[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:21

wat leuk dat verharen, en soms raar ja, heb de indruk dat hoe erger het is, hoe anders hun vachtkleurtje zal zijn.

onley die is zooo goed gelukt, zou jammer zijn als die gaat schimmelen maar dat kan soms heeel lang duren ook

rooslover leuke sabino merrie
sally, twijfelgeval? is dit een oudere fokmerrie want als daar niks in zit dan heeft ze toch wel een bal ingeslikt hoor, zelfs de banden lijken al slap te zijn

aagje is het echt moe, vind uiertje nu toch minimaal aan het veranderen, kan inderdaad wel heel snel gaan, alle dagen beetje erbij

rocky die moet nu toch echt gaan komen _/-\o_

wat een prachtexemplaar die cookie

ik heb wel de indruk dat er een groot verschil is tussen jullie veulens en de mijne, jullie veulens staan wijd uit de achterhand terwijl de beentjes hier juist heel compact zaten onder de buik, natuurlijk quarters moeten zo staan willen ze een mooie sliding stop maken

Afbeelding

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:24

Haha hij had er wel lol in zo te zien. Hier zijn ze ook bijna de hele dag buiten geweest. Het andere veulen bleef proberen om bij de nieuwe in de buurt te komen. Vond moeders nog geen goed idee. Elke keer werd hij weggejaagd en liep beteuterd naar de bal om daar even mee te spelen. Heb ze wel een keer zien neuzen haha. De kleinste is wel een ondernemend mannetje. Hij liep gelijk op de bal af om te kijken. Moeders zal der handen er nog aan vol hebben haha. Regelmatig zal ik hem er vandoor peren en moest ze erachteraan.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:55

Lisch gefeliciteerd met je veulen.

Verder even een ego post ga zo alles weer lezen.
Met Dora en Bonnie gaat het nu gelukkig weer super maar gisteren middag ging het even geheel mis met Dora.
Zo trof ik ze aan in de paddock
Afbeelding
Ik haalde ze binnen omdat de lucht hier ging betrekken zet ze op stal en loop even weg toen ik terug kwam liep Dora rondjes en was af en toe aan het schrappen. Ik zou met een stalgenoot en de honden van ons naar de jaarlingen gaan om te kijken of die nog water nodig hadden hier ruim 1½ kilometer vandaan maar vertrouwde Dora toch niet dus haar er even bij geroepen en ook zei vertrouwde het niet. Temp opgenomen die was mooi 38.1 toch maar de DA gebeld mijn eigen DA had dienst dus dat kwam mooi uit. Daarna de honden weer naar binnen gedaan en toen kwam de DA er al aan (hij was er binnen 8 minuten) samen met hem naar Dora toe, maar het was ineens heel erg mis met haar ze liep maar rondjes en liep gewoon haar veulen 3x omver stond dan weer stil en maar te schrappen. DA onderzocht haar en zijn diagnose was hevige koliek geen verstoppingskoliek maar de darmen hadden stilgelegen doordat zij alleen maar hooi mocht vanwegen haar zwangerschapsdiabetisie. Naar de kliniek of niet was de vraag. Ik heb toen gezegd geen kliniek (dit ook i.v.m. haar suikerziekte) de DA begreep het en zei:"Oke dan gaan we haar hier behandelen." Ze kreeg 2 spuiten, pijnstilling en buscopan. De dierenarts bleef ruim een kwartier tot ze rustig was wel was het zo dat als Bonnie haar benaderde ze stil bleef staan om haar te laten drinken. Toen ze rustiger was zei hij laat haar nu maar even rusten de spuiten zouden tot ongeveer 22 uur moeten werken. Ik had mijn schoonzus en broer van de situatie op de hoogte gebracht die waren op dat moment niet thuis maar wel op weg naar huis. Heb nog een paar keer op de camera via de telefoon gekeken en ze was rustig. Toch even snel naar de jaarlingen en op de terugweg werd ik gebeld door mijn schoonzus dat het weer mis was bij Dora. Dus weer de DA gebeld hij zou direct weer komen. Rectaal op gevoeld wat mest verwijdert dat was hard en flink ingedikt toen via een slang in de neus 1 liter paraffine de darmen in. Weer een tijd gewacht tot ze rustig werd hij kon haar niet spuiten want die had hij 1½ uur daarvoor pas gegeven. Via de camera ben ik haar in de gaten gaan houden en de hele avond tot 21:15 uur bleef ze rustig toen ineens begon ze weer rondjes te lopen en af en toe te schappen dus de DA gebeld. Weer kwam hij en heeft haar opnieuw beluisterd het klonk al veel beter dan de laatste keer zei hij daarna weer 2 spuiten toe gediend. Daar zou ze de nacht mee door moeten komen en verder moest de paraffine zijn werk gaan doen. Als ze verslechterde moest ik gelijk weer bellen en anders zou ze voor maandag 14 uur gemest moeten hebben anders ook bellen en zou ze nog een fles paraffine krijgen. In tussen was het al 22:30 uur en ik was al op vanaf 02:20 uur.
Dus de wekker gezet want ik was bang dat ik door zou slapen als ik in bed lag. om de 1½ uur op de camera gekeken ze was heel rustig en om 5 uur zag ik dat ze al 2x gemest had.
Toen ik om 7.30 uur bij haar kwam had ze al 3x flink gemest en was ze weer geheel de oude.
Gelukkig is ze nu nog steeds de oude en gaat het super met haar.
Ook mag ik voorzichtig weidegang met haar gaan opbouwen.
Afbeelding
Vandaag heeft Bonnie kennis gemaakt met mijn nichtje.
Afbeelding
Afbeelding
En vanavond voor ze naar bed moet ging ze nog even mee om Donna, Dora en Bonnie weltrusten te wensen.
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:19

Oh gelukkig gaat het weer goed met Dora. Bah dan schrik je. Wat een schattige foto s met je nichtje

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:22

jeetje karin, dat is nog maar net goed gegaan, maar goed dat jij haar zo goed kent en zo goed hebt opgelet, fijn dat het nu weer wat beter gaat, en wat is kleine bonnie toch schattig

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:32

Rockey spannend!! Dat zou nu toch gauw moeten komen zou je zeggen!

Caesar schreef:
Ah zo erg begint die van mij nu ook. Dan zal het wel een schimmel worden. Een schrale troost dat het witte dan beetje meetrekt...

Maar mijne wordt toch ook geen schimmel, die verhaard net zo, alleen komen de haren in dezelfde kleur maar dan als zomervachtje weer gewoon terug.

Neonlight: ja Clever heeft dit jaar de volle zus van Nimroos gedekt!! (zelfde vader en moeder, ook palomino panterbont maar een jaar jonger). Over twee weken weten we of het gelukt is! Hopelijk! Anders misschien nog net een poging voordat hij naar Rusland vertrekt. We wachten ook nog op een Welsh die hengstig moeten worden zodat die die ook nog kan dekken... Met wat geluk dus 1 of 2 veulens van Clever nog volgend jaar!

Ik doe 13 juni mee met de Welsh show in Nunspeet met Emmy, Emma en Pjotr! In de part bred rubrieken :). Haps is volgens mij best ver weg toch? Misschien wat voor volgend jaar!
Het is zoooooo jammer dat de Welsh shows bijna allemaal op dezelfde datums zijn als de appaloosa show/ keuring. De volgende Welsh show valt ook precies op de datum van de nas keuring....

Inowa: Aagje ziet er zo mooi uit, elke keer zeg ik hetzelfde haha, maar het is ook gewoon zo *D

Hier dan de eerste foto van de zoon van Clever! Enige veulentje van Clever van dit jaar, op de foto 5 uurtjes oud, wat een plaatje he <3 <3

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:38

Gaaf manda. Ik ga ook maar ik moet nog beslissen wat ik meeneem :,)
Ik denk de b merrie. En mss nog een tweejarige.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:49

wat een leukerd Manda

Karin heftig, hopelijk knapt ze vlug op

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:53

Jee Karin, schrikken zeg, gelukkig is ze nu weer terug de oude!

Manda, wat grappig, dezelfde kleur als mijn veulen! Ook zo donker nog. Hij heeft echt kleine stippels. :j

Hier is Neon ook koliekerig. En ik kom erachter dat de camera niet werkt. -O- Zo dus maar even naar stal gaan, ze hebben grote schoonmaak gehouden en het zou me niets verbazen als ze de stekker eruit hebben getrokken.
Neon is vandaag gescanned op hengstigheid, maar haar darmen lagen voor de eierstokken. De DA heeft nogal moeten wroeten, ik denk dat ze daar last van heeft. :(:) Ze is wel winderig, dat is weer een goed teken. Eten doet ze iets maar niet veel, wel als ze een scheet gelaten heeft gaat ze weer wat eten. Ik voel me nu wel enorm schuldig tegenover haar. :o

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:20

Neonlight: Schattig he hihi, ik ben op zoek naar een veulen foto van Clever! Hopelijk vind ik die nog, volgens mij lijkt die echt precies! Ik verhuis zo even naar een andere pc kijken of ik de foto kan vinden!

Iemand vroeg nog naar hoe schimmelbonte ongeveer zou verkleuren:
Dit veulentje is vos schimmelbont:
Afbeelding

Dit is dan wel de moeder, maar die is ook vos schimmelbont geboren dus precies zoals haar dochter. Op 2 jarige leeftijd was ze zo, de vlekken al grijs:
Afbeelding

Die was op 3 jarige leeftijd zo, je ziet dat het grijs van de vlekken alweer lichter/ bijna helemaal wit is is:
Afbeelding

En nog twee jaar later is ook het grijze niet meer te zien maar is ze echt volledig wit. Je kan alleen nog zien hoe de vlekken zijn als ze geschoren is of gewassen is en de zwarte huid waar de vlekken zaten doorschijnt. maar hoesnel een schimmel zo wit wordt is natuurlijk heel verschillend, kan super snel gaan maar ook echt jaren overheen gaan :)

chadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:23

karin dat is wel even schrikken geweest, gelukkig gaat het nu weer de goeie kant op

neonlight, hoop dat neon zich snel weer beter voelt, dit had je van te voren ook niet kunnen weten dat ze er zoveel last van zou krijgen.

iemand hier ervaring met een hartslag meter bij je paard, dolce had de laatste dagen een vrij hoge hartslag van rond de 60 slagen per minuut, tussen de 20 en 40 is normaal bij paarden.
vandaag is dolce d'r hartslag voor haar doen erg laag rond de 30
dat verklaard wel waarom zij nu zo down is, alleen net toen ze haar bakje slobber kreeg leek het wel of ze uitgehongerd was ze brak haar stal bijna af die muts.
voor de zekerheid zetten we wel een wekker vannacht al verwacht ik het niet maar hoop het wel

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:29

Ik meld we ook weer even. :o Ik reageer niet meer zo vaak maar lees wel mee. Gefeliciteerd met alle newborns! *\o/*

Karin dat is schrikken zeg met die koliek. Ik ben er ook altijd zo bang voor. Ben in september een paard verloren aan koliek en Jaycee had een maand terug ook heftige koliek. Hopelijk heeft Dora er nu geen last meer van.

Jaycee is ook aan het verharen, maar alleen nog op d'r hoofd. De kleur eronder is niet veel anders, ietsje lichter, dus het valt niet heel erg op. Ze heeft ook zo'n ontzettend dikke vacht en zweet heel erg als het warm is, dus het zal wel fijn zijn als ze d'r vacht kwijt is als het echt warm wordt.

Deze foto is van gisteren met mij samen, het verharen op d'r hoofd is hier goed te zien.

Afbeelding

En deze foto vind ik gewoon erg mooi. :o

Afbeelding

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:30

Wat een prachtige veulentjes komen er voorbij! <3

Iedereen nog gefeliciteerd met de pas geboren veulentjes!

Sorry voor mijn afwezigheid. De tandarts is vorige week woensdag geweest en hebben te horen gekregen dat ushi de ziekte EOTRH heeft (ongeneselijke ziekte aan de voortanden, snijtanden) |( ben dus even een paar dagen flink van me stuk geweest, nadat koda is afgespeend moeten we naar de kliniek voor röntgen foto's en word er sowieso al 1 snijtand verwijderd :( dan is het maar afwachten in een hoe ver stadium we zitten..

Met koda gaat het super die is morgen alweer 1,5 maand oud! <3 hij is zo'n knappie! Maar flink baldadig, echt een hengstje haha! Zijn hele snoet is al licht grijs zal van de week eens foto's maken :)

Euforie, wat een plaatje van een veulen heb jij! Van welk hengst is cookie? Hoe groot zal cookie worden ongeveer?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:49

manda die foto met dat vlindertje is geweldig, ik fok ook vlindertjes(lotharingen in Nederland) wel op kleur :P
Afbeelding
sorry even offtopic :o

Astrid geweldig, zien we ook even wie de lady achter de classic champagne is :D

lovelyn das balen zeg

neon oeie das ook minder, je wou ze in de veulenhenstigdheid opnieuw laten dekken toch

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:54

Astrid jullie hebben dezelfde kleur haar :D

He bah Lovelyn. Hopelijk valt de graad mee

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:10

Dat viel mij inderdaad ook op Cemlys. Helemaal met dat licht erop is de haarkleur echt nagenoeg hetzelfde Astrid. Gave foto's :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:17

lisch wat een knap meisje is het!

Neonlight vind het ook niet erg zo kan ik al vast kijken wat ze de nachten doet en of het steeds zelfde is,

pretty het gaat super goed, ze voelt zich echt lekker loopt weer helemaal goed,
galoppeert rent en speelt door de weiland.
ga dadelijk nieuwe foto`s plaatsen van vandaag

zeeschildpad spannend.

Euforie mooi veulen! sommige merries zorgen erg goed voor hun kind en geven reserves ook af.
wel vervelend maar gelukkig hou je haar goed in de gaten en heb je meteen advies in geslagen.

pretty wat een show geeft die weg zeg.

tammiebels wat is die gaaf. echt stoer al.

Manda wat ziet dat er apart uit. misschien maakt ze wel zoveel haast om dan al klaar te zijn met verharen. wat leuk zeg echt een plaatje,
wat gaaf dat veulentje met het konijn

rockey dat kan nooit lang meer duren.

inowa armen aagje ze ziet er ook echt moe uit

rooslover als je die foto zo ziet van sally zou je toch denken dat ze drachtig is.

onley wat kan die al rennen zeg.

_Karin jreetje zeg dat is schrikken en wat een onzekerheid dat de merrie steeds weer slecht werd.
gelukkig gaat het nu goed met haar.

Neonlight hopelijk is het probleem de stekker die er uit is dan is het zo opgelost.
sommige merries worden ook koliekerig van een echo maken.
hopelijk is ze dadelijk weer opgeknapt als je komt.

zeeschildpad huur je de hartslag meter? ik heb er geen ervaring mee maar heb wel is gelezen als er spanning of pijn komt dat hartslag hoge kan worden.

astridklomp wat een mooie foto`s van jullie samen.

Lovelyn jeetje wat schrikken, neem alle tijd en voel je niet verplicht om te reageren.
hoe oud is je merrie? aangezien het vooral voor komt bij ouderen paarde.
ik hoop dat het straks toch nog beetje mee valt de uitslag van de foto`s

chadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:22

polleman, ja via equinovum kan je camera systeem huren incl hartslag meter, en aan de hartslag kan je zien hoe het gaat en inderdaad die gaat omhoog in pieken zodra er pijn is.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:26

Fotsy: Sally is 15 en heeft sowieso al 7 veulens bij ons gehad.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:43

Ah, knappe Jaydee! <3

Over de hartslag, boven de 40 is toch een teken van pijn zeggen de DA-en. Vanavond ook weer gehoord. Neon had een hartslag van 48. DA is geweest, ze heeft Buscopan gehad, ze heeft last van enorm veel gas. Ze lag ook toen de DA eraan kwam. Maar, vervolgens springt ze overeind en gaat staan vreten. 8)7
Nu maar even via de camera in de gaten houden wat ze doet. Ze waren schoonmaak aan het houden in de stal, en ze hadden inderdaad de stekker eruit getrokken, maar nu doet de camera het weer. Tot nu toe heeft ze nog niet gelegen en staat ze goed te eten. De kleine dreumes ligt wel nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:45

Ff een vraagje Tussendoor.
Ik heb nu 2x Hooguit een paar minuutjes met cookie geoefend met het halstertje plus touw. En vandaag voor de derde keer, viel het kwartje ineens, dat het fijner is om mee te lopen dan erin te "hangen". Ik vind dat heel vlot gegaan, slim veulen!! Maar hoe nu verder. Hoe vaak moet ik dit nu onderhouden? Elke dag een minuutje bij wijze van of gewoon af en toe een paar minuutjes?

Filmpje.
https://m.youtube.com/watch?v=tkW5dNCWgiQ

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:03

Bon 318 dagen drachtig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door polleman op 18-05-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:07

Wow, flink puntbuikje al zeg!
Mooie merrie!! <3

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:13

Neonlight gelukkig doet de camera het weer.
hopelijk gaat de gas snel weer weg uit de darmen. wel fijn zon camera kan je zelfs nu goed in de gaten houden.

Euforie wat braaf zeg al zo mee lopen zonder mama.
dankjewel. buik de zijkanten blijven zelfde maar gaat nu ook al echt diepte in.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:45

Rockey, suc6 zal nu toch wel meenis zijn zeker!!

Zeeschildpad, ook bij jou klinkt het al veelbelovend hoor!! Suc6

Cemlys, wat een toffe naam Blue Indigo!! Zoo idd ook al zo ah verharen!!

Manda, leuk nog even een zoon voor Clever, leuk die stipjes en die foto met veulen en konijn, :D

Caesar, NEEEE!!! Geen schimmel hoor die Coosje kom ik haar overspuiten, ze is geweldig zo, en karaktertje ook zo lief lekker languit liggen je geniet echt van de witkop!!!

Jet4you, *\o/* 300 dagen mooie mijlpaal

Setteli, 317 dgn ze gaat nu iets langer dragen, wel fijner toch!

Jeniej, Skaha al wat nieuwsgieriger ah worden??

Carika, lekker in de kudde maar wel fijn dat ze 's nachts wat rust krijgen door apart te staan hoor!

Jolandje, Glowy die verstopprtje speelt en nu Joanna weer halster uitdoen, die wil haar stal terug :D

Polleman, wat ben jij attent :o, en wat ziet Bonita er top uit en idd de buik groeit naar ondere goed door zeg!!

Lisch, wat is ze mooi, dat hoofdje :o. Nog geen naam?

Euforie, Cookie is een terrorist! Halster hmm hier niet zo heel veel geoefend toen hij braaf was 1x per week.

Emmy7, Ghadir al 105 m, die groeit goed hoor! Op de foto's ook wel te zien de vorige keer!!

Pretty, Jess is echt leuk maar waar is Joey :D!

Tammiebels, Kadeaux wat is hij chique, door welke hengst is Deja Vu geinsemineerd??

Inowa, Aagje begint aan coupe pleeborstel, zonde maar hoort er wel bij helaas

Rooslover, Duchess nog 1 weekje spannend, en Sally, hmm ik denk het wel maar ben niet zo ervaren als jij wat denk je zelf?

Onley, B'Jay wat is hij leuk, mams heeft het druk zo te zien heerlijk rennen in de wei!! Genieten!

Fotsy, whoo wat een verschil weer een pas geboren foto! Zou goed kunnen dat het ras afhankelijk is!! En ook al een gaaf konijn!

Astridklomp, ooo wat een gave foto's, dat kleurtje is toch wel heel gaaf van Jaycee!!

Karin, zoo fijn dat Dora er weer helemaal boven op is, wat een super va heb jij. Prachtige foto's en dat nichtje geweldig zo lief, en ik zie Donna al weer heeeel jaloers kijken, hoop dat ze je dit jaar iets minder lang laat wachten!!

Neon, pfff ook bij jou wil het niet echt meezitten gelukkig dat de buscopan helpt, en fijn de schoonmaak maar de stekker er terug indoen is ook wel handig! Kon jij ook niet weten dat de darmen nog niet terug op hun plaats lagen!. Hoop dat ze snel opknapt, !!

Lovelyn, jaaa fotospam van Koda wel doen he!! Ik had al in het topic gereageerd niet wanhopen hoor, is zeker een domper nu maar met tijdig ingrijpen en het supplement wat je nu al geeft kan het nog best is meevallen, :(:)
Laatst bijgewerkt door jobamara op 19-05-15 00:06, in het totaal 2 keer bewerkt