[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:37

He, geen enge dingen, hoor.. heb helaas al een keer een foute bevalling meegemaakt... :o

Het gaat gewoon bij iedereen goedkomen :j ...

Als je toevallig een paardenmelkerij in de buurt hebt, kun je daar altijd wat biest halen.. meeste hebben dit wel op voorraad..

draaakje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:43

hier ligt biest en gewone melk in de vriezer, niet veel maar toch, maar als het veulen geen biest binnen krijgt dan bel ik toch de dierenarts, dan krijgt hij een prikje en extra koeienbiest.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:59

ponyparadijs schreef:
Een kennis van mij heeft altijd biest in de vriezer. Dat is biest van een belgisch trekpaard. Schijnt erg rijk te zijn. Ik weet niet precies hoe dat werkt hoor. Maar in geval van nood kan ik daar een beroep op doen.
Hopelijk hoeft het natuurlijk niet.
Moet ook zeggen dat we bij ons op stal de merries altijd vlak na de geboorte melken. En deze biest dan met de fles aan het veulen geven!

Maar hoe komt hij dan aan de biest? dat heeft het veulen van de Belg toch zelf nodig?
Of is deze merrie haar veulen vorig jaar verloren bijvoorbeeld?

En Danae, ik hoop met heel mijn hart dat er alleen maar voorspoedige bevallingen plaats gaan vinden, maar ik ben toch graag voorbereid zodat ik niet achteraf moet zeggen, had ik maar......
Ik heb van de week dus ook al een fles glijmiddel gehaald en gelijk een fles spul voor de navel, daar kan ik gelijk wel 10 jaar mee doen, ware het niet dat er een datum op staat, allemachtig wat een grote fles! hahahahaa

Wat halen jullie verder in huis? Ik heb een paar boeken op komst waarion vast lijstjes staan maar ik hoor het graag van ervaringsdeskundigen

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:03

Hooi,

Even een vraagje hier,
degene waar ik sarah heb laten dekken zei
dat ik 4 mnd van tevoren tegen influenza moest
laten enten, de da hier zei net dat het niks uitmaakt
als het maar niet een week voor bevalling is,
Jullie ervaring??

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:09

Frenia: Ze zien er goed uit! :D

Marije: Dat is niet zo handig. := Ik hoop dat bij mij dit jaar alles in 1 keer goed werkt. Ik word nu alweer wanhopig als ik denk aan de cam online zetten, en de ontvanger van de halsteralarmen. :') Maar uiteindelijk werkte alles goed, dus dit jaar zal het ook wel goedkomen.

Desillies: Wij hebben het niet in huis (Is maar 1 seizoen houdbaar..) maar ons voerboertje heeft het wel, en die is daarvoor dag en nacht bereikbaar. :j

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:09

Mijn veearts zei een maand voor de bevalling.....

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:10

BelgenGek: Er wordt vaak gezegd dat het goed is om een maand voor de bevalling te enten, maar doe ik nooit. Ze worden gewoon 1 keer per jaar geent hier. :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:11

Belgengek: 4 mnd heeft geen toegevoegde waarde :n Liefst binnen een maand voor de bevalling enten, dan zou het veulen nog mee profiteren

desillies: ik heb een tasje graai-klaar staan voor als ik ga checken of als het alarm gaat, met daarin ontsmetting voor de navel (flesje spray), draad om evt naveltje mee af te binden, handdoeken, desinfecteer voor mijn handen, een touwtje om de nageboorte op te binden, een extra lampje (bevallen buiten), een zak voor de nageboorte, mijn fototoestel en mijn telefoon met verschillende nrs voorgeprogrammeerd, waaronder verschillende DA en natuurlijk de eigenaar.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:14

Nicole288 schreef:
Belgengek: 4 mnd heeft geen toegevoegde waarde :n Liefst binnen een maand voor de bevalling enten, dan zou het veulen nog mee profiteren

desillies: ik heb een tasje graai-klaar staan voor als ik ga checken of als het alarm gaat, met daarin ontsmetting voor de navel (flesje spray), draad om evt naveltje mee af te binden, handdoeken, desinfecteer voor mijn handen, een touwtje om de nageboorte op te binden, een extra lampje (bevallen buiten), een zak voor de nageboorte, mijn fototoestel en mijn telefoon met verschillende nrs voorgeprogrammeerd, waaronder verschillende DA en natuurlijk de eigenaar.

Ik heb je lijstje gekopieerd en opgeslagen, en ik heb me voorgenomen dat met alles waarbij ik denk, oja :)* te doen :D
Kom ik daar aan met een rugzak vol handigheidjes

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:15

desillies schreef:
Maar hoe komt hij dan aan de biest? dat heeft het veulen van de Belg toch zelf nodig?
Of is deze merrie haar veulen vorig jaar verloren bijvoorbeeld?

En Danae, ik hoop met heel mijn hart dat er alleen maar voorspoedige bevallingen plaats gaan vinden, maar ik ben toch graag voorbereid zodat ik niet achteraf moet zeggen, had ik maar......
Ik heb van de week dus ook al een fles glijmiddel gehaald en gelijk een fles spul voor de navel, daar kan ik gelijk wel 10 jaar mee doen, ware het niet dat er een datum op staat, allemachtig wat een grote fles! hahahahaa

Wat halen jullie verder in huis? Ik heb een paar boeken op komst waarion vast lijstjes staan maar ik hoor het graag van ervaringsdeskundigen

Helaas ben je nooit voorbereid op zoiets.. ik had ook alles in huis, camera aan, boeken gekocht over bevallingen etc.. telefoonnummer van de dierenarts paraat etc... Toch is het fout gegaan... De voortekenen van een bevalling lijken heel erg veel op koliekverschijnselen...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:18

goeiemiddag allemaal!! :D

oo.. ik wordt echt gék van die merrie... ze is nou al ruim anderhalve week steeds "bijna" aan het bevallen, en morgen een week over de uitgerekende datum... nou nu mag dat beest toch echt wel eens gaan bevallen, half bokt zit al een week op foto's te wachten... :+

vandaag 20-01-2009, nou kan een merrie zich een mooiere datum bedenken om te bevallen??? O:)
Laatst bijgewerkt door marrlinde op 20-01-09 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:19

20-09-2009 :D ?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:19

gebruiken jullie ook wel eens navelklemmetjes? vind ik zelf makkelijker als een touwtje, en ze zitten in een steriele verpakking :)

biest en melk heb ik van syl vorig jaar, is wel al wat oud, maar volgens de dierenarts kan je het 1 jaar bewaren. als ik aan iets anders kan komen gebruik ik dat, maar voor het geval dit niet zo is, heb ik altijd zelf.

mijn lijstje:

scherpe schaar
handdoeken
emmer
navelklemmetje
glijmiddel
elastiek om nageboorte op te knopen
ontsmettingsmiddel (soort betadine)
evt. fles maar die staat gewoon binnen :P

en ik wil tegen die tijd alles bij elkaar leggen, en een fototoestel, telefoon (met dierenarts nummers ;) ) en zaklamp.

* hebben jullie trouwens trektouwtjes??

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:21

ff snel een update dan maar.. We hebben onze eerste (halve) nacht op stal gehad. vannacht alles in rep en roer, gauw de camera opgehangen en bedden gecreëerd. Ze had haar uier sinds 2 dagen half leeg, erg slap. was nog steeds zo toen we om 0.00 uur keken vannacht, maar het leek wel iets voller dan vroeger op de avond. We blijven altijd even wachten en kijken nog eens voor we weggaan, dus na 30 minuten nog eens gekeken naar het uier omdat ze verder ok leek. Zien we daar toch ineens een dikke volle uier hangen! spenen 3x zo dik ineens, achterzijde was nu één geheel en ook vol, hars-troebel en bloeddruppels in de hars aan 1 kant. Dus gauw naar huis, de spullen gepakt, auto stampvol afgeladen en ons op stal geinstalleerd. Rond 3 uur waren de bedden en de camera gereed en gingen we nog even kijken: Uier weer half leeg!!
:(
Van zo'n merrie word je dus echt gek hoor... Als ze binnen 30 minuten een volle uier kan krijgen, dan kan ze alles binnen een halfuur... Zo één moet je dus eigenlijk constant in de gaten houden... Vannacht ging ze wel heel vaak liggen, leek het erg zwaar te hebben... Zelfs haar brokken liet ze staan 's morgens om even te gaan liggen. Meerdere malen is ze even kort gaan liggen, het veulen drukt wat in het bekken, want je ziet hem bewegen onder de platen. Maar vandaag overdag had ze ineens nergens meer last van en ging in gallop al bokkend over het gras :+

We houden deze maar strak in de gaten!!
Njadien begint overigens ook meer op een merrie aan de tijd te lijken, haar platen zakken ook al wat en de banden worden al losser, het uier groeit minimaal, maar het groeit iig.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:22

Twinklebel schreef:
20-09-2009 :D ?

euhm... 01 bedoel ik ... O:)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:23

he wacht ff... er stond al 20-01-2009 of ben ik nou echt gek en had ik het al geedit...? :P

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:24

er staat dan 2009 2009 negen ;) nog mooier

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:24

HUH?! ik snap er echt niks meer van nou maar goed.. :o

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:25

oooooo ik snap het! :))

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:28

gelukkig maar, is je merrie je al aan het foppen, doe we er hier ook nog een schepje boven op :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:29

nou hardstikke bedankt hoor, had ik echt ff nodig.. :Y)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:31

Kwartje moest een eurootje worden marrlinde? :D

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:34

hehe... ja O:)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:10

ik ga ff eten!! :*

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:14

kan nog 3 weken duren marrlinde ,wil je niet ontgoochelen hoor ;-)