"Ik zou ze gewoon in het koppel laten, en als het kan zelfs in het koppel laten bevallen!"
Ja als ze in de koppel lopen dan kan dit misschien, maar bij ons staan de paarden in de winter allemaal binnen (op een paar na). Als ze dan weer naar buiten gaan moet de rangorde opnieuw worden bepaald. De mijne is nogal dominant en zal dus de nodige klappen kunnen verwachten van andere dominante merries. Daar zit ik nu gewoon even niet op te wachten voor het zelfde geld krijgt ze er eentje in haar buik.
De bedoeling is dat ze op stal veulent, het is voor haar ( en voor mij) de eerste keer en het is hier op stal ook de gewoonte. (Ik reken op de ervaring van de stalhouder en volg dus ook zijn gewoontes) Maar als ze al in het land loopt, tja dan weet je maar nooit.
Er is een merrie die twee weken later is uitgerekend. en eentje die twee weken eerder is uitgerekend maar die staat nu niet bij ons op stal, komt waarschijnlijk net voor het veulenen terug. (voornamelijk weidegang)
Ik weet niet of ze als hoogdrachtige merrie in de kleine koppel kan met merries en veulens en andere drachtige merrie(s). Het ligt ook aan het weer natuurlijk want het land moet eerst mooi "opgedroogd" zijn voordat ze naar buiten mogen.