Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:24

Leuke foto's zo buiten in de sneeuw van Pip. Lekker dat dat kan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:35

Hele leuke foto's, ze is net zo wit als de sneeuw! En spannende dagen Nouran! Laat ze al tekenen zien?

Tja, en dat veulen heeft waarschijnlijk dus veel bij Neon gedronken. Veulen is na 312 dagen dracht geboren en was op deze foto 2 weken oud. En al een stuk groter en steviger geworden, en wij ons maar verwonderen hoe dat kon. Totdat ik hem dus op heterdaad betrapte. De merrie is zo goed van karakter, hier stond ik dus niks van te kijken. Ze is vriendjes met ieder paard. Wat verbazingwekkender was was dat de moeder van dat veulen het toeliet. Is dus echt een "kreng" van een merrie en laat niets toe bij het veulen (overbezorgde mama dus ). Op de voorgrond zie je dus nog een merrie, die hoefde niet binnen de 10 meter van het veulen te komen. Vooral dat zij het toeliet, dat vond ik het meest vertederend.

gipsygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:45

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:46

Wie weet hoe je dit het beste kan oplossen:
Moor liep vorig jaar gewoon in de grote koppel(ongeveer een 25 paarden en pony's). Nu wil ik haar dit voorjaar, hoogdrachtig, niet met de koppel naar buiten hebben (gebeurt ook niet volgens de stalhouder) vanwege het altijd opnieuw bepalen van de rangorde en de kans dat ze dus gemept kan worden. Er zijn ongeveer 4-5 merrie's die moeten veulenen. De eerste in maart, Moor als een na laatste in mei. Deze 4 (5) komen apart in een weiland. Maar hoe pak je dit aan als het veulen er net is? Wat doen de andere merries, die dan al wat oudere veulens hebben. Wat kan ik doen als ze hoogdrachtig is en weer naar buiten mag, want ik wil haar graag toch wel zo snel als het mag, de wei in hebben.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:53

is er ook een merrie die rond moor haar datum moet bevallen.????
als hier een merrie bevallen is,blijft ze altijd een paar dagen alleen met het veulen in een landje.
uiteindelijk lopen er hier 4 koppels merries met veulen.
laat je haar in eem stal bevallen of op het land??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:53

Ik zou ze gewoon in het koppel laten, en als het kan zelfs in het koppel laten bevallen! Mijn merrie stond ook in een "koppel" met nog een 2-jarige merrie en een 15-jarige merrie die ook hoogdrachtig was en 3 weken later bevallen is. Is van het begin af aan goed gegaan, en mijn merrie is ook in het koppel (buiten in de wei) bevallen. De merrie verdedigt haar veulen wel, geen probleem. In het wild bevallen de merries in een kudde toch ook niet tegelijk? En de rangordes, die zijn tegen die tijd allang "uitgevochten". Gewoon van het begin af aan alles bij elkaar zetten.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:55

dat verschilt dan ook per paard.
is hier ook een paar keer geprobeerd liep uit op niets.
de merrie werd bij haar eigen veulen weggejaagd.
andere merries dachten duidelijk dat het hun kind was.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:59

Navajo is een kruising met een fjord , arabier en nog wat....

ik slaap nog prima hoor, ik maak me om haar geen zorgen, die red zich wel......dit weekend gaan we wel waken, maar das meer voor de gemoedsrust van de eigenaresse haha
pas maar op, als Cheyenne zo ver is, dan piep ik wel anders

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:59

aah die foto van spikkel met 2 veullies, cute !!!!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:12

"Ik zou ze gewoon in het koppel laten, en als het kan zelfs in het koppel laten bevallen!"

Ja als ze in de koppel lopen dan kan dit misschien, maar bij ons staan de paarden in de winter allemaal binnen (op een paar na). Als ze dan weer naar buiten gaan moet de rangorde opnieuw worden bepaald. De mijne is nogal dominant en zal dus de nodige klappen kunnen verwachten van andere dominante merries. Daar zit ik nu gewoon even niet op te wachten voor het zelfde geld krijgt ze er eentje in haar buik.

De bedoeling is dat ze op stal veulent, het is voor haar ( en voor mij) de eerste keer en het is hier op stal ook de gewoonte. (Ik reken op de ervaring van de stalhouder en volg dus ook zijn gewoontes) Maar als ze al in het land loopt, tja dan weet je maar nooit.

Er is een merrie die twee weken later is uitgerekend. en eentje die twee weken eerder is uitgerekend maar die staat nu niet bij ons op stal, komt waarschijnlijk net voor het veulenen terug. (voornamelijk weidegang)

Ik weet niet of ze als hoogdrachtige merrie in de kleine koppel kan met merries en veulens en andere drachtige merrie(s). Het ligt ook aan het weer natuurlijk want het land moet eerst mooi "opgedroogd" zijn voordat ze naar buiten mogen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:22

Laat ik het nog sterker vertellen, mijn merrie stond de eerste dag vorig jaar in het land in het koppel na een paar maanden op stal en alleen op de paddock te hebben gestaan toen ze bevallen is! Bevalling was een beetje onverwacht, ik geef het toe (ze was wel uitgerekent maar er was niks te zien), maar de drachtige merries stonden bij elkaar met een niet-drachtige merrie. En Neon is niet-dominant. Ik persoonlijk zou ze toch bij elkaar zetten. Die rangorde uitvechten, meestal valt het wel mee en slaan ze ook niet op buiken. Ikzelf zet mijn merrie van het voorjaar gewoon in het land, en zan zal ze afwisselend met een merrie of een volwassen hengst erop komen te staan. Ze moet eind juli pas, en ik ga haar echt niet tot die tijd uit het koppel halen. Ook al zijn ze zwanger, het zijn geen watjes en de babe zit behoorlijk goed beschermd.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:23

*Flettie, leuk dat je het veulen gevoeld hebt. Bij Lidelia was het veulen vorig jaar ook super actief. Dit jaar één keer het vermoeden gehad maar het is ook nog wat vroeg.
En dat lieve kopje straalt prcies haar karakter uit.

*Terorita, Lidelia staat nog met deken op. Alleen voor de pics nam ik haar even zonder mee naar buiten. Dus ze zal het wel fris hebben gehad.

* Neonlight, Gewldige foto. Echt apart dat de merries dit goed vonden.

*ChristaMoor, Dat is idd afhankelijk van wat voor karakters er in de groep zitten.

Als ik me vanmiddag een beetje redelijk voel zal ik eens uierfoto's maken. Heb ik straks ook wat vergelijking materiaal.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:27

Nee, het zijn idd geen watjes! Ik denk dat het gewoon mijn onervarenheid is waardoor ik zo voorzichtig ben. Ik zal toch ook nog met de stalhouder moeten overleggen wat hij van plan is. Maar de vorige jaren hebben de merries met veulens zowiezo los van de grote koppel gestaan.

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:29

Pip laat wel merken dat het niet lang meer duurt.. Haar uier wordt iets voller, maar nog zo dik als het moet zijn, maar dat kan natuurlijk nog..

Ze hinnikt niet echt meer als we voeren, en is loom..

En haar buik schut helemaal.. En je kan het of afstand horen.. Ik denk dat het maandag zover is.. Zo'n gevoel heb ik.. We zullen zien..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:32

Proficiat Flettie!!

Bedankt voor de uitleg van de gespikkelde uiers en piemels dat wist ik niet!!

Spannende dagen worden het hier al!!!

Marije: die twee lijken idd gelijk op te gaan...

Welkom gipsygirl!

Ik kan gerust nog wachten hoor
Althans moet ik wel

Nog 40 dagen vandaag!!! We zitten dus op 295 Binnen 5 dagen weer een mijlpaal
Tieten zijn verminderd vraag me niet waarom, maar ze doet nu eindelijk normaal qua tietenomvang

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:32

@Flettie. Jeuuuhhh het veulen voelen bewegen Dat is zo lief he?!

@Keeva. Wat leuk dat je Missy al zo lang volgt Het is ook echt een schatje. Af en toe kan ze een beetje apart zijn, maar dat vind ik juist wel grappig Ik ben ook echt heeeeel benieuwd wat eruit komt!

@Terorita. Ik ben benieuwd naar de sneeuwfoto's van Terra

@Neonlight. Wat een leuke foto met dat andere veulen die bij haar aan het drinken is

@Nouran. Wat een buik heeft pip toch Het aftellen kan bij jou al gaan beginnen!

@Gipsygirl. Welkom hier! Het bijlezen is inderdaad af en toe een aardig werkje Maar als je het iedere dag doet is het heel goed bij te houden! Het is iets minder als je een dag geen tijd hebt

@Dana. Wat is Navajo een aparte kruising! Ik vind het een heel apart paardje Met een hele mooie aalstreep

@Frenia. Gefeliciteerd met je mijlpaal Jij kan nou bijna beginnen met aftellen !!

Over het in de koppel zetten weet ik eigenlijk niet wat ik zou doen. Ik heb hier een vast groepje paarden, en die staan nu dag en nacht bij elkaar buiten. Als Missy straks wat verder in de dracht is, gaat ze 's nachts naar binnen zodat ze kan wennen aan de stal. En er komt waarschijnlijk binnekort nog een andere drachtige merrie bij ons, die een paar dagen later uitgerekend is. En die gaat dan ook 's nachts naar binnen. Maar ik doe ze iedere dag overdag wel gewoon weer in de kudde met de andere (in dit geval maar 1 merrie van 11 jaar en een jaarling merrie) merries. Zodat ze de rangorde niet meer hoeven te bepalen als het veulen geboren is. Want dat vind ik wel een beetje eng met pas geboren veulens erbij.
Spirit is in 2004 gewoon in de kudde bevallen. De ervaring die ik er mee heb is super! De merrie zonderd zich af, en die gaat gewoon liggen bevallen. de andere paarden gaan helemaal aan de andere kant van de wei/paddock staan, en laten de merrie met rust! Spirit is dan wel de baas in de kudde, maar er stonden nog meer drachtige merries die ook gewoon in de kudde zijn bevallen, en bij hun bevallingen werden ze ook gewoon met rust gelaten! Als het weer gewoon goed is zou ik er dan ook helemaal geen problemen mee hebben om de merrie gewoon buiten te laten staan met het bevallen. De enige reden waarom ik ze binnen wil hebben 's nachts, is omdat ik dan met waken alleen maar op de camera hoef te kijken. En als ze buiten staan moet ik iedere nacht meerdere malen mijn bed uit. Als dat lang duurt is dat niet zo goed voor je nachtrust En aangezien ik gewoon iedere dag naar school moet, bevalt de camera mij prima!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:35

Hellow

Heb weinig tijd momenteel,maar heb een vraagje....weet iemand een degelijke camera aan toch een betaalbare prijs?
hij moet gewoon in de stal kunnen hangen , ook in het donker zodat ik alles op mijn pc kan volgen.

Bedankt alvast voor wie een tip heeft

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:42

Bij de bouwmarkten kun je wel een camera met monitor aanschaffen, rond de 79 euro.... dan moet je wel het licht in de stal aan laten, als je het beeld op de pc wilt, zul je daarvoor een ander apparaat aan moeten schaffen, kosten rond de 65 euro
maar in principe is een monitor ook prima toch? dan kun je em bijvoorbeeld op de tv aansluiten......
als je meer info wilt, kun je me wel even pb-en...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:46

Wij hebben vorig jaar eens zo'n doodnormale bewakingscamera (meestal gebruikt bij toegangshekken enzo) in zo'n faillisements-uitverkoop-winkel. Kostte toen (nieuw) iets van 70-80 euro. Deze doet het erg goed alleen het infraroodvermogen is net te zwak voor in de stal. Dus daarvoor hebben we via ebay.de een extra infraroodlamp gekocht. Deze moeten we nog binnen krijgen maar hopelijk is het genoeg om 's nachts het licht uit te laten.
Het licht bij Fayette aan laten vind ik weer zo sneu omdat we in haar stal zo'n speciale "daglicht TL-lamp" hebben Mijn schoonpappa werkt in een drukkerij dus die hebben zulke lampen altijd op voorraad

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:47

wij hebben bij cheyenne in de box een bouwlamp opgehangen, met een dimmer, dus die verspreid niet extreem veel licht, hij brand al vanaf februari constand, ze is het nu dus al helemaal gewend....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:54

Wij hebben in de merriebox een gewone spaarlamp gehangen. Iets van een 7 watt of zo. Enkel die lamp brand dan in de stal zodat de andere paarden er geen last van hebben. Verder een camera in de box met zo'n monitor TV-tje naast het bed van mijn vader. Al hoop ik dat ze dit jaar weer s'morgen vroeg bevalt. Hoeven wij ons bed tenminste niet uit.

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:24

Idereen bedankt,,ga nu naar een "bouwmarkt" en zal zeker iets vinden,wil hem namelijk vanavond geinstaleerd hebben,gezien Ydwine morgen uitgerekend is

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:29

Kijk anders nog even op Marktplaats, staan er ook legio op. Hiervan heb ik hem ook en hij doet het goed. Alleen niet in het donker, maar met schemerlicht wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:40

O jee, nu nog een camera kopen en installeren en je merrie is morgen uitgerekent? Zou niks voor mij zijn, dat zou bij mij dus gedoemd zijn om te mislukken, zo'n stresskipje ben ik dan wel.

Ik hoop om eerlijk te zeggen dat mijn merrie wat te vroeg bevalt en het dan gewoon weer in de wei 's nachts doet (of overdag als ik erbij ben ). Wei is me prima bevallen vorig jaar, en zeker qua hygiene is het ook mijn keuze. In de zomermaanden staan ze bij ons alleen 's nachts in de wei, overdag is niet te doen vanwege de dazen. En halverwege juli 's nachts is het meestal een fijne temperatuur 's nachts, in augustus kan het weer zo koud en vochtig zijn.

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:41

Wij hebben ook een best goedkope camera, er zit wel infrarood licht op. Maar het is te wijnig om goed beeld te hebben op het beeldscherm. Dus wij laten ook gewoon het licht aan. Spirit vond dat vorig jaar helemaal niet erg, ze was er zo aan gewend!