[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:55

Ohja was dat ook vergeten te zeggen aan pol. sorry!
Hoofdje en hals scheren ze bij mini's voor een beter beeld van het diertje te krijgen. En tis ook heel makkelijk voor halster om en af te doen, want een stukje manen is ook weg.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:18

Sofiehavan, ik vind het er niet erg ontstoken uit zien. Maar een veearts check kan nooit kwaad.
Zelf doelde ik meer op de naar binnen slaande bacterie..

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:23

Vulina schreef:
Sofiehavan, ik vind het er niet erg ontstoken uit zien. Maar een veearts check kan nooit kwaad.
Zelf doelde ik meer op de naar binnen slaande bacterie..

Ik weet zelf niet goed wat er van te denken. T is redelijk droog maar de huid er rond is toch rozig (dus meer doorbloed) en ook wel pijnlijk bij aanraking. Ik denk dat hij misschien ook een klein navelbreukje heeft (de merrie schrok bij de bevalling zo erg dat ze bruusk recht sprong en de navelstreng hard afbrak).
Maar temperatuur is 38,2°C en verder is hij gewoon ook speels en alert, dus denk nu niet dat hij een septicemie aan't ontwikkelen is. Maar bon, k wil het toch ook niet zo laten, ik denk dat hij wel een portie antibiotica kan gebruiken.

Luna, mooi dier! Beu van de hengst, hopelijk kan je alsnog een papier krijgen van het veulen!

Ivy_Power, ah, toch geen bonte dan. Maar wel een prachtige zwarte, gefeliciteerd!! *\o/*

Gentle in de stal :') grappig!! :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:23

Vulina oh dan was het nog best spannend zeg pfff gelukkig hebben jullie goed kunnen helpen. +:)+
Knap veulen en gelukkig ben je er vlug bij met de AB.

Dais gaat gestaag verder, goed zo meid, baasje tevreden houden

Was er niet nog een merrie waar de bbq dichtbij kwam := gelukkig geen weer voor :+
Azara? Wachten wordt altijd beloond

Bedankt voor de spam, kan er weer helemaal tegen
Kiki wat een grote fiere meid, perfect getekend ook
CL aje die gentle das een stoute jongen, gelukkig heeft hij een brave mama, zou hij bij Flo niet moeten doen hoor, die is echt streng :=
Livia, die naam past haar zo goed, ze lijkt ook wel van fluweel
Manda wat een knapperd zeg, als ik er hier uit ben dan stuur ik je eens pbtje.

Sophiehavan oeie is da al geweest, ziet er niet zo best uit

Luna gefeli nog met je nieuwe aanwinst, hopelijk komt het vlug inorde met de hengst.

Crines ook nog geen vorderingen dan pfff

Tinniie ja cheyenne die maakt ee iets rel speciaal van maar kijk er zijn er die nog langer hebben moeten wachten.

Tjinta lief dat je het vraagt, maar Elsa ligt bijna ganse nacht zo, leuk hoor, baasje zo pesten.

Afbeelding
Gisteren bij de melktest zag ik wel dat het drupje dat ik eindelijk bijna juist kon mikken op die kleine stripjes, heel plakkerig was en dus niet naar de juist kant wou lopen, bleef echt als een bolleke op stripje staan :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:56

Wat ligt ze wel mega schattig te slapen!

Nou een dekbon ga ik niet meer krijgen en ze dreigt ermee verder te gaan. Sorry maar ik ga niet nog een dekking betalen voor een merrie die zij drachtig heeft verkocht. Ze dreigt nu met vanalles te zeggen aan het stamboek zodat ik toch maar geen vol papier krijg.
Maar een DNA test kan zij niet weigeren normaal. DNA van de hengst is al lang bekend.

Cemlys

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:02

Mja mss is de merrie wel verkocht zonder veulen. Is een dekbon betalen niet goedkoper dan dna testen en alle trammelant (want met een beetje pech heb je een eigenaar die je flink zwart maakt bij jan en alleman)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:11

Cemlys schreef:
Mja mss is de merrie wel verkocht zonder veulen. Is een dekbon betalen niet goedkoper dan dna testen en alle trammelant (want met een beetje pech heb je een eigenaar die je flink zwart maakt bij jan en alleman)

Ik heb persoonlijk contact gehad met diegene die haar drachtig verkocht heeft. Ze wilt een dekbon uitschrijven mits ik dus het dekgeld betaal. DNA is een heel stuk goedkoper als het dekgeld. Wil je via pb anders het gesprek doorsturen :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:19

Waarom is er destijds dan geen dekbon uitgeschreven?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:25

Wat een raar verhaal zeg. Ze verkoopt de merrie drachtig en dan vervolgens alleen voor geld mee willen werken om het toekomstige veulen geregistreerd te krijgen.
Er bestaan een hoop rare mensen in de paardenwereld %)
Je kunt haar ook Del noemen :P :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:54

Dan had ze meer moeten kosten als er een dekbon bij was...

Whahah Noisy, arme merrie :+ Wouden eerst Deli maar een hele goede vriendin wordt zo genoemd dus dat vond ik maar niets. Toen zijn mijn opa dat het net een muisje was dus ja muis was geboren haha!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:55

Nog eentje <3

Ze heet Gaiane :D

Afbeelding

Denk niet dat Azara zo'n kleurtje aan het maken is maar een buckskin is wel mogelijk ... We duimen _/-\o_

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:04

Ik snap de hengstenhouder ook wel. Een hengst houden is echt niet zo winstgevend als iedereen maar denkt. Als iemand een dekking niet betaald, terecht dat er dan geen dekbon uitgeschreven wordt. En als de merrie dan weer doorverkocht wordt en je koopt zo'n merrie, tja, je weet dat er geen dekbon bij was. Wil je een dekbon zul je alsnog de dekking moeten betalen.
Heb zelf een dekhengst gehad, ik weet wat de kosten zijn.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:08

Azara knap ding hoor! Nu aan jou!

Vulina goed dat je met AB aan de slag gaat,geen risico nemen.

Fotsy zo als dat al zo dik is,dan kan het toch niet lang meer duren! Bij Clio is het ook intens plakkerig inmiddels en neigt al naar 6.0 in plaats van 6.5. Maar de uier kan nog voller.

SofieHavan ziet er wel een beetje apart uit,een DA kan nooit kwaad.

Luna gefeliciteerd met je merrie. Is ze appie?

Cemlys <3 Zo is ie ook al knap,kan niet wachten op betere foto's.

Manda wat een knap veulen,echt een Pjotr-veulen. Ik ben zelf gek van hem,ook al val ik niet op appaloosa's maar die uitstraling. <3 Helaas al mijn merrie's zijn te klein voor hem. :')

Nou Vera had vanmorgen toch nog meer vulling in het uier,ze geeft nooit vals alarm en daarnet ging het af op mijn werk. Mijn hart klopt nog in overdrive denk ik. :') Maar het was niks. Straks gaan kijken.

Clio daarentegen vordert flink en wilt Vera inhalen geloof ik,of toch minstens samen gaan. De melktest neigde al naar 6.0 en de melk is super plakkerig. De uier lijkt wel nog voller te moeten.

Uier Clio

Afbeelding

Uier Vera

Afbeelding

Ondertussen doet Lisa ook al vrolijk mee.

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:14

Oh de dekking is niet betaald. Dat veranderd het verhaal.. Dan begrijp ik het wel!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:24

Neonlight schreef:
Ik snap de hengstenhouder ook wel. Een hengst houden is echt niet zo winstgevend als iedereen maar denkt. Als iemand een dekking niet betaald, terecht dat er dan geen dekbon uitgeschreven wordt. En als de merrie dan weer doorverkocht wordt en je koopt zo'n merrie, tja, je weet dat er geen dekbon bij was. Wil je een dekbon zul je alsnog de dekking moeten betalen.
Heb zelf een dekhengst gehad, ik weet wat de kosten zijn.

Zij heeft haar drachtig verkocht... Dus ze wilt 2 keer winst maken.

Ik wil het gesprek niet openbaar zetten, want dat vind ik helemaal niet fatsoenlijk. Maar wil het wel doorsturen naar diegene die interesse hebben.

Ze is inderdaad appie pretty! jou dames vullen goed aan

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:26

Ah ok, ik wist niet dat de dekking niet betaald was. Ja, dan snap ik het ook ja.
Dan zul je de dekking gewoon moeten betalen, als je het veulen wilt registreren tenminste

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:28

Normaal gezien als je als eigenaar een merrie drachtig verkoopt moet iemand anders de dekking niet nog eens betalen zo zie ik het toch :) ze had gewoon netjes een dekbon moeten uitschrijven toen ze de merrie drachtig had gescand. Had ze maar meer voor de merrie moeten vragen toen ze haar drachtig verkocht.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:29

De verkopende partij is ook eigenaar van de hengst dan?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:33

Ja zowel merrie als hengst waren op dat moment van haar. Ze heeft de merrie daarna de handel in verkocht voor weinig en ze wilt nu geld zien. Maar is natuurlijk niet mijn probleem dat zij haar aan de handelaar heeft verkocht. Had ze toen eerlijk moeten handelen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:39

Lijkt me dat je akkoord gaat als je een drachtige koopt zonder dekbon en daar is denk ik dan ook de prijs naar.
Als ik hier een merrie drachtig verkoop en koper hoeft geen dekbon omdat hij geen behoefte heeft aan registratie bij het stamboek of er ka dan wat van de prins af. Vervolgens komt iemand zoveel maanden later bij me aankloppen voor een gratis dekbon?? Die krijgen ze ook niet zomaar nee. Als het in de koop inbegrepen was had je hem er wel bij gekregen. Ooit een merrie drachtig gekocht em daar zat de dekbon gewoon netjes bij

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:39

Zooo pretty, Beste uiers. Die van 6.0 gaat lekker.

En gefeliciteerd met de nieuwe baby hierboven

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:42

Ik wil gerust een deel betalen maar echt geen dekking meer. Heb even gehoord hoe andere hengstenhouders dit doen en die vragen 20 euro meer als al de kosten die zij hebben aan de dekbon hebben.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:46

Ik hoop dat je de papieren alsnog in orde krijgt luna. Maar kun je dan via DNA toch papieren krijgen? Zonder dekbon? Dat vind ik gek.

Als ik me niet vergis is het bij de PRE zo dat enkel een veulen dat nog aan de voet van de moeder loopt kan ingeschreven worden en dan nog alleen als:
1. de moeder APTA gekeurd is
2. de vader APTO gekeurd is
3. er een geldig dekbewijs aanwezig is
4. uit de DNA-test (wat altijd gedaan wordt) blijkt dat het veulen effectief afstamt van deze ouders.

Wanneer 1 of 2 niet in orde zijn maar wel één van beide in orde is, dan krijgt het veulen een cruzado-papier.

Dat ze niet helemaal gratis een dekbon wil uitschrijven, daar kan ik in komen. Maar het volle dekgeld vragen is dan misschien ook bij het haar gegrepen. Ze had dan idd beter de keuze gemaakt om het paard mét dekbon te verkopen en er dus ook meer voor te vragen.

pretty: begint er toch op te lijken hé. Straks gaan ze allebei tegelijk bevallen _O-

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:53

Vader is bij het NMPRS goedgekeurd, dus daar is DNA van bekend en die is in orde.
Moeder wordt morgen Vet. gekeurd dus die is ook in orde dan.
Vermits het gaat om een aankoop merrie mag ik een DNA test aanvragen van het veulen en kan ik de hengst als vermoedelijke vader op geven. Klopt dit idd krijg ik een vol papier.

Ik vind het inderdaad een principe kwestie. Ik wil gerust betalen hoor, dat is logisch want zij maken ook kosten. Maar ik ga niet een dekking betalen die zij eigenlijk gratis had. Dan had zijzelf fatsoenlijk moeten zijn en niet de merrie snel snel en goedkoop weg moeten doen.
Muis is zeker een hele kwalitatieve merrie die zelfs met dekbon niet al te lang te koop zou gestaan hebben. Jammer dat het soms zo snel moet gaan...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:01

Cymlys gefeliciteerd met de knappe kerel! Wilde bles hoor :D

Vulina gefeliciteerd! Die merrie heeft een werk gehad om al die stipjes erop te schilderen! En nog een merrietje ook.

ivy_power89 gefeliciteerd! Leuke verrassing :D

Ontworming haal ik hier gewoon bij de DA aan de balie op en dan zeg ik voor hoeveel kg en dan krijg ik dat zonder problemen mee. Overleg vaak wel ff welke werkzame stof maar alles staat bij hen ook in de computer en alle paarden ook dus dat is nooit een probleem. Mestonderzoek doe ik niet. Geen vertrouwen in en met zoveel jong spul ontworm ik sowieso standaard.
Ook altijd netjes logboek formulier mee.
Veulentjes worden hier vaak gedaan, de moeders ook tegelijk met de veulens.

Tjinta schreef:
Onze dierenarts geeft voor de veulens wel pyrantel (panacur). Nu lees ik dus hier dat dit middel op 10 dagen geen zin heeft?

Panacur is febendazol en prima voor jonge veulens.
Pyrantel geven ze hier ook pas vanaf 3 maanden maar liefst nog wat later.

Pretty, dat zijn aardige uiers!

Luna2006 gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
Ben het trouwens wel met anderen eens dat als iemand een merrie zonder dekbon (dus vaak voor een lagere prijs) verkoopt en jij koopt de merrie later weer via iemand anders, dat je dan dus gewoon een niet betaalde dekking hebt en je imo ook gewoon dekgeld moet betalen als je het veulen wilt registreren.
Verkoper/hengstenhouder heeft niets met jou te maken maar met degene die de merrie van hem/haar kocht. En dat was zonder dekbon. Dat jij een drachtige merrie zonder dekbon koopt, is toch niet het probleem van de hengstenhouder?
En als jij zo op internet iemand te kijk zet, zou je van mij ook de boom in kunnen.

Overigens zou een stamboek dat zonder dekbon een veulen registreert ook flinke problemen met mij krijgen als hengstenhouder.
Die dekbon is er niet voor niets. En de dekking is dan dus ook niet geregistreerd bij het stamboek dus ik kan me niet voorstellen dat zij aan zoiets meewerken.