[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:05

Van harte gefeliciteerd Equinight, Knolselder, Valuna en zebrastreep. En natuurlijk die ik daarvoor gemist heb. *\o/* *\o/* *\o/*
Voor wat betreft de kritiek; ik vind het helemaal op z’n plaats. En het feit dat het herhaald wordt vind ik goed, soms moet iets irritant worden voordat het begrepen wordt. Met respect maar wel eerlijk.

Deze jongen is 3 weken oud (en onder gepoept)
Afbeelding

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:10

Tja ook als een paard niet op stro kan staan heb je allerlei andere strooisels wat wel kan.
Ik maak altijd een soort pot stal. Zodat er een warme dikke laag is voor het veulen en ze geen kale plekken krijgen aan de benen. En de merrie ook grip heeft met opstaan.
Hier staan ze op gehakseld stro en soms houtvezel er door heen.

Het is gewoon niet handig om zo een foto van een net geboren veulen in de stront in een kleine stal te delen
Dat weet de eigenaresse nu ook wel.
Hopelijk doet ze het de volgende keer anders.
Of maakt ze zo geen foto meer. ;-)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:33

Wat een geweldige aftekeningen heeft hij toch phileine <3

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:17

Jeetje wat een discussie hier. Geboortes missen: dat kan echt de beste overkomen. Om daar nou heel erg over te oordelen in negatieve zin vind ik dan weer niet oke.

Maar even als advocaat van de duivel: we hebben het over paarden. Die zouden het in principe prima alleen moeten kunnen doen, zonder menselijke hulp. Het is mens eigen om overal controle op en over te willen hebben.

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat je het maar gewoon moet laten gaan en de risico's voor lief moet nemen, ik wil juist zeggen dat we het niet moeten overtrekken als iemand de geboorte van zijn veulen per ongeluk mist, ondanks waken etc. Wees een beetje milder alsjeblieft.

Niemand is perfect, ongelukken gebeuren en iedereen mag een keer een fout maken toch.

Wij hebben een camera en birth alarm. De merrie die nu moet veulenen heeft het de vorige keer ook stiekem gedaan bij de vorige eigenaar. Gelukkig is toen alles goed gegaan. Ze wil blijkbaar graag alleen zijn, daarom houd ik het dan op de camera in de gaten. Dan waant zij zich alleen en ik kan het dan toch goed zien allemaal. Soort mind fiets 2.0 voor haar :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:24

Niemand oordeelt over de mensen die ondanks waken toch tijdens een wc beurt her veulenen mist.

Er wordt gepraat over bewust niet waken.
Maar een paar wekkers zetten, daar valt ook elk uur onder.
Birt alarm is een leuk alarm voor naast waken, zeker niet iets opzich, zoals eigenlijk alles.

En juist om te roepen het is allemaal natuurlijk gaan mensen makkelijk denken.
Ja. Her is natuurlijk. Dood gaan ook. Dus als jou veulen in her vlies blijft zitten dan is het maar boeie? Het is de natuur? Het is net dat 10e geval van die 9 van de 10 gaan goed.
Je moet waken, kijken, in de gaten houden. Je moet niet ingrijpen tot nodig natuurlijk. Denk aan ze niet op beton laten liggen, niet in de poep tot ernstige dingen zoals verkeerde ligging, vast, niet willen drinken oid.
Sommige mensen begeleiden wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:31

Sophie no offence hoor, elk dier, zelfs de mens, zou zichzelf kunnen redden met een bevalling. Maar even serieus, hoe vaak gaat dat mis? Hoe vaak hoor je niet dat teven een keizersnede moeten, dat kalfjes worden gehaald met een geboortekrik, dat vrouwen een keizersnede moeten . Als het mis gaat gaat het mis. In de natuur gaat zo’n dier/mens gewoon dood. Zo hard is de natuur. Dus in mijn ogen slaat dat argument nergens op :o Ik val meer over de mensen die dus niet waken, of birth alarm of camera hebben. Sommige hebben 1 van de hulpmiddelen, sommige alle hulpmiddelen die er bekend zijn. Maar dat vind ik in mijn ogen al een stuk verantwoordelijker dan maar gewoon lekker te gaan slapen en er van uit gaan dat mevrouw paard zich wel red, want ‘zo gaat dat in de natuur ‘ :o

Astrea ik vind het jammer dat je het zelf niet ziet en zo in de aanval gaat. Je ziet bij het ene veulen letterlijk links en rechts een stalwand en dat de merrie net in de box past. Je wil niet dat ze vast gaan liggen. Een paar schone pakken zaagsel had al een heel ander beeld gegeven. Dit is niet gepot, en gewoon vies. Zoals ik zei, een hooivork of een pak zaagsel is zo gepakt. Ik had het zelfs naast de box staan zodat ik het er gelijk bij kon gooien. Je wilt zelf toch ook geen ontsteking in de navel of buikholte? Dat is heel naar. Ik hoop gewoon dat jij, als ervaren fokker, er iets van leert. En dat is het laatste persoonlijke wat ik over de stal te zeggen heb. Het was ook meer een algemeen bericht voor meelezers of mensen die niet ervaren zijn in het fokken, dat hygiene toch wel erg belangrijk is (en ruimte)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:38

Even wat positiefs:

Net geboren 15.30 Very Pretty een merrietje!!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:40

Gefeliciteerd

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:42

Mirjamalvaro wat een luxe tijd! Gefeliciteerd!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:44

Zo, even "de discussie" bijgelezen :)

Gefeliciteerd Lyona, Valuna (grappig kopje), Zebrastreep, Equinight (veel wit!), Knolselder (ein-de-lijk!) en Mirjamalvaro!! Weer eens booming met baby's <3 .

Dank voor alle tips & opmerkingen inzake opstandig veulen. Wat jullie schrijven is wat ik doe, dus bevestigt wel, dat ik prima bezig ben. Geduld is het toverwoord. (AZ, aan reserveringen doen ze niet, weg is weg. Zonder veulen is het prima stal, qua locatie, faciliteiten en zelfs service, alleen nu niet. Bij een ander zouden komende 6 maanden fijner kunnen zijn maar daarna dan weer geen fatsoenlijke rijbaan of geen buitenrijden of... er is altijd wel wat).

Een leuk voorbeeld qua veulengedrag: als veulen met weideburen (achter draad) wil kennismaken komt moeders als een furie ertussen. Laatst pakte ik de moeder vast (om te kroelen / vertroetelen) en dacht: ik wacht wel of het veulen dan komt. Denkt kleintje: Hee, mama is weg :)* en ging linea recta flirten met oom ruin, de buurman :') .
Laatst bijgewerkt door Ponytante op 18-05-25 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:45

Ja geweldig :))

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:46

Mirjam. Van harte gefeliciteerd *\o/*

Seven. Ja apart hè haha.

Sophie. En zo proberen we het allemaal zo goed mogelijk te doen toch?

Zolang wij dieren opsluiten in een beperkte ruimte vind ik dat wij ons bewust moeten zijn van dat er geen sprake meer is van een natuurlijke context. Daardoor ontstaan risico’s (sloten, stalwanden, hygiëne, stroomdraden, door ons samengestelde groepen etc.). We hebben de plicht om in te grijpen als er problemen ontstaan veroorzaakt door de kunstmatige leefomstandigheden van onze paarden.

Kijk, dit is dagelijkse kost; tikkertje rondom mama :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 18-05-25 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:52

Nageboorte er ook al af.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:57

Gefeliciteerd. Heerlijke tijd

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:08

Gefeliciteerd, wat een fijne tijd!!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:09

Gefeliciteerd mirjamalvaro!

Hier lijkt er toch ook wat schot in te komen. Eerste foto van gisteren tweede van vanmiddag:

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:12

Mooie vooruitgang :D

Pretty ligt prima, staat nog niet op :))

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:23

Cioccolato schreef:
Niemand oordeelt over de mensen die ondanks waken toch tijdens een wc beurt her veulenen mist.

Er wordt gepraat over bewust niet waken.
Maar een paar wekkers zetten, daar valt ook elk uur onder.
Birt alarm is een leuk alarm voor naast waken, zeker niet iets opzich, zoals eigenlijk alles.

En juist om te roepen het is allemaal natuurlijk gaan mensen makkelijk denken.
Ja. Her is natuurlijk. Dood gaan ook. Dus als jou veulen in her vlies blijft zitten dan is het maar boeie? Het is de natuur? Het is net dat 10e geval van die 9 van de 10 gaan goed.
Je moet waken, kijken, in de gaten houden. Je moet niet ingrijpen tot nodig natuurlijk. Denk aan ze niet op beton laten liggen, niet in de poep tot ernstige dingen zoals verkeerde ligging, vast, niet willen drinken oid.
Sommige mensen begeleiden wel.

Ja.. hier was ik al bang voor. Goed lezen is een kunst. Er staat letterlijk dat ik niet bedoel dat je alle risico's maar voor lief moet nemen. Met andere woorden: waken is zinvol! Erbij zijn ook.

Maar goed. We doen allemaal ons best. Laten we het daar maar op houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:26

Nee je mist een beetje het punt. We hebben het echt niet gehad over de mensen die daadwerkelijk de bevalling niet willens missen en zich er voor inzetten en her dan perongeluk toch missen.
Het gaat om de andere groep.

En dat het natuur is, is gewoon een dooddoener.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:41

En ze staat :):) Nu nog drinken :P
Heerlijk zo op de dag :')

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:46

Wat top mirjamalvaro een merrie, top tijd en lekker vlot gegaan zo te lezen :j

Gefeliciteerd

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:46

Dank je. Ja eindelijk mijn droom merrietje :):)

Edit:
Melkbar gevonden
Afbeelding

Kim1982v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:27

Wat een super leuk veulen! Mooi midden op de dag. Dat kan dus ook gewoon ;-)

Ik heb een “domme” vraag (althans voor een doorgewinterde fokker is dit een domme vraag denk ik).

Mijn merrie heeft sinds vandaag een gekke plek tussen haar bovenbenen. Het lijkt uit haar achterste te komen. Kan ook zomaar zweet zijn, maar waarvan? Ze was wel onrustig, misschien door het heen en weer banjeren. Gisteren had ze dunne mest, maar toen zat er niks. Vandaag was het normaal. Is dit ok?

Ook even uier van vandaag toegevoegd

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:28

Lijkt van wat mestwater?

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:52

Gefeliciteerd mirjamalvaro!!!!