[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 06:28

Gefeliciteerd met de geboren veulens <3

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 06:33

Mirjam alvaro
Gekukkignis het gelukt met je kleine dame en is ze zelf gaan liggen.

De kungfu handeling van kabayo heeft me echt heel erg laten lachen als beeld denker zag ik de bovenhandse worp al helemaal voor me. "En nu liggen jij :') "

Sophie
Ik lees denk ik te on secuur maar zoals jij het daar neer legt heb ik nog nooit ervaren. En wellicht is het nu los laten en genieten van de nieuwe veulens en berichten een beter idee ;)

Nieky
Thanks
Het is ook echt genieten om race kees zo te zien gaan :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:11

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:24

Hier os vannacht een knap, klein hengstveulentje geboren. Moest wel even de dierenarts bij komen want hij heeft een liesbreuk maar niks om nu direct naar te moeten handelen. In de gaten houden en terug blijven masseren. Sluit zich waarschijnlijk vanzelf.

Hij heet: Wup van de Vossenberg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:24

Gefeliciteerd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:34

Gefeliciteerd met de veulens. Fijn als alles goed gaat!

Ook wel al een paar keer een red bag bevalling gelezen. Dan zeker fijn dat er iemand bij was.

Over de reacties vind ik het jammer dat het snel uit de hand loopt als je een keer kritiek krijgt. Hier lees je vooral over het wachten, waken en de bevalling. Maar je kan hier ook vragen stellen en zeker onervaren mensen hebben daar iets aan. Iedereen is vrij om een keer een veulen te fokken, maar goed voorbereid zijn is wel belangrijk.

In pension heb je niet alles in de hand, maar het kan ook voordelen hebben als de staleigenaren ervaren zijn en mee willen kijken en denken. Anders is het misschien gewoon niet verstandig om op zo een plek een veulen te fokken.

Ik schrok ook van de foto's, maar gaf ook aan dat ik vaker schrik van foto's. Onervaren of ervaren zegt dan niks, zie bij beide onveilige stallen, magere merries, rotzooi op paddocks etc etc.

Het zou juist mooi zijn als daar hier wel wat over gezegd kan en mag worden. Doet de aangesproken persoon er niks mee, misschien een ander wel.

De reactie die kwam, vond ik ook erg kinderachtig. Als je het niet goed hebt gedaan en je schaamt je voor de foto's, geef het dan toe. Niemand traint zijn merrie om ergens te gaan liggen. Maar bij ons is toch echt de gehele stal van 3*5 minstens 15cm dik en vast door potten met een mix van vlas en zaagsel. Op geen enkele plek kan de merrie dat kaal schrapen of ergens uitglijden. Ze heeft ook snel luchtwegproblemen, maar als ze tekenen heeft, gaat er een laag stro op, vooral tegen de zijkanten op.

Dat en waken etc zijn minimale voorbereidingen en dan moet je ook nog mazzel hebben. Dagen of weken 24/7 waken kan niemand alleen. Met alleen de nachten waken ben je er niet en je kan gewoon niet 6-8 uur slaap overdag in halen. Het is een stressvolle tijd, maar je weet waar je het voor doet.

Overigens vind ik de ervaren fokkers het niet altijd beter doen of een goed voorbeeld. Ook daar gemakzuchtige mensen, we doen het al x jaar zo, merries die als beval robot functioneren etc. Dan zie ik ook mensen die gek zijn op hun merrie en er echt alles aan doen om het zo goed mogelijk te doen. Ervaring zit dan misschien in het handelen, maar dat kan je ook hebben gekregen door werk of bij anderen mee te kijken en helpen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:48

Gefeliciteerd diandra

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:06

Wat een veulentjes weer! Gefeliciteerd allemaal!

Gelukkig was je bij de red bag en is het veulen goed ter wereld gekomen.

Hier gaat alles goed, onze kleine spruit krijgt aardig wat praatjes haha

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:34

Blijkbaar dit topic onvolgd zonder het door te hebben, 100 pagina's bijgelezen

Gefeliciteerd met alle veulens die al geboren zijn! Wat een knappe verschijningen allemaal! En opmerkelijke veel merrie veulens!

Veel sterkte voor degene waarvan de merrie's vroegtijdig hebben verworven... Dit wens je niemand toe!

Veel sterkte Corina met het verlies van je merrie en Stilgeboren veulen..

Goed dat het goed is afgelopen met de red bag!

De conclusie van de discussie? Waken is essentieel, niemand wilt de geboorte missen, zelf voel ik of er 2 voorbenen en een neusje aanwezig en laat ik de merrie zoveel mogelijk zelf het werk doen (onder toezicht)

Hier zijn we 294 dagen ver, nog altijd het spelletje wel of niet drachtig _O-
Scannen ga ik niet meer doen om het te weten, heb ze nog niet hengstig geweten. En de fjord die ik zag passeren heeft me hoop gegeven dat je merrie niet een Skippybal hoeft te zijn om een veulen in te kunnen verstoppen.

20 maart
Afbeelding

18 mei
Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:13

Gefeliciteerd met de nieuwe veulentjes!

Ik kan ook eindelijk een update plaatsen. Carlijn is vandaag, op 318, begonnen aan haar uier.

Afbeelding

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:11

Afbeelding

Midnight eet gelukkig weer een stuk beter. Vera doet het ook goed. Viel me net op dat ze in het stro een keer ging rollen, heb ik nog nooit bij zulke jonge veulens gezien.. is dit normaal (als het gewoon een keertje is) of toch echt wel iets om zorgen te maken

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:27

Die van mij rolde ook een keer om , wou graag op de andere kant slapen. Viel daarna in een diepe slaap. Ik schrok ook even maar niks aan de hand.

Ik heb het hem al vaker zien doen.

Hij is nu 4 dagen oud

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:40

Zebrastreep schreef:
Die van mij rolde ook een keer om , wou graag op de andere kant slapen. Viel daarna in een diepe slaap. Ik schrok ook even maar niks aan de hand.

Hij is nu 4 dagen oud

Het was wel echt rollen, tot nu toe echt maar een keer want ben even blijven observeren natuurlijk, ging daarna staan om te drinken en is vervolgens weer gaan slapen haha waarschijnlijk had ze kriebel ofzo van de vliegjes (of zoiets) ze doet moeders ook in alles na dus misschien dacht ze dat helpt vast

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:45

Ik heb gisteren een fotoshoot gehad met de paarden en mijn nestje poesjes.

Als ik alle foto’s heb, maak ik een topic aan, maar deze wilde ik vast delen <3
Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:46

Equinight schreef:
Zebrastreep schreef:

Hij is nu 4 dagen oud

Het was wel echt rollen, tot nu toe echt maar een keer want ben even blijven observeren natuurlijk, ging daarna staan om te drinken en is vervolgens weer gaan slapen haha waarschijnlijk had ze kriebel ofzo van de vliegjes (of zoiets) ze doet moeders ook in alles na dus misschien dacht ze dat helpt vast

Ik zou even extra observeren. Als het de komende uren heel vaak gebeurd dan mogelijk de dierenarts bellen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:07

Equinight schreef:
[ Afbeelding ]

Midnight eet gelukkig weer een stuk beter. Vera doet het ook goed. Viel me net op dat ze in het stro een keer ging rollen, heb ik nog nooit bij zulke jonge veulens gezien.. is dit normaal (als het gewoon een keertje is) of toch echt wel iets om zorgen te maken

Even in de gaten houden.. En temperaturen. Die van ons had last van zijn liesbreuk en ging rollen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:37

Cynthia auw haha , je wou niet meer op mij reageren |( Dat had ik wel door want met mijn bijleesposten destijds reageerde ik wel op jou maar jij nooit terug. Heel irritant vond ik dat _O- En nu zijn wij zelfs Facebook vriendjes haha! Ach laten we vroeger maar gewoon vergeten
Dat veulen van jou is te knap! Ik snap je dilemma. Maar zolang het financieel uiteraard kan zou ik haar lekker 3 jaar sowieso bij je op het land laten :j

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:17

Gefeliciteerd met alle veulentjes al ik nog iemand had gemist.

Hier vandaag weer gekke situatie.

Mijn merrie staat dus sinds dag 2 met een bucas vliegendeken op want de vliegen vooral de dazen en knutjes zijn hier ECHT niet te doen.
Maar vandaag wou ik de deken even wisselen en deze even in de was gooien. Merrie stond lekker op stal veulen stond er naast en ik haal de deken er af tot zover niets aan de hand..... Ineens veulen zwaar overstuur scheurt het hele terrein over merrie en gillend achter aan maar veulen beleef paniekerig ook naar mijn ander paard uiteindelijk rent het veulen een stal in mijn merrie er achteraan, veulen wou er volle vaart weer uit dus ik ging voor de deur staan om der tegen te houden. Blijkt ze mamma dus niet meer te herkennen. Beest wist niet beter dan dat mama mint groen was........ dus ineens een bruine moeder was ze niet op berekend na even snuffelen was er een punt van herkenning maar ze stond helemaal stijf dus na het poetsen moeders een nieuwe vliegendeken op (die overigens naar wasmachine rook en niet naar mama) Maar de mintgroene versie beviel het veulen meteen stuk beter, ze ging meteen relaxt in een hoekje liggen.....

Gekke beesten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:33

Kabayo schreef:
Cynthia auw haha , je wou niet meer op mij reageren |( Dat had ik wel door want met mijn bijleesposten destijds reageerde ik wel op jou maar jij nooit terug. Heel irritant vond ik dat _O- En nu zijn wij zelfs Facebook vriendjes haha! Ach laten we vroeger maar gewoon vergeten
Dat veulen van jou is te knap! Ik snap je dilemma. Maar zolang het financieel uiteraard kan zou ik haar lekker 3 jaar sowieso bij je op het land laten :j

Hahahaha! Arme jij, maar ik vond jou zó irritant _O-
Maar nu zijn we oud en ‘wijs’ en zijn we inderdaad gezellig FB vriendjes.

En ja, dat veulen is veel te knap <3
Zo knap heb ik ze nog niet gehad..

Hahahaha Dddara, was mama ineens niet meer mintgroen :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:40

Sorry kabayo maar ik had hetzelfde :') _O-

Wow dddara :')

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:49

Hahaha dddara, hier was het paniekjes toen Viv haar
Moeder ineens een vliegenkap op had :') duurde ff voor het goed was haha

Wij hebben laatst een fotoshoot gehad, en de foto’s vandaag binnen, zo blij met m’n dames <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:57

Ja met al het ge-verzorg en stallen en binnen omheining houden en benaderen is het wel eens makkelijk te vergeten dat zo’n veulen als splinternieuw vluchtdier van nature schuw en ergens in de natuur zou leven.
Gelukkig is het goed gegaan dddara, zo’n veulen moet alles ook zo snel maar goed intepreteren he..

Ik dacht eerst dat je verslagje erop neer zou komen dat het veulen door een daas was gestoken ofzo.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:46

Mirjamalvaro Fijn dat ze blijft <3 leuk dametje en wat een lange stelten heeft ze eronder.

XxDiandraxX Gefeliciteerd *\o/* dat is ineens vlot gegaan :D

Tj_stables Heb je nog geen veulen gevoeld toevallig?

Annash Dat is al een flink begin aan uier :D

Equinight Fijn dat midnight nu beter eet. Ik heb hier jaarlijks wel een veulen dat het gewoon lekker vind om te rollen in het stro. Zeker als we de boxen net opstrooien. Zolang ze niet vaker rollen, ongemakkelijk/koliekerig lijken etc etc is er niks aan de hand

Cynthia82 wat een knap veulen zeg <3 . Als het idd financieel gaat en kwa tijd/lasten zou ik haar nog even lekker houden

DDDara wat een doos haha. Grappig dat ze d'r moeder niet herkende zonder deken. Gelukkig geen ongelukken gebeurd door het schrikken.

Sharonindezz wat een knappe foto's van je mooie duo <3

Gisteren is Brutus ook 24/7 de weide op gegaan. Hij heeft tot nu toe nog geen draden gesloopt en blijft super braaf bij mama. De eerste dit jaar die zo braaf binnen de draad blijft :') . Mijn vriendin, zij is onze vaste fotograaf, had wat foto's van hem gemaakt <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een paar van Yoel.
Afbeelding
Afbeelding

We hebben ook een "zwangerschaps" shoot gedaan met Saartje en linten in verschillende kleuren :') . Vonden we eens leuk om te doen. Foto's daarvan moest ze nog bewerken, ben heel benieuwd :D

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Quir - Odette - 356 dagen
Soeboenoe - Aradia - 344 dagen
Mer1980 - O Solo Mia - 344 dagen
Quir - Char - 341 dagen
SparkYY_8 - Zilverling Mirna - 339 dagen
Quir - Carice - 332 dagen
Moner - sterre - 328 dagen
Bussymissy - Mientje - 325 dagen
Knolselder - Peach - 319 dagen

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:03

nieky1993 ik denk al iets te hebben gevoeld maar ik weet niet of het het veulen was, met die vliegen staat ze geen minuut stil, of stampt met de achterbenen, ik heb al eens iets hard gevoeld en de volgende dag voelde ik het niet meer, vorig jaar had ze al beginnende uier op 280 dagen

Nu zijn het zielige theezakjes :+
Afbeelding

2024
Afbeelding

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:17

MightyJoe schreef:
Even in de gaten houden.. En temperaturen. Die van ons had last van zijn liesbreuk en ging rollen

Een keer of ook echt vaker? Liet hij ook andere dingen zien of verder normaal ?