[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:23

sterker nog, als mijn merrie 1 goede cyclus heeft en niet pakt, ligt het er een beetje aan hoelaat in het seizoen ze zit, maar soms laat ik direct een kweek maken.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:00

Nou ja willen en volhouden zijn 2 verschillende dingen. Ik wil gerust 6x per nacht 20km rijden voor vals alarm voor mijn paardjes, alleen ik weet niet of ik dat vol ga houden naast een full time baan (60u p.w.).
Bovendien werk ik op 80km afstand. Als ik alarm krijg op mijn werk kan ik dus zelf niet gaan kijken. Het zou fijn zijn als ik dan op de camera kan checken of het goed gaat en de DA alvast kunnen bellen als het niet goed dreigt te gaan of bij twijfel...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:12

is vakantie nemen ook geen optie Linda, als het een red bag is of veulen blijft in het vlies liggen, ben je met da bellen ook altijd te laat

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:33

marije snazzy schiet al echt mooi op, ben eer heel benieuwd naar je veulentjes

ik heb mijn paardjes aan huis staan, ben dus in een minuut in de stal, heb de dames onder camera 's staan en degene die het eerst gaat krijgt het halsteralarm om, melktesten heb ik niet zo goede ervaringen mee

heb ook wel eens gehoord dat mensen met een babyfoon de dames in de gaten hielden, daar heb je dan geen wifi voor nodig

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:34

Een babyfoon die het 10km trekt bestaat jammer genoeg nog niet voor Linda :P

Maar het is wel zoals fokfanaat zegt. Bij redbag of veulen in vlies ben je eender hoe te laat als je er heen moet rijden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:35

ik heb ook de combi halsteralarm en camera, zou niet anders willen.
maar ik neem ook vakantie, overdag in de wei kan ook vanalles gebeuren.

zou het mezelf niet kunnen vergeven als veulen en of merrie dood zijn omdat ik de bevalling zou missen. is me ook nog nooit gebeurd.

maar die 2 die ik nu drachtig heb zijn heel voorspelbaar, lekken een dag melk en bevallen dan rond middernacht. is niet te missen.

maar als ze die dag melk lekken, laat ik ze niet uit het oog, of regel een oppas.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:47

ja nu kan deze "discussie" 2 kanten op gaan....
Ik heb niet de mogelijkheid om zo maar een paar weken te stoppen met werken. Die merries kunnen je behoorlijk voor de gek houden.
(Natuurlijk probeer ik wel aan de hand van melktesten in te kunnen schatten wanneer het geboren gaat worden en dan wat weekjes vrij te nemen hoor...)

Soms heb ik wel eens het idee dat je alleen een veulentje mag fokken als je hele dagen thuis bent en je paarden aan huis hebt staan... Niet iedereen heeft die luxe. Ben ik dan slecht? Nee! Zeker niet.

Het zou fijn zijn als de ph netjes zakt op de melktest, ik kan vrij nemen, ik blijf op stal slapen, merrie tv aan en dan hopen dat je geen seconde hoeft te missen.
Maar ik denk meer aan de scenario's waarbij de merrie niets aangeeft van te voren, waarbij ik dus nog aan het werk ben en ze dán plots zou gaan bevallen. Dan voel ik me zekerder met een camera...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:51

Hier heb ik niet de mogelijkheid om er de hele tijd bij te blijven, ik heb namelijk verplichte lessen op de hogeschool.
Grootouders zijn wel thuis dus die zouden kunnen helpen. ik hoop dat marley gewoon goed voorspelbaar is en dat ik maar 1 dag thuis moet blijven voor haar. al vrees ik daarvoor met een maiden.

Vanaf hoeveel maanden kan je een veulen zien bewegen? Marley's darmen waren enorm bedrijvig net, hoop dat dat snel vervangen kan worden door veulen bewegingen haha

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:58

Daarom ben ik blij dat Miep bij een fokker staat die de pensionstal aan huis heeft. Overdag als ik aan het werk ben is er doorlopend (ervaren) volk, en 's nachts is er de mogelijkheid dat ik er zelf ook slaap dus kan zelf gewoon waken. Alleen nog ff zien hoe ik dat doe qua birthalarm. Hoewel ik ín de stal kan slapen, dus een koord aan mijn pols kan ook altijd nog :')

Ohhh Snazzy schiet echt al op! Is zij nou de eerste die op bevallen staat hier in het topic, of is er nog eentje voor?

Ennnn madame Miep vrat vanmorgen een ander ruintje op :7 Hij hoefde maar een haar te bewegen op 3 meter afstand of haar Cruella de Miep-modus kwam boven :Y) Ze reageert dus echt alleen maar zo hengstig op een extreem dominante merrie uit een andere groep, en aangezien zij in haar groep zelf bovenaan in rang staat denk ik dat het toch dominantiegedrag is geweest. Morgen 120-dagen-buikfoto's maken :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:10

hier geen alarm of wat dan ook.

als het bijna zover is dan gaan de dames snachts op stal op de deel (stalgedeelte wat aan huis vast zit waar de kalveren ook staan) en overdag op een stukje wei bij huis.
ze zijn half /eind maart uitgerekend en mocht het echt vies weer worden dan blijven ze lekker op stal staan overdag.
de stallen zijn heel groot dus ruimte zat voor ze.

de eerste maand blijven ze met veulens bij huis en daarna op een mooie volle weide dag en nacht buiten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:30

Ik woon ook 13 km bij stal vandaan. En heb ook niet de luxe om daar 24/7 te zijn.
Er is wel een stal camera op stal alleen moeten we die nog werkend zien te krijgen via internet. Zodat ik ieder geval thuis mee kan kijken.
Ik heb hier thuis ook gewoon een gezin me kinderen en eigen bedrijf.

Nu is het wel zodat de staleigenaar ook mee kijkt en indien nodig uit bed gaat, stalling is bij hem aan huis.

Voor het mooie zou Bo een dag of 2/3 over moeten lopen, dan hebben de kinderen namelijk 2 weken vakantie. Maakt het wel een stuk makkelijker. Want ze willen wel heel graag mee en alles meemaken.
Maar goed komt het eerder dan gaan ze ook gewoon mee. Dan de dag erna maar later naar school, als het met de nacht komt.
Is niet iets wat wat maandelijks gebeurt, dus daar voor deze ene keer wat makkelijker mee O:)

Nu alleen nog steeds in twijfel waar ik haar neerzet.
De merrie's op stal bevallen normaal gesproken tot nu toe allemaal in de binnenbak. Blijven daarna daar ook allemaal een tijdje staan na de geboorte.
Voordeel: lekker veel ruimte en minder kans op vastliggen.
Nadeel: het zand met schoonlikken en toch ook wel stoffiger voor merrie en veulen.

Of ik ga overleggen dat de stalwand met de box naast haar er tijdelijk tussenuit mag. Box staat toch al een tijd leeg.
Haar eigen box is 4*4 en vind ik er net ff te klein voor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:34

hier bevallen ze allemaal in 4 x 4, heb ik eigenlijk nooit problemen mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:40

FF, ik ben bang dat ze dan snel klem liggen, maar jij hebt daar goede ervaringen mee?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:42

ja heb ze nooit klem liggen eigenlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:37

Ik heb ook altijd 10 km van stal af gewoond, en heb de eerste 4 veulens ook gemist qua bevalling. En dat terwijl ik bij nummer 4 al een week in de stal sliep.
Ook ik heb geen vrij tijdens die periodes (alleen bij nummer 4 toevallig wel). Inmiddels een camera erop staan, scheelt wel een heel stuk. Dit jaar ook voor het eerst vanaf de camera gewaakt tot het moment er was, en toen snel naar stal gerend.
Tegenwoordig woon ik tegenover stal, wel zo makkelijk. Maar, bij een red bag zou ik nog te laat zijn.

Linda, wat is exact de situatie bij je stal? Is het een op zichzelf staand "adres" zonder voorzieningen? Ik heb namelijk ook lang geklooid met internet, omdat de staleigenaren ronduit k#t-internet hadden.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:52

Ik wil in ieder geval een birth alarm omdoen en als het lukt een camera ophangen die ik via internet kan benaderen. Ik woon 7 min van stal af en in geval van nood kan ik mijn pension eigenaresse bellen. Ik wil haar alleen niet teveel belasten, dat doen andere stalgenoten al :roll: daarbij ben ik van mening dat degene die fokt er ook zelf de verantwoordelijkheid over heeft en dat je dat niet gemakshalve overdraagt aan de pensionhouder.
Vrij nemen wil ik graag doen maar aangezien Joan een maiden is heb ik werkelijk geen idee wanneer ik dat moet doen...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:30

En dan vraag je vrij en gaan ze 2 weken overtijd :')

Ik woon 3min van de plek waar ze bevallen. En toch was Ster haar veulen er al uit!
Maar goed, dat wil dan ook zeggen dat alles goed en vlot ging.

Je hebt ook birthalarms met een slaapstand. Die gaan niet af bij slapende merries normaal.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:31

Ik ben deze keer weer lekker handig zelf in bevallingsverlof _O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:32

Dat is ook een manier van veilig stellen dat je vrij bent. :')

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:43

Maar ook niet ideaal met een dikke buik... :+ Ik heb het twee keer meegemaakt. 1 ruim een maand voor mijn bevalling en de ander wel een stuk verder weg, maar er zit toch een bolletje en ik mocht niet meer werken en zware dingen doen.

Ik heb nu een alarm en camera. echt ideaal. Maar ook ik werk en niet vlakbij ook. Dat duurt ook een half uur voor ik er ben. Maar als het moet dan kan ik in de buurt wel mensen bellen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:43

Ja idd je zou vrij vragen en dan zul je zien dat ze daarna pas bevallen.

Vandaag kwam mijn schoonzusje even wat foto's maken van Bo, ook om zelf ff te oefenen.
Nou dat mag altijd hihi.

Dikke buik
Afbeelding
Sorry had nog een schuurstaart, had ze nog ff snel gedaan op stal toen de deken af was.

Afbeelding

Afbeelding
Haar lieve hoofdje <3
Vandaag 178 dgn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:46

ik heb hier eigelijk tot nu toe altijd de luxe dat ze het weekend afwachten haha. vrij nemen kan hier ook niet zomaar. in uitzonderlijke gevallen eventueel wel. mss kijken of ik tegen die tijd een goed camerasysteem kan hebben hangen. ze komen niet vroeg natuurlijk, maar mn ene merrie is uitgerekend en mn zusje dan ongeveer ook (dat is niet handig want die zit in belgie). mn andere merrie is pas in juli dus dan komen ze mooi hierheen haha. familie heeft dan vakantie dus die komen wel veulensitten.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:12

Heej. Ik weet dat ik hier laatste tijd zo goed als niks gepost heb. Maar vandaag en afgelope 2 dagen gedraagt nu mijn merrie zich ook hengstig. Staart omhoog en knipperen . Alleen niet staan poesen dat doet ze niet. Nou begin ik me wel wat zorgde te maken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:13

mja het weer doet ook raar he, ik gok dat dat ook wel meespeelt, ik zou niet te gauw gaan wanhopen

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:13

Ze is vandaag 131 dagen drachtig en ik zie tof best wel al een buikje Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding