een kweek maken.

Precies zo :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:31

Vanaf mijn werk kost het me ook zeker een 20 minuten, als ik pech heb een half uur (ligt eraan hoe dichtbij ik de auto kan parkeren, bij avonddienst is de parkeerplaats vol en moet ik een stuk van het terrein af parkeren). Maar ik kan ook bellen, en mijn man en ik werken beide onregelmatig, is ook een reële kans dat hij net thuis is, en anders de staleigenaar.
Maar, Neon doet het keurig op de momenten dat ik niet aan het werk ben, alle 8 keer nog zo geweest. :) Dus ik denk dat ik tijdig mijn rooster naast de stal hang. :+
Voor Roos ga ik wat minder moeite doen, als die bevalt en ik zit op mijn werk ga ik niet naar stal racen. Roos is niet van mij maar van de staleigenaar. Die moet ook eerder, en ik wil niet de goodwill van mijn baas, doordat ik al 1 keer op stel en sprong weggegaan ben de 2de keer die voor mij een stuk belangrijker is, verliezen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:49

Deze keer is mijn buik dan net een maandje leeg Mathilda, dus dat valt hopelijk mee :P
2 jaar geleden was ik met de 1e 2 veulens 36 weken zwanger. Mocht ook niets meer doen, maar ik kan je zeggen dat ik ineens heel snel over de stalwand kon klimmen!
Adrenaline :P

Na dit jaar geleerd dat ik na 1 of 2 goede cycli ook meteen eens laat controleren hoor... Nu pas bij de laatste poging gedaan. Had er dan ook nog geen ervaring mee.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:01

Ik denk in plaatjes Knolselder := :D

Wbt die Regumate: hier hebben we die in combinatie met spoelen gebruikt omdat er meerdere oorzaken van het niet drachtig blijven konden zijn (vruchtje niet oke, baarmoeder vuil, of hormoonspiegel niet genoeg). Eerst spoelen voor de evt. vuiligheid, dan insemineren, dan 18 dagen wachten, scannen (en een supermooie Pinda zien :D ), en daarna pas met de Regumate begonnen.

131 dagen buikje s er al best wel ja :j

Hihi Neon, brilletje erbij hangen en de gewenste datum neongeel omcirkelen :))

Hmmm meer mutsemerries die hengstig gaan lopen doen >;) Niet tof! Maar idd, het weer doet raar en het schijnt meer voor te komen... Hier nog steeds twijfels om te gaan scannen hoor, ik snap je stress! :(:)
Maar de afgelopen dagen staat alles wat niet-drachtige merrie is bij ons op stal knetterhengstig en de ruinen hangen tegen/over het draad te sjansen, hormones on parade :+ Nóg een reden om niet te panieken... Naast Miepje's Cruella DeMiep neigingen van gisteren en vandaag :')

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:03

Oké ja over het weer had ik nog niet nagedacht. Daar kunnen jullie wel gelijk in hebben. Nou maar hopen dat t gewoon beetje hormonen zijn.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:07

Hier na 2 mislukte pogingen toch ook een andere oplossing gezocht. Ga volgend jaar terug met afspuiten werken omdat dat toch de grootste kans is op dracht. De keer erna ga ik het nog eens natuurlijk proberen, maar dan kan ik vroeg beginnen, maart al.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:54

zou ook nog niet direct paniekeren chrisje en vientje, mijn merrie staat knetterhengstig en toch krijgt de hengst klop en mag hij in geen meters in haar buurt komen. (oh en voor ik op mijn donder krijg :o , hij kan er absoluut niet aan :7 ) zal het weer inderdaad zijn.

Ik heb dit jaar een heel brave merrie gehad, duidelijk kegelen, melk laten lopen en binnen 24 uur een veulen om 10uur in het weekend *\o/* schatje toch en dan nog helemaal mijn bestelling :')

Ik vind de melkstrips wel goede indicators, als je kan melken en duidelijke hebt, die van minihorseshop worden pas duidelijk nadat ze al dicht tegen bevalling aanzitten.
Ikzelf heb camera en paarden staan aan huis maar ik moet ook werken dus kan smiddags eens gaan kijken en dat is het, wat ze ondertussen doen, heb ik ook geen zicht op. Ga me wel zo alarm kopen dat Marijer eens gezegd heeft zonder gsm want op werk kan ik niet zomaar weg dus zou alleen zitten stressen. Dient vooral voor de nachten want zelfs met camera en gsm om 2uur, val je toch regelmatig in slaap en aan de snelheid dat Flo het deed, heb je het zo gemist.

Ik probeer en doe al het mogelijke om erbij te zijn maar kan ook geen wonderen doen, dus Linda je kan maar doen wat in je macht ligt.
Maar DA woont op 5min, gebeld bij witte pootjesblaas en toch was hij ook pas daar als Lily al bijna recht stond.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:19

Fotsy, ja zo is het ook, we doen allemaal wat we kunnen en ik hoop dat de melkstrips een goede indicator zullen zijn, maar goh dit jaar was het nog 7.0 bij Jupiter toen ze ging bevallen :')

:') ik zie je al klimmen annelies :')

Neon, het heeft geen adres, dat is dus het probleem met internetmaatschappijen, ze kunnen het niet aanleggen zonder adres. Vorig jaar stond ik op een pensionstal (zonder internet) maar wilde ik het natuurlijk ook liever zelf in de gaten houden en toen heb ik een sim met vast ip van een bedrijf kunnen lenen en kon ik dus een online cam installeren. Dit jaar is dat geen optie.
Ik ben nu aan het kijken om toch misschien wat weken een caravan op stal te zetten, geeft ook wel een leuk sfeertje ;) en dan in de caravan een gewone camera met beeldbuisje (sorry ik weet niet hoe dat heet) en zo lang ik het nog vertrouw ga ik overdag werken en als ik denk dat het er écht aan zit te komen kan ik wel zo vakantie opnemen. Maar inderdaad, dan moeten ze het niet nog 4 weken gaan uitstellen :')

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:20

Hier werk ik al jaren met geboorte melder en camera, ik heb de paardjes ook gewoon aan huis staan. En dit jaar had ik ook voor het eerst melkstrips gebruikt, wat ook wel een goede indicatie was bij de meeste.

Gelukkig tonen de meeste merries hier wel op tijd genoeg tekenen van een naderende bevalling. Alleen bij mijn maiden merrie die een maand te vroeg is begonnen met bevallen waren er niets van tekens, ze had nog geen uier of zo. Gewoon op een zondagmorgen ging ze altijd liggen, werd nat in het zweet en dan brak het water.. paniek alom natuurlijk. Dierenarts direct geroepen maar zelfs die kon niet helpen en dan met die merrie de trailer op naar kliniek. Met drie man hebben ze dan na lang zwoegen het dode veulen eraf gehaald. Pfff, ben er nog niet goed van als ik eraan denk. En ergens een geluk dat dit op een zondagmorgen is gebeurd, wat als dit s'nachts was gebeurd, ze stond helemaal nog niet in de bevallingsstal, ik mag er niet aan denken zeg!

Mijn merrie die ik niet drachtig krijg, heeft dit seizoen altijd bij de hengst gelopen. Ze is zelfs niet hengstig geworden, dus ook helemaal niet gedekt geweest. Heb het gewoon op zijn beloop gelaten maar volgend jaar wil ik toch terug eens proberen met dierenartshulp. Ik heb al eens een seizoen gestart met haar eerst te laten spoelen maar ook dat hielp niet, wel werd ze toen nog normaal hengstig met normale cyclus,..dit jaar gewoon niets meer.. hengst en merrie liepen op de weide als broer en zus. :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:24

Vientje schreef:
Nou heb ik haar hoogdrachtig gezien van haar eerste veulen, op het eind was ze toen breder dan ze hoog is en zeppelin-vormig

_O-

Marije, gezellig hoor, weer merrie-TV! :)

Laureas schreef:
@Cynthia, mooie buik van Keesje al zeg! Maar vijf maanden, dat kan al tellen. En bedankt voor je lieve woorden voor Spirit, het is echt een mooie valkkleur. Fiore is ook heel mooi hoor! En TiSento... :9

Dankje :D

Zo, AZ, nog maar ruim 100 dagen, dat is gewoon al bijna! :D

Ooooooooooooooooo.......... Spirit in zijn winterjas! <2
IK WIL ZO'N VALK!!! IN RUIN-UITVOERING!! DAISSSS!!! Ik ga echt deze foto aan Dais laten zien! :))

Zo Venthe, jij scheert veel! Leuke sterrenkont! :)

Pretty ook alweer twee voorbij de 200 dagen, schiet echt op!

Vientje schreef:
Hier is plan de campagne uitgepuzzeld. Ik kom er niet uit of die Regumate de resultaten beïnvloedt van een zwangerschapstest, maar het lijkt mij van wel (groot risico op vals-positief). Ik voer dus eerst de laatste helft van de Regumate op (plm 30 dagen nog), dan wacht ik een maand totdat dat zeker verdwenen is uit Miep's systeem, en twijfel ik dan nog steeds dan gaat er een zwangerschapstest komen. Dus nog plm 60 dagen wachttijd :Y) Op die manier minste risico op onjuiste uitkomst, hoef ik niet te wachten tot juni wanneer Pinda eruit zou moeten rollen om zeker te zijn, en hoeft er niet gescand.

Als je toch nog zo lang 'moet' wachten, denk ik toch dat haar zeppelinformaat al serieus gaat worden en je je nergens meer druk om maakt :)

Nou Aniek, jij hoeft helemáál niet te twijfelen of je merries wel of niet drachtig zijn :+
Ik ben zó benieuwd naar jouw baby's!

Noisy, dat buikje ziet er ook al goed uit :)

inowa schreef:
Pfff ik wou dat ik dichterbij mijn vriend woonde,mis pepper zo erg.

En je vriend niet? :+
Edit; Ik ben niet de enige met deze gedachten dus :D

Knappe, bolle Snazzy! <3

Daisy staat ook op 9 km afstand van mijn huis. Toen ze hoogdrachtig was van Ti, werd ik wel eens in paniek wakker 's nachts, rende naar mijn auto, sjeesde naar stal en daar lag madame, op haar zij te snurken als een oude vent. Na een paar nachten gaat dat toch wel opbreken.
Bij Fi had ik een camera. Heerlijk! Laptopje op mijn nachtkastje en slapen maar! Als ik dan in paniek wakker werd, keek ik op mijn camera en konden mijn oogjes weer dicht :)
Dais gaat altijd heel netjes een dag van te voren kegelen, maar het kan zomaar ineens zijn dat ze het toch anders doet, dus in de gaten houden moet je toch altijd.
Als ik het niet meer vertrouw, kan ik op stal blijven slapen, in het keukentje en komt de stalhoudster mij een ontbijtje op bed brengen <3

Wat zouden jullie voor extra supplementen geven aan een merrie met artrose? Ik kan het wel aan de veearts vragen, maar wellicht weten jullie uit dat ik gewoon bij de ruitersportzaak of veevoederzaak kan halen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:56

Stiekeme meelezer meld zich. Hier geen drachtige merrie, maar wel een merrie eigenaar met veulen kriebels. Ik lees dus een beetje mee om kennis op te doen en te zien of ik alle spanning en onzekerheid aan zou kunnen haha.

Maar toevallig heb ik een paardje met artrose dus wie weet kan ik nuttig zijn voor Cynthia. Die van mij krijgt horse flex (glucosamine en msm) en doet het er erg goed op. Is alleen geen drachtige merrie, dus weet niet of ze dat mag hebben.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:59

Bedankt voor de tip!
Ik ga even google raadplegen, kijken waar ik het kan kopen.

En denk goed na voordat je begint met fokken. Het is vreselijk verslavend! :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:08

Linda, ik snap je probleem hoor. Inderdaad niet voor iedereen is het mogelijk om dag en nacht er bij te zijn/vrij te zijn noem maar op.
Ik heb op het werk wel aangegeven dat ik in April graag vakantie wil. Moet nog even kijken wat handig is. Mijn dames zijn 11 dagen uit elkaar uitgerekend en denk dat ik blij mag zijn als ik drie weken vrij kan zijn. Nou ja en dan nog zal je zien dat er één voor die tijd komt en één na die tijd.
Als ik moet werken zal ik wel op stal kunnen slapen, maar dan wordt het dus 's nachts een aantal keer wakker worden, hopelijk op de camera kijken en als er niets is weer verder slapen. Dat gaat je ook wel opbreken...

Tevens het internetprobleem hier. Mariska, bij wie mijn pony's staan, woont er al sinds dit voorjaar, maar er ligt simpelweg geen kabel waar internet over kan. Er zijn nog mensen naar een oplossing aan het zoeken, maar ga er in de tussentijd maar van uit dat het er niet is in april (ik werk zelf bij een kabelaar en weet hoe moeilijk het kan zijn om daar iets te krijgen nu... O:) )
Dus ik wil wel een camera ophangen, dat we in ieder geval daar in huis kunnen kijken wat er bij de dames op stal gebeurt. Maar waarschijnlijk kan ik dit niet via internet volgen als ik bv. wel aan het werk ben.

Hihi Cynthia, nee is wel duidelijk toch?
Wel fijn dat Daisy het mooi op tijd aangeeft en ook mooi als je dan kan blijven slapen. Hier ook geen idee wat mijn dames gaan doen...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:16

Wat is trouwens goede camera voor een stal zonder licht?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:27

ja sara, dat zou ik ook willen weten, ik heb nog een heel oud bewakingssysteem en dan moet de hele nacht het licht aanblijven , anders zie ik nog niks haha, maar ik wil sparen voor een nieuw systeem, liefst 2 of meer camera's aan te sluiten , en dan met een kleine monitor of tablet erbij voor op het nachtkastje en dan met infra rood, zodat het licht uit kan

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:29

Ik heb camera van de Aldi gekocht. Echt superscherp beeld en overal via internet te bekijken. Werkt in principe met infra rood, maar ik heb bewust de laatste maand 's nachts een lamp aangelaten op stal. Dit om te voorkomen dat de merrie schrikt als ik 's nachts moet controleren of als het zover is, moet helpen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:48

licht ook laten branden, infrarood geeft geen scherp beeld, met licht wel, duidelijk toch? :P

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 11-11-15 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:49

Nou door jullie posts weer beetje gerust gesteld :) want wil haar niet meer laten scannen mijn merrie gaat heel erg lopen persen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:49

Aniek, als die Mariska internet heeft en er stroom is vanaf dat huis zou je met een homeplug kunnen werken. Doe ik ook.
Hier ook een Aldi camera trouwens.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:01

Dat is dus het probleem, Neon. Ligt überhaupt geen kabel waar internet over kan naar dat huis toe O:)
Enkel een telefoonlijn geloof ik, maar zelfs daar waren problemen mee.

Verder ben ik ook benieuwd naar ervaringen met goede camera's.
Bij voorkeur dus wel die met een kabel het beeld binnen brengen ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:11

mijn camera hangt ook vast via kabel aan router, zo kan ik op ieder toestel via eigen wifi merrie-tv kijken en heb je geen beeld dat achterloopt want heb me laten wijsmaken dat draadloze camera's trager werken omdat beeld doorsturen veel moeite kost.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:31

Het ligt aanlaten is een moeilijke affaire. Dat wilt de opa echt niet. Laten het in de avond aan tot we gaan slapen. Smorgens als het nog donker is zou het aankunnen maar in juni is dat niet het geval denk ik.
Daarmee zou een infrarood wel heel leuk zijn.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:53

Hier ook infrarood van foscam. Prima camera. Ik kan overal inloggen, ook op de mobiele telefoon. Laat ook meerdere mensen mee kijken :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:54

Welke is dat vulina?