[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:00

Wat grappig trouwens, ik wist ook niet dat er een zwangerschapstest voor merries bestond. Wat kost zo'n test?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:02

Je hebt ook helemaal gelijk Vulina.
Soms heb ik wat moeite om me in te houden :o

Hmm vientje, ik heb vandaag ook pramox meegekregen voor de merries, en nog wel specifiek gevraagd om een middel voor drachtige merrie......... Ik dacht zelf dat pramox niet voor drachtige merries mocht, maar begon aan mezelf te twijfelen omdat ik hem toch mee kreeg..... Hmm.... En nu?! Wat geven jullie drachtige merries tegen bloedworm?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:03

30-40 euro, als ik me nog goed herinner, maar je moet een halve scheikunde docent zijn en dan nog die urine opvangen _/-\o_ , is niet zoals bij mensen gewoon op plassen :P , je moet dit overgieten in iets en niet teveel en niet teweinig om dan vervolgens in een testje te gieten, allez zo lees ik het toch.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:03

De gewone groene equest :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:05

Hmm ja, hoe vang je dat in hemelsnaam op?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:05

Die wee-foal kost ergens tussen de 30 en 40 euro denk ik...

Urine opvangen is bij de ene merrie makkelijk, bij de andere een hel. Ik heb er een die standaard bij voedertijd gaat plassen. Eentje die meteen plast in een propere stal na een dagje buiten,... Dus dan is het wel handig :D
Maar vorig jaar bij Fre een heeeeel gedoe. En dan was die nog negatief ook :(

Ik denk dat ik begin volgend jaar eens laat opvoelen om te kijken op Fre en Ster nog drachtig zijn. Of het moest heel duidelijk zijn. Charlie is gewoon heel duidelijk drachtig. Daar zal ik het wel aan merken. Maar Fre toont erg weinig (was bij 1e veulen ook) en groeit pas een maand of 2 op voorhand erg hard uit.
Ster wordt normaal verkocht.
Dus als ik dat allemaal op tijd weet volgend jaar, kan Fre al vroeger naar de dekhengst, Ster sneller de verkoop in, al dan niet gedekt,...

Ik denk dat ik volgend jaar bij Fleem de Regumate ga proberen, aangezien ze dit jaar niet drachtig werd.
Je zou best eens kunnen proberen Vanessa! Kwaad doe je er in elk geval niet mee.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:07

Die bloedworm was hier ook de reden dat ze hem meegaven :j Maar Moxidectine is het enige waarvan ik weet dat het echt afgeraden wordt bij dracht...Equest Pramox komt wat dat betreft ook steeds boven op internet. De contra-indicatie staat trouwens niet op de bijsluiter, maar DA zei wel dat het idd wat twijfelachtig was (als in: niet bewezen dat het geen kwaad kan bij dracht, zoals bij andere wormmiddelen wel is gedaan). Als ik het niet durfde te gokken konden we wel de gewone Equest gebruiken (idd die groene).

Ik vind het maar lastig hoor.

De test die ik vond is 40 euro :) Met verzendkosten dus net zo duur als een losse keer scannen aan huis hier :')
Miep is een ongelofelijke pieserd, kwestie van in een net schone opgestrooide stal zetten en emmer in de aanslag houden :+ Met wat mazzel gaat dat dus wel lukken. Mestonderzoek is ook altijd ideaal, zet haar op de poetsplaats en binnen de minuut heb je je verse drol :Y)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:11

Gewone (groene) equest dus. Ik loop het risico liever niet dus dan ga ik die pramox morgen ook maar omruilen... Bah! >;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:13

Heb je een reden om pramox te gebruiken? Lintworm? Zo niet, dan spek je alleen maar de portemonnee van je DA ;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:16

Er zit bij die Wee-foal geweeon een bijsluiter met duidelijke uitleg hoor. Is helemaal niet moeilijk.
Je vangt urine op, vult het bijgeleverde pipetje ermee, paar druppeltjes in een buisje met poeder, paar keer gewoon omdraaien en op de test doen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:17

Vulina, mij is altijd gezegd dat de Pramox een van de enige is die bloedworm in alle stadia aanpakt? Ook de ingekapselde?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:18

Idd, dat is ook wat hier gezegd werd. Pramox ivm evt ingekapselde bloedworm. Ware het niet voor Pinda dan had ik haar daarom ook gewoon Pramox gegeven, alleen nu riskeer ik het niet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:21

Nee hoor, de gewone equest pakt ook alle stadia aan. Het enige verschil is dat de pramox ook voor lintworm werkt. Enige waar de equest (pramox) niet genoeg voor werkt zijn spoelwormen. Als je die vind na het ontwormen met equest of in je mest onderzoek, moet je nogmaals pyrantel gebruiken.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:29

Thanks Vulina!
Ja de pramox is inderdaad een dure haha ik wil gewoon moxidectine gebruiken, ik dacht ook dat pramox krachtiger was bij de ingekapselde dan gewone equest. Maar ik ga toch morgen maar even ruilen :j en goede tip! Ik zal de spoelworm in de gaten houden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:33

Ah zo dus, zit het net ff anders! Miep is bij alle mestonderzoeken de laatste jaren (dit jaar meerdere gedaan) schoon gebleken dus spoelworm maak ik me vooralsnog niet zo druk over. Ben vooral bang wbt ingekapselde bloedworm, dus dat de gewone Equest die ook aanpakt is goed nieuws.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:35

De werkzame stof in de pramox tegen rode bloedwormen is moxidectine. Exact hetzelfde dus :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:42

Hmmmm en dan komt toch die moxidectine weer boven...die mag toch juist niet? Waarom zou dan de gewone Equest met dat spul wel mogen en de Equest Pramox met dat spul niet? Ikke nie meer snap :\ *blont*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:51

Volgens mij heeft het er vooral mee te maken dat het niet getest is op drachtig merries.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:54

Bij de gewone Equest staat niet in de bijsluiter dat het niet mag bij drachtige merries. Die heb ik laatst
nog gegeven.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:54

Hmm dat komt overeen met wat de DA zegt idd. Enig googelen op bijsluiters etc geeft ook aan dat de pramox flink zwaarder is dan de gewone equest, dus combi van die twee zal het dan wel zijn...

Nondeju zeg, je moet er zowat voor gestudeerd hebben :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:55

Moxidectine mag je niet gebruiken voor veulens jonger dan een half jaar. (Zelf houden we een jaar aan)

De combinatie moxidectine met praziquantel is nog niet bewezen veilig voor drachtige merries.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:10

Hier zei de da omdat ik ook twijfelde over de pramox (de ene zegt het veilig te kunnen geven en de andere weer niet) dat ik de pramoxdit jaar kon overslaan. Dit omdat ik deze andere jaren altijd wle gebruikte vlak voor de vorst periode.

Ik weet niet of het bij een merrie net zo makkelijk gaat. Maar bij onze honden (overigens een teef) vingen we urine op met een soeplepel (zo'n opscheplepel). Werkte echt super. Ze buigen door om te plassen en hoppa lepel eronder

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:17

Ik ben het eens met Vulina, laten we het een beetje gezellig houden hier in het topic en iedereen in zijn waarde laten. Volgens mij probeert iedereen hier zo goed mogelijk voor zijn paarden te zorgen alleen doet de een het op een andere manier dan de ander. Het enige wat we kunnen doen is elkaar proberen te helpen en tips te geven en of diegene daar wat mee doet is aan hem.

Ik kom om in het scheer werk, heb er zondag 2 gedaan en gisteren ook en "moet" er nog 6 deze week. Maar goed ik vind het wel leuk werk en verdient lekker bij.
Gisteren een super leuke pony gedaan
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:33

Pfoe ik heb het ook een paar dagen te druk gehad maar wat is hier veel bijgepraat :)

Marije welkom terug van vakantie! Leuk dat de paardjes weer onder de cam komen!

Cynthia 5 maanden alweer *\o/* en een Ti-buikje. Alleen deze keer wordt het een valk hengstje. <3
Jij was inderdaad de trendsetter met dat scheerpatroon. :j

Bijzondere foto Luna van dat foetusje. <3

AniekR wat zijn jouw dames toch knap,zelfs mét modderlaagje op. <3 En echt van die mooie drachtbuikjes,allebei!

Jolandje lekker vies ook jouw paardjes hihi net als de mijne. Je ziet inderdaad al wat bij Camille,niet veel maar dat komt vast doordat er een heel fijn klein mooi dametje in die buik zit. :P

Vientje oh wat lees ik,twijfels ineens? :(:) Gelukkig lijken er niet echt redens toe,maar ik snap je ongerustheid. Ze ziet er wel drachtig uit hoor ook volgens mij.

Sara hier ook geen natte benen gelukkig,wel vieze paardjes :P Wij geven nu droog hooi afgewisseld met voordroog in de echt koude periodes. Met de voordroog is er inderdaad wel eens bij een enkeling malsere mest in het begin,met hooi heb ik dit nooit. Ik zou dan ook geen slobber voeren want dit werkt toch laxerend tenslotte.

Wat een leuke Welsh had je Knolselder! <3

Elmars Floor OMG wat heeft die merrie een leuke uitstraling. <3 <3 Ik blijf op bruin vallen merk ik :D

Wingslove gewoon in de gaten houden dat de uierontwikkeling niet doorzet. Een klein beetje kan.

Regumate heb ik ook nog bijgegeven aan een merrie die vermoedens van placentitis toonde. Gewoon de halve dracht bijgegeven en dat is goed gegaan.

Vanessa dat wij een beetje dezelfde smaak hebben qua paardjes wist ik al :D
Ik heb ze hier ook het liefst rond de 85 cm. Al is Ella weer iets groter en dat zie je duidelijk aan haar lange benen. Dat vind ik dan ook wel weer prachtig. Maar 90 cm is hier ook mijn max. En zo heeft elk een beetje zijn doel waar hij naar toe werkt hé.
Jaja Cas is hier heel wat gekalmeerd. Steigeren doet hij nooit meer aan de hand,wat hij toen hij hier aankwam wel eens durfde doen. Maar je merkt gewoon dat hij hier heel graag is en gelukkig is,wat moet hij dan tegendraads doen hé? Het is een schatje. <3

Spirit is echt het schoolvoorbeeld van de perfecte valk. <3 Zo één wil ik ook ooit,wauw!
Ik zou het wel eens durven proberen die regumate hoor. Misschien haar eens vlak voor het dekseizoen een kuurtje AB geven dat ze zeker schoon is en dan de regumate erbij?

Wat goed AZ dat alles nog in orde is met het veulen van Mausi! *\o/*

Fotsy ga je woensdag naar de paardenmarkt? Dat is toch 11 en 12 november hé? Wij gingen vroeger altijd maar nu niet denk ik.
Jaja voor iets leuks en kwaliteit krijg je in Belgie nog altijd een centje meer merk ik gelukkig. Je trekt ook heel ander volk aan vaak door gewoon wat meer te vragen.

Equest pramox heb ik nu toch ook maar niet gegeven (ik had die vraag eens hier gesteld) met de drachtige merries,Equest mag wel gewoon.

Venthe ja nu is het wel de moment om te scheren. Veel van mijn pony's hebben het hier nu gewoon schandalig te warm met hun dikke berenvacht momenteel. Mijn merrie die het eerst uitgerekend is,is ook al zo zwaar en die heeft het echt al een beetje lastig met die buik en die vacht en dan die zachte temperaturen. :(:)

Nikita 200 dagen en Karin morgen. *\o/* Al twijfel ik nog steeds wat aan Nikita,aan de rest eigenlijk niet,dus om nu voor die ene pony uitwendig te laten scannen..Misschien moet ik nog wat geduld oefenen. Ze is van de hele zomer niet meer hengstig geweest na de dekking maar dat wilt niks zeggen natuurlijk. Ik moet maar eens een uurtje staan buik-voelen denk ik. :Y)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:19

Waar is die paardenmarkt woensdag dan Pretty?