[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:29

is dat niet door de veulen hengstigheid van de merrie?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:15

Weer geen veulens nou ja ze kunnen nu inderdaad nog maar een weekje blijven zitten als je de weer berichten leest. Ahh arm kleintje polleman maar het kan inderdaad door de hengstig heid van de merrie komen. Nabebella is groot zeg mooi veulen moeilijk te zien de kleur inderdaad. Ik geniet volop van onze kleine hij is zo leuk ik zal morgen kijken of het weer het toe laat om foto,s te maken!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:20

Ik las net in een topic dat er een minnie van MarijeR Is geboren:-)
Laatst bijgewerkt door trysteffy op 08-03-13 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:22

Woogy schreef:
Ik heb een mijlpaaltje bereikt vandaag. Nog 10 dagen te gaan tot de officiële uitgerekende datum :)

Vandaag eens uitgebreid naar de spa geweest met knappe Pony. Tiet en doos zijn mooi schoon, klaar voor de baby. Zes kilo haar eraf gepoetst en merkte dat ze wat fris uit haar ogen keek. Even aan de longe gedaan met het idee, laat haar lekker zelf uitzoeken wat ze wil...Dame ging een kwartier lang enorm hard rennen, gillen, rond springen helemaal blij!! Daarna viel ze wel bijna om van de vermoeiing maar dat mag ;)

Zal zo even nieuwe dikke tumtum foto's plaatsen.

Wat is Nabelle toch knap zeg...lijkt wel grijze oogleden te hebben. Als ze bruin blijft is ze alsnog heel knap met haar sabino staartje :)

haha!

Maakt iedereen tiet en doos schoon? Ik kan nog steeds niet bepaald bij tiet komen, de laatste keer ging goed tot ze me stevig beet in mn zij haha. dus ze maakt em zelf maar schoon wat mij betreft.

aah polleman, hopelijk gaat alles goed!

nog 3 dagen *\%/* *\%/* en dan op 300 dagen jeeej

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:22

Woogy schreef:
is dat niet door de veulen hengstigheid van de merrie?

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Zou best kunnen.

Ti heeft twee jaar geleden ook 15 dagen langer gebakken. Logisch, er kwam een slurfje aan en heel veel wit :+

Hier nog precies één maand te gaan :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:25

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:41

Ik maak eigenlijk altijd de privé delen van m'n kinders schoon. Zolang ze nog niet zelf een washandje kunnen bedienen met een beetje water en zeep zal ik het wel moeten doen :) Onze andere dame heeft een schoon doosje en af en toe wat tepelkruim dus dat valt mee. maar Pony is altijd vies en vellerig...bah

Bij de mannen poets ik het ook altijd op, om dezelfde reden ;)

M'n vorige dame was ook mega fel op d'r tiet dus daar bleef ik maar gewon vanaf, d'r doos ging dan wel redelijk maar dan moest het water warm zijn en het washandje niet te stroef, moest uit de wasdroger komen ;)'

Ik ben reuze blij dat mijn baby niet wit kan zijn :D Rood of zwart...dikke kans voor Rood :) Volgend jaar hopelijk twee knappe vossen met blessen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:19

Ok, maar voor zover ik kan zien is de uier ook mooi schoon, bij mn andere merrie ook nooit aangezeten.
Ik krijg een witte baby :), maar ik hou van wit
Ik heb ook een goktopicje aangemaakt, al valt er weinig te gokken wbt kleur ;)
[KS-MK] Wie gokt even mee... welsh mountain veulen

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:22

VDS Wat is Nabelle een heeeeeeerlijk beestje! Je ziet de pret er van af stralen! :D

Arme merrie! ;)

Polleman: en? Kon de dierenarts wat doen? Hoop dat je veulen snel weer uit de zorgen is!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:27

als beide ouders schimmel zijn kun je ook nog andere kleuren eruit krijgen :) Één van onze hengsten komt uit schimmel ouders en is toch echt een vos :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:30

Vulina: Het eerste veulentje heeft 70 uur geleefd en was dan ook echt een wondertje(had gelijk moeten sterven theoretisch gezien). In mijn profiel onderin staat mijn verhaal over haar :)

Polleman: ben benieuwd of het veulenhengstigheid is. Heaven had het vorig jaar ook en dat was helemaal oranje achtig. Ze heeft vanaf dag 2 aan de antibiotica gestaan voor een lange tijd.

Hier even fototje van Bo.. Als ik die foto zie denk ik ze lijkt wel drachtig maja ze heeft ook mega veel haar:

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de achterkant steekt ze totaal niet uit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:32

Pony steekt pas sinds een maand uit aan de zijkanten, daarvoor zag je alleen een beetje buik die eronder hing...nu wordt ze echt massaal :) Bedenk me net dat ik de camera nog in de auto heb liggen ennnn heb echt geen zin om naar buiten te gaan ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:32

ja dat kan idd, maar de moeder van mijn merrie komt ook uit 2 schimmels, dus dat lijntje is volgens mij vrij schimmelvast. en de vaderlijn is schimmel x schimmel, komende uit schimmels ;) ik maak mezelf geen illusies hahaf. ze wordt dit jaar gedekt door een vos (met splashed gen) die uit een vos x palo komt, en voor het jaar erop heb ik een vermoedelijke smokey black staan, dus die veulens krijgen als het goed is wel voor de helft kleur (genetisch dan) dus mss dat ik daar dan weer mee verder kan, maar kleur maakt me niet zoveel uit, dit type vind ik erg leuk in schimmelkleurtje hehe

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:34

zou kunnen dat er bij welsh pony's homozygoot schimmel in zit dat weet ik niet. Als ik kijk naar de pedigree van de hengst zijn dat ook witte wit witjes :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:36

Schimmel of geen schimmel ligt eraan of de schimmel-ouders homo-of heterozygoot zijn voor schimmel.
Schimmel is dominant, dus als een paard het schimmelgen draagt, wordt hij vroeg of laat schimmel. Is het paard heterozygoot voor schimmel, dan is de kans 50% dat hij dat gen doorgeeft aan het veulen. Is het paard homozygoot, dan is de kans 100% op schimmel.

Twee ouderdieren die beide geen schimmel zijn, kunnen nooit een schimmel nakomeling krijgen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:39

Cynthia82 schreef:
Twee ouderdieren die beide geen schimmel zijn, kunnen nooit een schimmel nakomeling krijgen.

Gelukkig niet ;) Al dat gepoets...overal witte haren...

Maar homozygoot schimmel geeft alleen 100% schimmel als moeder ook homozygoot is

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:41

Hahaha, precies!

Hoe bedoel je? Ook als papa homozygoot schimmel is en mama het schimmelgen niet draagt, heb je 100% kans op schimmel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:42

Weet een homozygoot zwarte merrie die zonder zwarte hengst homo of hetero(...dekken met homo hengsten :D) geen zwarte veulens gaf...maar eigenlijk moet ik zeggen dat ze alleen 100% zeker schimmel geven op dezelfde kleur, of dat homo of hetero is maakt dan niet meer uit. Ik zei het eerder verkeerd

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:46

Ik vind het erg lastig om je te volgen :)
Maar dat een homozygote zwarte merrie geen zwarte veulens geeft zonder zwarte hengst (de homo :+ ) is logisch. Een niet zwarte hengst heeft namelijk een grote kans op het agouti-gen. Agouti maakt van zwart bruin (en op vos toont het niet). Als de hengst dus agouti draagt, is de kans 50% (bij een heterozygote agouti) op een niet zwarte nakomeling en 100% (bij een homozygote agouti) op een niet zwarte nakomeling.
Of moeder of vader nou het gen draagt, maakt niet uit. Een eicel en een spermacel bevatten beide 50% van de genenkenmerken van de merrie en hengst. Voor wat betreft de kleurvererving maakt het niets uit of papa of mama die kleurgenen draagt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:51

wacht ik ga anders proberen te zeggen, in peppi en kokki taal ;)
Homozygoot zwart x heterozygoot zwart = zwart
Heterozygoot zwart x heterozygoot zwart = zwart/vos(hoe dat met bruin zit weet ik niet eigenlijk maar de kans op zwart neemt af)
Homozygoot zwart x vos = zwart/vos
Homozygoot schimmel x vos = schimmel/vos

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:00

Bijna goed! :D

Homozygoot zwart x vos = zwart. Een homozygoot zwarte geeft altijd zwart door en zwart is dominant over vos.
Homozygoot schimmel x vos = Schimmel.

Een schimmel heeft natuurlijk altijd zwart, bruin of vos als basiskleur. Schimmel is geen kleur, maar een mutatie.

Een bruin paard is qua genen hetzelfde als een zwart paard, alleen draagt een bruin paard als extra het agouti-gen. Agouti dringt de zwarte kleur terug naar alleen de benen, staart, manen en puntjes van de oren.

En dan nog wat: Een vos is altijd homozygoot. Vos is recessief, dus zodra een paard naast zijn vosgen ook het zwartgen (eventueel met agouti) draagt, is het paard geen vos meer.

Ik heb 3 minuten geleden besloten dat Kees met zwangerschapsverlof is. Weer kreeg ik een bericht van mijn verzorgster dat Dais traag was vandaag en zwaar ademde, dus klaar :D

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:01

Vroeger toen ik nog op school zat :+ wist ik precies hoe die berekeningen in elkaar staken en kon ik elke kleurkans zo uitrekenen.. nu in zelfs peppie en kokki taal denk ik dat mijn veulen zwart, bruin, vos of schimmel word.. :?

vroeger was er trouwens ook ergens een site waar je kleurberekeningen adv 5 generaties in stamboom kon doen? iemand een idee??

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:02

Ik snap er al jaren niks van whahhaha

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:07

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:08

enige vaststaande feit dat ik ken is dat vos x vos altijd zonder uitzonderingen vos geeft dus ik zit gebakken :)

Als zwart dominanter is over vos, waarom kan dan na heel veel generaties wel weer een vos opduiken, maar de kans op een spontane zwarte is heel klein?