[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 07:49

Wat voeren jullie allemaal veel zeg.

Pepper leeft nog van gras,meer krijgt ze momenteel ook niet.
ze heeft ook totaal geen behoefte aan hooi,als het er ligt dan eet ze er niks van.

Cynthia ik denk ook oedeem

Wauw die champagne fries! Heel apart.

En iemand met een nieuwe aanwinst,mooi friesje.

Ceasar wat een rotstreek zeg!

Hier werd gisteren ook al aardig wat afgeknald,vooral bij de achterburen.
Heb de merries van het kleine weitje naar de grote wei verplaatst zodat ze de ruimte hebben maar op zich kennen ze het.
Gisteren moesten ze nog wel even wennen maar meer als een klein sukkeldrafje na een knal kwam er niet.
Ze draafden een stukje weg en gingen gewoon weer grazen.
Dat geknal gisteren heeft de merries mooi ff laten wennen,tegen de avond kwam er geen reactie meer.

De veulens toch ook buiten gehad,die deden het ook super goed.
Ze keken op bij een knal om te kijken waar het vandaan kwam maar verder geen schrik ofzo.

Veulens blijven vandaag wel op stal.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:00

Vulina schreef:
2 volle emmers brok := Dat hoop ik toch niet hé?

Zeg ook bijna haha. Deze merrie heeft het wel nodig aangezien ze heel snel schaal word ook zonder dracht. Ieder geval de helfst van de emmer krijgt ze of iets meer. Maar zit niet alleen merrie brok in.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:58

Bedenk dat veel brok voeren averechts werkt. Ik zou zorgen voor beter onbeperkt ruwvoer bij schraal worden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:01

Bijna 2 emmers brok? Ik lees het nu pas maar ik schrik daar echt van. De kwaliteit van je ruwvoer is of heel slecht of je voert te weinig. Hoeveel kilo scheppen zijn dat wel niet?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:09

Dankjullie wel ! Ben nog in de wolken van mijn knappe fries <3

2 emmers :wow: lady krijgt 1 kilo brok per dag, en een handje muesli na het werken

Hier geen last van vuurwerk. Woon bijna op de a7 en wonen aan een doodlopende weg , fietspad loopt wel door (fietstunnel voor huis) daar word soms wel wat afgestoken. Maar onze dieren geven er weinig om. Ze gaan ook gewoon de paddock in vandaag

Oh wat een nare rotstreek ceasar!

Joan ziet er mooi uit :D

Dankje fotsy. Vond het leuk om die krantenartikelen terug te lezen

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:12

Daira krijgt ochtend en avond een klein halfje merrie brok van Besterly en een halve nature's best van havens.
Toevoegingen: handje luzerne, biotine, maatschepje wintermix (kruiden), luchtwegmix (kruiden), biergist en omega olie.

En onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit van eigen land.

2 emmers ? Allemachtig ... dat kunnen ze nooit verwerken in het lichaam. De maag is veel te klein daarvoor. Zouzelf ook even een analyse laten doen van je ruwvoer, twee emmers is echt veel teveel.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:25

Kabayo, knappe aanwinst. Erg mooi dier. Ik ben heel benieuwd hoe ze het straks gaat doen.

Trysteffy, ik vind 2 "bijna" volle emmers ook wel erg veel. Wat zit er dan allemaal in naast de brokken? Hoeveel hooi krijgt je merrie?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:35

Hier gelukkig ook geen probleem met vuurwerk maar we wonen heel afgelegen en paarden zijn het geknal van de jagers wel gewoon.

Cynthia al meer nieuws?

Jeetje stoute buren, jongens en stoer doen zeker.

Joan ziet er goed uit maar inderdaad het zogen heeft haar veel energie gekost.
Zag ik bij Flo ook, altijd dik paard en plots verdwenen haar spieren op rug, poep.

OMG twee emmers, moet helaas de rest bijtreden maar dat kan echt niet goed zijn. Ik merk dat het enige dat echt helpt is gras, worden ze voller van, blinken als een spiegel. Is ook hun hoofdbehoefte. Natuurlijk vermits het winter is en niet iedereen die mogelijkheid heeft, dan ruwvoer van extreem goede kwaliteit is veel belangrijker dan brokken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:12

Als ze echt zoveel brok krijgt, is het volgens mij direct duidelijk waardoor ze schraal is. Je kunt het vergelijken met dat jezelf dagelijks 4 zakken chips op eet, daar wordt je maag niet beter van. Maag zweren zorgen ervoor dat ze mager blijven. 2 kilo max geven en onbeperkt ruwvoer, eventueel met een aanvulling van pulp oid (is ook ruwvoer)

Vorig jaar hebben er bij kennissen merries verworpen door vuurwerk. Ik laat ze vandaag dus lekker binnen, al hebben we er hier weinig last van :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:09

Vulina schreef:
Vorig jaar hebben er bij kennissen merries verworpen door vuurwerk. Ik laat ze vandaag dus lekker binnen, al hebben we er hier weinig last van :)

Ohh dat is wel echt heel eng, ik hoor nog helemaal geen knallen maar ik woon dan ook vrij buitenaf, ze staan nu gewoon nog buiten met de stal open dus als ze willen kunnen ze lekker in hun box gaan staan :j

2 EMMERS ?! Sorry ik denk dat ik in shock ben ofzo, een paard kan dat echt nooit verteren! 2 kilo in 1 keer is de absolute max! Ik zou idd dan wel even een ruwvoeranalyse doen. Mag ik vragen waarom je niet iets van bietenpulp bij geeft als ze schraal blijft ? Ik gaf dat mijn oude pony die ook het hele jaar door schraal was, dat is stukken beter voor de maag en darmen als krachtvoer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:12

Even een vraagje, waar geven jullie de voorkeur aan?
Een halsteralarm of een singelalarm?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:20

Hier al best wat vuurwerk, maar de knallen op zich vinden ze geen bezwaar, dat horen ze wel vaker. Ik laat ze lekker bij elkaar, dan komt het wel goed.

Silly, ik zou dat ook van het dier af laten hangen denk. Singel vinden niet alle merries fijn. Halsters om vind ik zelf niet zo fijn.. Dus ik ben er nog niet uit of ik dat ga gebruiken..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:45

Hier ontzettend veel geknap van carbid schieten, maar de paarden kennen het en geven er niets om. Ze staan dan ook nog lekker op het land. Wel moet ik ze nu zoeken, want het is ontzettend mistig en glad %) Vanmorgen een vrolijke jaarling aan het touw en die lag meteen op haar snufferd :(:)

Omdat ze hier nog volop op het land staan met veel gras krijgen ze ook niets bijzonders bijgevoerd. Dunja krijgt een 1/2 schep veulenbrok en Lara een halve schep basisbrok naast onbeperkt ruwvoer op stal. De rest moet het met alleen ruwvoer doen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:55

Buikje wordt wel duidelijk, haha. We zijn over de 240 dagen. :)
Afbeelding

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:06

2 emmers is inderdaad wel enorm veel zeg :wow:
Mijn hengst heeft momenteel ook niet genoeg aan onbeperkt hooi en een schepje muesli, maar dan vul ik dat aan met pulp en een hand lucerne (ruwvoer)... misschien kun je dat beter eens proberen?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:11

Voor de miljoenste keer sinds ze drachtig is en een dikkere buik heeft gekregen, de deken recht trekken. Veulen is nu al een dwarsligger :')

Afbeelding

Vanochtend nog even een lesje grondwerken gehad met Nina. Vuurwerk is hier eigenlijk nooit zo aanwezig. Is ook echt pas sinds vanochtend een uur of 10 dat je eens een knal in de verte hoort. Had de katten 2 dagen terug zelfs nog gewoon buiten.

Wbt de emmers, las ik gister ook al. Vraag me af wat voor emmers?
Als het gewoon van die 10 liter emmers zijn is het inderdaad echt ongezond veel krachtvoer. Meer dan 1.5 kilo kunnen ze eigenlijk niet eens per keer verteren, daarna kost het meer energie om het te verwerken dan het oplevert.
Maar als je met emmers gewoon die gele voerscheppen bedoelt zit je met 2 scheppen op 2 kilo, dat is nog veel, maar verdeeld over de dag is dat nog te doen.
Kan het niet vaak genoeg zeggen, maar goed en onbeperkt ruwvoer is echt het allerbelangrijkste als je een gezond paard wilt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:27

Vanaf de 10de maand dracht zijn er wat elementen waar drachtige merries meer behoefte aan hebben, en die zitten ook meer in merriebrok. Er wordt door de geleerden aangeraden vanaf de 9de maand dracht langzaam gewone brok om te zetten naar merriebrok, zodat ze op 10 maanden ipv gewone brok de merriebrok krijgen. Dieren op alleen ruwvoer moeten langzaam dan wat merriebrok bijgevoerd worden. Het is echter niet goed om meer te voeren. Zoals fokfanaat ook al zei, de merrie krijgt er niets van, je krijgt alleen kanonnen van veulens die de geboorte compliceren.
Er zijn ook veel fokkers die geen merriebrok voeren, ik ben er eentje van. :)) Paarden in het wild krijgen ook niet ineens een ander menu voorgeschoteld.
Wel krijgt Sarona (en voorheen Neon) paardenmeel het hele jaar door, en die is ook zeer geschikt voor drachtige en zogende merries (en oudere paarden, paarden die wat extra moeten hebben, etc.).

Zelf krijgt Sarona 2 scheppen krachtvoer op een dag, verdeeld over 2 voerbeurten, met half basisbrok en half paardenmeel. Daarnaast 1 keer op een dag een conservenblikje pulp voor de lekker en de darmen, krijgen ze allemaal op stal (men zegt dat het eventueel zand in de darmen goed mee spoelt).

Vuurwerk valt hier nog wel mee, wel stond Sarona te stuiteren op stal. Staat nu samen met Roos op de wei, en dan iets vroeger naar binnen straks.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:32

Pfff hier ook weer verl carbit, 3 staan wat te kijken en mijn oudere fokmerrie is helaas de muur weer aan het behangen (snik)

Radiovolume maar weer een draai gegeven.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:51

Ik ben nu aan t werk op t dorp, maar hier valt het gelukkig alles mee.. Bij ons op stal ook zoals ik het meekrijg.. (lang leve een actieve stalapp :D)

Mijn verzorgster doet de paarden vandaag, zet ze binnen en dat.. Heerlijk.. Geeft echt wel wat rust..

Ik zag net een friesje voorbijkomen.. Mooi dier!! Wat is de afstamming als ik vragen mag? Heel veel plezier met haar in de toekomst!!

Vanaf hoe oud doen jullie je merrie met veulen in de kudde? Ik dacht zelf aan een week of twee.. Of ben ik dan te voorzichtig?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:53

nine1987 schreef:
Ik ben nu aan t werk op t dorp, maar hier valt het gelukkig alles mee.. Bij ons op stal ook zoals ik het meekrijg.. (lang leve een actieve stalapp :D)

Mijn verzorgster doet de paarden vandaag, zet ze binnen en dat.. Heerlijk.. Geeft echt wel wat rust..

Ik zag net een friesje voorbijkomen.. Mooi dier!! Wat is de afstamming als ik vragen mag? Heel veel plezier met haar in de toekomst!!

Vanaf hoe oud doen jullie je merrie met veulen in de kudde? Ik dacht zelf aan een week of twee.. Of ben ik dan te voorzichtig?

Een pier x wikke! Heb vader en moeder ook bewonderd daar op stal!
Ze heeft maar een inteeltpercentage van 0.78%! Kan niet wachten tot ze thuis staat

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:31

Hier begin ik vanaf ze de laatste 100 dagen ingaan merrie brok te voederen, maar maar 1 schep per dag. Ze krijgen in combinatie wel cavalor progrow, bietenpulp en onbeperkt voordroog.

Hier gaat het ineens hard, nog maar 70 dagen meer te gaan voor Jade & Crome!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:58

Jazzy krijgt nu 2x een halve schep Mare and Youngstock van D&H. Daarnaast in de ochtend een schep grasmix (Hartog) en in de avond een halve schep met vitamine korrel erbij, En uiteraard veel ruwvoer.

Merrie muesli voer ik langzaam op naar straks maximaal 3 scheppen per dag. Maar ik kijk ook wel hoe ze er bij staat. Als ze te vet is, ga ik wel minderen en wordt ze te schraal dan gaat er meer ruwvoer of bietenpulp in

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:33

Neon, ik ben het helemaal eens met wat je zegt (dus begrijp me niet verkeerd :o ), alleen vind ik de beredenering wel vreemd. Ik heb er iets tegen als mensen, wanneer het hen uitkomt, ineens terug grijpen naar "paarden in het wild".
Paarden in het wild worden ook niet bereden, niet bekapt, geen hooi of brok gevoerd, geen extra vitamine, geen entingen, geen ontworming, en ik vind dat je onze paarden van nu gewoon niet meer kunt vergelijken met paarden in het wild.
We hebben er allemaal iets op tegen om ze op 2 jarige leeftijd al te laten dekken, maar we voeren geen merriebrok omdat dat ik de natuur ook niet gebeurd? :? Ik vind dat een beetje gek.... sorry!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:51

Pff begin wel wat zorgen te maken voor het vuurwerk straks om 12 uur. We hebben zelf ook wat vuurwerk. Niet veel, setje pijlen en setje potten maar toch. Ze staat erg rustig, kijkt wel alert om haar heen maar verder niks geks. Alleen haar eten niet opgegeten maar daar heeft ze laatste tijd vaker last van. Hmm hou haar vanavond goed in de gaten.

Vast zorgen om niks maar toch :o

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:05

De eigenaar vult altijd de emmers wat ik dan soms aan d'r geef is het iets meer dan de helft zit sowieso lucerne in en merrie brok meusli volgens mij en dan nog een poepertje voor de spieren. En dat word da die volle emmer. En hooi krijgt ze dan bijna onbeperkt zodra het op is gooien we eigenlijk bij haar weer bij. De reden dat ze niet hellemaal onbeperkt krijgt om haar eet lust in de gaten te houden. En ze krijgt nog beetje kuil doorheen dat eet ze sowieso als eerst op.