Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shiandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:50

Ik heb gewoon zo'n baby bewakings monitor naast mn bed staan.
De infra rood sterkte van deze camera is zeer matig, maar heeft als voordeel dat er een geluids module inzit.
Aan de andere kant in Indy's box hangt een kleurencamera met 15 ir leds. Deze is gewoon goed te noemen van kwaliteit. In combinatie met een pc surveillance kaart kan ik via de pc opnemen en foto's maken. 's nachts gaat deze over op zwart/wit functie.
Daar Indy niet veel gewend is en nogal schrikt als ze ineens iets hoort of ziet, laten wij de stallamp altijd aan. (9w. spaarlamp).
De eerst genoemde set hebben we bij de gamma gekocht en de losse camera via een bedrijfje wat op marktplaats adverteerd.
Die losse camera kost 79,- euro de pckaart 59,- en de eerste set 89,-

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:54

Hier ook een bewakingscamera (nog niet aangesloten hoor, doen we over een paar weken) en die hebben we doorgeleid naar de computer. Onze computers zitten in een netwerk, dus zo kun je overal "meekijken". Ik wil toch eens kijken of het me dit jaar lukt om de cam online te krijgen. Hoewel ik dat ook wel weer een beetje eng vind ...

frenia

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:57

Ik wist dat ik nog wat vergeten was

De eerste keer is Tinkerbell 's nachts op stal bevallen. Al onze paarden gaan 's nachts op stal... Daarna heeft ze tot afspeenleeftijd met Argon op een aparte wei gestaan, omdat ze onze andere merrie er niet bij verdroeg (samen op één wei dan, aan de draad was geen probleem)

Vorig jaar is Tinkerbell op de wei bevallen. ze stond wel samen met onze andere merrie, maar die hebben we er van bij gehaald in de namiddag voor de bevalling. We hadden niet door dat Tinkerbell al zo snel zou gaan bevallen, maar onze volbloed gunde haar geen seconde rust, liep altijd op te jagen en op en af te drentelen. tinkerbell zag er afgemat uit en dus hebben we ze uit elkaar gehaald. Enkele uren later is Tinkerbell bevallen. we hebben na een week nog geprobeerd ze terug bij elkaar te zetten, maar daar moest Tinky niet van weten. Bij de hengstenhouder heeft ze dan wel weer met compleet vreemde merries op één wei gestaan, zonder problemen maar daar hadden alle merries wel hun eigen veulen...
Zodoende heeft ze dus weer tot afspeentijd apart op de wei gestaan.

Onze volbloed doet helemaaal niets aan de veulens (er is er per ongeluk eens eentje bij in de wei gesukkeld )
maar tinkerbell apprecieert gewoon die aandacht niet.
Dit jaar hopen we dat het wel lukt ze bij elkaar te houden. Mocht Tinkerbell weer op de wei bevallen loopt er dit keer nog een merrie bij, en die heeft, itt onze volbloed zelf al geboortes meegemaakt. dus we hopen dat die de volbloed dan bezig kan houden
Mocht ze toch alleen bevallen gaan we het alleszins weer proberen om ze toch terug bij elkaar te zetten, maaar we wachten wel tot het veulen snel genoeg uit de voeten is

wij hadden al een camera van trust met monitor en 9leds ofzo. Die vond ik echt miserabel voor een stal van die van onze grootte. Zonder licht zag je helemaal niks. dus wou ik een nieuwecamera kopen met meer leds. Maar m'n vriend heeft inmiddels nog zo'n zelfde trust gekocht (voor zijn schapenhokjes doet die nl wel goed dienst) dus gaan we het nu eerst proberen met 2 camera's (met elke dus 9 leds) én waaklampje

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:14

Ik doe het nog op de ouderwetse manier 's nachts mijn bed uit

Hinke liep vorig jaar in de koppel en beviel overdag midden in de kudde. Niets aan de hand.

Nu loopt ook alles door elkaar wbt trappen in de buik.Daar letten ze echt heel erg op.Waldfee is normaal echt een feeks maar sinds ze drachtig is maakt ze zich uit de voeten als een paard niet voor haar weg gaat (normaal jaagt ze iedereen op enzo)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:18

Hardleerse volbloed Frenia met veel doorzettingsvermogen? Zo van "ik moet en zal Tinkerbell pesten" .

Voordeel ook van het in de groep bevallen is dat de merrie na de bevalling snel op staat om het veulen te beschermen voor de andere merries. Hierdoor is de kans dat de nageboorte er goed en geheel af komt ook groter. Vandaar ook mijn keuze om in de wei in de groep te bevallen. Heb ik ook de stress niet dat ik een camera nodig heb, want die zou ik anders wel graag willen!

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:19

Pff... Dat is actief, snachts je bed uit!! Ach, het is maar voor kort hoop je dan Ik heb het ook ooit gedaan, en ik baalde altijd 's nachts. Tot het veulen geboren was, toen was ik al het gestress en het slaaptekort meteen vergeten

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:29

Zooo, na 2 dagen niet op bokt te zijn geweest ben ik er eindeljik weer !
Ik zal zo alles ff bijlezen, als ik nog heel veel zin heb

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:30

Neonlight schreef:
Hardleerse volbloed Frenia met veel doorzettingsvermogen? Zo van "ik moet en zal Tinkerbell pesten" .

Ja het is wel een pestkopje...maar het ligt er vooral aan dat ze ook anders niet kan uitstaan als Tinkerbell gaat liggen of staat te rusten: er moet altijd actie zijn voor haar. maar als je dan net wilt bevallen
Nu Angel erbij is laat ze Tinkerbell meer met rust, want in Angel heeft ze een maatje gevonden dat nog gekker is op racen dan zijzelf
Jammer dat ze al 16 is, anders zouden we haar wel een keer laten dekken. We hebben er eigenlijk gewoon te laat aan gedacht en nu willen we het risico niet lopen...(terwijl we zo'n mooie tinkerhengst op het oog hebben )

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:00

Waarom durf je dat niet aan Frenia? Ik vind 16 eigenlijk helemaal niet te oud om een eerste veulen te krijgen. Als de merrie gewoon gezond is, lijkt het me dat het best wel kan.

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:02

Ik lees nu in mijn onderschrift dat Missy 2821 dagen drachtig is Wat zal daar wel niet uitkomen Ik denk dat het veulen vastgegroeid zit inmiddels

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:02

Haha Marlijntjuh, volgens mij is er iets misgegeaan met je onderschrift .
D'r staat dat Missy 2821 dagen drachtig is

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:07

wow dat is wel erg lang ja!! haha!
hier doen we het ook op de ouderwetse manier.. dus lekker elke keer bij een kikje je bedje uit

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:46

Jullie willen mijn Roxette niet horen kreunen als die neerligt om te slapen. Echt de keren dat wij dachten dat die iets had of aan het bevallen was zijn niet meer te tellen. Ze is nu 10 jaar oud en ondertussen kennen we al het verschil tussen haar slaapkreunen en haar bevallingskreunen. Maar een camera is toch echt handig hoor. Hoef je niet onnodig je bed uit om haar te controleren en zo hebben ze ook meer rust.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:52

petraaken schreef:
Jullie willen mijn Roxette niet horen kreunen als die neerligt om te slapen. Echt de keren dat wij dachten dat die iets had of aan het bevallen was zijn niet meer te tellen. Ze is nu 10 jaar oud en ondertussen kennen we al het verschil tussen haar slaapkreunen en haar bevallingskreunen. Maar een camera is toch echt handig hoor. Hoef je niet onnodig je bed uit om haar te controleren en zo hebben ze ook meer rust.

haha Mythe(mijn drachtige paard) kreunt ook zo als ze ligt echt heel apart maar je hoort het verschil wel.

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:03

Hallo allemaal

Veel zenuwachtige eigenaresse's van big mama's hier?
Ben ik ff blij dat Iwaya nu geweest is. Er staat bij ons nog een drachtige merrie (fries) die in mei uitgeteld is. Maar daar heb ik niet zo veel mee. Misschien dat als zij bevallen is dat ik daar nog wel foto's van maak maar zal haar niet op DBT zetten. Te veel werk en geen tijd op t moment *zucht*

Ik heb ook niet alles bijgelezen. (merk wel dat ik dat nou minder doe nu Iwaya's veulen er is ) Maar ik bekijk wel alle foto's met vorderingen en natuurlijk of er weer een veulie geboren is hier.

Flinke buiken weer hier Navajo heeft echt nog maar weinig tiet Maarja dat kan ook bij de bevalling ineens komen. En die fries van Amandaké laat ons vast niet lang meer wachten!

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:12

Mac schreef:
Hier ook een bewakingscamera (nog niet aangesloten hoor, doen we over een paar weken) en die hebben we doorgeleid naar de computer. Onze computers zitten in een netwerk, dus zo kun je overal "meekijken". Ik wil toch eens kijken of het me dit jaar lukt om de cam online te krijgen. Hoewel ik dat ook wel weer een beetje eng vind ...

Ik heb ook mijn camera "online". Via mijn website, de enige manier waarop mensen de cam kunnen bekijken is als ik ze een wachtwoordt geef. Het voordeel is dus dat ik precies weet wie er wel en niet mee kan kijken.

Nog onder constructie : www.letsdunit.nl

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:19

Ik weet ook niet of ik een 16jaar oude merrie zou durven te laten dekken als het de eerste keer zou worden. maar opverleg met de veearts kan altijd toch?

Valeria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:24

Haha nu we het toch hebben over bewakingscamera's kam vanmorgen op stal, en hing er zon ding boven de stal van mn pony, zonder dat ik het wist heeft de stal eigenaar die daar opgehangen, eigenlijks onnodig omdat ze Ba omheeft maar toch vond het wel errug lief van hem.. of niet dan??
Ohja Vanessa moet vandaag nog precies 5 dagen!!!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:32

Moor is met 11 jaar gedekt, voor de eerste keer. Maar de veearts had wel aangegeven dat ze al aardig op leeftijd is voor het eerste veulen. Het was niet te oud, maar er zitten gewoon meer risico's aan dan bij een jongere merrie.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:47

Kijk, als het nu een tinker, haflinger,... was, dan zouden we het wel overwegen, maar One For All is een volbloedje, met een heet karakter en bovendien niet echt het meest geschikte bekken om te bevallen... De kans dat het goed gaat is natuurlijk reëel, maar het is mijn moeders één en alles: als het zou misgaan zou ze het zich nooit vergeven...
We kennen ook mensen die hun merrie op 15 jaar nog voor het eerst hebben laten dekken omdat ze zo graag een veulentje van dr wilden. Merrie is het eerste jaar niet drachtig geworden (wat wel meer voorkomt op die leeftijd), in het volgende jaar wel: toen was ze dus 16. Ze heeft gedurende de dracht geleden aan botontkalking en vermagerde aanzienlijk, huid werd dof etc terwijl ze toch optimale voeding en verzorging kreeg. Tijdens het zogen is dat nog verergerd. Inmiddels is het veulen op 3jarige leeftijd, net ingereden, overleden aan een zware koliekaanval (bovendien had het veulen erge zomerrui). De merrie is door de dracht en het zogen sterk achteruit gegaan en lijkt nu echt al jàren ouder dus uiteindelijk hebben die mensen er niets aan gehad...alleen een hoop verdriet...
Als je dat in je achterhoofd houdt, dan overweeg je zelfs niet eens om je 16jarige volbloedmerrie nu nog te laten dekken voor de eerste keer Dan kan m'n moeder zich beter een extra luxe tinker bijkopen als ze een nieuw rijpaardje nodig heeft (jak en dat terwijl ik van lekker grof houd maarja: zij vindt de tinker erg leuk qua vlekken en karakter en bouw...alleen die haren vindt ze echt verschrikkelijk )

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:05

Ja, dan kan ik het me voorstellen dat je het niet doet! Als je nou heel graag een veulen van die merrie had willen hebben, was het natuurlijk wel mogelijk geweest. Maar ik denk dat het inderdaad beter is om gewoon een nieuw paardje te kopen als ze er eentje bij wil

En dan moet jij maar zorgen dat ze een grove tinker koopt Want die luxe is ook niet echt mijn smaak

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:11

haha! Wees gerust dat ik wel zal schooien om toch een zwaardere merrie te kopen (en dan wuif ik "eerste premie en ster" en leuke veulens )

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:32

Hoi!!

Nou ik werk op een kidnerboerderij en er zijn deze week 2 geitjes geboren van geit Danielle. ik zal zondag wel wat foto's van het jonge grut maken

(ik heb kans dat ik dan een bevalling zie van schaap Saskia )

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:09

Vandaag moet Sweety nog 61 dagen juist 2 maanden. Jongens wat gaat dat snel zeg !
Er moet nog zoveel gebeuren voor het veulen er is. Nieuw dak op de stal gladde binnenmuren een mooie staldeur extra midden draad bijspannen ...
Gelukkig heb ik eind april begin mei een week verlof.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:56

Haha ik heb zo mijn mensen die 's nachts voor mij hun bed uit gaan... De eigenaars van het land gaan 's nachts kijken, Lisje staat dan bij hun aan huis..

Verder sorry, maar niet echt bijgelezen, alleen doorgescrolled.