[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

C2012

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:18

pretty de dames gaan goed!

Gefeliciteerd Azara!

Geen weer voor veulentjes :brr: Merrie denkt er ook zo over. Uier loopt leeg en kan de pH bijna niet meer testen :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:22

Ik kan niet voor alle stamboeken praten, maar ik weet dat ik het via DNA ook terug kan laten halen bij Bo.
Bo heeft nu een half papier omdat haar vader onbekend is. Van haar moeder is geen DNA bekend, en die kan ik niet terug vinden helaas.
Haar opa en oma zijn wel geregistreerd met DNA.
Overigens heb ik wel een kopie van de dekbon van haar opa en oma waaruit haar moeder is geboren, alleen hebben de toenmalige eigenaren voor haar moeder nooit papier aangevraagd. Als hun een DNA test doen krijgt haar moeder dus ook gewoon een volpapier.
Als ik Bo haar moeder kan achterhalen komen deze dus wel op het papier van Bryana te staan.
Overigens krijgt het veulen sws een vol paper, maar wellicht is het bij het tinker stamboek anders.

Maar wat een *piep* weer vandaag. Paarden gingen niet het land op (kleigrond en glad) dus Bo en Bryana maar even in de bak gezet tussen de buien door.
Helaas was het maar een minuut of 20 toen ging het alweer regenen. Vanavond nog maar even laten lopen/rennen.
Bryana is daarna wel steeds helemaal klam, kleine race kever.

Zet je geluid uit ivm de wind

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:34

MarijeR schreef:
Cymlys gefeliciteerd met de knappe kerel! Wilde bles hoor :D

Vulina gefeliciteerd! Die merrie heeft een werk gehad om al die stipjes erop te schilderen! En nog een merrietje ook.

ivy_power89 gefeliciteerd! Leuke verrassing :D

Ontworming haal ik hier gewoon bij de DA aan de balie op en dan zeg ik voor hoeveel kg en dan krijg ik dat zonder problemen mee. Overleg vaak wel ff welke werkzame stof maar alles staat bij hen ook in de computer en alle paarden ook dus dat is nooit een probleem. Mestonderzoek doe ik niet. Geen vertrouwen in en met zoveel jong spul ontworm ik sowieso standaard.
Ook altijd netjes logboek formulier mee.
Veulentjes worden hier vaak gedaan, de moeders ook tegelijk met de veulens.

Tjinta schreef:
Onze dierenarts geeft voor de veulens wel pyrantel (panacur). Nu lees ik dus hier dat dit middel op 10 dagen geen zin heeft?

Panacur is febendazol en prima voor jonge veulens.
Pyrantel geven ze hier ook pas vanaf 3 maanden maar liefst nog wat later.

Pretty, dat zijn aardige uiers!

Luna2006 gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
Ben het trouwens wel met anderen eens dat als iemand een merrie zonder dekbon (dus vaak voor een lagere prijs) verkoopt en jij koopt de merrie later weer via iemand anders, dat je dan dus gewoon een niet betaalde dekking hebt en je imo ook gewoon dekgeld moet betalen als je het veulen wilt registreren.
Verkoper/hengstenhouder heeft niets met jou te maken maar met degene die de merrie van hem/haar kocht. En dat was zonder dekbon. Dat jij een drachtige merrie zonder dekbon koopt, is toch niet het probleem van de hengstenhouder?
En als jij zo op internet iemand te kijk zet, zou je van mij ook de boom in kunnen.

Overigens zou een stamboek dat zonder dekbon een veulen registreert ook flinke problemen met mij krijgen als hengstenhouder.
Die dekbon is er niet voor niets. En de dekking is dan dus ook niet geregistreerd bij het stamboek dus ik kan me niet voorstellen dat zij aan zoiets meewerken.

Heerlijk he zo n bles.

Wat betreft de dekbon ga ik helemaal met Marije mee. Dekbon is niet voor niks en stamboek had dan ook een probleem. Er zal Hoe dan ook een reden zijn dat er geen dekbon bijzit .

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:46

Gefeliciteerd, clemlys, vulina en ivy_power
Wat een gave veulens zijn er geboren.

Luna2006. Ik denk niet dat je zomaar enkel met dna papier kan krijgen en dat daar nog andere flinke kosten aan komen. Anders zou geen enkele hengsten houder meer met dekbonnen werken. ;)
En anders heb je de hengsten houder ook nog in je nek zitten

Dit veulen is gewoon papier loos mee verkocht. Fokker heeft daar voor gekozen maar zeg nu eerlijk daar was de prijs (die ik niet weet) vast ook daar naar. Mag ik vragen wat het dekgeld bedraagt?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:48

Ik ben het helemaal met Maaike en Marije eens! Jij koopt de merrie ook zonder dekbon, voor een lagere prijs, als je dan alsnog een dekbon wilt, moet je betalen. Lijkt mij niet meer dan logisch. Bovendien vind ik het doorsturen van jullie gesprek net zo onfatsoenlijk als het openbaar zetten. Zij praat prive met jou en dat hoort tussen haar en jou te blijven vind ik.
Maar als je je dna test rond krijgt, moet de merrie ook nog stamboek opgenomen worden, hoop dat je het allemaal voor elkaar krijgt. Zou wel beter zijn voor de toekomst van beide dieren.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:57

Ik was ook zeker bereid van een bedrag te betalen. Maar 450 is evenveel als dat ik de merrie betaald heb.
Dekgeld is 450 voor de hengst, ik wou 150 betalen. Dat is 100 euro meer als een DNA staal. Daarnaast als zij gewoon netjes de merrie verkocht had met dekbon voor haar prijs en niet naar de handelaar had gedaan had ze het geld gewoon gekregen. Maar merrie moest er snel weg.

Merrie wordt morgen direct het papier voor veterinair keuren aangevraagd. Dat zal vast wel allemaal lukken. Ze is helemaal in orde. Als ze wat minder bang is gaat ze zelfs voor haar premie.
Ze vind mij nog best eng, begrijpelijk natuurlijk, ze is pas nieuw hier en heeft een deel baasjes gehad op een jaar tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:18

Luna,ik vind niet dat jee recht in je schoenen staat. Als de hengstenhouder de merrie de handel ingooit en er snel vanaf wil, heeft niets te maken met jou als latere koper. Die handelaar had waarschijnlijk ook geen nood aan een dekbon en wou die prijs waarschijnlijk ook niet betalen. Jouw keuze een drachtige merrie te kopen zonder dekbon. Niet meer dan normaal dat je een dekking betaalt als je er papier bij wil. Als jij haar rechtstreeks had gekocht bij de hengstenhouder meet dekbon, zou je ook meer betaald hebben.

Zou nogal wat zijn. Moeten alle hengstenhouders maar 10€ vragen voor een dekking, want ja, dat is voor de. Hengstenhouder toch maar wat het kost?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:42

Ze had de merrie verkocht voor dat bedrag. Normaal zou je er als volwassen mensen er normaal toch uit moeten komen? Niet "dat bedrag en anders stik je maar int veulen en geef ik je aan als wanbetaler"

Ik ben altijd heel eerlijk in mijn paarden, zowel in aankoop, verkoop als dekkingen. En heb nu een super leuke merrie toevallig tegengekomen die gewoon past in mijn kudde. Jammer dat ze niet gewoon een regeling kan doen. Ik wil gerust 450 betalen voor een dekking naar een hengst van mijn keuze. Maar ze is nu al drachtig dus een goede regeling zou op zijn plaats zijn.

Ik wist inderdaad dat er geen dekbon bij zat. Dat is dan inderdaad mijn keuze van toch voor deze merrie te gaan. Wil deze merrie aanhouden en in 2017 laten dekken door een hengst die ik bij haar vind passen. Laat ze nu maar eerst eens tot rust komen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:48

Maar je koopt een dragende merrie toch ook aangezien het veulen wat er inzit je ook/of misschien nog wel meer interesseerd?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:53

Bij deze merrie niet. De vader was tot vandaag onbekend. Dus is een echte gok natuurlijk wat er dan uit komt. Maar merrie heeft echt een hele goede lijn. Hoop dat ze openbloeit dat ze mee naar de keuring kan zodat ze volgend jaar gedekt kan worden naar mijn smaak

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:54

De hengstenhouder heeft helemaal niets met jou te maken Luna. Jij hebt de merrie ergens anders gekocht.
Maakt niet uit wat je voor die merrie hebt betaald, je hebt alleen de merrie betaald aan een andere verkoper en zonder dekbon gekocht.
Nu wil je er een dekbon bij en ja dan moet je dekgeld betalen. Niet gek.
En korting daarop kan je afspreken als je de merrie van de hengstenhouder koopt. Dan doe je daar zaken mee. Nu niet.
Dus hoe je het dan verzint dat je korting moet hebben? De hengstenhouder heeft niets met jou te maken en kan zelfs weigeren om überhaupt een dekbon uit te schrijven.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:27

Weet je wat het is, dit soort dingen moet je voor betaling bij aankoop regelen en niet achteraf... en vooral niet op internet gaan lopen piepen. Als de dekking betaalt is krijg je een bon en als je een drachtige merrie koopt dan is dan met of zonder papieren. Zo moeilijk is het niet. Dan had je haar moeten laten staan... al dat achteraf gezever altijd. En je handelaar zou toch moeten weten hoe het zit, want die heeft onlangs nog al die welsh veulens opgekocht toch? Die hadden ook geen papieren. Als je in dat segment koopt/verkoopt moet je dat erbij accepteren...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:39

Ik ben het met de meute eens,je zult gewoon moeten betalen voor de dekking.

2de optie is je verlies nemen,veulen verkopen en het de volgende x slimmer aanpakken.

Vorig jaar had ik aagje,drachtig van een shet hengst met papieren die stamboekhengst zou zijn.
Ik kreeg er ook geen bon bij.

Dat veulen heeft gewoon een paspoort gekregen en niks geen papier erbij.
Ik ga daar geen extra moeite in stoppen omdat het veulen dan een half papiertje heeft.

Gefeliciteerd met de 3 veulens!

Cemlys ik vind hem echt gaaf! Lijkt wel een week oud al!

Ysabella staat op boxrust,morgen komt de DA weer voor controle.

Ze loopt niet echt kreupel meer maar dat komt eerder door de metacam denk ik.

Vanmorgen temp. Van 37.8 maar vanavond was dat alweer 38.5.
Dus weer wat aan de hoge kant.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:40

wat een dottjes weer zeg gf alle maal met die knappertjes

lilly dr uijer weer wat geslonken balen

ben benieuwd wie er eerder komt lilly of roosje ons konijn

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:03

Inowa; metacam is pijnstillend en kan dus inderdaad een vertekend beeld geven. Vervelend dat de temperatuur weer verhoogd is |( tis gelukkig minimaal. Beterschap!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:16

Luna2006 schreef:
Ik ben altijd heel eerlijk in mijn paarden, zowel in aankoop, verkoop als dekkingen. En heb nu een super leuke merrie toevallig tegengekomen die gewoon past in mijn kudde. Jammer dat ze niet gewoon een regeling kan doen. Ik wil gerust 450 betalen voor een dekking naar een hengst van mijn keuze. Maar ze is nu al drachtig dus een goede regeling zou op zijn plaats zijn.

Dat is toch niet haar probleem? Dat jij een merrie koopt met een veulen on dat niet naar jouw wens is, is jouw probleem en jouw keuze.
Waarom moet zij een regeling treffen omdat jij ervoor kiest een merrie te kopen met een veulen in dat niet naar jouw smaak is?
Omdat je de merrie goedkoop op de kop hebt kunnen tikkenn?

Ik had gewoon de dekking betaald, volgens mij is het geen slechte hengst. En sowieso meer toekomst voor het diertje.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:19

Sorry maar ik ga niet 2 keer mijn merrie betalen. Heb aan bevriende fokkers het voorgelegd en ook zij zouden zeker nooit zoveel vragen als dat deze persoon vraagt, en ben bij hen zeker dat dit gewoon de waarheid is wat ze zeggen.
Wel zeggen ze allemaal dat ze nooit als deze persoon zouden handelen en een merrie via achterdeur laten verdwijnen zonder dekbon.
Laatst bijgewerkt door Luna2006 op 27-04-16 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:19

Geloof dat ze 60 a 70 kilo weegt nu,ze krijgt metacam voor 50 kilo dus om de ergste pijn te verzachten maar niet zo dat ze weer gek gaat doen en het erger maakt.

Hier zie je hoe groot ze al is,ze is 5 weken oud.

Afbeelding

Ik ben overigens wel erg blij met hoe Ylona er nu uitziet.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:27

Utopia:

Dag 311:

Afbeelding

Dag 318:

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:30

Ja maar Sara dat is toch de keuze die JIJ als koper hebt gemaakt???
JIJ wou die merrie kopen zonder dekbon. Iets wat ik al nooit zou doen.
Ik vind het straf dat jij op de hengsthouder zit te vitten terwijl het jouw eigen keuze is ze zo te kopen!
Misschien heeft de handelaar ook wel de keuze gehad om de dekbon erbij re kopen en wou die dat niet. Omdat het toch maar voor de handel was. Die willen dat gelld er niet aan geven. Net zoals jij dat nu niet wilt.

Je kan niet verwachten op koopjes te jagen en dan bij x-aantal eigenaren terug op dde deur gaan kloppen voor een zo goed als gratis veulen van een 1e premie hengst.

Als dat zijn dekkgeld is, is dat het bedrag. Of jij dat nu teveel vindt of niet. Wat je 'bevriende fokkers' ook zeggen, hier zitten er ook genoeg met een andere mening.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:47

Zo lindamusters dat gaat hard ineens!

Inowa ik hoop echt dat t gauw beter gaat. Ze staat er prachtig bij, wat groot is ze.

Pretty de drie merries gaan goedhoed... ben je nog steeds niet zeker welke dame er eerst gaat?
Spannend.

Fotsy aaahhh wat ligt ze lekker. Wel plat, lastig met het alarm... hihi.

MarijeR pffft gelukkig thanks voor t er even op wijzen... Ik blijf dus fijn bij mijn Panacur. (gaat er hier fleswijze doorheen hihi) en met drie maanden gaan we over op de andere.

Kiki heeft een Racekever _/-\o_ _/-\o_ Prachtige Bryana.
Hier ook prutweer...

Ik ga toch het alarm denk ik er vanavond omdoen... Annisse haar spenen zijn nattig.
Vermoed dat t nog wel eventjes gaat duren, maar toch... vorige keer ging het ook heeeel erg snel dus.
Heb dat ding toch dus dan maar voor noppes wakker worden met platslapen.
Dit weekend zou echt zooo fijn zijn. Daarna lekker een week weinig afspraken kan ik heerlijk genieten.
Maar ja ik heb niks te willen... 8-)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:49

Wat ik ervan begrepen heb heeft de hengstenhouder een voorstel gedaan dat de dekking voor een sterk gereduceerd tarief (volgens zeggen minder dan de helft) gekocht kan worden. Dat vind ik wel schappelijk. Je hebt dan een veulen, met papier, voor half geld. Of je kiest ervoor om het niet te doen en alleen een paspoort bij het veulen te doen. Uiteindelijk verdien je er toch aan als je het veulen verkoopt, of het nou met of zonder papier is. Toch?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:54

Noisy schreef:
Wat ik ervan begrepen heb heeft de hengstenhouder een voorstel gedaan dat de dekking voor een sterk gereduceerd tarief (volgens zeggen minder dan de helft) gekocht kan worden. Dat vind ik wel schappelijk. Je hebt dan een veulen, met papier, voor half geld. Of je kiest ervoor om het niet te doen en alleen een paspoort bij het veulen te doen. Uiteindelijk verdien je er toch aan als je het veulen verkoopt, of het nou met of zonder papier is. Toch?

Verdienen doe ik er niet meer aan dan. De reden dat ik nooit zelf met die hengst zou dekken. Doe in op een hengstveulen dan. Zelfs een merrieveulen zal al zwaar zijn. Prijzen van nmprs zijn zo laag momenteel.

@Lindamusters: wat vult ze snel nu! ze heeft haast

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:00

Beide kanten hebben wel wat. Hengstenhouder lijkt ook wel een beetje dubbel spel te spelen. Ook zij kunnen een voordeel trekken uit dit verhaal; een goede nakomeling en een deel van de kosten vergoed. Ze hebben de kosten al gemaakt, en al winst gemaakt uit de verkoop van de merrie.
Zoals Luna aangeeft is er altijd een mogelijkheid tot praten als volwassenen. Kom je er dan niet uit, is dat het risico van Luna. Aangezien ze zelf verkocht hebben vind ik het ook wel een beetje dubbel verdienen.

Daarbij heb ik het gevoel dat sommigen hier 'blij' zijn Luna ergens op te kunnen aanvallen. Leef en laat leven.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:05

Vulina en ivy gefeliciteerd *\o/* *\o/*

Kiki Bryana is echt leuk!! Houd je haar aan?

Inowa :(:) Ik duim dat de dierenarts met goed nieuws komt en ze gauw opknapt!

Lindamusters zo ze heeft er zin in, de vaart komt erachter haha!

Over het met de papieren ga ik me niet in mengen.. Daar heb ik nagenoeg geen ervaring mee.

Maquavinci haar uier gaat goed, het is nog minimaal maar elke dag is er toch weer heel iets vulling in te zien.
De tinker die erbij staat heeft het echt zwaar.. is momenteel ook kreupel :(