[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:32

Mooie foto Ual, idd nog even genieten van de bolle buik...

Tamaramt, ik reken 240 dagen, volgens mij is dat 11 maanden plus 4 of 6 dagen ofzo.

Alicelover, nee helaas... :+ we hebben de paarden net aan huis en heb altijd maar 1 paard gehad (de schimmel). Ik heb Lotus drachtig gekocht (zelfde hengst als haar dochter van nu) maar was niet de bedoeling zeg maar... dus met mezelf afgesproken dat dat veulen voor de verkoop is (behalve als mijn absolute droomveulen eruit rolt, dan is haar huidige veulen Nova heel misschien de klos :+). Het veulen van Quenza kijk ik even aan en neem ik later een beslissing over. Ik heb haar twee jaar geleden laten dekken voor een opvolger maar die is helaas overleden, toen mogen herdekken en daar is ze nu drachtig van, maar inmiddels dus ook Lotus erbij. Ik vind eigenlijk dat hier maximaal 3 paarden kunnen staan. Qua ruimte, maar ook qua tijd en geld. Ik ben ontzettend slecht in iets wegdoen, zeker als het om dieren gaat dus leuk vind ik het niet maar ik moet wel realistisch blijven natuurlijk :j
Laatst bijgewerkt door Riv_Q op 01-02-21 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:33

Tamarant, je hebt op je telefoon verschillende apps zoals dayscounter. Je voert dan de dekdatum in en dan zie je vanzelf hoeveel dagen ze zijn :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:53

Wat gaan jullie snel!

Beetje hectische week gehad vorige week maar probeer weer mee te lezen en te reageren.

Sommige maken het al serieus met hun uier :)

Afbeelding

Hier vies en modderig

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:57

Ik heb de camera een fractie gedraaid met dit resultaat:
Afbeelding
Superbeeld dus!

Ik fok trouwens met mijn Welshje omdat k het erg leuk vind een veulentje op te zien groeien. Vorig jaar was een extra bijzonder veulen. Ik heb Ashley geërfd van een inmiddels overleden oude vriend, letterlijk oud, hij is 93 geworden. Het is een heel verhaal, maar wie zin heeft, komt hij: Die oude vriend heeft altijd pony's gehad en fokte er ook best succesvol mee (NRPS/Welsh). Ik hielp hem al jaren zo nu en dan, met keuringen en zo. Alleen ging zijn laatste pony dood en vlak daarna de hond ook. Zijn vrouw was ook recent overleden dus hij voelde zich alleen en wilde graag een pony om voor te zorgen, een reden om het huis uit te komen. De beste man was inmiddels achterin de 80, en hij vroeg mij te helpen een leuke pony te vinden. Die vonden we (Ashley) en hij wilde haar wel kopen, maar zijn kinderen, die niks met paarden hebben helaas, vroegen hem wat te doen als hij niet meer voor de pony kon zorgen. Ik zei toen, dat de pony dan bij mij mocht komen. Dat werd dus de deal en Ashley werd gekocht. Maar goed, hij wilde ook graag een veulentje fokken want dat is toch het allerleukst. NOu ja, daar hadden de kinderen wel wat bezwaar tegen, maar meneer had daar al een oplossing voor: hij zorgde voor een mede-eigenaar die graag een veulentje wilde, dan konden ze hem niks maken. Dan was het OK voor de kinderen. Je raadt het al, hij vroeg mij mede-eigenaar te worden :D Ashley werd gedekt, drachtig gescand maar uiteindelijk helaas toch nog mis gegaan. Ondertussen werd meneer slechter te been en kon hij niet meer goed zijn huis uit komen zonder hulp en vroeg hij mij of Ashley bij mij kon komen te staan. Afspraak is afspraak, dus ze kwam bij mij. Een jaar later (inmiddels 2019) weer een poging tot dekken en toen werd ze wel drachtig. Hoera! Meneer heel blij, ik ook. Helaas is meneer in september 2019 overleden, dus zonder veulentje te zien, maar wel in de wetenschap dat ze drachtig was. Hij heeft ook de naam bedacht. Vandaar dus extra emotie toen het langverwachte veulentje geboren werd! En ook de wens om nog een keer te dekken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:08

Super !
Ik heb ook EZVIZ :)

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:08

DDDara schreef:
Oh wat spannend Rianne, ik vind het al zo spannend terwijl ik weet wanneer ik het kan verwachten. Hoe lang weet je nu al dat ze drachtig is? Ik snap dat je niet naar een drachtige merrie opzoek was maar vind je het nu uit eindelijk wel leuk of gooit het roet in het eten van je sport/rijplannen?
Ik kan me ook voorstellen dat als je niet op een veulen voorbereid bent dat het een heel gedoe is om op het laatste moment te zorgen dat alles geregeld is voor de bevalling (camera's en stalling waar je ook je veulen kwijt kan)

Ik weet t sinds half september, geen idee wie de vader is, achterhalen word een beetje lastig aangezien ik haar van een kleinschalige handelaar heb gekocht die ook niet wist dat ze drachtig was, of ik moet echt bij de laatst genoemde eigenaar die in dr paspoort staat gaan informeren in spanje, maar spreek geen spaans, dus ik heb t maar geaccepteerd om het niet te weten.

Godzijdank vind de pensionstal waar ze staat het helemaal geen probleem, ze zijn in opbouw en zelfs eerder begonnen nu met stallen bij bouwen zodat ze tegen de tijd snachts naar binnen kan, ze staat nu 24/7 buiten met grote schuilstal

Camera word lastig, er is geen WiFi en internet bereik is enorm slecht want de stal is aan het bos.

Tuurlijk gooit t roet in mn rij plannen, maar ja, t welzijn van mn paard gaat voor, ik rij haar sinds half december niet meer, merkte aan haar dat t te zwaar werd.

Inmiddels vind ik t leuk, kijk uit naar t veulen en ben zelfs van plan om hem te houden
Ja...hem...haha, ik heb vanaf t begin af aan een voorgevoel dat t een hengst is
Al hoop ik stiekem op een merrie
Laatst bijgewerkt door Rianne1807 op 01-02-21 20:18, in het totaal 3 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:11

Even een update van mijn kant..
Ik lees zo goed als alles maar reageren helaas niet. :=
Over een camera hoef ik me gelukkig niet druk te maken;mijn schoonzoon heeft een bedrijf dat bewakingscamera's plaatst. :)

Kahlua is nu 8.5 maand drachtig,ze loopt nog best lekker en ze wil ook nog graag..,mijn dochter vindt het vooral lastig dat haar benen naar voren gedrukt worden,maar dat hoort erbij !

Afbeelding

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:24

Ik zie op FB een massage apparaatje voor paarden voorbij komen, via een duitse site, hij heet Horse Relax Dutch, ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die hem kennen en er ervaring mee hebben.
Op die site niets dan lovende woorden uiteraard, vandaar dat ik dacht ik ga hier eens vragen <<)

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:36

Vulina Dat was ook mijn plan. Om de merrie te melken en per fles iets te geven zodat ik zeker weet dat ze voldoende binnen krijgt. Hoeveel melk je? Je zegt een flesje vol maar hoeveel ml. is een flesje? Ik heb gehoord met een lammerenspeentje?

Ladonna75 Ik vind het een mooi verhaal!

De reden om te fokken? Ik heb een mooie merrie, veel goede sportpaarden tot GP niveau in de merrielijn. Goed exterieur en fijn karakter. Ik heb ruimte aan huis, dus waarom niet! Nieuw avontuur. :D Vooralsnog is het veulen niet voor de verkoop.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:38

Rianne kan me voorstellen dat je er eerst helemaal niet blij mee bent.
Gelukkig dat je dat nu toch wel wat hebt en ernaar uit kan kijken.

Ik heb het met mij Welsh. Al wist ik wel dat ze drachtig kon zijn, wat dus ook is gebleken na een scan, ik heb geen dekdatum en ik had ze liever leeg gehad om goed te kunnen beleren.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:04

Knolselder schreef:
Rianne kan me voorstellen dat je er eerst helemaal niet blij mee bent.
Gelukkig dat je dat nu toch wel wat hebt en ernaar uit kan kijken.

Ik heb het met mij Welsh. Al wist ik wel dat ze drachtig kon zijn, wat dus ook is gebleken na een scan, ik heb geen dekdatum en ik had ze liever leeg gehad om goed te kunnen beleren.

Dat snap ik goed
Ik had t ook liever niet gehad.....maar aan de andere kant, wie weet komt er een geweldig veulen uit en ben ik er straks hartstikke blij mee

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:40

Ladonna Oh dat ziet er al veel beter uit, dat nachtbed!

Rianne zeker heel spannend! Hopelijk gaat alles gewoon goed en kan je genieten :D Hoe ga je het doen met waken?

Jacky ik ken het niet. Ik zou niet zomaar wat masseren want je kan de spieren ook vast masseren ipv los. Ik geloof het ook niet echt, maar het is wel leuk om te doen :D leuk beeld he van beide <3 Soms iets té enthousiast :=

Kahlua mooie foto zeg! Ze lijkt niet zo dik. Kan je schoonzoon ook hier komen? :+

Janine nog redelijk strak buikje, maar ik gok dat het vooraanzicht aanzienlijk anders is :)

Tanja die is gecrashd := of aangespoeld :p

Ual ja dat heb ik ook hoor! Ik probeer minimaal 1x per dag te reageren. Soms wel 2 a 3 keer als het heel druk is. Dankje! Die van jou is echt prachtig. Nogsteeds jaloers op die kleur <3

RivQ dankje! Ze zijn heel leuk samen :) Ze word ineens wel dik ja. Wat is het bij jou droog, of je hebt gewoon super zand hihi. Vind die met zijn 3en heel mooi.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:40

Erg dubbel dus Rianne!
We komen in het topic steeds meer bij de eerste uitgerekende merries, zo benieuwd naar alle veulentjes!

Treasure is begonnen met een begin te maken aan haar toekomstige melkbar.
Foto is van zaterdag en vandaag was het alweer ietsje meer. Morgen zit ze op 250 dagen.
Ze verhaard momenteel overigens ook gigantisch.
Ondertussen groeit haar buik ook gestaag door en scheelt het een singelgat per week.
Ben dus erg benieuwd of ze die 340 dagen gaat halen. Zelf is ze overigens met 320 dagen geboren.
Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:45

Kabayo
Van voor is ze mega bol van achter zie je niks :)

Kyrke mooi beginnend uier !

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:47

Word nu echt spannend zeg de eerste komen in zicht!! *\o/*

Ga ook maar even zn kunstbiest setje in huis nemen je weet maar nooit liever te veel op voorraad dan te weinig..
Enten ga ik morgen even de da voor bellen wat die adviseert, rhino heeft ze al gehad!
Zonder ijzers gaat heel goed ze heeft nergens meer last van alleen beetje balen nu dat ze zo snel slijten stap iedere dag nog met haar omdat ze nog niet buiten komt.. wel altijd in de berm/gras en soms hele kleine stukjes op straat dan praat ik denk echt over max 20 meter bij elkaar ruim genomen.
Iemand ervaring met dryfeet van cavalor?
Zelf denk ik kan er beter misschien niks aan doen en natuur zn werking laten doen.

Mijn camera werkt gelukkig ook fijn alleen zo heeft het niet heel veel zin gelukkig zit er wel geluid op :=
Afbeelding

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:42

sannahtris schreef:
Mijn camera werkt gelukkig ook fijn alleen zo heeft het niet heel veel zin gelukkig zit er wel geluid op :=
[ [url=m/jeO3Fc.png]Afbeelding[/url] ]

:')

Privacy aub _/-\o_

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 00:37

Ladonna d a t is beter zicht! Mooi verhaal ook!

Sannahtris, daar zou ik dus niet tegen kunnen. Ik moet ze goed kunnen zien wat ze doen qua plasjes, poepjes, staart omhoog houden enzovoort haha. Zo heb ik afgelopen weekend mijn vader opgetrommeld, met zaag enzovoort en nu heb ik alles zichtbaar gelukkig.

Janine mooie buik!

Kyrke die is ook langzaam begonnen.

Mijn 2 dik buiken staan pas voor de 3e nacht op stal, maar weten nu al dat daar eten is :P

Afbeelding
Afbeelding

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 07:24

Riv_q, dat worden dus lastige keuzes deze zomer.

Ladonna, wauw wat een bijzonder verhaal.

Rianne, het is even schrikken en was niet de bedoeling. Maar zo te lezen is het nu meer dan welkom. Fijn dat de pensionstal zo mee denkt.

Leuke foto kahluab

Haha Sannahtris, die wil graag wat privacy. Gelukkig kun je hem nu nog verstellen.

Dustinlover, die zijn ook al lekker bol!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:44

AM ik ben zo benieuwd of je schimmeltje er nu bij zit! Ze zien er beide super uit in ieder geval.

Alicelover wow bijna op de 300 dagen, gaat snel!

Spannend Vulina, hopelijk een mooie opbrengst.

Cioccolato heb je zo'n pavo-kit daarvoor?

Jacky84 bijna goed, niet Gelders maar Groninger :)

Interessant, dat melkverhaal. Ik weet alleen niet of ik wel aan het uier mag komen als er spanning op staat. Ik heb nog erg goed in mijn hoofd dat haar moeder me daar nog niet naar liet wijzen zelfs dus ik ben wel een beetje voorzichtig ermee.

Riv_Q wat mooi zo, 3 op een rij!

Ual_95 jij bent er klaar voor. Nu het veulen nog. Hoe lang moet ze nog?

Tamaramt ik hou het aantal dagen ook bij met een app. Laatste inseminatiedatum als dag 1.

Tanja84 wachten duurt lang! Krijgt ze nog een ruimere stal voor de bevalling?

Janinevv vies en modderig is het hier ook hoor. Kan niet wachten op beter weer.

LaDonna75 zo heb je inderdaad mooi overzicht. Wat leuk, al die schapen.

Rianne1807 wat fijn dat je zo hebt kunnen omschakelen. Het is iets heel moois, zo'n veulentje <3 .

KahluaB dat is even een mazzeltje, zo'n schoonzoon.

Kyrkelover die begint op tijd aan haar uier dan!

Dustinlover ja dat hebben ze razendsnel door, eten! Blije koppies beide.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:54

Wat een heerlijke buikjes dustinlover! <3

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:10

Muronia schreef:
Tanja84 wachten duurt lang! Krijgt ze nog een ruimere stal voor de bevalling?
.

Wel daar zit ik ook mee. Ik denk idd dat het niet ruim genoeg is, maar ja ik ben nieuw met paarden dus... iemand had tegen de staleigenaar gezegd dat de stal wel ruim genoeg was en dat het gewoon kon, dus daar zijn ze van plan het gewoon zo te laten...is wel haar vertrouwde plek sinds november(ze is in haar dracht al 3x verhuisd van eigenaar)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:40

@Kabayo,het is een grote langelijnde merrie met veel diepte , ik vind haar ook nog niet zo "dik" vergeleken met veel andere merries.

Prachtig ontroerend verhaal Ladonna. :knuffel:

Wat een scheetjes Dustinlover! <3

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:34

Ik kom eventussen door met een vraag,
Ik heb op facebook al meerdere veulentjes voorbij zien komen, waarvan ook een 3 weken te vroeg geboren en een van 4 weken te vroeg.
Wanneer is een veulen nou echt levensvatbaar? Omdat wij zeggen vanaf 320 dagen veilig. :D
Dan zou ik denken dat mijn merrie die vandaag 305 dagen is ook al wel bijna veilig zou zijn.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:39

Super leuk om te lezen waarom jullie fokken! En ook grappig dat wij eigenlijk met ze alle op een merrie hopen en de hengstjes vaak voor verkoop zijn! En dat terwijl alle mensen die ik ken de voorkeur voor een ruin hebben..... maar ja dat fokt zo lastig he.

Wat spannend dat er al een paar veulentjes aan zitten te komen. Vandaag heb ik de eerste uier verandering gezien in de afgelopen weken bij mijn bruine 3 jarige ze is nu 286 dagen. Haar uier is weken terug verandert van strak onder haar buik gevouwen naar 2 lege theezakje en sinds vandaag zag ik voor het eerst een klein beetje "vulling" net boven haar tepel.

Qua voer heb ik nogmaals alles naast elkaar gelegd en bleek subli het hoogste kwa energie waarde (maar het laagste kwa vitamine en mineralen) maar toen het in de aanbieding bleek te zijn voor 10.49 was ik toch overgehaald. Hoge energie waarde is natuurlijk belangrijk om aan te komen en aangezien ik toch vitalbix heb kan ik dat er wel gewoon bij blijven geven. Dan is het een mooie extra. Ik ga er een kilo van bijvoeren boven op het geen ze al krijgt en even kijken wat dat doet. Anders kan ik altijd de hoeveelheid nog verhogen.

Voor degene die opzoek was naar vervanger van vitalbix..... weet even niet meer wie het was... hoewel het niet echt in de buurt komt is het misschien een optie pavo podo lac te voeren dat is qua suiker/zetmeel (9/18) het laagst maar qua vitamine minerale het hoogst.
Maar het is natuurlijk wel echt heel ander voer.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 02-02-21 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:48

Dustinlover wat een lekkere bolle buikjes :D

Ik vind ook leuk om jullie verhalen te horen over het fokken :)