Liaan: stom he, hoe hard dat gaat? Kaz is nou ook al bijna 8 weken oud en komt al boven m'n heup met zijn kontje
Soezee, was je merrie ook niet in orde verder?
Pebbles is nog geen 3 weken oud, maar komt al even boven mijn heup uit (ze is zo'n 107 cm)
Annikab
Geplaatst: 13-05-17 14:06
Heftig Soezee, gelukkig doet je merrie het nu goed.
Emperia is vandaag 4 dagen oud, maar jeetje wat is ze al groot!
stal_HD
Geplaatst: 13-05-17 14:23
Gefeliciteerd met de veulentjes.
Gaya maakt er bij mij een potje van. Haar staart ligt nu wel beduidend vrijer. banden zijn daar dus helemaal weg. Maar uier doet niet zo gek veel. Was gisteren zelfs helemaal weg zowat.
Weer de wei op gegaan met de camera Morgen gaan ze naar de grote wei waar het gras inmiddels ook tot mijn knieën staat. Eens zien wat voor knappe plaatjes dat oplevert
Woogy, wat is de schofhoogte van jou merrie? Misha is ook maar 1,50
Dimphyl
Geplaatst: 13-05-17 16:09
Jenni_boy en alle anderen gefeliciteerd!
Sorry dat ik hier zo kom binnen vallen, de eigenaresse van mijn verzorgpony (xxwhitneyxx) heeft hier al meegepraat een hele tijd terug en ik lees elke dag mee met jullie ervaringen.
Onze jill is vandaag 303 dagen drachtig en stond zo in het land:
uit het niets met flinke hars op uier en op benen, banden slap en harde uier.. Verder maakt ze een normale indruk qua gedrag niks afwijkends.
Is jilly gewoon een fopmerrie en maken we ons voor niks zorgen, krijgen we een veel te vroeg veulen of is ze misschien toch van een eerdere dekdatum drachtig?
Ze staat nu dankzij onze top stal baas vooraan op een weitje dus meer toezicht van iedereen die t erf op en af gaat, en van de baas. Ik ga straks nog even kijken.. Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 13-05-17 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Zo vroeg harsen brengt weinig goeds met zich mee. Kan ze überhaupt van een andere datum drachtig zijn?
Dimphyl
Geplaatst: 13-05-17 16:16
Is mogelijk woogy, dan zou ze vandaag een jaar geleden gedekt zijn en het dus gewoon een normale bevaldatum zijn, maar ze is toen op 18 dagen gescand en geen vruchtje kunnen vinden. Toen is ze opnieuw naar de hengst gedaan en inderdaad een maand later duidelijk drachtig gescand.
We hoorden later dat er bij die eerste DA al vaker mis gescand was maar de 2e DA vond het niet lijken dat ze al langer dan de laatste dekronde drachtig zou zijn (iniedergeval een cyclus eerder vond hij onwaarschijnlijk)
*edit wij vermoedden dit wel ook die eerste scan was echt verbijstering dat ze niet drachtig was ivm gedragsverandering ed.
Zorgen maken als in goed in de gaten houden of een vermoeden voor DA bezoek?
Als het op gang komt kan DA niet van te voren zeggen of t veulen wel lang genoeg heeft gezeten denk ik? Aangezien jill zich verder totaal normaal gedraagt liever geen da nodig zegmaar.. tuurlijk als het nodig wordt geacht wel maar zie er nu zelf de noodzaak/hulp niet in..
Op hoeveel dagen is de merrie drachtig gescanned? Tussen 18 en 30+ dagen zit een groot verschil, dan zie je ook een hartje kloppen.
Dimphyl
Geplaatst: 13-05-17 16:32
Hohoho niet te snel oordelen! Als het nodig geacht wordt dan komt er echt wel een DA. Echter kan ik daar zelf niet over beslissen en hebben we contact met enkele ervaren fokkers waar het ook niet gelijk als DA bezoek wordt gezien.
Dat de merrie bij placentitis zelf totaal geen zieke indruk maakte wisten wij niet en is dus wel een reden om DA te bellen.
Wat ons echter verteld werd was dat DA nu niks kon doen; als t fout gaat gaat het fout en is dat niet te stoppen, dat er pas na/ tijdens de bevalling voor Jill gevaren waren zegmaar. En dat het veulen het dan echt zelf moest gaan redden nu.
En ook dat merries vaak harsen als het veulen draait?? Hier trek ik mijn vraagtekens bij maar zoals gezegd.. ik heb geen ervaringen en de persoon die dit zei wel.
Maar placentitis zou betekenen (als ik het goed heb onthouden uit het topic) dat er flink AB in moet en dat dan eventueel de dracht nog te rekken is? (En dus blijkbaar nu al gevaar voor de merrie!)
*edit neonlight beide keren op 18 dagen volgens laatste dekdatum en 2e keer volgens da rond de 22 dagen drachtig. Eertse scan werd er gezegd dat er niet te zien was wanneer ze hengstig zou worden maar ook geen vruchtje te zien was.
Het verschil tussen een 18/22 dagen vruchtje en dan eentje die ruim 30 dagen is, is enorm groot. Dan had je veearts waarschijnlijk ook een paar keer meer gevraagd of je echt zeker wist wat de dekdatum was. Niemand oordeelt, echter is vroeg harsen wel degelijk een reden om direct aan de bel te trekken.