[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:54

LaDonna wat een mooi verhaal. Ben nu wel heel benieuwd naar de naam. :)

Rianne, ik heb op advies van een bokker een Reolink Go camera aangeschaft. Kost even wat, maar je hebt niet continue stroom nodig (accu) en hij werkt op een 4g simkaartje. Misschien een idee?

Dat begint er op te lijken kyrke!

Sannahtris :')

Muronia we zitten nu op dag 297. Gaat echt heel hard ineens! Zeker omdat het 'gekke' leven ook gewoon doorgaat. Al dat coronagezeur vergt nog best wat energie.

Tanja84 hoe groot is haar stal nu? Het kan via de camera soms ook wel vertekenen. De stal is wat mij betreft groot genoeg als moeder en kind allrbei languit kunnen liggen.

Michelle ik vind dat ook wel een relevante vraag. Na een onderzoekje op internet begreep ik dat drachten tussen de 320 en 365 als normaal worden beschouwd, dat het veulen vanaf 300 dagen levensvatbaar maar prematuur is, en dat ze gemiddeld tussen de 335 en 345 dagen bevallen. Zoiets. Volgens mij is er niet echt een lijn in te trekken, het zal ook wel afhankelijk zijn van het soort paard.

Kabayo, nog eentje dan. }> Fotograferen is een jarenlange hobby geweest maar kon ik uiteindelijk niet meer combineren, dus is blijven liggen. Nu tijdens haar dracht weer opgepakt en toch best trots op mezelf na 10 jaar.

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:56

Michelle5418 schreef:
Ik kom eventussen door met een vraag,
Ik heb op facebook al meerdere veulentjes voorbij zien komen, waarvan ook een 3 weken te vroeg geboren en een van 4 weken te vroeg.
Wanneer is een veulen nou echt levensvatbaar? Omdat wij zeggen vanaf 320 dagen veilig. :D
Dan zou ik denken dat mijn merrie die vandaag 305 dagen is ook al wel bijna veilig zou zijn.

Die 320 dagen is vrij relatief. Maar vanaf 320 dagen kan een veulen meestal pas "af" zijn en volledig ontwikkeld (bij mini's 300).
Dus als je merrie na 320 dagen veulent kan je ervanuit gaan dat het veulen volgroeid is en gewoon een gezond veulen is.
Maar, een veulen is pas helemaal klaar zo een 5 dagen voor het veulenen. Als je veulen bvb op 320 dagen geboren wordt terwijl hij eigenlijk pas met 345 geboren had mogen worden qua rijping, is het nog steeds prematuur (of dysmatuur).
Soms zie je veulentjes die in theorie wel voldragen zijn, maar toch nog niet rijp genoeg zijn.

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:21

ual_95 schreef:
Tanja84 hoe groot is haar stal nu? Het kan via de camera soms ook wel vertekenen. De stal is wat mij betreft groot genoeg als moeder en kind allrbei languit kunnen liggen.

Ik d8 3x3, mijn man denk 3,5x4. Zullen we straks nog eens moeten meten om dat met zekerheid te zeggen. Ben wel bang om ze nu nog van plaats te veranderen... ze is haar plaatsje nu zo gewoon en is al zoveel moeten veranderen voor ze bij ons kwam

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:05

Murionia. Ik heb gewoon biest. Geen kit.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:09

Tanja84 schreef:
ual_95 schreef:

Ik d8 3x3, mijn man denk 3,5x4. Zullen we straks nog eens moeten meten om dat met zekerheid te zeggen. Ben wel bang om ze nu nog van plaats te veranderen... ze is haar plaatsje nu zo gewoon en is al zoveel moeten veranderen voor ze bij ons kwam

Ja, is lastig. Ik snap jouw punt ook wel. Op mijn vorige stal lieten ze de merrie's ook gewoon bevallen in een stal van 3x3. Als je het goed in de gaten kan houden, lijkt het me wel mogelijk hoor. Het gaat vooral om de periode daarna, als ze samen in de stal staan.

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:17

ual_95 schreef:
Ja, is lastig. Ik snap jouw punt ook wel. Op mijn vorige stal lieten ze de merrie's ook gewoon bevallen in een stal van 3x3. Als je het goed in de gaten kan houden, lijkt het me wel mogelijk hoor. Het gaat vooral om de periode daarna, als ze samen in de stal staan.
ze is wel een kleine D pony dus dat gaat ook wel. En als we zien dat het echt krap is vragen we na het veulenen om te wisselen met een groter stal

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:30

Cioccolato schreef:

Waar haal je zoiets als ik vragen mag?

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:34

Tanja ja lastig met de stalmaat. Mijne is 1.56 hoog en haar stal is 3x4. Zij en een veulen kunnen we in liggen, maar het houd niks over vind ik..... nou heb ik in mijn geval puur de stal gemaakt voor de eerste paar weken omd ast ze eind maart al uitgerekend is.
Hij zit vast aan de inloopstal en die is verbonden aan de paddock en weide. Zodra het warm genoeg is gaan ze snachts niet meer de stal in, maar laat ik de staldeur open en kunnen ze in de inloopstal en gewone stal staan.
Hoe is dat bij jullie stal? Gaat jouw merrie over dag veel naar buiten? Wie weet kan ze zodra het weer beter is buiten blijven met haar veulen.
Weet je ook al of je het veulen gaat houden of niet?

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:44

Jacky84 schreef:
Tanja ja lastig met de stalmaat. Mijne is 1.56 hoog en haar stal is 3x4. Zij en een veulen kunnen we in liggen, maar het houd niks over vind ik..... nou heb ik in mijn geval puur de stal gemaakt voor de eerste paar weken omd ast ze eind maart al uitgerekend is.
Hij zit vast aan de inloopstal en die is verbonden aan de paddock en weide. Zodra het warm genoeg is gaan ze snachts niet meer de stal in, maar laat ik de staldeur open en kunnen ze in de inloopstal en gewone stal staan.
Hoe is dat bij jullie stal? Gaat jouw merrie over dag veel naar buiten? Wie weet kan ze zodra het weer beter is buiten blijven met haar veulen.
Weet je ook al of je het veulen gaat houden of niet?

Onze merrie is 1m38. Ze staat in een pensionstalling, geen uitloop. Staan nu in de winter ong 5u/dag buiten.
Wij willen het een kans geven om het veulen te houden. Al zijn we realistisch en als het niet haalbaar blijkt moeten we verkopen(met pijn in het hart)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:06

Tanja ik vind 3x3 m voor een kleine Dpony goed te doen. Ik wet dat half Bokt daar anders over denkt, maar soms is het gewoon niet anders. Mijn welshje is 1.20m en had daar ook met groot veulen (van ongeveer 1 m op het einde) echt ruimte genoeg.

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:11

LaDonna75 schreef:
Tanja ik vind 3x3 m voor een kleine Dpony goed te doen. Ik wet dat half Bokt daar anders over denkt, maar soms is het gewoon niet anders. Mijn welshje is 1.20m en had daar ook met groot veulen (van ongeveer 1 m op het einde) echt ruimte genoeg.

Dankjewel, ja idd je begint aan alles te twijfelen als iedereen dat zo zegt... maar er is weinig ander keuze... de stallen er naast zijn een halve meter breder. Dus dat maakt het verschil niet denk ik dan...ik laat ze nu liefst staan op haar vertrouwde plekje. Ze laat me veel meer toe nu, dat gaan we nu niet om zeep helpen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:12

Muronia schreef:
Cioccolato schreef:

Waar haal je zoiets als ik vragen mag?

Uh ik heb het gewoon besteld gelijk met mijn biks. Bij de diervoeder. Het is de biest van pavo. Alleen dan zonder de fles etc

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:23

Cioccolato schreef:
Ik heb mijn biest voor her veulen vorig jaar gekocht en is houdbaar tot eind dit jaar.

No offence maar ik wil niet weten welke dingen daar dan allemaal aan toegevoegd zijn met zo een lange houdbaarheidsdatum.
Zelfs cola zero gaat zolang niet mee. :')
En merriebrok heeft bijvoorbeeld een veel kortere houdbaarheidsdatum dan de andere brokken. Das maar paar maand. Kan je best nooit echt in grote hoeveelheid inslaan.

Ik heb het al eens gezegd maar ik zou nooit de melk opvangen voor de bevalling en aan veulen durven geven. Een van mijn merries lekte ook altijd en antistoffen waren zelfs na clostridium vergiftiging nog goed.
Is echt van merrie afhankelijk. Maar wel zie ik dat ze heel snel biest drinken dus help ik ze altijd en desnoods melken maar dat heb ik nog niet moeten doen.

Ik vind een ruime stal ook wel zeer handig. Mijne wordt straks 4 op 7. Normaal staan ze in 4 op 3.5 en dat vind ik toch krap voor merrie en veulen. Nu ligt ze nog mooi aan de kant maar als je rekent hoeveel plaats ze dan nodig hebben om recht te komen en dan moet er zo nog een veulen ergens liggen.
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:44

Het zal geen rommel zijn _O- 8)7

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:50

Fotsy schreef:
No offence maar ik wil niet weten welke dingen daar dan allemaal aan toegevoegd zijn met zo een lange houdbaarheidsdatum.

Ik heb zelf de afgelopen 4 jaar borstvoeding gegeven. En weet toevallig dat je die melk diep gevroren tussen -18 tot -20 in een echte vriezer (dus niet in het boven vakje van de koelkast) 12 maanden kan en mag bewaren. Maar zodra je het dan ontdooit is het niet lang meer houdbaar in de koelkast. Dan moet je het wel echt snel opmaken.

Uiteraard zonder toevoegingen.

Als het om een aanmaak zakje gaat heb ik er geen verstand van :o er kwam geen melkpoeder uit bij mij :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:58

Het is allemaal kunst. En zolang de verpakking dicht zit, zit er een fijne houdbaarheidsdatum op.
Ik geef het liever ook niet.. maar voor nood prima. Degeen die t hier uit nood heeft gehad is er groot en sterk van geworden zonder tekort. Dus prima spul :))

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:38

Hoi dames,
Mag ik mij nog melden in dit topic?
In 2016 heb ik ook mee gekletst in het DBT. Mijn merrie heeft toen een prachtig merrieveulen op de wereld gezet van Arezzo. Deze pittige tante wordt inmiddels alweer 5 en is nog steeds in mijn bezit (wat ook zo zal blijven). De moeder (Venthe v. Numero Uno x Garant) heb ik al vanaf dat ze 3,5 is en wordt dit jaar 19. Afgelopen jaar begon het toch wel weer te kriebelen om nog een veulentje eruit te fokken en toen ze stil kwam te staan met een peesblessure was de knoop snel door gehakt.
In eerste instantie wilde ik haar dekken met Ibolensky echter pakte dit niet.
Toen hebben we het geprobeerd met Kallas en dat was meteen raak!
Ze is uitgerekend op 31 mei en dat betekend dat ze alweer op 222 dagen dracht zit.
Ze is tonnetje rond haha en ik voel en zie het veulen vaak bewegen, echt heel erg leuk

Moeder Venthe (Numero Uno x Garant)
Afbeelding

Met haar veulen in 2016
Afbeelding

Lenthe (Arezzo VDL x Numero Uno) afgelopen jaar
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast fokt mijn vriend ook ieder jaar 2-3 veulens. We verwachten nog een
Pegase vh Ruytershof x Baltic
Verdi x Concorde
Kallas x Nassau
Arezzo VDL x Mermus

Zou het leuk vinden om mee te kletsen en weer mijn kennis wat op te frissen. Voor mij blift het weer speciaal, nog een cadeautje uit mijn lieve trouwe merrie waar ik alles van heb geleerd <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:45

Het issue met de simkaart camera is opgelost. Neem geen tele2 maar kpn en alles werkt :Y)
Samen met sannahtris alles doorlopen, kreeg zelfs een video met instellingen zoals bij haar ingesteld. Nogmaals SUPER bedankt. Alles stond hetzelfde. Enige verschil was de provider. Ik ben overgestapt naar kpn en de camera werkte in 15 minuten +:)+

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:16

Welkom Venthe! Ik herinner me jou en Lenthe nog wel van 2016. Leuk dat je weer een veulentje verwacht.

De Pavo biest is toch ook gebaseerd op koeienbiest meen ik te lezen.
Ik las dat koeienbiest ook gebruikt kan worden indien er geen paardenbiest voor handen is. Uiteraard is paardenbiest altijd het beste.
Iemand hier ervaring mee?

De paardenmelkerij is ermee gestopt en verder geen paardenmelkerij in de wijde omtrek.
Ik heb koeienbiest in huis gehaald voor de lammetjes. Zou handig zijn als dit ook kan bij veulens. De koeienbiest is ook getest op kwaliteit.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:44

Hier in de buurt (venlo) is een ruitersportzaak die 7 dagen per week geopend is (ook met corona) waar ze biest van pavo verkopen dus ik haal het indien ik het nodig heb...... Maar laat ik het alsjeblieft niet nodig hebben!

Heeft iemand van jullie ervaring met pavo podo care liquid?
Dit moet je van 14 dagen tot 60 dagen in de mond spuiten en bevat alle mineralen die ze niet voldoende binnen krijgen uit de moedermelk zoals magnesium fosfor en calcuim.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:47

K heb het graag midden in de nacht ook voor handen. Misschien ook iets om over na te denken :j

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:26

Tanja wat mij dan ook direct in het hoofd schiet als de ruimte straks wel wat krap word en je het veulen wilt houden om aan te geven bij de pensionhkuder dat je de box naast jouw pony er graag bij wilt huren als die vrij komt. Mocht dat al snel lukken dan kun je misschien in overleg van de beide boxen 1 grote box maken. Geen idee wat de mogelijkheden daar zijn. Ik heb de mazzel dat ik mn inloopstal eraan bast heb zityen, maar is jouw situatie zou dit een hele mooie oplossing zijn denk ik.

Venthe welkom, is die laatste springende foto het veulen van 5 jaar terug? :wow:
Wanneer verwachten jullie de andere veulens?

Stalmelyn fijn, ideaal als je elkaar zo kan helpen!

Dddara goeie vraag over de pavo podo care, ben ik benieuwd naar, maar ik vraag me dan wel af hoe bepaal je of je veulen dit nodig heeft?

Paardenmelkerij is ook een goeie tip, volgens mij zit er hier in t noorden een in het groningerland...

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:49

reden om te fokken: Altijd al een droom geweest om een veulen te fokken dat al sinds ik men pony had gekregen. Ook omdat mira echt mijn once in a life time horse is. Ook altijd gezegd dat ik na haar geen ander paard meer wil tenzei het een veulen van haar is. Uiteindelijk een dekking gewonnen dus is het iets sneller dan verwacht maar super blij er mee.

Echt benieuwd naar wie eerste zal zijn! Laat die kleintjes maar komen. Ik hoop wel dat er binnenkort beter weer word want hier schommelt het zoo hard tussen de temperaturen. Vandaag 11 graden en dit weekend geven ze weer maar 1 graad of minder uit.

Ik heb geen idee wat voor camera beste is :) met dat ik me daar geen zorgen voor hoef te maken..

welkom venthe

Daar gaat mijn wit paard :p. Beetje te vroeg geboft denk ik. hahah ochja kan ze lekker genieten van een poetsbeurt morgen.
Afbeelding

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:05

Welkom Venthe wat een mooie merrie,

Ik meende dat je de biest van pabo moet mengen met veulenmelk of kan dit ook met water ? Ik zou het ook graag in huis willen hebben.

Hier heel erg minder nieuws bij mijn merrie heeft straalkanker. Vrijdag komt de dierenarts om een plan te maken. Ze willen het uit gaan snijden en dan komt er verband om. Ik ben hier zelf wat bang van omdat ze dan op zware pijnstilling moet ze mag niet meer buiten en het is een erg lang behandelplan. Ze heeft er nu geen last van is vrolijk en niet kreupel. Dus heb voor mij zelf zo iets dat ik het nu liever gewoon stabiel wil houden en haar vooral pijnvrij nog een mooie tijd met veulen wil geven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:07

Ik heb veulenmelk in huis, maar dat heb ik nog. Volgend jaar moet ik nieuwe veulenmelk hebben, dus even kijken naar een oplossing. Misschien ga ik wel delen met iemand..

He jemig. Wat ***! Maar ala je niet behandeld wordt het dan niet erger?