[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:36

fokfanaat schreef:
Kan ook prima toch, weet je iig dat er een goed ei is.

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar aangezien cach vorige keer pas na 2 x dekken drachtig was, wil ik natuurlijk zo vroeg mogelijk beginnen.

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:37

Welke hengst ga je gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:39

Ik heb Cookie nog niet gemeten helaas. Ik verwacht een E hij lijkt kwa grote een btje op een vorig veulen en dat is een E geworden.
De dierenarts verwacht dat het een grote wordt, meer de maat van mama dan van papa. Maar we zullen zien.

De merrie lijkt op de foto's idd wel mee te vallen. Maar let wel, ik kies de foto's er een btje bewust op uit. Daar waar ze er niet als een gratenpakhuis bij loopt. :=

Ja, ik heb cookie ook op die manier mee leren lopen. Wijken voor druk Vind ik zeer belangrijk en imo ook het meest logisch. (Heb trouwens ook jaren western gereden, grappig)
Heb hem op het filmpje idd wat kort beet. Was het derde rondje dat we liepen en hij begon wat te spelen/happen in touw en arm, de concentratie is nog maar heel kort natuurlijk maar wilde toch graag een klein stukje op film, Om het te laten zien en mijn vraag te stellen. :o :j

Hoe ziet jullie rantsoen eruit bij jullie zogende merrie??

Bedankt voor jullie tips en trucs. :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:41

Mijn merrie krijgt 2 kilo meerie brok, 2 scheppen gewelde seniores priorws, overdag weide en snachts onbeperkkt voordroog.

De 2 met oudere veulens staan 24/7 op een volle wei, krijgen nog niks bij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:43

Rockey, als de bevalling goed gaat en de nageboorte er goed af komt heb je veel kans dat ze schoon van binnen is en het goed pakt op veulenhengstigheid.

Euforie, ik hoorde vrijdag bij Du Bois dat doorgaans alle veulens bij hun van die joekels zijn, dat dat in de bloedlijnen zit, en ze later toch niet bijzonder groot worden (bij hun dus D-maatje, maar de veulens lijken allemaal zo groot dat het E-tjes worden). Gewoon afwachten is het enige wat je kunt doen. Zelf hebben we van een hackney ooit echt een joekel gehad, zou op papier 1.32m moeten worden maar meette op 13 maanden al 1.36m. Zijn eindmaat was 1.37m....... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:56

fokfanaat schreef:
Mijn merrie krijgt 2 kilo meerie brok, 2 scheppen gewelde seniores priorws, overdag weide en snachts onbeperkkt voordroog.

Hoelang moet die senior priores nu precies wellen, lees er verschillende dingen over? Zou die misschien willen wisselen met de slobber mash die We geven.

Mijn merrie krijgt nu
een schep slobber mash, een schep, probreed en een schep geplette maïs. Flinke scheut olie
in de ochtend.

In de middag een kwart probreed, schep maïs, en een schep lucerne en flinke scheut olie.

En avonds hetzelfde als ochtends.
Plus onbeperkt ruwvoer.

En weidegang Maar daar staat niet zo veel op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-15 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:56

Onze merrie staat overdag in het land, s nachts op stal, daar krijgt ze kuil. Ze krijgt 2x per dag een halve schep merrie brok, behalve als we gereden hebben dan krijgt ze driekwart ongeveer. Maar ze doet het er goed op dacht ik zo.

Vanaf wanneer voeren jullie veulenbrok bij? En geven jullie de veulentjes altijd brok of zijn er ook die ze niet bijvoeren?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:00

Ik laat de priores een uur of 6 wellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:02

Neonlight schreef:
Rockey, als de bevalling goed gaat en de nageboorte er goed af komt heb je veel kans dat ze schoon van binnen is en het goed pakt op veulenhengstigheid.

[naam], ik hoorde vrijdag bij Du Bois dat doorgaans alle veulens bij hun van die joekels zijn, dat dat in de bloedlijnen zit, en ze later toch niet bijzonder groot worden (bij hun dus D-maatje, maar de veulens lijken allemaal zo groot dat het E-tjes worden). Gewoon afwachten is het enige wat je kunt doen. Zelf hebben we van een hackney ooit echt een joekel gehad, zou op papier 1.32m moeten worden maar meette op 13 maanden al 1.36m. Zijn eindmaat was 1.37m....... :D

Wat een leuke info! Dank je! Geldt dat ook voor de veulens uit rijpaard merries of ging dat over de veulens uit pony merries?
Mij maakt het weinig uit welke maat hij wordt, als hij blijft. Ik ben niet zo groot. Haha :D

Dank je fokfanaat.
zou het 'fris' blijven, als je de avond ervoor, 2.porties voor de dag erna maakt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:09

Dit waren hun eigen veulens, uit de pony-merries dus. Dikke kans dat jouw veulen wel mooi een E-pony wordt, maar ik wilde maar even aangeven dat je je er nu niet op moet gaan blind staren, je kunt er gewoon niets van zeggen.
Zelf heb ik ook een veulen gehad die groter was dan de KWPN-veulens, maar uiteindelijk een kleine E is geworden. Volgens het groeischema zou die ver boven de 1.70 moeten worden. :+

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:15

Lovelyn: wat een vervelend iets is dat met de tanden zeg... heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk...

Emmy: wat is hij knap! <3

Aniekslijk: ik dacht ook aan Sooty bij de mijne misschien, maar op haar neus was dus ook eerst zowat zwart (eigenlijk gewoon bijna kaal waardoor het zwart leek...) en nu zit er gewoon weer een licht vachtje op. Ik denk dat dat bij de mijne voor de rest van het lichaam ook zo zal gaan gebeuren, kleur zal wel iets anders worden maar verwacht niet een giga donkere valk ineens eigenlijk hihi

Neonlight wat fijn dat alles weer goed is met Neon! En ik zag je knappe man al in uitgelicht staan ja! Hij is echt super leuk, is die al verkocht :P

Mijn merrie krijgt nu:
- overdag weidegang maar geen volle wei
- sochtends en savonds hooi, genoeg dat er hele dag/ nacht wat in ligt.
- handje lucerne/ twee kleine handjes merriebrok/ 1/2 basisbrok/ handje gemengde granen/ 1/4 basismueslie en scheutje lijnzaadolie (zou Emma daarom zo verharen :P) en klein handje metazoa brokjes. Dit alles verdeeld over twee voerbeurten.

Ik heb iets leuks! Ik heb de babyfoto van Clever gevonden!
Clever baby (1ste foto) en zijn pasgeboren zoon (2de foto). Clever ietsje luxer maar zijn zoon is dan ook uit een halve shetlander en de moeder van Clever is een halve welsh, maar toch lijken ze heel erg op elkaar vind ik!

Afbeelding

Afbeelding

Grappig toch :D

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:15

fokfanaat schreef:

furst william :) denk dat het wel een mooie aanvulling is op mn merrie.

https://www.youtube.com/watch?v=a78oUfdMDtw

Mijn merrie krijgt nu smorgens 1.5 schep merrie brok en daarna gaat ze de wei op tot uurtje of 5. dan krijgt ze nog 1.5 schep merrie brok en later op de avond krijgt ze nog 1 schep merrie brok of 1 schep muesli met een emmer wortelen, plus het ruwvoer dan.

daarbij krijgt ze ook nog subli omega 369 mix 1 x per dag door haar brok.

wat een dotje hier boven!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:19

Euforie schreef:
fokfanaat schreef:

Hoelang moet die senior priores nu precies wellen, lees er verschillende dingen over? Zou die misschien willen wisselen met de slobber mash die We geven.

Mijn merrie krijgt nu
een schep slobber mash, een schep, probreed en een schep geplette maïs. Flinke scheut olie
in de ochtend.

In de middag een kwart probreed, schep maïs, en een schep lucerne en flinke scheut olie.

En avonds hetzelfde als ochtends.
Plus onbeperkt ruwvoer.

En weidegang Maar daar staat niet zo veel op.

Mij lijkt het logischer als je in plaats van slobber liever nog extra merrie brok geeft. Volgens de site van cavalor mag je tot 6kg per dag geven als je merrie 500 kg weegt.
Hoeveel is 1 schep? 1 kg?
De porties zijn nu al zo groot dat de volume van de slobber die voor veel paarden juist van voordeel is bij jou merrie denk ik niet zo veel toevoegt.
Of is er een andere reden dat je slobber voert?
Ik heb vroeger zelf geleerd dat gezonde paarden niet meer dan 2 x per week slobber mogen omdat de extra slijm die juist zo goed is voor de darmen (door de lijnzaad) de vitamine opname wel tegenwerkt. Ik weet echter niet of daar al meer over bekend is en dat dit misschien veroude kennis is.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:23

Pff jeetje, dat is veel merriebrok. Kom ik met mijn twee kleine handjes hihi. Maar mijn merrie is echt vet dus wil haar ook niet overvoeren, ze levert ook nooit echt wat in met een veulen (opzich wel heel fijn), vorige veulen liep er dus tot 9 maanden probleemloos bij en de merrie liet zelfs een veulen van een andere merrie bij haar drinken als ze samen in de wei liepen!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:23

rockey schreef:
fokfanaat schreef:

furst william :) denk dat het wel een mooie aanvulling is op mn merrie.

https://www.youtube.com/watch?v=a78oUfdMDtw

Mijn merrie krijgt nu smorgens 1.5 schep merrie brok en daarna gaat ze de wei op tot uurtje of 5. dan krijgt ze nog 1.5 schep merrie brok en later op de avond krijgt ze nog 1 schep merrie brok of 1 schep muesli met een emmer wortelen, plus het ruwvoer dan.

daarbij krijgt ze ook nog subli omega 369 mix 1 x per dag door haar brok.

wat een dotje hier boven!

Geweldige hengst!
Ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.
In welke punten hoop jij dat hij jou merrie gaat aanvullen, ik ben altijd zo nieuwsgierig := ?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:25

Wat een gave foto's weer! :))

Manda, die lijken inderdaad super veel op elkaar! :D

Neon in uitgelicht!

Merries met koliek, niet fijn... Hopelijk blijft het nu rustig :(:)

Is het al tijd voor nieuwe veulentjes?? :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:28

Grappig Manda, ze lijken echt op elkaar, Clever is inderdaad een stuk luxer. :j

PearlAzra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:35

Lees al tijdje mee, maar om reageren lijkt een dag taak te worden, w at word er veel gepost, wel erg leuk en voor mij vooral leerzaam.

Iedereen gefeliciteerd met hun veulentjes, wat zitten er leuke tussen!!

Hier is onze shet hengst veulen al weer 3 weken.
Hij is echt niet op mensengericht en verschuilt zich steeds achter z'n mama. Wel is hij reuze nieuwsgierig, maar toch beetje schuw.
Het is ons eerste veulen, iemand een idee hoe we dat aan kunnen pakken?
Hij heeft nu wel halster aan maar loopt los mee omdat we hem niet kunnen pakken, maar hij word erg brutaal en loopt zo de andere kant op..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:50

Emmy het is al 3 jaar geleden dat ik nog heb paardgereden :o , Lily is zeker een blijvertje, zij zal hoogstwaarschijnlijk sooty worden gezien paps het heeft en mams het extreem heeft. Bij palo heeeel mooi, bij valk zoals mijn merrie iets minder, steekt haar kleur echt weg. De jouwe is ook super gaaf hoor, wat een heleboel palo's dit jaar.

mooi vergelijk Manda, kopietje bijna :P

neon, je spikkeltje staat in uitgelicht *\o/*

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:23

Wat bijzonder, die foto's van Clever en zijn zoon.

Neon wat leuk dat hij in uitgelicht staat!

Al veel mensen weer bezig met dekken, ik wacht nog een jaartje

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:29

Ff een vlug vraagje.

Welke maat veulendek moet ik hebben?

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:38

Afbeelding
Jannie vandaag op 300 dagen

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:39

inowa schreef:
Ff een vlug vraagje.

Sorrie, daar heb ik geen flauw benul van, ben geen fan van veulendekens

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:40

Ze krijgt al een mooi buikje jet! Lekker uitkijken naar een knappe uphill

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:52

inowa schreef:
Ff een vlug vraagje.

geen idee, ik heb hier veulendekens in alle soorten en maten liggen en nog nooit een gebruikt :+