Gefeliciteerd CF, fijn dat alles toch goed gegaan is.
De beentjes strekken en masseren word lastig hier. Het veulen is door de eerste week met de medische ellende niet heel erg enthousiast over de mensheid... Ben daar nu druk mee aan de slag maar gaat natuurlijk niet zo snel als ik zou willen...
Vandaag wordt mijn PRE merrie voor het eerst geïnsemineerd!
Gefeliciteerd allemaal weer met de veulens. Leuk hoor topic wordt al aardig volgespamd met foto's.
Vandaag ben ik even aan het oefenen gegaan met het uit elkaar halen van mijn paard en mijn new forest Twenter. Ze staan al een jaar samen dus waren inmiddels ook al flink aan elkaar gehecht geraakt. Ik dacht dat gaat wel over als straks het veulen er is dan is de merrie daar druk mee maar de New forest bleek toch ook echt bij 'haar kudde' te horen. Ging gelukkig erg goed met behulp van brokjes en vers gras. Eten doet vaak wonderen gelukkig. Dat is dan toch wel weer een nadeel van paarden aan huis, dat plakken. Nouja gelukkig zijn het er nu 3 dat is al beter dan 2
Kaplaars
Geplaatst: 28-05-21 11:21
Gefeliciteerd CH! Dat is echt wel geluk hebben geweest. Kon je dat aan de nageboorte zien? Fijn Olga! Sterkte Jacky! Lijkt me heel moeilijk nieuws om te horen. Brokjes: ik geef de merrie er ook wat ruwvoermix doorheen, dan doet ze er langer over en krijgt het veulen iets meer tijd. Knolselder: nog geen beweging bij suze?
Ik dacht vanmorgen een pracht foto te maken terwijl Lily (Kmsh merrie) en Indy naar de wei liepen. Lily dacht daar anders over.. Ook mijn pogingen om een veraf of tölt foto te maken lukte niet. Mijn veulen is meer van de close-ups.
Lovelyn
Geplaatst: 28-05-21 11:33
Gefeliciteerd Charmfaith en Koetjeboe met jullie veulentjes!
Olga jij ook gefeliciteerd! Blijft altijd weer spannend als je moet gaan scannen.
Wendi is ondertussen nog steeds koploper op het lijstje. Vandaag alweer dag 350 dus 10 dagen over. Wendi haar PH was gister avond naar 5,5, relatief witte melk en ze had aan elke uier een druppel hangen. Maar nog steeds geen veulentje helaas.. Vanmorgen nog steeds dezelfde PH maar duidelijke harsjes eraan. Zou ze het vannacht en nu het mooie weer op komst is dan eindelijk gaan doen?
Piarens
Geplaatst: 28-05-21 11:37
Dat ziet er veelbelovend uit lovelyn! Dat kan nooit meer lang duren!
Gefeliciteerd allemaal met de nieuwe veulentjes! Het lijstje wordt alweer kort. Ik ben hier momenteel even at minder aanwezig omdat het gewoon ontzettend druk is. Bijna iedere dag wel naar KI en/of hengstenstation rijden.
Met Dream gaat het overigens heel goed. Wordt echt al een heel mannetje en de veulenvacht begint er ook langzaam wat af te gaan.
Gefeliciteerd allemaal met de veulens, wat een leuke zitten ertussen Sterkte voor diegene met minder nieuws.
Verder komt de DA bij ons voor de scannen en insimineren. Ik vind dit makkelijker zodat je niet met een jong veulen de weg op hoeft.
Even ego, een paar foto's. op advies van de dierenarts mag ze maar even naar buiten per dag omdat ze zo krom was. maar dat is gelukkig bijna weg getrokken. hier was ze 2 weken oud
Miekes0710 betreft het laden: mijn merrie is ook niet altijd even makkelijk. Mocht je een tweepaardstrailer hebben, ik laat het tussenschot ertussen. Veulen los rechts met veulentasje en door iemand in de trailer houden en dan links merrie erin. Ik zet altijd een emmer brok voorin zodat ze gaat eten en dan stang dicht. Die van mij blijft wel rustig eenmaal op de trailer.
Misschien oefenen met voer zodat ze leert rustig te blijven staan? En dan paar keer in en uit herhalen totdat het soepel gaat. Zo heb ik die van mij getraind wel zonder veulen. Kon ik alleen laden op gegeven moment. Nu met veulen is ze weer wat meer aan het draken, maar duurt vaak Max 10-20 min en dan staat ze. Uiteindelijk is het kijken wat voor jullie prettig werkt.
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten! Mooie veulens
Ik heb gelukkig geen ervaring met red bag, weet hoe je het kunt herkennen bij bevalling en wat je moet doen. Maar hoe kun je dan achteraf zien dat het een red bag was als je er niet bij was?
Ik heb een 2 paards trailer en tussenschot eruit gehaald, omdat ik dat fijner vond en tussenschot er tussen vind ik eng. Ben dan bang dat het veulen erover gaat. Aangezien ze hier in de wei ook probeert om tussen de hekken door te gaan. Ik ga gewoon even oefenen en hoop dat het lukt. Dank je wel voor de adviezen
OYYO
Geplaatst: 28-05-21 13:19
koetjeboe gefeliciteerd!
Chamfaith Gefeliciteerd!
Knolselder
Geplaatst: 28-05-21 13:50
Wat denken jullie. Voller of leger?
_Lente
Geplaatst: 28-05-21 14:27
Gefeliciteerd aan de anderen met de veulens. Mazzel hoor CF met die redbag die uit zichzelf goed ging!
En Olga gefeliciteerd met de drachtscan!
En Jacky en Immi, wat een naar nieuws…
Na alles wat ik hier heb mogen vragen en meelezen en daardoor heb geleerd, kan ik natuurlijk niet achterblijven met melden dat mijn merrie (Portugese kruising) vannacht op 325 dagen dracht een hengstje heeft gekregen van Il Divo. Een valkje, net als zijn moeder.
De avond ervoor leek ze hars te krijgen, gistermiddag melk en de hele dag redelijk onrustig de (schuil)stal in-en-uitlopen en schrapen met een voorbeen. Met een achterbeen trappen deed ze al een week. Paar keer d'r staart geschuurd afgelopen week. Slappe banden waren bij haar niet echt te zien; haar staart kon niet verticaal omhoog, dus niet heel veel verder dan normaal en ze heeft ook gewoon haar ronde barokke billen gehouden.
Vannacht wakker gebeld door het birthalarm. Op het camerabeeld leek ze niet heel anders te slapen dan andere nachten, alleen de staart iets aan het afhouden en toen zag ik pootjes, en zijn we snel naar de stal (aan huis) gegaan. Een bevalling volgens 'het boekje', hij wilde al heel snel gaan staan en op zoek naar uiers en poepte binnen 2 uur. Placenta na 1,5 uur er al af.