[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:02

Ibbel mijn merrie is vroeger dichtgezet omdat het voor de sport een mooier beeld geeft (ze was toen niet in mijn bezit) als je ooit wil fokken moet je dit dus blijven doen. Ze lijdt er niets aan kan wel erger dingen bedenken.

Cynthia ik snap wel dat sommige vroeg dekken ik wou dat ik ook eerder kon dekken want als ze weer een jaar draagt komt het veulen juni/juli dan is het soms zo warm dat ze ook niet naar buiten kunnen en voor de merrie veel zwaarder. Daarbij als het na veel pogingen niet lukt ga je get jaar erop wel eerder beginnen en als hey dan wel in 1x pakt nou dan heb je een vroeg veulen. Het is gewoon pech nu met dit weer vorig jaar was het lang niet zo erg en hadden we ook vroeg goed weer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:06

Iedereen moet en mag doen waar-ie zich goed bij voelt. Voor mij is het gewoon de grens.

En als het zo is dat merries tegenwoordig niet meer kunnen springen zonder dichtgezet te worden want anders bezorgen ze zichzelf een chronische baarmoederontsteking, dan wordt het misschien eens tijd dat de vorm van de geslachtsdelen van de merrie een selectiecriterium wordt om op te fokken. Want zolang je merries dichtzet om ze maar drachtig te laten blijven, blijf je vermoedelijk ook merries fokken die dichtgezet moeten worden. Zonder ingrepen worden dergelijke merries niet drachtig en kunnen ze dús hun afwijkende anatomie niet doorgeven... Moet je fokken met afwijkende vrouwelijke geslachtsdelen? We fokken ook niet met klophengsten tenslotte...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:09

Van harte Renske! Mooie achternaam ook :j

Ik laat ook meerdere merries dicht zetten. Ze voelen er amper wat van. Wat is een medische noodzaak? De meeste wonden niet, die kun je gewoon laten helen, zonder hechten. Krijg je alleen een litteken, maar dat wil men ook niet.

Een fokmerrie die niet drachtig wil, kun je net zo goed weg doen. Of je zet er in 5 minuten een paar hechtingen in. Beetje kort door de bocht, als je het zelf ook nog nooit gedaan hebt ;) Ik heb al menig knap veulen staan door die paar hechtingen :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:10

renske gefeliciteerd met je knappe veulentje *\o/*

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:20

Candalisa, ik zeg niet dat ik het niet snap, ik zeg alleen dat ik er niet voor zal kiezen. Ik heb ze liever in april/mei zodat ze snel lekker veel naar buiten en het land op kunnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:23

Vulina schreef:
Een fokmerrie die niet drachtig wil, kun je net zo goed weg doen. Of je zet er in 5 minuten een paar hechtingen in. Beetje kort door de bocht, als je het zelf ook nog nooit gedaan hebt ;) Ik heb al menig knap veulen staan door die paar hechtingen :D

Ik heb dan ook geen fokmerries. Ik fok af en toe een veulen bij mijn merries.
Ik snap best dat je het doet als je inkomen ervan af hangt. Hoewel het biologisch/evolutionair gezien niet verstandig is.
Maar voor MIJ is het de grens en zou het een reden te zijn dan maar met die merrie niet meer te fokken. Want fokken is niet de reden dat ik die merries heb.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:30

Hier schiet het ook op, bijna 300 over 14 dagen.
Orange 286 dagen, pffffffffff wat een buik. <3

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:37

En Ibbel, het is niet erfelijk. Dus ook dat argument gaat niet op. Als jou merrie straks een veulen krijgt, kan ze ook gaan luchtzuigen, door de bevalling. Dan hoor je elke pas een klein geluidje. En ze zuigen bacteriën ed mee naar binnen. Wat doe je dan?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:39

Gefeliciteerd met Wiseguy, Renske! Wat een mooie jongen en wat een heerlijk uur. Ik hoop dat de mijnen er een voorbeeld aan nemen :')

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:55

Gefeliciteerd met je knapperd renske!!

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:59

Renske wat een prachtig veulen, gefeliciteerd!

Merrie is vandaag precies 9 maand, maar zie dat het uier nu al iets veranderd. Het is haar eerste veulen, is dit normaal?

Het is ook mijn eerste veulen dus schrok best wel.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:02

Iets verandering is prima, compleet opuieren, zou ik even naar laten kijken..

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:14

Amy223 schreef:
Renske wat een prachtig veulen, gefeliciteerd!

Merrie is vandaag precies 9 maand, maar zie dat het uier nu al iets veranderd. Het is haar eerste veulen, is dit normaal?

Het is ook mijn eerste veulen dus schrok best wel.

Die van mij had het met 8 maanden al, ook haar eerste veulen toch na laten kijken bleek prima in orde ze was gewoon vroeg

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:41

Renske gefeliciteerd met de prachtige kleine :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:57

Een paard dat kan altijd springen ookal zet je die niet dicht. Alleen kunnen er dus fikse ontstekingen in de baarmoeder komen omdat er lucht, dus bacteriën, worden gezogen. Om dat niet dicht te zetten, is eerder mishandeling denk ik zo..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:01

Dat dichtzetten moet dat 1x of moeten de hechtingen steeds verversd zeg maar? :o
Snap natuurlijk wel dat ze eruit moeten voor veulen komt. :')

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:11

mirjamalvaro schreef:
Dat dichtzetten moet dat 1x of moeten de hechtingen steeds verversd zeg maar? :o
Snap natuurlijk wel dat ze eruit moeten voor veulen komt. :')

Nee hoor er gaan een paar hechtingen in als ze geinsemineerd zijn en net voor het bevallen wordt het met een mesje losgesneden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:47

Yeah Renske! Daar was ie dan! Gefeliciteerd! Ziet er knap uit!

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:12

Gefeliciteerd!!!! *\o/* *\%/*

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:21

Mijn merrie zuigt lucht bij het springen na 1x een veulen te hebben gehad. Denk dat die combinatie gewoon niet zo geschikt is, de meeste vrouwen met kinderen staan ook niet graag op een trampoline vanwege hun bekkenbodem.
Vind het ook weer ver gaan om te zeggen dat hun geslachtsdeel dan 'misvormd' is ofzo

Komt dit dan ook vaker voor bij springpaarden dan dressuur of koudbloed ofzo?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:34

rensju schreef:
Mijn merrie zuigt lucht bij het springen na 1x een veulen te hebben gehad. Denk dat die combinatie gewoon niet zo geschikt is, de meeste vrouwen met kinderen staan ook niet graag op een trampoline vanwege hun bekkenbodem.
Vind het ook weer ver gaan om te zeggen dat hun geslachtsdeel dan 'misvormd' is ofzo

Komt dit dan ook vaker voor bij springpaarden dan dressuur of koudbloed ofzo?

Bij de tinkers hoor je maar zelden dat ze dichtgezet worden. Maar daar wordt ook weinig met KI gewerkt.

Overigens, kan ik gelukkig nog trampoline springen na twins te hebben gehad :P hahahaha.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:40

Nee bij spingers word er in een sprong wat meer moeite gedaan, of hoe zeg je dat. Je hoort het sneller. 'n dressuurpaard kan het net zo goed hebben.

Voor de rest kunnen ze gewoon wel normaal functioneren na veulen en. Alleen misschien een bezoekje aan fysio of osteo. Tenzij er iets mis is gegaan.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:45

Zooo binnen een aantal dagen flink wat pagina's erbij ! Ik heb echt niet alles kunnen lezen ivm carnaval.

Ik zag wel veel mooie buikjes en uiers voorbij komen.

En 2 nieuwe veulens! *\o/* Gefeliciteerd!! *\%/*

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:34

Hihi ik kan ook nog trampoline springen!

Ja wel logisch dat je het sneller hoort bij het springen.
Ik snap opzich Ibbel haar gevoel, ik zou het ook niet willen. Maar ook al fok je niet meer, dan wil je ook geen bacterien in de baarmoeder, heel slecht voor de weerstand van de merrie.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:42

baudyh schreef:
We waren tegelijk vulina.
Ik denk morgen avond laat Renske

Ik had het goed voorspeld!! Gefeliciteerd renske!!