[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:56

mee eens Kabayo.

Maar aan de andere kant, als er een 'probleem' wordt gesignaleerd en door iemand wordt benoemd, dan is dat duidelijk. En dan is het denk ik ook wat overbodig als iedereen daar ook een plasje over wilt doen.

Dus het is gezegd, de stal is klein en vies, of je kan beter 24/7 waken... dat hoeft dan niet 20 keer herhaald te worden. De boodschap komt denk ik de eerste keer ook wel aan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:58

Precies dat Elina. Ik merk aan mijzelf dat ik nu nog meer stekels krijg als ik zie of lees dat mensen er nonchalant mee omgaan. En helemaal dat het daar meestal gewoon goed gaat dan ook nog. Ik gun niemand ellende natuurlijk maar het voelt soms wel oneerlijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:10

juval schreef:
mee eens Kabayo.

Maar aan de andere kant, als er een 'probleem' wordt gesignaleerd en door iemand wordt benoemd, dan is dat duidelijk. En dan is het denk ik ook wat overbodig als iedereen daar ook een plasje over wilt doen.

Dus het is gezegd, de stal is klein en vies, of je kan beter 24/7 waken... dat hoeft dan niet 20 keer herhaald te worden. De boodschap komt denk ik de eerste keer ook wel aan.

Ene kant begrijp ik dat wel. Maar je laatste zin, de boodschap komt wel aan, dat is het puntje waar de meeste over vallen. Als iemand zegt ‘oh joh je hebt gelijk dat moet ik aanpassen’. Dat is al heel anders dan iemand zegt ‘ik mag geen stro dus ze moet het er mee doen’ of ‘ja ik mag niks ophangen op stal qua camera ‘ of ‘ik kan geen birth alarm huren’

Je hebt niet willen en niet kunnen. En vaak is het ‘niet willen’. Je hebt altijd 11 maanden ruim aan tijd iets te zoeken. Er bestaan zelfs bevallingsstallen waar je je merrie naartoe kan brengen als je het zelf niet kan of wil. Het word juist vaak herhaald omdat het niet aankomt…

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:12

Corinadrenth ik bedoelde niet dat missen niet erg is. Maar dat je met 2 weken op stal leven het dus nog kunt missen zoals ik. Dat was niet mijn bedoeling en gelukkig alles goed gegaan, maar hierdoor is mij duidelijk hoe snel ze kunnen bevallen terwijl er 0 tekenen zijn. Mijn merrie nu ing ook ineens een snel. Dankzij de camera er wel bij.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:23

Nou hier net even bijgeslapen nu mijn moeder kon waken. :z
Ze staat op de wei en is kalm. Dag 331.
Sterre ondertussen dag 310 dus dat schiet ook op.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:34

corinadrenth schreef:
Gefeliciteerd dames met de veulens.

Alleen,, snap ik nog steeds niet dat er geboortes gemist worden .

Er is al zoveel ellende gebeurt de afgelopen weken.

Je weet dat je een veulen verwacht. Sommige merries tonen niks. Dan moet je gewoon waken.

Ik vind dat echt niet oke

Knolselder. Top dat je er bij was. Redbag wil je absoluut niet missen!!

Beetje kort door de bocht hè
Je weet nooit hoe een situatie is.
Mensen die veulens missen door onkunde ja daar valt wat voor te zeggen.
Maar als je er alles aan hebt gedaan en je mist het dan is het gewoon balen en pech hebben. Het kan iedereen gebeuren ook jou

Kabayo omschrijft het heel mooi en zo is het ook.
Laatst bijgewerkt door baudyh op 18-05-25 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:49

Er zit ook wel verschil tussen actief waken en vervolgens als je naar de wc gaat is het veulen er ineens (klassiek verhaal, paard wacht vaak tot het echt alleen is), maar je bent er dan wel binnen een paar minuten bij.
En dat is beter en kansrijker op in moeten grijpen dan het op zijn beloop laten.

Ook nu met de pony van Knolselder (gefeliciteerd, eindelijk dan!) is het maar duidelijk dat actief waken van groot belang is.

Ik ben het wel eens met dat ‘bokt’ tevaak doorgaat op hetzelfde. Ik denk doordat veel mensen met dezelfde gedachtes hier verzameld zijn, en omdat er geen ‘like’ buttons zijn om iemand’s reactie een +1 te geven.

Dit topic is zo te lezen heel waardevol voor ook de wat minder ervaren fokkers. Er wordt hier veel kennis gedeeld en gebundeld. Een oprechte bloemlezing van het wel en wee in de fokkerij, een beeld uit de praktijk.

En soms komt iets wat hard over voor degenen die nog aan het ouderwetse (?) gewend zijn maar zelf heb ik in mijn leven ook wel ervaren dat het waardevol kan zijn naar elkaar te luisteren, en zodoende gezamenlijk te ontwikkelen naar een modernere en diervriendelijkere manier van doen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:03

Muronia schreef:
Precies dat Elina. Ik merk aan mijzelf dat ik nu nog meer stekels krijg als ik zie of lees dat mensen er nonchalant mee omgaan. En helemaal dat het daar meestal gewoon goed gaat dan ook nog. Ik gun niemand ellende natuurlijk maar het voelt soms wel oneerlijk.

Dat herken ik ook . Iedereen gooit van alles bij elkaar in het land. Als ik dat doet slaat de ene merrie het andere veulen. Bv
Sommige merries met veulens staan achter een simpel draadje gaat prima. Hier vloog het veulen dwars door de hypowire en weer terug. Gelukkig alleen schaafwondjes

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:11

Ik denk dat veel beginnende fokkers er niet zo goed over nadenken maar tegen het einde aan zenuwachtig worden en dan tegen dingen aanlopen waar ze gewoon niet aan gedacht hebben.
Ik denk dat we in dit topic veel
Advies geven en veel fokkers helpen. Maar als ervaren fokkers wel eens een beetje pissig worden als onervaren fokkers er heel laconiek over doen.
Want de ervaren fokkers hebben allemaal al
Meegemaakt hoe fout het kan gaan.
Alleen als je het systeem hebt dat er een melder op de vulva is genaaid mis je er geen één maar anders is die kans er altijd.
Ik waak alleen en na 10 nachten waken miste ik hem ook. Dat was denk ik nr 3 van de over de 100 veulens. Ik baal daar enorm van maar ja het is gebeurd. Gelukkig gaat het nu goed met de kleine man. En daar gaat het om.

Iedereen gefeliciteerd met de veulens!

Afbeelding

Hier draait het om toch!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:31

Dat systeem heb ik, maar als her veulen niet goed ligt komt er niks uit en heb je alsnog niks aan dat alarm.
Dus ook die is niet waterdicht.
Vind 'm overigens wel het fijnst maar okk weer alles bij elkaar.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:33

Cioccolato schreef:
Dat systeem heb ik, maar als her veulen niet goed ligt komt er niks uit en heb je alsnog niks aan dat alarm.
Dus ook die is niet waterdicht.
Vind 'm overigens wel het fijnst maar okk weer alles bij elkaar.

Met red bag gaat hij wel af denk ik, of niet?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:46

Ja zolang er iets door komt wat het magneet uit de zender doet gaan, gaat het af.
Ligt t veulen verkeerd en er komt niks uit bij verkeerde ligging bijvoorbeeld dan gaat er niks af

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:56

Afbeelding
Ph 6.2

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:59

Cioccolato schreef:
Ja zolang er iets door komt wat het magneet uit de zender doet gaan, gaat het af.
Ligt t veulen verkeerd en er komt niks uit bij verkeerde ligging bijvoorbeeld dan gaat er niks af

Ok maar die kans is heel klein.
Ik heb het nog nooit meegemaakt ( met meer dan 110 veulens gefokt)

Maar met 3 merries is dat systeem te duur begreep ik. Lijkt me wel een uitkomst

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:03

baudyh schreef:
Cioccolato schreef:

Qua kansberekening heb je misschien gelijk, maar ik heb maar een paar veulens gefokt, en de eerste kon niet staan, de 2e was een red bag, de 3de ging goed, de 4de lag verkeerd, kon er niet uit en de merrie ging niet liggen. Dus als wij het niet zo intensief hadden gemonitord met camera was dit vreselijk slecht afgelopen voor merrie en veulen.
Dus ik geloof niet in: de kans is heel klein..
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 18-05-25 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:04

Ik ben absoluut geen beginnende fokker.
Heb de paarden aan huis.
Beestje zelf mag niet op stro.
Conclusies trekken op basis van een foto, eg typisch.
Maar goed jullie doen maar lekker je ding.
Van mij krijgen jullie niks meer te zien.
Want overal vinden jullie iets van.

Ik wens iedereen heel veel plezier met jullie toppers.
En ieder een heel veel wijsheid toegewenst.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:15

baudyh schreef:
Cioccolato schreef:

Ja klopt hoor. Maar ik heb nergens 100 procent vertrouwen in zeg maar.
Verder is het een top systeem en geeft het weel degelijk meer rust.
Ik heb 2 fokmerries en soms een jong paard erbij. Het is net hoeveel geld je er voor over hebt. Als je jaarlijks fokt vind ik het het geld wel waard..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:16

En als men foto's plaatst is het logisch dat er p gereageerd wordt. Wij kunnen niet ruiken wat er achter gebeurd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:44

Astrea

Beoordelen op foto prima veroordelen minder. Maar ik moet eerlijk toegeven ook ik vond jou beeld niet fijn. Dat word ook aangegeven door andere bokkers of je daar wat mee wil doen is aan jou. Ik heb ze ook niet op stro maar ze hebben een flinke laag vlas en de drachtige merries of merries met veulen hebben er ook nog een flinke laag zaagsel over heen. Onze merrie lag ook in de hoek te bevallen we hebben het veulen zelfs wat moeten helpen omdat hij de bocht anders niet kon nemen := toen de merrie ging staan het veulen verplaatst naar de voorkant van de stal en hebben gelijk al het natte en vieze eruit geschept en nieuw zaagsel erop. Ook omdat deze merrie dus net als die van jou graag alles naar achter wil krabben en we zo dus die neiging wilden tegenhouden. Dat heeft gelukkig gewerkt ze laat sinds het veulen de laag mooi egaal en het uitmesten is dus in 5 min gedaan.

Vandaag mochten ze hier even op grote wei in het gras, zoo spannend maar prachtig om te zien <3
Afbeelding

Cioccolato
Dat inderdaad, je verantwoordelijk willen nemen dat is fokken. Je weet voordat je begint wat het inhoud en dat het heel zwaar kan zijn :j

Kim
Heel herkenbaar een week lang onrust kalmte en weer van voor af aan.
Hopenlijk hoef je niet te lang wakker te blijven

Kabayo
Volledig eens :j
Wij hebben dus wel vlas en daarover zaagsel het belangrijkste is dat je een goede stevige bodem kweekt en dat lukt niet in een week daar zijn we enkele maanden mee bezig. Als die bodem goed is is het niet glad het zaagsel doen wij erop puur omdat het vlas wel heel fijn is en we niet willen dat het aan het veulen plakt na de geboorte. In de ogen komt etc de houtvlokken/zaagsel is grover en lekker zacht kwa bed. :j

Brittney
Dat is het mooie van dit topic, een kritische noot maar vooral veel lief en leed wat samen gedeeld word en super veel informatie in een korte tijd :D

Juval
Ook daar moet ik je gelijk in geven.

Muronia
Ja dat heb ik ook wel, kennissen van me ook. Onee hoor ik ga echt niet waken ik wil gewoon slapen hetbis altijd goed gegaan. Echt ik word daar misselijk van ik zal zelf gek worden van de stress denk ik :j maar ik heb ook een mega verantwoordelijkheidsgevoel en vergeef het mezelf nooit als er iets mis gaat wat ik juist had kunnen voorkomen.

Sonjim
Ja ze kunnen heel stiekem zijn iedereen kan het overkomen iets te missen. Maar als je er in staat met och we zien het wel vind ik dat ook heel wat anders dan ondanks alles hebben we hwt toch gemist.

Mirjamalvaro
Even rust ook goed :j
Nog even te gaan en dan ook bij jou een veulen :D

Baudy
Dat inderdaad:j
Och hier ook hup zo onder het draadje door en weer terug := echt hart sprong er zo wat uit gelukkig daarna braaf maar ik laat ze nog niet alleen eerst wennen.
En bij anderen gaat altijd alles goed zonder gedoe die smijten van alles bij elkaar en gaat altijd goed.

Mooi je valkje :j

Marigold
Eens :j

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:45

Ik lees nog altijd mee in dit topic en ik leer nog altijd ontzettend veel bij. En ja, van te kleine en vieze stallen vind ik ook wel wat. En dat gaat dan ook allemaal goed, en dat voelt dan wel oneerlijk. Wij hadden een stal van 5x6 en mijn merrie beviel na 7 maanden dracht van een perfect veulen, enkel de navelstreng was gedraaid. Domme pech. Godzijdank kijk ik geregeld op de camera's en zag ik dat ze niet goed werd en konden we tijdig de dierenarts inschakelen om te helpen want het veulen lag ook niet goed.

En dat hier dan nog zoveel veulens gezond geboren worden zonder toezicht (en ik geloof niet dat iemand dat express doet!), nou tel je zegeningen denk ik dan maar :j.

We mogen hier leren van elkaars ervaringen, goede en helaas ook de slechte. Maar dat hoort er nu eenmaal bij, fokken is niet altijd leuk en mooi. Sterker nog, ik heb 2 jaar ellende gehad met 2 merries en ik durf nu niet meer. Ik heb uiteindelijk een veulen gekocht :')

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:48

Begin was een beetje moeizaam.

Drinken lukte niet hij sabbelde meer dan echt Drinken, dan werkt het ook niet mee dat de merrie klein uier en kleine spenen heeft :+
Hij wilde ook niet liggen hij stond te slapen

Maar wat ben ik opgelucht hij heeft het knopje gevonden <3

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:03

Gefeliciteerd met alle veulentjes.

Va Va Voom is echt van een wat schuw veulentje dag 1 verandert in een knuffel beer nu.
Als ik naar buiten loop en ik roep dan hinnikt ze al en komt ze aan rennen als ik weg loop komt ze achter me aan echt super schattig tis echt een grote knuffelbeer!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:36

Valuna
Och wat een droppie zo <3

Dddara
Heerlijk is dat he als ze ineens denken ja jullie zijn ok

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:45

Gefeliciteerd verder allemaal! Gelukkig is het goed gegaan met de Red bag, zelf ook blij dat ik er meteen bij kon zijn met de billen tegen de muur aan

Dierenarts is hier wezen checken en eigenlijk alles okay, Midnight heeft een lichte pijnstilling gekregen voor de grote bloeduitstorting en kleine scheurtjes van het uitscheuren en begint gelukkig nu weer wat meer hooi te eten. Nageboorte is goedgekeurd en de kleine heeft een navelbreukje die we terug moeten masseren, is niet groot en sluit waarschijnlijk vanzelf, na de laatste keer ontsmetten gaan we hem opbinden voor extra stimulans voor sluiten. Haar naam is Vespera (betekent van de nacht, als verwijzing naar mama Midnight) roepnaam Vera of Veertje. En ze is heerlijk eigenwijs en nieuwsgierig, Midnight doet het super, beschermend en lief naar haar kind, helemaal verliefd

Hier alvast een droog foto, betere worden geregeld

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:48

Gefeliciteerd Valuna, zebrastreep, equinight en Knolselder *\o/*